Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Advertisements

„Programowanie perspektywy finansowej
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
Polityka fiskalna państwa
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
Wyszukiwanie danych o sytuacji gospodarczej i społecznej cd.
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Czy chcemy Mazowsza BIEDY?. Mazowsze DZIŚ powierzchnia: km2 wpływy z CIT: 1,24 mld zł podmioty gospodarcze: 725 tys.
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
FINANSE LOKALNE A SAMORZĄD TERYTORIALNY
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Podejście terytorialne w RPO Województwa Mazowieckiego
Transport drogowy na Mazowszu
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny? Adam Struzik MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO

Od 1999 r. w Polsce obowiązuje trójstopniowy podział administracyjny na: 16 województw, 380 powiatów, 2479 gmin. Województwo mazowieckie dzieli się na 42 powiaty i 314 gmin. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej obowiązuje również pięciostopniowy podział Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS), tzw. podział statystyczny. Podział statystyczny NUTS dzieli Polskę na jednostki pięciu poziomów, z czego 3 określono na poziomie regionalnym, a 2 na poziomie lokalnym.

Klasyfikacja Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych NUTS (Nomenclature of Territorial Units for Statistics) - jest standardem geograficznym służącym do statystycznego podziału państw członkowskich Unii Europejskiej na trzy poziomy regionalne o określonych klasach liczby ludności. Została ona ustanowiona w celu zbierania, opracowania i rozpowszechniania na obszarze Unii Europejskiej porównywalnych danych regionalnych (np. z zakresu rachunków regionalnych, demografii, rynku pracy, społeczeństwa informacyjnego). Klasyfikacja NUTS służy również kształtowaniu polityki regionalnej krajów Unii Europejskiej i jest niezbędna do przeprowadzania analiz społeczno-gospodarczych regionów.

Podział statystyczny w Polsce (obowiązujący od 1 stycznia 2015 r.) Podział Polski na jednostki NUTS 1 Podział Polski na jednostki NUTS 2 Podział statystyczny w Polsce (obowiązujący od 1 stycznia 2015 r.)     NUTS 1 – regiony (grupy województw) – 6 jednostek     NUTS 2 – województwa – 16 jednostek (podział statystyczny odpowiada podziałowi administracyjnemu)     NUTS 3 – podregiony (grupy powiatów) – 72 jednostki NUTS 4 – powiaty – 380 jednostek NUTS 5 – gminy – 2479 jednostek

Podział statystyczny Polski na jednostki NUTS 3 (podregiony) obowiązujący od 1 stycznia 2015 r.

Obowiązujący podział statystyczny Mazowsza na NUTS od 2015 r. PL0 POLSKA NUTS 0 PL1 REGION CENTRALNY NUTS 1 PL12 Mazowiecki NUTS 2 PL12C Płocki podregion NUTS 3

Polska jest jednostką statystyczną NUTS 0 i na potrzeby unijnych obliczeń podzielona została na kilka makroregionów, czyli NUTS 1 (Mazowsze jest częścią Makroregionu Centralnego). Każde z województw to NUTS 2, a wewnątrz nich wyznaczone są subregiony NUTS 3. Środki unijne na regionalne programy wyliczane są dla NUTS 2. Dlatego ważne jest, by województwo mazowieckie było statystycznie podzielone na dwa NUTS 2. Pierwszy NUTS 2 – Warszawa i powiaty grodziski, legionowski, nowodworski, miński, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, wołomiński i warszawski zachodni oraz drugi NUTS 2 – reszta Mazowsza. Taką propozycję niedawno przyjął Rząd RP.

Zgodnie z kryteriami, określonymi w Rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r., w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS), przy delimitacji jednostek NUTS 2 dopuszcza się podział: administracyjny lub nieadministracyjny. Obecnie w Polsce obowiązuje podział statystyczny na 16 jednostek NUTS 2. Istnieje możliwość podziału statystycznego na 17 jednostek NUTS 2 bez wprowadzania zmian w podziale administracyjnym (nadal 16 województw).

liczba ludności (800 tys. – 3 mln mieszkańców), Głównym kryterium delimitacji nieadministracyjnych jednostek NUTS 2 jest: liczba ludności (800 tys. – 3 mln mieszkańców), Dodatkowe kryteria podziału: geograficzne, społeczno-gospodarcze, historyczne, kulturowe, uwarunkowania środowiska naturalnego. 9

W oparciu o klasyfikację NUTS dokonywany jest podział Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej pomiędzy regiony uznane za peryferyjne lub opóźnione w rozwoju społeczno-gospodarczym. Promowanie rozwoju i strukturalnego dostosowania regionów opóźnionych w rozwoju, przysługuje regionom zdefiniowanym na poziomie NUTS 2, których PKB na 1 mieszkańca jest niższy niż 75% średniej dla Wspólnoty.

