Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlicja Łukasik Został zmieniony 8 lat temu
1
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
2
rozwijanie wiedzy o własnym regionie (o historii, kulturze, geografii itd.); kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej (lokalnej) uczniów; rozwijanie zainteresowania i odpowiedzialności za sprawy własnego środowiska; kształtowanie postaw tolerancji, otwartości i akceptacji innych wspólnot regionalnych, etnicznych, religijnych.
3
Powiązać edukację regionalną z instytucjami działającymi na rzecz regionu poza szkołą np.: izbami pamięci, muzeami, firmami i zakładami działającymi w okolicy, zespołami folklorystycznymi. Wykorzystywać zasoby małych ojczyzn jako „wielowymiarową, naturalną rzeczywistość dydaktyczno – wychowawczą, prowadzącą do racjonalizacji procesu nauczania” – opinia S. Gawlika realizuje m. in. zasadę systematyczności (systemowości), podkreśla znaczenie korelacji wiedzy i umiejętności z różnych dyscyplin. Angażować uczniów w działania na rzecz środowiska, co sprzyja kształtowaniu poczucia przynależności do wspólnoty. Uczy odpowiedzialności i szacunku do tradycji, wspiera poczucie tożsamości.
4
Region pochodzi od łac. regio oznaczającego kierunek, linię graniczną, okolicę, obszar, kraj (Słownik wyrazów obcych, 1999).
5
Realizacja treści regionalnych odbywa się głównie na zajęciach wybranych przedmiotów: historii, języka polskiego, przyrody i zajęciach w klasach zerowych i I - III. Na pozostałych przedmiotach odwołujemy się do regionalizmu przy realizacji podstawy programowej. Realizujemy również regionalizm na zajęciach pozalekcyjnych typu koła przedmiotowe, innowacje pedagogiczne. W realizacji edukacji regionalnej we wszystkich sferach aktywności ucznia pomagają nam niewątpliwie różnorodne formy pracy:
6
liczne zajęcia terenowe, podczas których uczniowie poznają historię, obyczaje regionu i przyrodę: Prezentacja 1_ Wojtek Matyszkiewicz Prezentacja 2_Mocne i słabe strony regionu spotkania z ciekawymi ludźmi, lekcje w szkole Sianko, Wiklina, Miód, Papier, Pisanki uroczystości, mające na celu zorientowanie środowiska w działalności szkoły i podnoszące jego rangę w tym środowisku, patriotyzm lokalny; Obchody Dnia GórnikaObchody Dnia Górnika, 11 Listopada, 3 maja11 Listopada, 3 maja kultywowanie tradycji i obrzędów ludowych: Jasełka, Wielkanoc
7
konkursy wiedzy i konkursy plastyczne Gminne Konkursy o Regionie wykorzystywanie twórczości poetów i pisarzy śląskich na języku polskim, urządzanie "kącików" regionalnych – Nasz kącikNasz kącik opracowane dokumenty okolicznych zabytków i ciekawych miejsc naszego regionu Prezentacja 2 – Wojciech Matyszkiewicz eksponowanie prac plastycznych o tematyce regionalnej – prace dzieciprace dzieci
8
Wikliniarstwo
9
Pszczelarstwo
10
Produkcja papieru
11
Pisanki wielkanocne
12
Sianko - słoma
13
11 Listopad 3 Maj
14
Jasełka Wielkanoc
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.