Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTadeusz Świątek Został zmieniony 8 lat temu
1
PRAWIDŁOWE MIEJSCE PRACY DZIECKA W DOMU
2
Dzieciom nauka w szkole zajmuje w zależności od wieku od 4 do 8 godzin dziennie a dodatkowo od 1 – 3 godzin poświęcają nauce w domowym zaciszu. Dlatego też bardzo ważną sprawą jest stworzenie im jak najlepszych warunków do przyswajania wiedzy.
3
PRZYGOTOWANIE POKOJU UCZNIA NIE WYMAGA WIELKICH NAKŁADÓW FINANSOWYCH. NIEZBĘDNYCH SPRZĘTÓW, KTÓRE KAŻDY UCZEŃ POWINIEN POSIADAĆ, JEST ZALEDWIE KILKA: BIURKO, KRZESŁO, TAPCZANIK, REGAŁ. A PO ZAKUPY TEGO WYPOSAŻENIA UCZEŃ KONIECZNIE POWINIEN IŚĆ RAZEM Z RODZICAMI.
4
Wady postawy związane z różnie nasilonymi deformacjami kręgosłupa występują u co drugiego dziecka. Te bardziej nasilone, zwane skoliozami, stanowią w naszym kraju poważny i nadal nierozwiązany problem diagnostyczny i leczniczy. Obserwując uważnie dzieci, młodzież i dorosłych zauważyć możemy, że sprawność organizmu i jego zdolność do pracy jest w poważnej mierze uzależniona od postawy ciała. Jest to zupełnie zrozumiałe, gdyż mięśnie i narządy wewnętrzne mają wtedy lepsze warunki do pracy. Prawidłowa postawa to także estetyczna sylwetka osobnika, harmonijne wykonywanie ruchów, z poprawną postawą wiąże się także pogodny nastrój, postawa w dużej mierze odzwierciedla stan psychiczny dziecka. Dobór biurka i krzesełka
5
Dziecko powinno w sklepie siadać za biurkiem, które mamy zamiar kupić, i przymierzyć się do niego. Pamiętajmy, że wzrok dziecka powinien padać na biurko w odległości ok. 30 cm od blatu. Nie należy kupować mebli na wyrost, tylko wybierać takie z regulowaną wysokością szafek i półek, aby dziecko miało do nich swobodny dostęp. Nie podsuwajmy dziecku "dorosłego” krzesła. W trosce o jego kręgosłup i komfort pracy należy kupić fotelik z regulowaną wysokością.
6
Jak powinno wyglądać idealne krzesło dla ucznia? Musi mieć prawidłowe fizjologiczne podparcie kręgosłupa, umożliwiać dynamiczny sposób siedzenia i powinno być dostatecznie stabilne. Dobrze jest, jeśli niektóre parametry krzesła można nastawiać. Zasadniczo obowiązuje, że im lepsze krzesło, tym ma większe możliwości nastawiania (np. wysokości siedzenia, głębokości siedzenia, wysokości i nachylenia oparcia). Dla dzieci w wieku szkolnym szczególnie ważna jest prawidłowa wysokość powierzchni siedzenia i stołu roboczego. Odpowiednie powinny być także podparcia rąk, z możliwością ustawienia potrzebnej wysokości. Nie mogą być zbyt długie, aby nie przeszkadzały w dostawieniu krzesła aż do stolika i powinny być w tylnej części krzesła. Ważne są przede wszystkim do odpoczynku, rozluźnienia mięśni ramion i kręgosłupa szyjnego.
7
Wyrobienie nawyku utrzymania przez dzieci prawidłowej postawy siedzącej jest możliwe dzięki przestrzeganiu następujących zasad: tułów powinien być prosty, odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy oparty, oddalony od blatu 3-5 cm, nogi powinny całymi stopami dotykać podłoża, głowa powinna być nieznacznie pochylona nad stołem, zaś odległość oczu od końca pióra powinna wynosić 30-35cm, łokcie nie powinny leżeć na stole, ale nieco wystawać poza jego brzeg, w czasie czytania dziecko powinno siedzieć prosto i nie pochylać się. Stoliki i krzesła powinny być dostosowane do wzrostu dzieci.
8
JAK SZYBKO SPARWDZIĆ CZY DZIEKO MA DOBRZE DOBRANE STOLIK I KRZESEŁKO Oparcie krzesła powinno podpierać odcinek lędźwiowy kręgosłupa i nie dochodzić do łopatki. Kąt pomiędzy udem a podudziem powinien wynosić 90 stopni. Pomiędzy udami a blatem stołu powinna być wolna przestrzeń. Blat stołu powinien być na takiej wysokości, aby ramiona z przedramionami tworzyły kąt 90 stopni.
