Badania,doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
Hodowla, pielęgnacja i obserwacja roślin Uczniowie klasy czwartej sadzili rośliny doniczkowe, poznali zasady ich pielęgnacji i rozmnażania. Założyli hodowlę fasoli i rzeżuchy. Na ich podstawie prowadzili obserwacje faz rozwoju roślin.
Badanie czasu rozkładu różnych substancji Uczniowie sprawdzili czas rozkładu różnych odpadów (skórki banana, kawałka jabłka, gazety, słoika i plastikowego kubka). Wyniki doświadczenia mogli porównać z informacją wyświetloną na tablicy interaktywnej. Po kilkunastu dniach sprawdziły, czy odpady zmieniły się. Dzieci zasypały odpady ziemią.
Badanie kałuży Gimnazjaliści obliczyli parametry fizyczne i chemiczne kałuży. Porównali barwę wody z kałuży z barwą wody ze stawu i wodociągu. Określili jej zapach i pH. Wykonali preparaty mikroskopowe poznając organizmy żyjące w małych zbiornikach wodnych.
Badanie rzeki Krzemionki i gleby Uczniowie określili parametry fizyczne wody (przezroczystość, zapach, zawartość substancji organicznych) a także wyliczyli prędkość rzeki. Pobrali próbki wody i gleby do dalszych badań.
Uczniowie przy użyciu odczynników określili zawartość w wodzie jonów Ca/Mg, NO2, NO3, NH4 i PO4 oraz określili poziom pH wody. W pierwszym badaniu wykorzystali paski wskaźnikowe, w drugim – roztwór wskaźnikowy.
Zbieranie informacji o Krzemionce Uczniowie zbierali informacje o Krzemionce – rzece, która płynie w okolicy. Dowiedzieli się, że nad rzeką żyją bobry, znaleźli ślady ich działalności, rozmawiali z miejscową ludnością o szkodach, jakie pojawiają się w środowisku w związku z ich obecnością.
Badanie temperatury, wilgotności, naświetlenia i hałasu Gimnazjaliści trzecich klas dokonali pomiaru temperatury i wilgotności powietrza, zmierzyli naświetlenie i pomiar hałasu.
Badanie zawartości pyłów w powietrzu Uczniowie sprawdzili zawartość pyłu w powietrzu. Posmarowane wazeliną szkiełka podstawowe umieścili w różnych miejscach: na szkolnym podwórku, bezpośrednio przy poboczu drogi i w dalszej odległości od drogi. Po 3 dniach szkiełka zebrano i oceniono ich stan.
Badanie pH pyłów i pH opadów deszczowych Uczniowie zebrali pył z chodnika i zbadali jego pH przy pomocy papierka wskaźnikowego. Następnie zbadali pH wody deszczowej i pH wody z kałuży. We wszystkich przypadkach odczyn był minimalnie kwaśny.
Wpływ kwaśnych deszczy na kiełkowanie nasion rzeżuchy Uczniowie przygotowali dwie próby: kontrolną (wata nasączona wodą) i doświadczalną (wata nasączona kwaśnym roztworem). Po 4 dniach w pierwszej próbie nasiona wykiełkowały, w drugiej – brak oznak kiełkowania. Próba 1 Próba 2
Badanie zawartości ozonu w powietrzu Uczniowie wykonali również badanie zawartości ozonu w powietrzu przy pomocy papierka wskaźnikowego do oznaczania ozonu. Badanie wykazało, iż w okolicy jest wysoki poziom ozonu.
Sposoby wykorzystania energii słonecznej Wykorzystując zestaw „ Energie odnawialne” uczniowie zbudowali model obrazujący wykorzystanie energii słonecznej do zasilenia oświetlenia oraz...
model wykorzystujący energię słoneczną do napędzania wiatraka. Zajęcia gimnazjalistów wywołały duże zainteresowanie wśród młodszych uczniów.
Zajęcia w Autobusie Energetycznym Grupa uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum uczestniczyła w zajęciach w mobilny centrum edukacyjno – informacyjnym, które przeciwdziała zmianom klimatu. Zajęcia w ekobusie przybliżyły uczniom, w jaki sposób w codziennym życiu można zmniejszyć zużycie energii elektrycznej oraz wody.
Dzieci chętnie i poprawnie odpowiadały na zadane im pytania, dopytywały o różne zagadnienia związane z tematem zajęć. Dla najaktywniejszych były drobne upominki od prowadzących zajęcia.
Nową ekopracownię przyrodniczą wykorzystywali inni nauczyciele w celu przeprowadzania własnych zajęć. Odbywały się w niej także różne spotkania, szkolenia, posiedzenia rady pedagogicznej, zebrania z rodzicami. Lekcja muzyki w szkole podstawowej
Sprawozdanie z przeprowadzonych zadań programu „Moja ekoprzygoda”oraz efektów rzeczowych i ekologicznych zostało przedstawione na uroczystości zakończenia roku szkolnego 2014/2015. Sprawozdania wysłuchali przybyli na uroczystość zaproszeni goście, w tym władze gminy, uczniowie i ich rodzice, nauczyciele oraz pozostali pracownicy szkoły.
Nauczyciel przyrody i biologii mgr Lidia Skoneczna