MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI RAPORT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO - POMORSKIE. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 10 ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1989 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
SPECJALISTYCZNY OŚRODEK WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE SOS W LESKU – ANALIZA ANKIETY.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Ogólnopolska Konferencja Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Warszawa, 27 maj 2009 r. Profilaktyka, edukacja, pomoc oraz.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Województwo lubuskie na tle kraju – wyniki badań porównawczych przeprowadzonych przez Lubuskie Stowarzyszenie na Rzecz Kobiet „BABA”
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
LGBT+ GDAŃSK dr Anna Strzałkowska.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Równościowe zarządzanie projektem
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI RAPORT

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Badaniem zostało objętych 318 programów na poziomie lokalnym 16 wojewódzkich, 81 powiatowych, 221 gminnych. Badanie prowadzone było we wszystkich województwach. Ankieta, którą badałyśmy programy zawierała 69 pytań, podzielonych na trzy części: 1)przemoc wobec kobiet, 2)skuteczne ramy dla działań 3)ewaluacja.  RAPORT

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI  Część 1 przemoc wobec kobiet Zawierała 39 pytań dotyczących: sposobu przedstawienia problematyki przemocy wobec kobiet tak statystycznych jak i merytorycznych, diagnozy zjawiska na poziomie centralnym i obszaru, na którym realizowany był program, kompetencji specjalistycznych posiadanych przez osoby świadczące wsparcia dla osób doświadczających przemocy; Pytałyśmy również czy w ramach działań zaplanowanych w programie, przewidziano zapewnienie schronienia osobom doświadczającym przemocy w rodzinie w mieszkaniach chronionych, w ośrodkach interwencji kryzysowej oraz/lub Domach Samotnej Matki Zawarłyśmy także pytania dotyczące profilaktyki, bezpłatnych porad prawnych i psychologicznych, wsparcia materialnego dla osób doświadczających przemocy i wiele innych. Każde z tych pytań zawierało aspekt związany z perspektywą płci.  RAPORT

