Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLech Domagała Został zmieniony 8 lat temu
1
Migracja zarobkowa Polaków - nowe wyzwania dla poradnictwa obywatelskiego 23 listopada 2006 Warszawa
2
2006 - sieć Biur Porad Obywatelskich 32 BPO działa w dużych miastach, miasteczkach a nawet wsiach, ponad 32 000 porad rocznie
3
Nasi klienci są w trudnej sytuacji, z którą nie potrafią sobie poradzić Większość ich problemów wynika z kontaktów z instytucjami, dotyczą też spraw mieszkaniowych, rodzinnych, świadczeń, zasiłków. Zgłaszają się też klienci, których problemy wynikają z ich migracji zarobkowej
4
Po jakie porady klienci zwracają się do BPO po wyjeździe? Problemy rodzinne – rozwód, separacja, alimentacja dzieci, wyjazd dzieci do jednego z rodziców za granicę Sprawy dotyczące ubezpieczenia społecznego Sprawy emerytalne – doliczanie okresu zatrudnienia za granicą do czasu pracy Sprawy związane z nie wywiązaniem się z umowy przez pracodawców – klienci nie wiedzą jak i gdzie dochodzić odszkodowań
5
Po jakie porady klienci zwracają się do BPO po wyjeździe? Sprawy związane z własnością nieruchomości Sporadycznie – śmierć jednego z małżonków poza granicami kraju i w konsekwencji problem ogromnych kosztów przywiezienia ciała do Polski Sprawy dotyczące zalegalizowania pobytu Sprawy dotyczące obowiązku przedstawienia dokumentów np. poświadczenia niekaralności wymaganego przez niektórych z pracodawców
6
Gdzie mogą znaleźć najwięcej informacji? W internecie: Poradniki dla planujących wyjazd do Irlandii: www.gazeta.pl, www.gazeta.ie, www.jobland.pl, www.pracuj.plwww.gazeta.plwww.gazeta.iewww.jobland.pl, www.pracuj.pl Ulotka informacyjna przygotowana przez FAS (Irlandzki Urząd Zatrudnienia) w języku polskim: www.fas.ie www.fas.ie Obszerny poradnik przygotowany przez Emigrant Advice, także po polsku: www.emigrantadvice.ie
7
Gdzie mogą znaleźć najwięcej informacji? Internetowe grupy dyskusyjne, prowadzone przez Polaków mieszkających w Irlandii (np. www.gazeta.ie) Blogi pisane przez Polaków pracujących na zielonej wyspie Niestety, tylko 38% Polaków ma dostęp do internetu.
8
Co jeszcze możemy zrobić dla naszych klientów? w ramach projektu Workers Mobility in EU-25, na zlecenie ZBPO przeprowadzono socjologiczne badanie dotyczące szczegółowych potrzeb informacyjnych klientów BPO, planujących wyjazd do Irlandii
9
Co jeszcze możemy zrobić dla naszych klientów? Na jego podstawie, we współpracy z irlandzkimi partnerami z NACIS i Emigrant Advice, opracujemy broszurę informacyjną Będzie ona dostępna w BPO oraz w internecie W ramach nowych projektów ZBPO zajmie się jak najszerszym promowaniem i dodrukiem większej ilości egzemplarzy broszury
10
Dziękuję za uwagę Hanna Gorska Związek Biur Porad Obywatelskich Śniadeckich 12/16 m 17 tel./fax (0048) 22 622 55 53 00 656 Warszawa Polska H.Gorska@zbpo.org.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.