Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKajetan Makowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
2
Struktura prezentacji Wprowadzenie Rynek centrów handlowych w Polsce Główne obszary oddziaływania centrum handlowego Ocena wpływu centrów handlowych na rozwój rynków lokalnych Podsumowanie
3
Handel w Polsce wczoraj
4
4 Handel w Polsce dzisiaj
5
Rynek centrów handlowych w Polsce* 360 – liczba centrów handlowych w Polsce 10 539 000 m 2 - powierzchnia całkowita 8 380 000 m 2 – powierzchnia najmu GLA** (20% powierzchni handlu detalicznego w Polsce) 220m 2 – wskaźnik powierzchni najmu w centrach handlowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców 400 tys. – liczba osób pracujących w CH * dane na koniec I półrocza 2011 ** Gross Leasable Area
6
Powierzchnia najmu w centrach handlowych w wybranych krajach europejskich, w przeliczeniu na 1000 mieszkańców (w m 2 ). Źródło: Rozwój rynku centrów handlowych w Europie, Raport Marketbeat, Cushman & Wakefield, 2011
7
Powierzchnia centrów handlowych wg. kryterium wielkości miast
8
Wskaźnik powierzchni najmu centrów handlowych w największych miastach Polski (w m 2 na 1000 mieszkańców) Źródło: Retail Research Forum, Raport PRCH, II połowa 2010 r. s. 5
9
Interesariusze centrum handlowego Interesariusze drugoplanowi Mieszkańcy Producenci Dostawcy Pośrednicy Interesariusze główni Banki Urzędy Właściciele Najemcy Klienci Transport Firmy serwisujące Reklamodawcy Developerzy Agencje marketingowe Administracja Inne grupy interesu
10
Główne obszary oddziaływania centrum handlowego Handel tradycyjny Rynek pracy Komunikacja Budżety lokalne (i centralny) Ruch turystyczny Architektura Wizerunek miasta
11
Badania dotyczące wpływu centrów handlowych Badania przeprowadzone wśród: 1.Wszystkich zarządów centrów handlowych w Polsce (N=304, zwrotność 33 ankiety, tj. 10,86%) 2. Najemców powierzchni w centrach handlowych (N=315) 3. Klientów centrów handlowych (N=1200)
12
Oddziaływanie centrów handlowych na handel tradycyjny
13
Oddziaływanie centrów handlowych na wygodę robienia zakupów
14
Oddziaływanie centrów handlowych na ofertę usług gastronomicznych
15
Oddziaływanie centrów handlowych na rynek pracy
16
Oddziaływanie centrów handlowych na komunikację
17
Oddziaływanie centrów handlowych na budżet miasta
18
Oddziaływanie centrów handlowych na ruch turystyczny
19
Oddziaływanie centrów handlowych na architekturę miasta
20
Oddziaływanie centrów handlowych na wizerunek miasta
21
Rewitalizacja centrum miast
22
Ulica Półwiejska w Poznaniu tak było – a tak jest
23
Oddziaływania centrum handlowego – główne korzyści Inwestycja budowlana Dostawcy infrastrukturalni Producenci Banki i instytucje ubezpieczeniowe Budżety lokalne i centralny (podatki: od nieruchomości, PIT, CIT) Klienci
24
Dziękuję za uwagę j.mikolajczyk@ue.poznan.pl Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.