Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIwona Wiśniewska Został zmieniony 8 lat temu
1
„Aglomeracja śląska w pracach nad przyszłą ustawą metropolitalną.” WOJEWODA ŚLĄSKI dr Tomasz Pietrzykowski
2
2 Dotychczasowy tryb prac Zespół roboczy MSWiA „ds. uregulowania funkcjonowania obszarów metropolitalnych” -grupa robocza ds. zagadnień ustrojowych -grupa robocza ds. finansów (styczeń – marzec 2007) Zespół konsultacyjny Wojewody Śląskiego (ds. ustawy aglomeracyjnej) (od listopada 2007)
3
3 Obecny stan prac 20 marca ostatnie posiedzenie zespołu MSWiA Wstępna koncepcja uzgodniona przez MSWiA, MRR i przedstawicieli strony samorządowej (UMP, ZMP), prowadzone konsultacje z miastami Dokument zespołu po podpisaniu trafi do samorządów miast i województw oraz do ekspertów
4
4 Dalsze zamierzenia Konsultacje samorządowe, eksperckie i społeczne dokumentu końcowego z prac zespołu MSWiA Weryfikacja ustaleń zespołu w oparciu o zgłoszone uwagi i opinie, przygotowanie założeń do projektu (kwestia pilotażu) Przygotowanie projektu ustawy, uzgodnienia międzyresortowe Procedura legislacyjna
5
5 Podstawowe ustalenia (MSWiA, Zespół Śląski) AGLOMERACJA ŚLĄSKA - jeden z obszarów metropolitalnych (9-12) STRUKTURA AGLOMERACJI (obszaru metropolitalnego) -Ustawowy związek komunalny -Złożony z miast na prawach powiatów i gmin miejskich -Względnie obligatoryjna przynależność do związku -17-19 podmiotów reprezentujących łącznie ok. 2,5 mln. mieszkańców
6
Art. 164 Konstytucji RP 1. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. 3. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Art. 64 ust.4 usg „Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.”
7
7 Granice aglomeracji Określone w ustawie, w oparciu o granice gmin spełniających przyjęte kryteria: - jednolitości i spójności obszaru związku - stopnia urbanizacji, gęstości zaludnienia, funkcjonalnych związków pomiędzy obszarami miast - wynikające z ustaleń obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego województwa
8
1. PZPWŚl – gminy miejskie
9
2. PZPWŚl - gęstość zaludnienia
10
3. PZPWŚl - stopień urbanizacji
11
11 Delimitacja obszaru aglomeracji Wstępna propozycja kryteriów Miejski charakter gminy Stopień urbanizacji co najmniej wysoki Gęstość zaludnienia co najmniej 400/km 2
12
12 Gminy członkowskie aglomeracji Miasta na prawach powiatu (14): Katowice, Gliwice, Sosnowiec, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Ruda Śląska, Siemianowice Śl., Świętochłowice, Zabrze, Mysłowice, Tychy, Piekary Śląskie, Jaworzno Gminy miejskie (5): Knurów, Będzin, Czeladź, Tarnowskie Góry, Mikołów
13
Wystąpienie ze związku Możliwość wystąpienia po upływie okresu karencji (np. 5 lub 8 lat) po spełnieniu rygorystycznie określonych warunków: - referendum lokalne w zainteresowanej gminie - zgoda zgromadzenia związku wyrażona odpowiednią większością głosów - zawarcie porozumienia co do finansowania przedsięwzięć w toku lub dalszego uczestnictwa w wykonywaniu poszczególnych zadań publicznych -zgoda MSWiA
14
Przystąpienie nowej gminy do związku Możliwość przystąpienia nowego członka (sąsiadującej gminy) spełniającego wskazane kryteria: - uchwała rady zainteresowanej gminy - opinia organu zarządzającego związku o celowości włączenia nowego członka z punktu widzenia zadań publicznych wykonywanych przez związek - uchwała zgromadzenia związku (odpowiednio kwalifikowana większość) - zgoda MSWiA
15
15 Zadania związku Stosunkowo wąski zakres obligatoryjnych zadań związku Możliwość przejmowania dodatkowych zadań na podstawie uchwały zgromadzenia i stosownych porozumień Unikanie obciążenia związku nadmierną ilością drobnych spraw bieżących (drogi, szkoły, zakłady opieki zdrowotnej etc.)