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Większość programów zawierała definicję wszystkich rodzajów przemocy – najwięcej programów zawierało definicję przemocy fizycznej (65,7%), następnie psychicznej (65,4%), seksualnej (64,8%) i ekonomicznej (64,2%). Najmniej programów, bo 43,7%, przedstawiło definicję zaniedbania. Jeśli chodzi o uwzględnienie perspektywy płci, to zdecydowana większość – bo ponad 90% wszystkich analizowanych programów – nie definiowało poszczególnych rodzajów przemocy z uwzględnieniem kategorii płci.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI W ponad połowie analizowanych programów (55,4%) nie było informacji, że przemocy najczęściej doświadczają kobiety. Wiele programów miało także bardzo słabe diagnozy wyjściowe problemu. Zaledwie 21% z nich w na etapie diagnozy podaje dane ilościowe dotyczące liczby osób doświadczających przemocy w rodzinie, w Polsce, a wśród nich tylko połowa podaje dane z podziałem na płeć.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Większość programów (97,1%) zawiera informacje o danych ilościowych dotyczących interwencji policji w sprawie przemocy w rodzinie oraz na temat liczby zakładanych Niebieskich Kart (89,7%) w doniesieniu do obszaru, którego dotyczy program. Znacznie gorzej jest jednak z uwzględnieniem perspektywy płci w danych dotyczących zakładanych Niebieskich Kart.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Niemal wszystkie (96%) analizowane programy zawierały dane ilościowe dotyczące liczby osób doświadczających przemocy, które skorzystały ze wsparcia odpowiednich ośrodków pomocy społecznej w odniesieniu do obszaru administracyjnego, które dotyczy program (gmina, województwo czy powiat). Zdecydowanie rzadziej otrzymujemy informacje dotyczące wsparcia udzielonego osobom doświadczającym przemocy wskazując na różne rodzaje wsparcia (np. wsparcie materialne, poradnictwo) – 31,4% badanych programów oraz dane ilościowe dotyczących wsparcia udzielonego osobom doświadczającym przemocy wskazując na różne instytucje świadczące wsparcie (np. ośrodki pomocy społecznej, organizacje pozarządowe – takie informacje zawiera niewiele ponad 28% badanych programów.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Zapytałyśmy także, czy w odniesieniu do którychkolwiek danych ilościowych program uwzględnia nie tylko podział na płeć, ale również na inne cechy np. wiek, miejsce zamieszkania, niepełnosprawność, status społeczno-ekonomiczny. Badanie pokazało, że 66% programów w ogóle nie pojawią się takie cechy, a jedynie sporadycznie (prawie 25%) pojawiają się w odniesieniu tylko do pojedynczych danych.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Pytałyśmy również, czy w części diagnostycznej, na przykład w formie analizy SWOT, dotyczącej przyczyn przemocy program odnosi się do problemów związanych z płcią społeczno-kulturową (np. stereotypów płci, uprzedzeń wobec kobiet, społecznego przyzwolenia na agresję mężczyzn, dyskryminacji kobiet), czy program zwraca uwagę na potrzeby kobiet, jako osób doświadczających przemocy w rodzinach oraz czy działania zdefiniowane w programie odnoszą się wprost do kobiet jako grupy doświadczającej przemocy.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Tylko w jednym z analizowanych programów znalazł się zapis wprost odwołujący się do faktu, że stereotypy płciowe mają wpływ na przemoc wobec kobiet z próbą wyjaśnienia tego zjawiska. Tylko w jednym z badanych programów można było znaleźć szczegółową analizę problemu przemocy ze względu na płeć połączoną z danymi statystycznymi z podziałem na płeć i przywołaniem specjalistycznych analiz.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Ponad 72% analizowanych programów deklaruje współpracę z organizacjami pozarządowymi w procesie jego realizacji. Zapytałyśmy jednak, jakiego rodzaju są to organizacje, czy te, które specjalizują się w działaniach skierowanych do kobiet lub równościowych czy też o charakterze katolickim.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI W analizowanych programach najczęściej 87,1% programów – opisywano tak działania profilaktyczne (działania informacyjne, edukacyjne itp.), jak i działania pomocowe i interwencyjne. Jednak znacząco mniej, bo zaledwie 3,6% przypadków w ramach zaplanowanych zadań pojawiały się działania skierowane wyłącznie do kobiet, a w przypadku 1,3% przypadków pojawiały się działania skierowane wyłącznie do mężczyzn.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI  Zadałyśmy też pytanie dotyczące udzielania schronienia osobom doświadczającym przemocy w mieszkaniach chronionych, ośrodkach interwencji kryzysowej oraz/lub Domach Samotnej Matki.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Najczęściej lokalne programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie obejmowały okres realizacji do pięciu lat (50,2%), do siedmiu lat (21,4%). rzadziej przygotowywano programy dłuższe – więcej niż siedem lat – 11,0% oraz krótsze – do trzech lat 14,5% I do roku - 2,8%. W ponad połowie przypadków (50,9%) diagnoza zawarta w programie nie pokazywała tendencji zmian w czasie poprzez porównanie danych z różnych lat. Jeszcze częściej, bo w 84,6% przypadków, jeśli zestawiano danych z różnych lat, program nie podawał przyczyny zaobserwowanych zmian lub ich braku.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Pozytywną tendencją analizowanych programów było podanie konkretnych osób lub/i instytucji odpowiedzialnych za realizację poszczególnych działań. Miało je 63,0% analizowanych programów.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI Również wysoki wskaźnik odpowiedzi pozytywnych dotyczył tego, czy program zawierał informacje na temat sposobu monitorowania postępów w jego realizacji – miało je 70% analizowanych programów. Ale znacznie rzadziej, bo tylko w przypadku 34,2% analizowanych programów, każdemu działaniowi zostały przypisane wskaźniki, pozwalające zmierzyć, czy faktycznie zakładane rezultaty zostały osiągnięte. W ponad połowie przypadków (53,2%) żadnemu działaniu nie zostały przypisane wskaźniki. Jeszcze rzadziej, bo w ponad 90% przypadków wskaźniki te nie zostały zdefiniowane w podziale na płeć (liczby kobiet i liczby mężczyzn).

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI  Większość programów (80,2%) deklaruje, że działa u nich interdyscyplinarny zespół ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.  Zapytałyśmy czy w ich skład wchodzą przedstawicielki/le organizacji kobiecych, działające na rzecz równości płci oraz/lub przeciwdziałające przemocy wobec kobiet – pozytywną odpowiedź znalazłyśmy w mniej niż 2% programów, jeśli zaś chodzi o przedstawicieli organizacji/instytucji katolickich procent ten wynosił już 9,1%.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI W zdecydowanej większości przypadków w programach nie znajdziemy wniosków wypływających z realizacji programów w poprzednich latach, nie dowiemy się zatem, czy podjęte działania przyniosły oczekiwany rezultat, czy wprowadzone formy działań sprawdziły się czy też nie. Zaledwie 10,4% analizowanych programów odnosiło się do wniosków wynikających ze sprawozdań z realizacji poprzednich programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zaś jedynie 7,6% spośród nich wprost odnosiło się do tego, co należy zmienić/poprawić w dotychczas prowadzonych działaniach, choć 58,5% analizowanych programów zakładało bieżące sprawozdawanie się z jego realizacji.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI  Ciekawiło nas także, czy programy, prócz założeń zawartych w Ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie odwołują się do międzynarodowych aktów prawnych, przyjętych przez Polskę, zawierających problem przemocy ze względu na płeć.

MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI  Wykres przedstawia ocenę programów przez osoby monitorujące, jak programy antyprzemocowe uwzględniały perspektywę kobiet