Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
CIĄGI.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Analiza matematyczna - Ciągi liczbowe wykład I
Te figury są symetryczne względem pewnego punktu
Liczby zespolone z = a + bi.
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Średnie i miary zmienności
Jednomiany i sumy algebraiczne
Opracowała: Joanna Wasiak
Geny i genomy Biologia.
Konstrukcja, estymacja parametrów
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
szczególnych Granice ciągów. Postaraj się przewidzieć
Kurs specjalistyczny dla pielęgniarek, mgr Adam Dudek, PWSZ Nysa 2007
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
„Człowiek - najlepsza inwestycja”
dla klas gimnazjalnych
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 w Poznaniu
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Typy wykresów Bartosz Celiński.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
„Zbieranie i opracowywanie danych statystycznych”
Ciągi i szeregi liczbowe
Algorytmika.
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Danuta Stanek KODOWANIE LICZB Systemy liczenia III.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Prezentacja dla klasy II liceum
„Ile lat ma Guś”.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Nr w dzienniku Wzrost w cm Tablica.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO ANALIZA WYNIKÓW Część humanistyczna język polski.
Statystyczna analiza danych w praktyce
Najczęściej używane funkcje znajdziemy na rozwijanej liście Niedawno używane.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
URZĄD STATYSTYCZNY WE WROCŁAWIU. Tablica nr 1. Minimalny zakres wiadomości i umiejętności statystycznych absolwenta szkoły podstawowej, pożądanych z punktu.
ze statystyki opisowej
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Wyrażenie algebraiczne – wyrażenie w którym obok liczb i znaków działań występują litery Wyrażenia algebraiczne mogą być: - proste – jedna liczba, litera.
Podstawy Informatyki.
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Statystyka matematyczna
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Jednomany.
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Ankieta statystyki.
Zapis prezentacji:

Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta

Średnią arytmetyczną liczb 𝑥 1 , 𝑥 2 , 𝑥 3 , …, 𝑥 𝑛 nazywamy liczbę 𝑥 , którą obliczamy ze wzoru: 𝑥 = 𝑥 1 + 𝑥 2 + 𝑥 3 + …+ 𝑥 𝑛 𝑛

Przykład Oblicz średnią arytmetyczną ocen z matematyki 3, 1, 2, 2, 4. Obliczamy korzystając ze wzoru: 𝑥 = 3+1+2+2+4 5 = 12 5 =2, 4

Mediana jest zwana wartością środkową Aby wyznaczyć medianę zestawu danych liczbowych musimy w tym celu te dane uporządkować w rosnący ciąg x1 < x2 < x3 < …. < xn

Jeśli n jest liczbą nieparzystą, to medianą liczb 𝑥 1 , 𝑥 2 , 𝑥 3 , …, 𝑥 𝑛 nazywamy środkowy wyraz w tym ciągu. Np. mediana liczb: 1, 1, 1, 3, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, jest równa 6 środek

Jeśli n jest liczbą parzystą, to medianą liczb 𝑥 1 , 𝑥 2 , 𝑥 3 , …, 𝑥 𝑛 nazywamy średnią arytmetyczną dwóch środkowych wyrazów tego ciągu. Np. mediana liczb: 1, 1, 2, 3, 4, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 9 jest równa 4+5 2 =4,5 środek

Dominantą zestawu liczb nazywamy taką wartość, która w tym zestawie występuje najczęściej. Jeśli w zestawie jest kilka wartości występujących z najwyższą częstością to każda z tych wartości jest dominantą. Jeśli wszystkie wartości w zestawie występują z tą samą częstością, to taki zestaw nie posiada dominanty. Dominanta nazywana też jest modą lub wartością modalną.

Przykłady Dominantą zestawu liczb: 5, 7, 8, 9, 10, 7, 3, 2 jest liczba 7. Zestaw liczb: 5, 2, 2, 4, 3, 1, 2, 4, 3, 5, 3, 4 ma natomiast trzy dominanty: 2, 3 i 4.