Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMaria Zalewska Został zmieniony 8 lat temu
1
Rola sieci współpracy i samokształcenia w nowym systemie doskonalenia nauczycieli Ciechanów, 28 listopada 2014r. mgr inż. Piotr Praczukowski
2
Współpraca w ramach sieci staje się coraz bardziej powszechną metodą pracy. Sieciowanie to nawiązywanie i podtrzymy- wanie relacji w celu wzajemnego wspierania się oraz pozyskiwania informacji. Jest to proces wymiany doświadczeń i zasobów, opierający się na zasadzie partnerstwa.
3
„Nowość” Praca w sieci jest starsza niż Internet. Jednak największą popularność zdobywa dopiero teraz. Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii komunikacyjnych, powszechności dostępu do Internetu, ta forma działania staje się popularna, ogólnodostępna i otwiera nowe możliwości przed jej użytkownikami.
4
Rola sieci w systemie wspomagania. Sieci stają się jednym z elementów doskonalenia nauczycieli. Udział szkół lub nauczycieli w pracach sieci daje możliwość kontaktu z innymi placówkami, które mają podobne problemy. Wymiana doświadczeń oraz wspólne rozwiązywanie problemów, pozwalają nauczycielom i dyrektorowi spojrzeć na trudności z różnych perspektyw. Sieci stanowią doskonałe uzupełnienie dotychczas stosowanych form doskonalenia nauczycieli, takich jak szkolenia, warsztaty, spotkania zespołów przedmiotowych.
5
Sieć jest formą pracy, która umożliwia samokształcenie i kooperację. Ułatwia wymianę doświadczeń, tworzenie nowych rozwiązań oraz poszerzanie kompetencji. Jest to działanie oparte na partnerstwie i wzajemności.
6
Cechy sieci jako organizacji: grupa osób lub instytucji, powstaje z ich potrzeb, powołanie nie wymaga żadnych czynności prawnych, działa poza kontrolą władz, działa na zasadach samoorganizacji, jest organizacją tymczasową, działa w oparciu o aktywność współpracujących ze sobą członków, nie ma typowego członu kierowniczego, cechuje ją niski stopień sformalizowania, jest bardziej procesem grupowym (relacją, interakcją, więzią) niż „twardym” efektem, nie jest projektem.
7
Sieć jako społeczność ucząca się: zaangażowanie wszystkich uczestników w proces uczenia się, uczenie się zespołowo – z innymi i od innych, uczenie się poprzez działanie i działanie poprzez uczenie się, uczenie się w oparciu o problemy wynikające z praktyki, uczenie się ukierunkowane na postępy uczniów, korzystanie z różnych form i metod zespołowego uczenia się.
8
Cele sieci: wymiana doświadczeń między uczestnikami, analiza przykładów dobrych praktyk, poszerzenie kompetencji uczestników, tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w sieci, nawiązywanie kontaktów i współpraca szkół, korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.
9
Organizacja sieci współpracy i samokształcenia. Sieci współpracy i samokształcenia to międzyszkolne zespoły nauczycieli lub dyrektorów placówek, które działają w jednym powiecie. Każda z sieci wyznacza własne cele oraz program działania. W pracach jednej sieci uczestniczy ok. 20–25 nauczycieli. Pracami każdej z nich kieruje koordynator.
10
Rola i zadania koordynatora sieci. Koordynator to osoba, która jest odpowiedzialna za organizowanie pracy sieci współpracy i samokształcenia. Do jego zadań należą: planowanie i organizowanie działań motywowanie uczestników do aktywnego udziału.
11
Rola koordynatora polega przede wszystkim na zapewnianiu uczestnikom odpowiednich warunków do uczenia się i wymiany doświadczeń w ramach sieci. Obowiązki koordynatora sieci to również: moderowanie zajęć, zapraszanie ekspertów, a także moderowanie aktywności uczestników na platformie internetowej.
12
Co wpływa na motywację uczestników sieci? Sposób delegowania do udziału w sieci; Postawa wobec sieci jako formy uczenia się; Postrzeganie korzyści z udziału w sieciach; Gotowość do dzielenia się doświadczeniem.
13
Diagnoza potrzeb Praca w ramach sieci współpracy i samokształcenia jest efektywna wtedy, gdy działania są dostosowane do potrzeb uczestników. Diagnozowanie potrzeb służy określaniu celów, które dotyczą ustalonego tematu.
14
Sieci współpracy mogą mieć charakter: przedmiotowy (np. matematyków, polonistów czy przyrodników), problemowy (np. sieć współpracy nauczycieli pracujących z uczniem zdolnym czy też sieć łącząca osoby zainteresowane sposobami pobudzenia twórczego myślenia uczniów).
