Utracona kultura żydowska w historii miasta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cmentarz żydowski w Szydłowcu
Advertisements

Kazimierz przed i Po wojnie
Spacerkiem po Dajtkach
Bielsko-Biała Wczoraj Dziś.
„POD WSPÓLNYM NIEBEM” Jeden Bóg – trzy religie, trzy kultury.
Zamek Średniowieczny zamek książęcy wzniesiono na przełomie XII i XIII wieku. W latach 1223 – 1228 siedziba klasztoru sióstr Norbertanek, prowadzących.
Początki Rybnika są dotąd mało znane. W okresie Średniowiecza Rybnik pełnił funkcję osady rybackiej, leżącej na ważnym szlaku handlowym, wiodącym z Krakowa.
Siedlce ul. Pułaskieg Wyk. Katarzyna Surgiewicz kl. II d.
Ewa Babiarz I Gabriela Płatek
Zabytki w Inowrocławiu
W biskupińskiej osadzie.
Poczesna moje miejsce w Europie.
Żydzi mieszkali w Łęcznej - co zostało z tamtych lat
Wykonali: Jakub Balawender Jakub Jurkiewicz Michał Jurkiewicz
Ocalić od niepamięci Projekt edukacyjny poświęcony historii i zagładzie Żydów Weronika Grabowska, Aleksandra Łyczak.
Miasto Brańsk. Województwo: podlaskie Powiat: bielski Miasto: Brańsk Rodzaj : miejska Prawa miejskie: 18 stycznia 1493 rok Powierzchnia: 32,43 km 2 Liczba.
Warsztaty tematyczne dla grupy religioznawców, realizującej projekt edukacyjny Śladami Żydów na Górnym Śląsku.- IX 2007 Katowice W ramach XIV Europejskich.
Dziedzictwo kulturowe Starej Słupi ,,Jak i gdzie przeszłość naszego regionu splata się z teraźniejszością ?’’
Prezentacja powstała na podstawie informacji zawartych na stronie:
,,Ślady przeszłości Projekt kulturowy przeprowadzony przez uczniów PSP nr 1 w Radomiu.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Sportowymi im
Wykonawca: Dominika Golik Kl. 1EK
ZESPÓŁ PAŁACOWO – PARKOWY
Lublin, Świdnik, Kozłówka
Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne
Żydzi radomscy podczas II wojny światowej
Chorzów wczoraj dziś i jutro…
TRUMIEJKI WCZORAJ I DZIŚ.
Zabytki Łańcuta.
Województwo: pomorskie, Powiat: kwidzyński, Gmina: Prabuty
Historia, tradycje i atrakcje turystyczne Gminy Daleszyce
NASZE MIASTO RYKI.
Zabytki Pionek Jakub Grabowski Klasa V a.
‘’Lasy w mojej okolicy”
Wpisz swoje imię oraz nazwisko
Dziewczyny udały się do Urzędu Gminy w celu sprawdzenia akt zgonów z lat Nazwiska Żydów, którzy spoczywają cmentarzach są widoczne poniżej:
Plac Długosza.
Pozornie zwykły, a w rzeczywistości wyjątkowy! Wystarczy tylko spojrzeć na niego pod innym kątem. Spróbuj, a zobaczysz go w innym świetle. Każde miasto.
Nie kieruj się w życiu stereotypami
Zapraszam Michał Zawistowski
Cmentarz Żydowski w Grodzisku Mazowieckim
GMINA MIEJSKO – WIEJSKA: BIAŁOBRZEGI. GMINA MIEJSKO – WIEJSKA: BIAŁOBRZEGI Historia gminy sięga roku 1540 W ciągu pierwszych czterystu lat istnienia Białobrzegi.
J edlanka. Powstanie Wsi Jedlanka powstała w pierwszej połowie XVI wieku i była własnością prywatną. Nazwę wsi zapisywano wtedy jako Jedlinka. Wieś często.
JEDLANKA. Jedlanka na mapie, czyli, gdzie nas szukać?
ZAMKI KRZYZACKIE NA WARMI I MAZURACH
Obiekty Kościelne w Pleszewie. p.w. św. Floriana Kościół parafialny p.w. św. Floriana, prezbiterium gotyckie, z boku murowana zakrystia. Nawa drewniana.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
Ślady II wojny światowej w Gminie Łaszczów
ZABRZE MOJE MIASTO MULTIMEDIALNA WYCIECZKA PO ZABRZU!
Pierwsze wzmianki na temat osadnictwa na terenie dzisiejszej dzielnicy Targówek, jak powszechnie wiadomo, dotyczą prasłowiańskiej osady z terenów Lasu.
Ród Tarnowskich. Historia rodu na ziemiach koneckich. W XVI wieku, miasto Końskie stanowiło już ważny ośrodek hutnictwa oraz wyrobnictwa ceramicznego.
Mikroprogram Rewitalizacji Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy Projekty Dzielnicy Śródmieście.
Koszalin– miasto na prawach powiatu w północno-zachodniej Polsce, w województwie zachodniopomorskim, drugie co do wielkości miasto na Pomorzu Zachodnim.
Wody powierzchniowe regionu świętokrzyskiego. 3 Prezentowane obiekty są tylko kilkoma z wielu ( w województwie Świętokrzyskim), lecz w skrócie przedstawiają.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
HISTORIA POWSTANIA : Pochodzenie nazwy miasta Reska nie jest do końca wyjaśnione. Według jednej teorii ma ona pochodzić od starosłowiańskiego słowa „reż”
Atrakcje turystyczne częstochowy
PODSTAWOWE INFOMACJE O PRAWOBRZEŻU
Białobrzegi ( lewa strona) dawniej i dziś
Zabytki Chełma.
Ciekawe miejsca Lublina
WKŁAD BRANICKICH W OBRAZ XVIII-WIECZNEGO MIASTA BIAŁEGOSTOKU
Goszcz
Kłodzko Kłodzko to piękne miasto z pięknymi zabytkami
Moja mała Ojczyzna Paprotki.
ROGATKA BRÓDNOWSKA (WILEŃSKA)
Aleksejenko Weronika 10-B
ZNISZCZENIA PO II WOJNIE SWIATOWEJ. STRATY ODNIESIONE PRZEZ POLSK Ę PODCZAS OKUPACJI NIEMIECKIEJ : Straty majątku narodowego – 38% stanu sprzed 1939 Zniszczenia.
CZĘSTOCHOWA TO MOJE MIASTO
Architektura w Trzebini
Zapis prezentacji:

