Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHalina Witkowska Został zmieniony 8 lat temu
1
Praktyczne aspekty redukcji zapasów jako klucz do optymalizacji przestrzeni magazynowej Dawid Doliński Modern Warehouse, Warszawa 15.10.2012
2
AGENDA 1.Przedstawienie Instytutu Logistyki i Magazynowania 2.Poprawa dostępności – po co ?, korzyści ? 3.Etapy wdrażania poprawy dostępności 4.Podsumowanie
3
rok założenia – 1967 forma prawna – Instytut Badawczy założyciel – Ministerstwo Gospodarki organizacja krajowa GS1 Polska - od 1990 roku zatrudnienie - 185 pracowników Rozwój wiedzy – projekty badawczo – rozwojowe Zastosowanie wiedzy – wdrożenia - usługi doradcze, projekty, analizy, Upowszechnianie wiedzy – konferencje, wydawnictwa, szkolenia Ważniejsze informacje o ILiM
4
Obszary działania Kody kreskowe Elektroniczna komunikacja Globalna synchronizacja danych Elektroniczny kod produktu Wspólne identyfikatory (np. GTIN, GLN, SSCC, GRAI, GIAI, GSRN, EPC)
5
Centrum Wiedzy Logistycznej Obszary działania Logistyka łańcuchów dostaw Magazynowanie Transport Zarządzanie zapasami
6
Wybrani klienci
7
ILiM w krajowych oraz europejskich programach i inicjatywach badawczo-rozwojowych obecnie w realizacji – 15 projektów około 300 partnerów, w tym: -The Chartered Institute of Logistics and Transport, Wielka Brytania -Institute for Transport and Logistics Foundation, Włochy -Fraunhofer Institute, Niemcy -University of Maribor, Słowenia -Capgemini Nederland B.V., Holandia -CDV Transport Research Centre, Czechy
8
POPRAWA DOSTĘPNOŚCI brak miejsca w magazynach wzrost zapasów, pogorszenie wskaźników finansowych OPTYMALIZACJA ZAPASÓW !!! Nabiera znaczenie płynność finansowa oraz zarządzanie „cashflow” Ograniczony dostęp do źródeł finansowania Problem pozyskania nowych klientów Aktualni klienci mają problemy z płatnościami (ściągalność należności) Sprzedawać NIE Sprzedawać Wzrost Zapasów Po CO Optymalizacja Zapasów ?
9
Europejski poziom braków (OUT OF STOCK) szacowany jest na poziomie 8,3% OOS kosztuje przemysł europejski ok. 4 BLN Euro utraconej sprzedaży 20% z wszystkich OOS przekracza poziom 3 dni Prawdopodobieństwo znalezienia wszystkich produktów z listy zakupowej 40 produktów wynosi 4% czynnikiem nr 1 decydującym o skuteczności promocji jest DOSTĘPNOŚĆ Dla Producentów – poprawa o każde 3% OSA zwiększa obroty średnio o 1% Dla Detalistów – poprawa o każde 2% OSA zwiększa obroty średnio o 1% W przypadku braku towaru na półce kupujący: 19% kupi tą samą markę, ale w innej konfiguracji, 26% kupi inną markę, 9% nic nie kupi, 31% zmieni sklep, 15% kupi w kolejnych dnia Znaczenie i potrzeba poprawy dostępności Źródło: ECR Europe
10
Wpływ na dostępność produktów ?
11
Proces Optymalizacji Zapasów Świadomość i chęć zmian Analiza Projekt Optymalizacji Wdrożenie zmian Procesy Wskaźniki System Informatyczny Ocena Procesów (Quick Scan) Benchmarking ERP MonZa BIZNES T-Scale MS Excel OPTYMALIZACJA ZAPASÓW !!! Poprawa Dostępności Powołanie zespołu Wyznaczenie celów Realizacja ETAP I ETAP IIETAP III
12
Etapy wdrożenia ETAP I ETAP IIETAP III Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Opracowanie metod optymalizacji zapasów Opracowanie metod optymalizacji zapasów Wdrożenie zmian Analiza Danych Historycznych – Analiza Zapasów, Przyjęć, Wydań Wszystkie SKU – Produkty Analiza Danych Historycznych – Analiza Zapasów, Przyjęć, Wydań Wszystkie SKU – Produkty REKOMENDACJE ZMIAN OSZACOWANIE OSZCZĘDNOŚCI REKOMENDACJE ZMIAN OSZACOWANIE OSZCZĘDNOŚCI Analiza procesu Prognozowanie sprzedaży – Produkcja/Zakupy - Dystrybucja Analiza procesu Prognozowanie sprzedaży – Produkcja/Zakupy - Dystrybucja Analizy Magazynów BENCHMARKING Ocene wskaźników KPIs Ocene wskaźników KPIs Główne KPI – SL/OTIF Best Practices – 98% – 99%
13
Etap I, Analiza Zapasów
14