15
Działania w sieci. Praca w sieci składa się z regularnych spotkań oraz działań realizowanych z wykorzystaniem platformy internetowej. Spotkania to przestrzeń do bezpośredniego kontaktu i płynnej wymiany informacji. Platforma internetowa zapewnia uczestnikom ciągłość działania. Jednocześnie stanowi dodatkowy sposób kontaktu, umożliwiający dyskusję i wymianę doświadczeń.
16
Spotkania robocze. Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, „dobrymi praktykami”. Spotkania z ekspertami. Tworzenie nowych rozwiązań.
17
Działania na platformie internetowej. Dyskusje, wymiana informacji i spostrzeżeń dotyczących tematyki sieci. Wspólne tworzenie rozwiązań. Publikacja efektów pracy (np. wypracowanych narzędzi, scenariuszy lekcji itp.). Dzielenie się zasobami użytecznymi dla uczestników sieci (zamieszczanie dokumentów, filmów, prezentacji, zdjęć itp.). Udział w szkoleniach e-learningowych.
18
Sieci w praktyce. W powiecie ciechanowskim w lutym 2014 roku ruszyły cztery sieci współpracy i samokształ- cenia. Ich powstanie poprzedziła diagnoza przeprowa- dzona przez zespół zaangażowany w realizację projektu.
19
Sieci współpracy i samokształcenia: Rola dyrektora w promocji i budowaniu wizerunku szkoły/ przedszkola. Edukacja medialna w szkole/ przedszkolu. Praca z nowoczesnymi technologiami – Bezpieczny Internet. Jak wspierać dziecko/ ucznia w uczeniu się matematyki?
20
Koordynatorzy poszczególnych sieci: Joanna Kazimierczak (sieć matematyczna) Rafał Panfil (sieć medialna) Maciej Wojciechowski (sieć informatyczna) Piotr Praczukowski (sieć dyrektorska)
21
W każdej sieci członkowie spotykali się 5 razy. W lutym odbyło się spotkanie organizacyjno- integracyjne, a potem cztery merytoryczne w odstępach około dwumiesięcznych. Spotkania były poświęcone konkretnym tematom, a dwa z nich w każdej sieci odbyły się z udziałem zaproszonych ekspertów zewnętrznych.
22
Oprócz spotkań w „realu” uczestnicy sieci pracowali na platformie internetowej www.doskonaleniewsieci.pl udostępnionej przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. www.doskonaleniewsieci.pl Praca polegała na wymianie poglądów związanych z tematyką sieci (i nie tylko) w okresie między spotkaniami, zamieszczaniu materiałów opracowanych przez siebie lub wyszukanych w Internecie, podawaniu linków do ciekawych stron internetowych, zamieszczaniu materiałów otrzymanych od ekspertów zewnętrznych po spotkaniach.
23
Na zakończenie pracy sieci, w październiku 2014, zostały zorganizowane spotkania podsumowujące kilkumiesięczne działania każdej z sieci. Koordynatorzy przedstawili sprawozdania, w których ujęli całokształt działań uczestników sieci w „realu”, na spotkaniach, oraz na platformie internetowej. Uwypuklono również pozytywne aspekty pracy w sieci współpracy i samokształcenia.
24
W pracach czterech sieci współpracy i samokształcenia w Powiecie Ciechanowskim w okresie od lutego do października 2014 wzięło udział blisko stu nauczycieli i dyrektorów przedszkoli i szkół z naszego powiatu.
25
Pozytywne aspekty pracy w sieci: 1.Spotykamy ciekawych ludzi, 2.Spotykamy się z zaangażowaniem, 3.Kształtuje się umiejętność pracy w zespole, 4.Sieć może pełnić funkcję konsultacyjną (konsultacje między uczestnikami, konsultacje eksperckie…), 5.Dowiadujemy się wiele o sobie samych, 6.Radzimy sobie z wyzwaniami,
26
7.Sieć pozwala budować kontakt między szkołami, 8.Współpraca – nie tylko nauczycieli, 9.Możliwość poznania nowych technologii, nowych narzędzi, 10.Budowanie więzi i zaplecza będę miał/-a kogo zapytać w razie potrzeby, 11.Podnoszenie świadomości dotyczącej bezpieczeństwa pracy w sieci, 12.Następuje wymiana (w różnych zakresach),
27
13.Rywalizacja – w pozytywnym wymiarze (dążenie, żeby dorównać, zrobić coś więcej, lepiej…), 14.„Podglądanie” jak coś robią inni i „rozsiewanie” tej wiedzy w innych środowiskach, 15.Budowanie motywacji („jak inni dali radę, to ja też),
28
16.Nastawienie na rozwiązywanie problemów, 17.Odpowiadamy sami sobie w różnych trudnych, sprawach, 18.Mamy szansę wykorzystać wiedzę ekspercką.
29
Prezentacja została przygotowana na podstawie materiałów
30
Bardzo dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.