Utracona kultura żydowska w historii miasta Konecki sztetl Utracona kultura żydowska w historii miasta

Żydzi polscy Pierwsi Żydzi na ziemiach polskich pojawili się prawdopodobnie w IX lub X wieku i przez tysiąc lat żyli wśród nas. Stosunki z ludnością chrześcijańską układały się różnie - raz lepiej, raz gorzej. Jednak wielu Żydów wygnanych z innych krajów właśnie tu znalazło schronienie i zostało na stałe na ziemi, którą określali Polin czyli „tutaj spocznij”. Z ponad trzymilionowej społeczności żydowskiej, która zamieszkiwała Polskę w 1939 r., pozostała dziś garstka – kilka, być może kilkanaście tysięcy ludzi. Jednocześnie duża część Żydów żyjących dzisiaj na świecie wywodzi się właśnie z Polski czy szerzej: z terenów dawnej Rzeczpospolitej.

sztetl SZTETL (lub „sztetł”, w języku jidysz: „miasteczko”) był podstawowym elementem układu osadniczego i ważną częścią krajobrazu kulturowego Rzeczpospolitej Obojga Narodów, Polski rozbiorowej a w późniejszym okresie II Rzeczypospolitej. Poszczególne grupy ludności mieszkające razem w sztetl – miasteczku, tj. Żydzi i katolicy, a często także prawosławni, unici i protestanci, były wyraźnie oddzielone od siebie pod względem kulturowym i religijnym. W każdym miasteczku można było usłyszeć różne języki: polski, ukraiński oraz jidysz, będący językiem codziennym ludności żydowskiej, a także język hebrajski używany w synagodze

Żydzi polscy

Żydzi polscy

Koneccy żydzi 1921 8291 5037 60,8 rok liczba ogółem liczba Żydów % mieszkańców 1921 8291 5037 60,8 1939 (IX) 6500 1941 (5 VIII) 3059 1942 (X) 9000 1942 (3 XI) 3000 1942 (7 XI) 300 G. Dymerska, Żydzi koneccy w: Końskie. Zarys dziejów, pod red. M. Wikiery, Końskie 1998, s. 373.

sztetl Życie miasteczka toczyło się głównie w obrębie placu targowego i przylegających doń ulic, gdzie zamieszkiwała zazwyczaj ludność żydowska, zajmująca się handlem i rzemiosłem. Podczas gdy to handlowo-usługowe centrum miało wyraźnie miejską zabudowę, obrzeża i przedmieścia sztetli, zamieszkiwane zwykle przez trudniącą się rolnictwem ludność chrześcijańską, posiadały często wiejski charakter.

Konecki sztetl Pierwsze wzmianki o Żydach w Końskich (w języku jidysz: Kinsk) pochodzą z 1588 r., kiedy Zygmunt III Waza zezwolił Żydom koneckim na zakup żywności i innych dóbr w miastach i wsiach Królestwa. Żydzi wywierali wpływ na charakter miasta. Widocznymi postaciami w miasteczku byli handlarze żydowscy. Głównym miejscem handlu był budynek z kramami, w rynku, zwany Annotargiem.

annotarg Lata 1910-1930 , Kramy widziane od ulicy Łaziennej - "Końskie na starej fotografii" 1998

Lata trzydzieste XX w. widok ul. 3 Maja, obecnej ul. Piłsudskiego annotarg Lata trzydzieste XX w. widok ul. 3 Maja, obecnej ul. Piłsudskiego

annotarg Zdjęcie Antoniego Borowca wykonane z Annotargu w kierunku kolegiaty - "Końskie na starej fotografii" 1998

annotarg Wyburzenie Annotargu przez Niemców jesienią 1942 roku

Konecki sztetl W latach sześćdziesiątych XIX w. Żydom przyznano prawa obywatelskie. Zamieszkiwali okolice Rynku ze względu na dogodność miejsc handlowych i rzemieślniczych. Były to ulice: Berka Joselewicza (Żydowska), Krakowska, Kazanowska, Kopce, Trzeciego Maja, Nowy Świat, Jatkowa, Przechodnia, Warszawska i Małachowskiego.

