Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAgata Urban Został zmieniony 8 lat temu
1
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 3: Planowanie kariery i marketing
2
Harmonogram– Spotkanie 3 Typowe sposoby planowania karier Etapy planu skoncentrowanego na jednostce (PCP) PRZERWA Marketing zatrudnienia wspomaganego w kontaktach z pracodawcami Zadanie 1
3
Przykłady zmiany karier Przykłady Sprzedawca (praca weekendowa) Kelnerka (praca wakacyjna) Pokojówka (praca wakacyjna) Telesprzedaż (firma Eircom) Asystent w domu opieki (praca wakacyjna) Pielęgniarka (szpital Crumlin) Siostra (szpital Crumlin) Menadżer – pielęgniarka kliniczna (szpital Hospital) Akwizytor (Aida – firma farmaceutyczna) Szef zespołu sprzedaży (Aida – firma farmaceutyczna) Menadżer zespołu sprzedaży (Aida – firma farmaceutyczna) 12 zawodów ogółem 6 zawodów niezwiązanych z żadną konkretną ścieżką kariery 2 kariery
4
Typowy rozwój kariery Większość ludzi kilka razy zmienia pracę przed rozpoczęciem właściwej kariery Większość ludzi zmienia pracę kilka razy w ciągu życia Wielu ludzi ma w ciągu życia więcej niż jedną ścieżkę kariery Średnio zmieniamy pracę 8 – 10 razy A ścieżkę kariery 2 - 3 razy
5
Pierwsze doświadczenia z pracą uczą, że: Musimy przychodzić do pracy punktualnie Szef ma zawsze rację Nasze zarobki są opodatkowane Dostajemy zarobki przeważnie raz na miesiąc Jeśli jesteśmy chorzy – w pierwszej kolejności musimy zadzwonić Niektórzy mogą dostawać więcej pieniędzy za tę samą pracę Przerwy można robić tylko o oznaczonej porze Zyskujemy doświadczenie z różnych prac Etc. etc.
6
Wczesne doświadczenia dot. pracy/kariery : Brak oczekiwania, że dziecko niepełnosprawne będzie robiło karierę Zasiłek/renta dla osób dorosłych, brak finansowej motywacji do pracy Niska szansa na doświadczenia związane z wakacyjną/weekendową pracą z młodości Szkoły specjalne nie zawsze oferują przewodnictwo w zakresie kariery Usługi dla dorosłych opierają się na terapii zajęciowej, nie zatrudnieniu
7
Planowanie kariery – krok 1 Czy osoba chce pracować za pieniądze? Czy rozumie, co to oznacza? Z jakich powodów ta osoba chce pracować?
8
Kluczowe cechy planowania skoncentrowanego na jednostce (PCP): Osobie wspieranej pomaga się dokonać wyborów dotyczących jej własnego życia Osoba jest wspierana przez “krąg wsparcia” składający się z ludzi gotowych do zaangażowania i pomocy w rozwoju, określeniu marzeń i celów osoby oraz w osiągnięciu tych celów Główny nacisk PCP leży na umiejętnościach, zdolnościach i preferencjach osoby PCP to ciągły proces, który jest zarówno elastyczny, jak i dynamiczny
9
Informacje do profilu zawodowego: Preferencje dotyczące pracy Rodzaj kariery Zadania w pracy Środowisko pracy Godziny i dni pracy Kwalifikacje formalne Wykształcenie (szkoła, kursy dla dorosłych etc.) Wcześniejsze doświadczenie zawodowe/zatrudnienie Inne adekwatne kwalifikacje np. prawo jazdy Kwalifikacje osobiste Umiejętności osobiste (higiena, punktualność, mobilność etc.) Umiejętności społeczne (komunikacja, maniery, reakcja na krytykę etc.) Umiejętności naukowe (czytanie, pisanie, liczenie, orientacja w casie, zdolność do koncentracji etc.)
10
Wsparcie w wyborze kariery Rozmawiaj z ludźmi wykonującymi różne zawody Zbieraj informacje dotyczące pracy i karier poprzez broszury, media etc. Odwiedzaj różne miejsca pracy Przedstawiaj szeroką gamę doświadczeń zawodowych
11
Doświadczenie zawodowe Podlega ocenie sytuacyjnej Jest ograniczone w czasie – zazwyczaj do 6 tygodni Bez umowy o pracę Niepłatne Jasne cele: naukowe i zbieranie doświadczeń Podlega ocenie
12
Ocena doświadczenia zawodowego Punktualność Postawa, zachowanie/umiejętności społ. Reakcja na czynniki środowiskowe Reakcja na polecenia Preferencje dotyczące zadań Uwaga poświęcana wykonywaniu zadań
13
Kariery: podział na umiejętności i kroki Kosmetyczka Weterynarz Bibliotekarz Urzędnik w banku Pielęgniarka Policjant Strażak
14
Plan kariery Wybrana kariera Recepcjonistka w lecznicy weterynaryjnej 1. Wolontariat w Towarzystwie Opieki nad Zwierzętami w celu uzyskania doświadczenia w pracy ze zwierzętami 2. Praca w sklepie w celu uzyskania doświadczenia w obsłudze klienta 3. Praca na recepcji u fryzjera; przyjmowanie i sprawdzanie zapisów 4. Kurs podstaw obsługi komputera 5. Praca w charakterze asystenta recepcjonistki w lecznicy weterynaryjnej 6. Praca recepcjonistki w lecznicy weterynaryjnej
15
7 kroków procesu planowania kariery 1. Dlaczego chcesz pracować? 2. Rozwiń profil zawodowy 3. Określ karierę marzeń 4. Określ etapy kariery I wymagane umiejętności 5. Zidentyfikuj umiejętności osoby Służące danej karierze 6. Zidentyfikuj przeszkody oraz strategie wsparcia 7. Dokonuj realistycznych wyborów dot. kariery
16
Umiejętności związane obsługą klientów Słuchanie potrzeb klientów Efektywna komunikacja ustna i pisemna Pozytywne, przyjacielskie podejście Szybkie reakcje Dobre umiejętności organizacyjne Kreatywność Gotowość do pomocy Elastyczność
17
Pytania do pracodawcy mające na celu określenie jego potrzeb Jakie są Państwa kluczowe potrzeby w tym momencie? Czy kiedykolwiek zatrudnialiście Państwo osoby niepełnosprawne? Czy mają Państwo obawy związane kosztami zatrudnienia osób niepełnosprawnych? Czy są Państwo zadowoleni z obecnych zasobów rekrutacyjnych? Czy słyszeli Państwo o naszym programie ? Jak nasz agencja może państwu pomóc w Państwa potrzebach biznesowych?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.