Starania o nowy podział NUTS 2 w obrębie województwa mazowieckiego były podejmowane przez Samorząd Województwa już od 2008 roku, ponieważ przewidywano możliwość przekroczenia progu 75% średniej unijnej. Osiągnięty w latach 2007-2009 poziom PKB wpłynął na zakwalifikowanie Mazowsza do grupy regionów lepiej rozwiniętych, co oznacza, że w latach 2014-2020 na inwestycje infrastrukturalne przypada połowa środków z lat 2007-2013 przyznanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

do średniej dla 27 państw Unii Europejskiej Poziom osiągniętego Produktu Krajowego Brutto na 1 mieszkańca województwa mazowieckiego do średniej dla 27 państw Unii Europejskiej

Produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca według województw w 2013 r Produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca według województw w 2013 r. (ceny bieżące) – dane GUS

Nowy statystyczny podział województwa mazowieckiego na dwie odrębne jednostki na poziomie NUTS 2 pozwoliłby na zakwalifikowanie tych regionów do dwóch różnych kategorii zamożności: regionu lepiej rozwiniętego - warszawski obszar metropolitalny, regionu słabiej rozwiniętego - mazowiecki obszar pozametropolitalny.

Zakwalifikowanie danej jednostki do określonej kategorii NUTS determinuje w znacznym stopniu szanse dostępu do środków polityki strukturalnej (podobnie jak poziom rozwoju i charakter społeczno-ekonomiczny regionu). Klasyfikacja NUTS nie ma charakteru stałego. Od początków istnienia, siatka jednostek statystycznych była wielokrotnie zmieniana, niemalże we wszystkich państwach członkowskich.

Delimitacja województwa mazowieckiego na dwie jednostki statystyczne NUTS 2 przyjęta przez Radę Ministrów (warszawski obszar metropolitalny)

Środki UE dzielone są zgodnie z podziałem statystycznym, a nie administracyjnym. Rozwiązanie takie umożliwi lepsze planowanie rozwoju obszarów, a także bardziej precyzyjne dopasowanie wsparcia publicznego do ich potrzeb.

Przyjęty przez Radę Ministrów podział na dwie jednostki NUTS 2, wymaga dokonania zmian w podregionach (NUTS 3) po roku 2020

Złożona podczas wyborów propozycja nowego podziału administracyjnego kraju (na województwa)

Jakie byłyby skutki podziału województwa mazowieckiego, gdyby doszło do administracyjnego wyodrębnienia Warszawy i okalających ją powiatów? Wprowadzenie nowego podziału administracyjnego (utworzenie województwa warszawskiego) oznaczałoby, że dochody z podatku CIT spadłyby o około 90%, ponieważ w części zewnętrznej Mazowsza znajduje się tylko 30% wszystkich firm województwa mazowieckiego. Lider rozwoju stanie się regionem bez możliwości i perspektyw!

Ile będzie kosztowała zmiana administracyjna ? Dla nowego województwa mazowieckiego bez Warszawy, główne składniki dochodów wg. źródeł na podstawie danych GUS z 2014 r: Dochody z podatku PIT i CIT – 227 mln zł – (udział w podatkach); Subwencja regionalna - 54 mln zł (z budżetu województwa warszawskiego) – partycypuje 16 województw; Subwencja wyrównawcza - 180 mln zł (budżet państwa); Dotacje ogółem (różne) – 675 mln zł (budżet państwa)

Tyle ta zmiana administracyjna będzie kosztowała podatników. Województwo warszawskie przekaże 35% udziału w podatkach PIT i CIT tj. około 440 mln zł janosikowego - zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Podział Mazowsza to dodatkowe obciążenie budżetu państwa - około 400 - 500 mln zł rocznie. Tyle ta zmiana administracyjna będzie kosztowała podatników.

Pojawiłaby się konieczność podziału majątku województwa, ale też jego długu oraz potrzeba utworzenia nowej administracji dodatkowego województwa, która będzie generować koszty. Biedniejsza część województwa (bez Warszawy) może podzielić losy takich województw jak podlaskie, lubuskie czy świętokrzyskie, gdzie przy braku silnego zaplecza finansowego ze stolicy regionu, głównym źródłem dochodów są subwencje i dotacje obciążające budżet państwa.

Ewentualne nowe województwo mazowieckie (pozametropolitalne), przy znacznym ograniczeniu dochodów z udziału w podatkach dochodowych, będzie miało problemy z wkładem własnym na realizację inwestycji finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Mazowsze potrzebuje przede wszystkim reformy finansów publicznych i rozsądnej ustawy o dochodach samorządu terytorialnego.

Warszawa i gminy ją okalające wytwarzają dochody, dzięki którym możliwe jest utrzymanie szpitali, instytucji kultury, dróg, połączeń kolejowych. Wyłączenie administracyjne tego obszaru sprawi, że nowemu województwu (poza Warszawą) diametralnie spadną dochody – CIT wyniósłby zaledwie 11,8% obecnych przychodów regionu.

Mazowsze, bez obszaru warszawskiego, musiałoby utrzymać 76% obecnie nadzorowanych dróg, 50% szpitali i 38% instytucji kultury. W sumie ze 122 wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych i spółek (urzędy, instytucje kultury, szpitale, spółki), 46 związanych jest bezpośrednio ze stolicą, a 59 z resztą województwa, przy czym 17 ma charakter ogólnowojewódzki.

Najprostsze rozwiązania są zwykle najlepsze. Zamiast dokonywać teraz kosztownego podziału administracyjnego, dzielenia majątku i długu, tworzenia nowych urzędów i mnożenia administracji, można w lepszy sposób wspierać rozwój całego Mazowsza i zaoszczędzić pieniądze podatników. Wystarczy jedynie wprowadzić zmiany w podziale statystycznym NUTS 2.

Dziękuję za uwagę.