Etapy wdrożenia Opracowanie metod optymalizacji Dla grup zapasów Opracowanie metod optymalizacji Dla grup zapasów INSTRUKCJA, PROCEDURY ZARZADZANIA ZAPASAMI INSTRUKCJA, PROCEDURY ZARZADZANIA ZAPASAMI Wdrożenie procesu S & OP (Sales & Operations Planning) Wdrożenie procesu S & OP (Sales & Operations Planning) Metodologia określania Zapasów bezpieczeństwa i Zapasów minimalnych Metodologia określania Zapasów bezpieczeństwa i Zapasów minimalnych Sposoby Optymalizacji Nadmiernych Sposoby Optymalizacji Nadmiernych Opracowanie metodologii Klasyfikacji zapasów Opracowanie metodologii Klasyfikacji zapasów Wytyczne dla wdrażanych zmian ETAP I ETAP IIETAP III Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Opracowanie metod optymalizacji zapasów Opracowanie metod optymalizacji zapasów Wdrożenie zmian
15
Koncepcja Zarządzania Zapasami Etap II Przygotowanie danych do opracowania prognoz Przygotowanie propozycji planu S&OP przez Dział Planowania Weryfikacja planu S&OP podczas spotkania planistycznego Wypracowanie planu S&OP oraz wprowadzenie do systemu SAP Przygotowanie planu zakupów na podstawie planu sprzedaży Realizacja zamówień do dostawców zgodnie z planem Przyjęcie towarów do magazynu Wysłanie produktów do Centrum Dystrybucji Zbieranie Zamówień Klientów Wysyłka towaru do Klienta zgodnie z otrzymanym zamówieniem Odbiór towaru przez Klienta Planowanie zakupów Logistyczna Obsługa Klientów Planowanie sprzedaży
16
Komitet Sterujący Zarząd / Dyrekcja Kierownik Projektu ILiM Dawid Doliński Kierownik Projektu FIRMA Imię i Nazwisko Zespół Konsultantów - Zarządzanie Zapasami Eksperci ILiM - Prognozowanie Sprzedaży Planowanie Operacyjne Zespół ds. IT - Analizy z wykorzystaniem Systemu MonZa Planowanie Sprzedaży Planiści Operacyjni Sprzedaż Logistyka Marketing Powołanie zespołów Etap II
17
Symulacje dla indeksów
18
Systemy informatyczne mające wpływ na dostępność produktów Systemy do prognozowania popytu i planowania dostaw Systemy monitorowania dostaw w łańcuchu dostaw (Traceability)
19
Monitorowanie realizacji dostaw Realizacja dostawy zakończona Ilościowe i jakościowe raportowanie Kierowca przed każdą czynności wysyła status informujący o postępie realizacji prac System może wysłać także wiadomość do klienta o przewidywanej godzinie dostawy lub ewentualnym opóźnieniu Sieć Dystrybucji
20
20
23
Wsparcie procesów przez MonZa System informatyczny „MonZa” - wspomaganie procesów zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie MonZa służy do: PROGNOZOWANIA SPRZEDAŻY MonZa służy do: GENEROWANIA ZAMÓWIEŃ
24
ETAP III - Wdrożenie systemu informatycznego MonZa: 1.Budowa automatycznego interfejsu wymiany danych 2.Opracowanie specyfikacji zmian w MonZa oraz ich implementacja w odpowiednich modułach systemu 3.Instalacja, konfiguracja i testowanie 4.Szkolenie użytkowników Etapy wdrożenia
25
ETAP IV - Opieka powdrożeniowa i ocena efektów po 6 miesiącach użytkowania sytemu MonZa Etapy wdrożenia
26
Dlaczego Optymalizacja Zapasów i MonZa? Korzyści z wdrożenia » zmniejszenie wartości zapasów o 40 %* » podniesienie poziomu obsługi zamówień klienta do 99,8 %* » poprawa trafności prognoz do 90 %* » skrócenie czasu tworzenia zamówień zakupu » racjonalizacja przesunięć międzymagazynowych » możliwość monitorowania zapasów w oparciu o wybrane wskaźniki KPI (ang. Key Performance Indicators) * na podstawie maksymalnych wartości w projektach Instytutu Logistyki i Magazynowania
27
Etapy wdrożenia Świadomość i chęć zmian Analiza potencjalnych oszczędności Projekt Optymalizacji zapasów, Prognozowanie Wdrożenie aplikacji do Zarządzania Zapasami i Prognozowaniem Ocena Procesów i Zapasów (Quick Scan) Powołanie zespołu Wyznaczenie celów Realizacja MonZa BIZNES OPTYMALIZACJA ZAPASÓW !!!
28
Zarządzanie Zapasami
29
» Audyt logistyczny przedsiębiorstwa » Optymalizacja zapasów » Szkolenia z zakresu zarządzania zapasami: e-learning otwarte i dedykowane » Studia podyplomowe z obszaru Zarządzania Zapasami » Książki „Podstawy zarządzania zapasami w przykładach” (autor: Stanisław Krzyżaniak) „Zapasy i magazynowanie”, tom I - Zapasy (autorzy: Stanisław Krzyżaniak, Piotr Cyplik) www.ilim.poznan.pl www.e-bit.edu.pl www.wsl.com.pl www.bibliotekalogistyka.pl Zapraszamy do współpracy
30
Dziękuję za uwagę! Zapraszam do współpracy Dawid Doliński dawid.dolinski@ilim.poznan.pl Mobile: +48 607 533 842 Instytut Logistyki i Magazynowania Ul. Estkowskiego 6, 61-755 Poznań T: +48 61 850 48 90, F: +48 61 852 63 76 M: ro@ilim.poznan.pl, gs1pl@gs1pl.org W: www.ilim.poznan.pl, www.gs1pl.org
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.