Jak motywować uczniów do nauki ???

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Sprawdzian także dla rodziców
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Jak motywować dziecko do nauki?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Napięcie emocjonalne i stres
MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Jak motywować uczniów do nauki ???
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Recepta na sukces nauczyciela
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Motywacja do nauki.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Co chcieliśmy osiągnąć?
JAK MOTYWOWAĆ UCZNIÓW DO NAUKI?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Jak motywować uczniów do czytania?
Jak motywować uczniów do nauki ???
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak motywować uczniów ? Opracowała: Jolanta marat
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Jak motywować uczniów do nauki ???

MOTYWACJA Termin ten pochodzi z łaciny, w którym moveo (movere, movi, motu) oznacza : wprawiać w ruch, popychać. (W. Szewczuk 1990, Psychologia, W-wa, WSiP, str.334)

POSTAWY UCZNIÓW

motywacja wewnętrzna motywacja zewnętrzna

Jeżeli uczeń nie otrzyma odpowiedzi na pytania: PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ? GDZIE BĘDĘ MÓGŁ WYKORZYSTAĆ ZDOBYTE WIADOMOŚCI? Zapoznaje się tylko z nimi powierzchownie, pamięta je krótko , i nie jest w stanie ich zastosować, ani odtworzyć.

Zadaniem nauczyciela jest : Uświadomienie uczniom celu uczenia się. Kształtowanie właściwej motywacji. Uczyć jak ponosić porażkę w sposób inteligentny. Przekonać uczniów, że są bardziej zdolni niż się im wydaje.

Pierwszym krokiem dydaktycznym jest wzbudzanie w uczniu zainteresowania przedmiotem nauki. Po wzbudzeniu odpowiedniej motywacji nauczyciel może przystąpić do przekazywania nowej wiedzy

Sztuka motywowania: Zacznij od siebie! pracuj z widoczną pasją, zaangażowaniem, entuzjazmem w głosie i gestach   utrzymuj własną motywację do pracy na odpowiednio wysokim poziomie troski i kłopoty, zły nastrój, odstaw na bok zadbaj o miłą atmosferę podczas zajęć wzbudzaj sympatię, szacunek i pozytywne nastawienie do nauczanego przedmiotu

dotrzymuj obietnic przekonuj uczniów, że lubisz ich uczyć bądź cierpliwy i znajdź czas dla swojego ucznia traktuj go podmiotowo, indywidualnie obdarzaj zaufaniem i bądź po jego stronie zawsze oceniaj obiektywnie

Rodzaj inteligencji Ćwiczenia aktywizujące różne rodzaje inteligencji Językowa Pisanie i redagowanie gazetki Czytanie różnorodnych tekstów Tworzenie słowników osobistych Pisanie zakończeń opowiadań Logiczno-matematyczna Gry pamięciowe Układanie i rozwiązywanie symulowanych problemów Tworzenie planów i prognoz Łamigłówki Szukanie błędów Wizualno-przestrzenna Rysowanie wykresów i map Tworzenie map mentalnych Praca z kolorami

Rodzaj inteligencji Ćwiczenia aktywizujące różne rodzaje inteligencji Muzyczna Ćwiczenia intonacyjne Ćwiczenia fonetyczne Śpiewanie i rytmizowanie wierszy „dramatyczne „ czytanie Kinestetyczna Kalambury Pantomima Odgrywanie scenek

Rodzaj inteligencji Ćwiczenia aktywizujące różne rodzaje inteligencji Interpersonalna Ćwiczenia integracyjne Praca w parach i w małych grupach Praca zespołowa nad projektami Pełnienie różnych ról w grupie Udzielanie i przeprowadzanie wywiadów Intrapersonalna Praca indywidualna Pisanie pamiętnika Refleksje nad własnym uczeniem się Ćwiczenia w rozpoznawaniu własnych emocji

Działania, które powodują utratę motywacji u ucznia: - niesprawiedliwa ocena, - wygórowane wymagania, - osobista niechęć do ucznia, - lekceważenie potrzeb ucznia, - krytyka osoby a nie jego działań, - nauczyciel przyjmuje rolę eksperta, - porównuje z innymi, - nudna lekcja, - nieatrakcyjne metody nauczania

Styl przytłaczający – wielokrotne podkreślanie konieczności włożenia ogromnego wysiłku w wykonanie zadania Skutki- zniechęcenie, rezygnacja Styl dyrektywny – stanowcze, konsekwentne działanie z pozycji formalnego autorytetu Skutki - zdecydowany bunt i niechęć do jakiejkolwiek pracy Styl manipulacyjny - zawstydzanie, wyśmiewanie, porównywanie, nadmierne chwalenie Skutki- brak poczucia bezpieczeństwa, brak zaufania

Styl katastroficzny – przedstawianie negatywnych konsekwencji niewykonania zadania Skutki - stres, przymus, negatywne emocje- agresja, bunt

Motywowanie uczniów do nauki języków obcych

     Jeżeli nauczyciel rozpozna motyw uczenia się ucznia, to może na niego optymalnie odpowiedzieć. Będzie mógł np. stworzyć w klasie grupę osób o jednakowych postawach i dla każdej z nich przygotować inne, zestawy zadań.

Uczeń odtwórca To uczeń, który osiąga na ogół oceny dobre lub bardzo dobre. Rozwiązuje zadania nie tylko obowiązkowe i "dla chętnych", ale również te, które wybierze sam. Samo rozwiązanie nie daje mu satysfakcji; musi się pochwalić swoją pracą przed nauczycielem, rodzicami, kolegami.