9
Jeśli uczeń korzysta z komputera
10
Monitor powinien być pochylony na podstawie tak, aby jego powierzchnia znajdowała się pod kątem prostym do osi spojrzenia skierowanego około 30° w dół. Odległość pomiędzy dolną krawędzią stołu a siedzeniem krzesła powinna wynosić około 25 cm. Najlepiej nadaje się do tego krzesło biurowe z regulowaną wysokością, które można dostosować do wzrostu użytkownika. Krzesło powinno mieć także regulowane oparcie i podłokietniki. Podczas pracy dłonie powinny spoczywać wygodnie na biurku. Przedramiona powinny tworzyć z osią ciała kąt 90°. Monitor powinien być ustawiony tak, aby znajdował około 50 cm od oczu. W czasie ustawiania monitora trzeba zwrócić uwagę na fakt, że odbicia światła sztucznego lub słonecznego będą powodować bóle oczu. Zauważ, że światło padające z okna spowoduje, że użytkownik będzie stale musiał przyzwyczajać wzrok do różnych jasności monitora, papieru, klawiatury i światła dziennego.
11
Światło... Jest widzialną formą energii Rozprasza mrok Działa kojąco Chroni Twoich najbliższych Wypędza potwory spod łóżek Sprawia, że oczy błyszczą
12
oświetlenie Zalety dobrego oświetlenia Oświetlenie o odpowiednio dobranych cechach zapewnia wystąpienie stanu widzenia zwanego wygodą widzenia. Stan taki oznacza pełną zdolność rozróżniania szczegółów, spostrzeganie sprawne, bez nadmiernego zmęczenia, połączone z pewną przyjemnością. Poza tym, światło i jego barwa tworzą – wraz z wnętrzem i jego wyposażeniem – otoczenie świetlne, tj. środowisko oddziałujące na człowieka fizjologicznie i psychologicznie, wpływające na jego samopoczucie i nastrój. Oddziaływania mogą być różne, m.in. mogą ułatwiać koncentrację, pobudzać do aktywności, a także sprzyjać odprężeniu.
13
Jeżeli chcesz zapewnić swojemu dziecku najlepsze światło do nauki... Zamontuj w biurkowej lampce żarówkę która daje jasne, inspirujące światło ułatwiające koncentrację. Dzięki doskonałemu oddawaniu kolorów nauka będzie przyjemna i barwna. Jeżeli Twoje dziecko jest praworęczne postaw lampkę naprzeciw niego, po lewej stronie (lub po prawej jeżeli jest leworęczne). Dzięki temu nie będzie zasłaniało sobie światła w trakcie pisania.
14
1. OPTYMALNA ODLEGŁOŚĆ POMIĘDZY ŹRÓDŁEM ŚWIATŁA A BIURKIEM WYNOSI OKOŁO 35-50 CM. ZAPEWNIA ONA PRAWIDŁOWE NATĘŻENIE ŚWIATŁA PADAJĄCEGO NA KSIĄŻKI I ZESZYTY. 2. POSTARAJ SIĘ UNIKAĆ MĘCZĄCEGO OCZY OLŚNIENIA 3. PAMIĘTAJ TEŻ, ŻE POWIERZCHNIA BIURKA MOŻE ODBIJAĆ ŚWIATŁO, DLATEGO NAJLEPIEJ, GDY BĘDZIE ONO MATOWE I W CIEMNYM KOLORZE.
15
Oświetlenie biurka to jednak nie wszystko. Cały pokój powinien być dodatkowo oświetlony światłem rozproszonym, np. z lampy sufitowej. Znacząco zmniejszy to kontrast między jasnym biurkiem a ciemnym wnętrzem pokoju i zapobiegnie męczeniu się oczu. Po prostu źrenica nie będzie musiała stale dostosowywać się do dużych różnic w natężeniu oświetlenia.
16
I jeszcze….. Kiedy mamy już urządzony idealny pokój dla naszego ucznia pamiętajmy o tym: By zapewnić stały dopływ powietrza – dotleniony mózg pracuje o wiele szybciej i wydajniej – OTWIERAJMY OKNA By zapewnić odpowiednią, komfortową temperaturę ok. 22-25 st. Celsjusza
17
By dziecko nie było głodne – mózg bez glukozy na odpowiednim poziomie nie funkcjonuje prawidłowo By e domu panowała przyjazna atmosfera sprzyjająca skupieniu
18
zakończenie Prawidłowo zorganizowane miejsce do nauki w domu może zapobiec wadom wzroku i postawy. Przestrzeganie wymienionych zasad nie jest skomplikowane i warto dla zdrowia naszych dzieci włożyć odrobinę wysiłku i zastosować je w naszym domu.
19
Ale to jeszcze nie wszystko……
20
Prócz nauki dzieciom należy się jeszcze zabawa, ale o tym to już następnym razem
21
DZIEKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.