Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałNatalia Jolanta Tomczyk Został zmieniony 8 lat temu
1
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski
2
Kryteria oceny Wykonywanie statutowych zadań samorządu Dostęp do funduszy unijnych Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju (w tym polityk sektorowych ) Wpływ na sytuację finansową Raczej po 2020 r. Niepewny kształt przyszłego budżetu UE Niepewny kształt przyszłej polityki regionalnej UE Podział na jednostki NUTS 2 jako alternatywa Ryzyka: -Potrzeba akceptacji UE -Zagrożenie dla decentralizacji polityki Regionalnej - Od teraz czy od 2020? Ryzyko dyskontynuacji instytucji zarządzającej RPO Dochody Alokacja potrzeb wydatkowych Dochody własne System wyrównawczy Subwencja wyrównawcza „Janosikowe”
3
Wariant I Wariant IIWariant III
4
Jaki region stołeczny? Założenia analizy Woj. stołeczneMazowszeUwagi Wariant I (Warszawa) ludność32,5%67,5% Najprostsze w realizacji, ale dewastujące dla zarządzania aglomeracją powierzchnia1,5%98,5% Wariant II (Warszawa + NUTS 3) ludność62,5%37,5% Nie wymaga zmiany NUTS-3 ani mapy powiatów. Ale dzieli Mazowsze na dwie, nieciągłe przestrzennie części powierzchnia27,9%72,1% Wariant III (Warszawa + ZIT) ludność49,7%50,3% Wymaga zmiany mapy powiatowej i zmiany podziału na NUTS-3 powierzchnia8,1%91,9%
6
Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju Utrudnienie koordynacji w zakresie strategii rozwoju i większości polityk sektorowych Zwiększenie rozmiaru zjawiska „gapowicza” (rozbieżności między zasięgiem usług i granicami jednostki administracyjnej) Dewastujące skutki wariantu I (wydzielenie samej Warszawy w granicach administracyjnych) dla zarządzania obszarem metropolitalnym
7
Wpływ na sytuację finansową Eksperyment myślowy: co by było gdyby taki podział obowiązywał już w 2014 roku?
8
Województwo stołeczne Pozostała część Mazowsza Wartość średnia dla kraju Wariant I (sama Warszawa)625,9 (1)111,8 (8)137,8 Wariant II (Warszawa + regiony NUTS-3) 399,4 (1)78,1 (13)137,8 Wariant III (Warszawa + ZIT)467,7 (1)83,5 (11)137,8 Wartości wskaźnika W (zamożności dochodowej województw) dla województw utworzonych w wyniku podziału Mazowsza. Uwaga: w nawiasach miejsca w rankingu zamożności dochodowej województw. Nie jest więc tak, że „zewnętrzne Mazowsze” staje się województwem najbiedniejszym, ale staje się wyraźnie biedniejsze od średniej krajowej. W związku z tym pojawią się – nieobecne dotąd – dochody z tytułu subwencji wyrównawczej Od 67 mln (wariant I) do 130 mln (wariant III) Byłby to koszt zmiany dla budżetu państwa (subwencja wyrównawcza jest w całości finansowana z budżetu państwa)
9
Wpływ na płatności „podatku Janosikowego” Obecnie (2014) Po zmianie UwagiSubwencje równoważąca Uwagi 318 mln22 mlnDla całego Mazowsza 380 mlnWariant I – tylko woj. stołeczne46 mlnTylko dla „zewnętrznego Mazowsza” 436 mlnWariant II – tylko woj. stołeczne45 mlnTylko dla „zewnętrznego Mazowsza” 444 mlnWariant III – tylko woj. stołeczne54 mlnTylko dla „zewnętrznego Mazowsza”
11
Wydatki – regionalne przewozy kolejowe Udział w kosztach Udział we wpływach ze sprzedaży biletów Średnia rentowność StołeczneMazowszeStołeczneMazowszeStołeczneMazowsze Wariant I (sama Warszawa)13,1%86,9%17,3%82,7%86,6%62,4% Wariant II (Warszawa + NUTS3)70,2%29,8%88,8%11,2%83,0%24,7% Wariant III (Warszawa + ZIT)44,7%55,3%67,5%32,5%99,0%38,6%
12
Wpływ na potrzeby wydatkowe - podsumowanie Wariant I Wariant II Wariant III StołeczneMazowszeStołeczneMazowszeStołeczneMazowsze % całości kosztów25,874,251,448,635,864,2 % ludności32,567,562,537,549,750,3
13
Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant I
14
Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant II
15
Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant III
16
Wnioski końcowe – wpływ podziału Mazowsza Wpływ na wielkość środków UE oddalony w czasie i niepewny potencjalne zagrożenie zniszczeniem obecnego systemu zarządzania funduszami Wpływ na spójność polityki regionalnej utrudnienie koordynacji polityki dla całego regionu zagrożenie dla możliwości zarządzania całą aglomeracją warszawską (wariant I) Wpływ na wielkość dochodów – korzystny wyłącznie dla części stołecznej Wpływ na koszty wykonywania zadań ponadproporcjonalnie duża część po stronie „reszty Mazowsza”; zagrożenie dla możliwości sfinansowania niewielkimi dochodami (nawet z uwzględnieniem systemu wyrównawczego)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.