Uczeń "zdobywca nagród". Taki uczeń otrzymuje oceny dobre i bardzo dobre. Wydaje się, iż głównym motywem działania tej grupy uczniów jest chęć otrzymania nagrody. W przypadku zadań obowiązkowych (np. pracy domowej), nagrodą jest ocena bardzo dobra, zaś "nieobowiązkowych" - satysfakcja z rozwiązania zadania uznanego jako "trudne".

Uczeń "ciekawy intelektualnie". To uczniowie, którzy z wielkim zaangażowaniem rozwiązują zadania nietypowe zarówno obowiązkowe jak i "dla chętnych". Ocena nie jest dla nich rzeczą pierwszoplanową. Uczniowie ci uważają, że tylko zadania ciekawe, nietypowe przyciągają ich uwagę, wyzwalają energię i dają satysfakcję z osiągniętego wyniku.

Uczeń "niezależny". Uczniowie ci nie lubią zadań standardowych, stawiają nauczycielowi kłopotliwe pytania. Zadania obowiązkowe rozwiązują pod przymusem, bez zaangażowania. Satysfakcję daje im tylko zajmowanie się własnym problemem

Uczeń "lubiący się bawić". Uczniów tych najbardziej interesują krzyżówki, zagadki, rysowanie, malowanie.

Uczeń "o słabej motywacji". Do tej grupy należy duża liczba uczniów. Rozwiązują jedynie zadania łatwe, krótkie. Bojąc się "kary" przestają dostrzegać sens tkwiący w nauce języka obcego i widzą w niej tylko źródło swego strachu.

Uczeń "nie zainteresowany".  Uczniowie ci nie odrabiają zadań domowych, jedynie odpisują i to wielokrotnie bez zrozumienia. Uczeń tej grupy często uważa się za osobę niezdolną. Jeżeli dodatkowo odczuwa lęk przed rodzicami, nauczycielem lub oceną negatywną, będzie język obcy traktował jako źródło swego strachu.

RECEPTA DLA NAUCZYCIELA NA SUKCES UCZNIA 1. Przekonaj ucznia, że naprawdę lubisz go uczyć. 2. Mów jasno, głośno, wyraźnie, z zapałem. 3. Dbaj o właściwe tempo mówienia. 4. Bądź swobodny i baw się razem z uczniem podczas nauki. 5. Okazuj mu zaufanie. 6. Wyraźnie określ cele. 7. Bądź przygotowany do lekcji. 8. Przygotowuj ciekawe pomoce naukowe.   Jeśli jest to możliwe, warto korzystać z pomocy urządzeń audiowizualnych lub komputerowych. Informacje docierają wtedy poprzez różne zmyły, co sprzyja zapamiętywaniu 9. Ogranicz do minimum czynniki rozpraszające uwagę. 10. Dbaj o dobry nastrój ucznia.

11. Przypominaj informację, kiedy uczeń zaczyna ją zapominać. 12 11. Przypominaj informację, kiedy uczeń zaczyna ją zapominać. 12. Polegaj na nim, stawiaj na niego, wierz w jego możliwości. 13. Bądź dla niego oparciem, bądź po jego stronie. 14. Nie oszukuj go, dotrzymuj przyrzeczeń. 15. Udzielaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. 16. Jeśli coś mu się nie uda, zrozum go i zachęć do dalszej pracy. 17. Chwal za wszystko, co da się pochwalić. 18. Doceniaj go. 19. Nigdy nie przerywaj, kiedy on mówi. 20. Pozwól mu kontynuować Twoją myśl na jego sposób.

21. Słuchaj uważnie upewniając się, że dobrze rozumiesz. 22 21. Słuchaj uważnie upewniając się, że dobrze rozumiesz. 22. Rozwijaj jego samodzielność. 23. Zachęcaj do krytycznego myślenia. 24. Okazuj mu swoje pozytywne uczucia. 25. Pokaż mu, że jesteś człowiekiem omylnym i popełniającym błędy. 26. Stosuj różne metody nauczania - bądź nieszablonowy i ekscytujący. 27. Odnoś do rzeczywistości to, czego go uczysz - niech praktyka uzupełnia teorię. 28. Kończ lekcję w takim momencie, żeby miał poczucie niedosytu (jak w dobrym serialu).

CZYNNIKI PODNOSZĄCE MOTYWACJE DO NAUKI : CHĘĆ BYCIA NAJLEPSZYM ZAINTERESOWANIA MIŁY I ŻYCZLIWY NAUCZYCIEL ZACHETY I POCHWAŁY CIEKAWIE PROWADZONE LEKCJE CHĘĆ ZDOBYWANIA WIEDZY MOŻLIWOŚĆ OTRZYMANIA DOBREJ OCENY INNE

CZYNNIKI OSŁABIAJĄCE MOTYWACJĘ UCZNIÓW DO UCZENIA SIĘ : - BRAK ZAINTERESOWANIA ZE STRONY RODZICÓW -MAŁO WYMAGAJACY NAUCZYCIEL. - BRAK POMOCY ZE STRONY NAUCZYCIELA - NUDNE LEKCJE -SŁABA OCENA - LĘK PRZED OCENIANIEM -NIESPRAWIEDLIWE OCENIANIE - TRUDNY TEMAT - INNE

  Wskazana literatura: 1. Arends R. I. Uczymy się nauczać Wyd. WSiP, Warszawa 1994 2. Brophy J. Motywowanie uczniów do nauki Wyd. PWN, Warszawa 2002 3. Hamer H. Klucz do efektywności nauczania Wyd. Veda, Warszawa 1994 4. Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką Wyd. WSiP, Warszawa 1999 5. Perrott E. Efektywne nauczanie, Wyd. WSiP, Warszawa 1995 6. Taraszkiewicz M. Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu Wyd. CODN, Warszawa 1996

‘’Żeby ucznia zapalić , trzeba samemu płonąć ‘’