16
Katalog zadań obligatoryjnych związku Przygotowanie, przyjęcie oraz realizacja wspólnej strategii rozwoju obszaru metropolitalnego zawierającej ustalenia wiążące dla planów zagospodarowania przestrzennego gmin członkowskich Zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego (w tym także metropolitalnego transportu kolejowego) Zarządzanie drogami istotnymi z punktu widzenia obszarów metropolitalnych („komunikacyjne korytarze metropolitalne”) Niektóre zadania z zakresu ochrony środowiska, gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej i zaopatrzenia w energię.
17
Wspólne przedsięwzięcia o znaczeniu ponadlokalnym (administrowanie obiektami, organizacja imprez, festiwali, uroczystości etc.) Wspólna promocja obszaru metropolitalnego Niektóre zadania z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego. Zadania fakultatywne Związek może przejmować w drodze porozumień wszelkie inne zadania publiczne z zakresu zadań gminy, powiatu, województwa i administracji rządowej. W szczególności dotyczy to zarządu dróg, szkół, obiektów użyteczności publicznej, szpitali, dworców, lotnisk, etc.
18
18 Organy związku Organ stanowiący - zgromadzenie związku Rzeczywista władza polityczna związku, podejmująca decyzje we wszystkich istotnych sprawach (obradująca co najmniej raz na miesiąc) - Skład: wszyscy prezydenci i burmistrzowie - Liczba głosów proporcjonalna do liczby mieszkańców (np. 10 000 m./1 głos) - Podwójna większość – członków i głosów (odpowiednio kwalifikowana)
19
Organ wykonawczy – dyrektor regionalny Organ quasi-menedżerski powoływany przez zgromadzenie związku (optymalne rozwiązanie– w drodze konkursu) - krótka (np. 2 letnia) kadencja, bardzo utrudniona odwoływalność przed upływem kadencji, brak ograniczenia liczby kolejnych kadencji - incompatibilitas z członkostwem w organach gminy lub związku - dyrektor kieruje biurem związku, ma kompetencje wyłącznie wykonawcze względem decyzji zgromadzenia
20
20 Nadzór nad związkiem Ogólny nadzór sprawowany na podstawie kryterium legalności Wojewoda, Prezes Rady Ministrów, Regionalna Izba Obrachunkowa Droga sądowa dla związku i członków na zasadzie analogicznej do trybu art. 101 usg. Wewnętrzny organ arbitrażowy
21
21 Finansowanie Związku odpowiednia część dochodów własnych gmin, powiatów i województw obliczana proporcjonalnie do zakresu zadań przejętych przez związek jako zadania obligatoryjne finansowanie zadań fakultatywnych na zasadach przyjętych w porozumieniach przychody z wykonywanych zadań publicznych
22
środki unijne (instytucja tzw. grantów globalnych) kredyty (zdolność kredytowa ustawowych związków metropolitalnych) dochody z majątku ustawowego związku metropolitalnego dodatkowe składki członków (określone uchwałą zgromadzenia)
23
Kwestia subwencji i dotacji z budżetu państwa - ogólna subwencja „metropolitalna” (wysokość proporcjonalna do budżetu związku) - dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej Art. 167 Konstytucji 1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. 2. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. 3. Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie. 4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.
24
24 Rozwiązania przejściowe Wejście w życie po upływie dostatecznie długiego vacatio legis Wcześniejsze wejście w życie przepisów o powstaniu związku i organach Wejście w życie przepisów o zadaniach związku od dnia 1 stycznia. Inkorporacja KZK GOP (okres przejściowy) Inkorporacja lub rozwiązanie innych związków komunalnych Lex specialis: komunalizacja ex lege wskazanego majątku na rzecz związku
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.