Konecki sztetl ulica berka Joselewicza Lata 1903-1930 , widok z kościelnej wieży

Konecki sztetl ulica berka Joselewicza Lata 1920-1935 Zdjęcie na pocztówce autorstwa Antoniego Borowca.

Konecki sztetl ulica berka Joselewicza

Konecki sztetl Synagoga Żydzi, którzy osiedlili się w Końskich dysponowali tylko prywatnym domem modlitwy, zlokalizowanym w jednym z kilkunastu należących do nich budynków w mieście (lokalizacja nieznana). Dopiero w II poł. XVIII wieku wzniesiono drewniany jednokondygnacyjny budynek kryty gontem. Wykonali ją w całości z modrzewia prawdopodobnie majstrowie ciesielscy z pobliskiego Gowarcza. W czasie remontu synagogi w 1905 r. drewnianą zachodnią ścianę zastąpiono murowaną przy zachowaniu istniejącego dachu. Wtedy też dobudowano wzdłuż południowej ściany głównej murowane parterowe pomieszczenie dla kobiet.

Konecki sztetl Synagoga Synagoga, zaliczana do unikalnych zabytków architektury drewnianej w Polsce, przykryta była dwukondygnacjowym, czterospadowy dachem. W 1907 r. powstał projekt budowy nowej bóżnicy przy ul. Warszawskiej, jednak gmina żydowska zrezygnowała z jego realizacji i stara synagoga przy ul. Bożnicznej (obecnie ul. Targowa) służyła koneckiej społeczności żydowskiej aż do II wojny światowe.

Konecki sztetl Synagoga Murowany fragment zachodniej elewacji synagogi. Wnętrze synagogi.

Konecki sztetl Synagoga 11 września 1939 roku wieczorem została oblana benzyną i podpalona przez grupę żołnierzy niemieckich.

Konecki sztetl cmentarz żydowski Cmentarz żydowski, kirkut, w Końskich powstał zapewne w XVII wieku. Nekropolia została założona w północno-zachodniej części miejscowości, poza obszarem zabudowanym, u zbiegu dzisiejszych ulic Staszica i Wjazdowej. Wiadomo, że z czasem na cmentarzu wzniesiono dwa budynki, z których jeden pełnił funkcję domu pogrzebowego. W początkach XX wieku teren cmentarny poszerzono, a jego powierzchnia w 1925 roku wynosiła 2 ha.

Konecki sztetl cmentarz żydowski Unikatowe zdjęcie nieistniejącego cmentarza żydowskiego.

Konecki sztetl cmentarz żydowski Nagrobki (Macewy) zostały użyte jako materiał budowlany w mieście i okolicach.

Konecki sztetl cmentarz żydowski Podobnie jak inne nekropolie wyznania mojżeszowego, także cmentarz w Końskich został zniszczony podczas drugiej wojny światowej, a na jego terenie Niemcy dokonywali egzekucji Żydów i Polaków. Z rozkazu niemieckiego zarządcy miasta Fitinga, kamienne macewy, czyli nagrobki zostały użyte przez Niemców do wybudowania wieży obserwacyjnej w Modliszewicach, a także wzorcowego gospodarstwa rolnego (istniejący do dzisiaj budynek naprzeciw bazy PKS).

Konecki sztetl W okresie międzywojennym koneccy Żydzi brali udział w wyborach i zasiadali w Radzie Miejskiej. Wpływ Żydów na rozwój gospodarczy Końskich był znaczny. Na 34 zakłady zarejestrowane w 1927 r. 26 znajdowało się w posiadaniu ludności żydowskiej. Tutaj Żydzi podtrzymywali swoją odrębność i autonomię, a zarazem mieli swój udział we wspólnej historii. Żyli i umierali. Wraz z wybuchem wojny we wrześniu 1939 roku - świat koneckich Żydów przestał istnieć…

bibliografia Dymerska G., Żydzi koneccy, [w:] Końskie. Zarys dziejów, red. M. Wikiera, Końskie 1998. Pamięć : historia Żydów polskich przed, w czasie i po zagładzie,Warszawa, 2004. Penkalla A., Żydowskie ślady w województwie kieleckim i radomskim, Radom 1992. Piechotkowie M. i K., Bóżnice drewniane, Warszawa 1957. http://www.sztetl.org.pl/pl// http://www.polin.pl/ http://www.konskie.org.pl/ http://fotopolska.eu/ http://www.kirkuty.xip.pl/index.htm http://pl.radiovaticana.va/news/2015/07/14/argenty%C5%84ski_rabin_abraham_sk%C3%B3rka,_przyjaciel_franciszka/1158297 PBW Filia Końskie Katarzyna Kucharska