FORUM TRANSPORTU INTERMODALNEGO 8 grudnia 2015 Warszawa Paweł Szaciłło.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Advertisements

Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Kryteria wyboru projektów
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Działanie 8.4 PO IG – „ostatnia mila” pod górkę
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Szkolenie dla Wnioskodawców
Prawo wodne oraz Program Operacyjny
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Wsparcie dotacyjne w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Instytucja Zarządzająca stan na r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Polska Wschodnia
System oceny projektów w ramach RPO WP
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Szkolenie dla Wnioskodawców
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

FORUM TRANSPORTU INTERMODALNEGO 8 grudnia 2015 Warszawa Paweł Szaciłło

Programy Operacyjne Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybołówstwa: Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Programu Operacyjnego Ryby na lata W latach będzie realizowanych w Polsce będzie realizowanych: 6 programów na poziomie krajowym 16 programów na poziomie regionalnym PROGRAMY SŁUŻĄCE REALIZACJI UMOWY PARTNERSTWA

3 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO

Wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Cel główny POIŚ wynika z jednego z trzech priorytetów Strategii Europa 2020, którym jest wzrost zrównoważony rozumiany jako wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej, w której cele środowiskowe są dopełnione działaniami na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Priorytetami tego programu są: gospodarka niskoemisyjna, ochrona środowiska, rozwój infrastruktury technicznej kraju i bezpieczeństwo energetyczne. 4 CEL GŁÓWNY PROGRAMU

5 PROCENTOWY UDZIAŁ POSCZEGÓLNYCH SEKTORÓW W OGÓLNEJ PULI ŚRODKÓW POIiS

ALOKACJA ŚRODKÓW UE (w Euro) PRZEZNACZONA NA III, IV, V, VI OŚ PRIORYTETOWĄ POIiS

PROCENTOWA ALOKACJA ŚRODKÓW UE (w Euro) W PODZIALE NA DZIAŁANIA TRANSPORTU W RAMACH POIiS

Celem osi priorytetowej będzie nadrobienie zaległości w rozbudowie infrastruktury drogowej bezpiecznej dla użytkownika oraz połączenie najważniejszych ośrodków miejskich z siecią transportu europejskiego (TEN-T), poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawa bezpieczeństwa ruchu lotniczego w sieci bazowej poprzez zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej i przepustowości nawigacyjnej portów lotniczych oraz rozwój i integracja poszczególnych gałęzi multimodalnego systemu transportowego (transport morski, wodny śródlądowy i intermodalny). W ramach osi priorytetowej przewidziano: tryb konkursowy (dla projektów intemodalnych) Tryb pozakonkursowy (dla projektów morskich i śródlądowych). OŚ PRIORYTETOWA III ROZWÓJ SIECI DROGOWEJ TEN-T I TRANSPORTU MULTIMODALNEGO

- Działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T. - Działanie 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych (na rozwój transportu intermodalnego zostanie przeznaczone nie mniej środków niż w perspektywie ) ALOKACJA ŚRODKÓW UE (W Euro) PRZEZNACZONYCH NA DZIAŁANIA III OSI PRIORYTETOWEJ POIiS

KONKURSOWY 1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków o dofinansowanie 3. Ocena projektów: Preselekcja projektów - Ocena w oparciu o kryteria formalne - Ocena w oparciu o kryteria merytoryczne I stopnia oraz w uzasadnionych przypadkach wybrane kryteria merytoryczne II stopnia Ostateczna ocena projektów weryfikacja II stopnia (gdy na etapie ocena II stopnia okaże się, że projekt nie spełnia kryterium formalnego lub ocena kryterium merytorycznego I stopnia została przeprowadzona nieprawidłowo dokonuje się ponownej oceny projektu w oparciu o kryteria formalne i merytoryczne I stopnia) 4. Rozstrzygnięcie konkursu. UWAGA: MOŻLIWOŚĆ POŁĄCZENIA DWÓCH ETAPÓW KONKURSU 1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków o dofinansowanie 3. Ocena projektów: Preselekcja projektów - Ocena w oparciu o kryteria formalne - Ocena w oparciu o kryteria merytoryczne I stopnia oraz w uzasadnionych przypadkach wybrane kryteria merytoryczne II stopnia Ostateczna ocena projektów weryfikacja II stopnia (gdy na etapie ocena II stopnia okaże się, że projekt nie spełnia kryterium formalnego lub ocena kryterium merytorycznego I stopnia została przeprowadzona nieprawidłowo dokonuje się ponownej oceny projektu w oparciu o kryteria formalne i merytoryczne I stopnia) 4. Rozstrzygnięcie konkursu. UWAGA: MOŻLIWOŚĆ POŁĄCZENIA DWÓCH ETAPÓW KONKURSU OŚ SYSTEM WYBORU PROJEKTÓW INTERMODALNYCH DO DOFINANSOWANIA

11 a)zarządy portów morskich; b)przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy wykonują lub zamierzają wykonywać na terytorium RP działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, w tym operatorzy terminali intermodalnych; c)podmioty zajmujące się wynajmowaniem/leasingiem taboru kolejowego; d) podmioty zarządzające infrastrukturą kolejową zapewniającą bezpośredni dostęp do terminali intermodalnych. BENEFICJENCI DZIAŁANIA 3.2. PO IiS (część intermodalna)

12 a)Projekty budowy, modernizacji, przebudowy terminali intermodalnych w szczególności zlokalizowanych w sieci TEN-T wraz z niezbędną infrastrukturą (w tym infrastrukturą dostępową) b) Zakup niezbędnych sprzętów c) Zakup specjalistycznego taboru kolejowego dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 3.2

13 Poziom dofinansowania nie może być większy niż niezbędny do uczynienia projektu wystarczająco rentownym, aby przedsiębiorca był zainteresowany jego realizacją. W projekcie rozporządzenia pomocowego zapisano, że dofinansowanie UE nie może przekroczyć 50% kk. Konieczne jest wystąpienie tzw. efektu zachęty. Efekt zachęty zachodzi wówczas, gdy pod wpływem pomocy następuje zmiana zachowania beneficjenta wsparcia – realizuje on inwestycję, której bez wsparcia nie zrealizowałby w ogóle lub zrealizowałby w innym (mniejszym) zakresie. Jednym z warunków spełnienia efektu zachęty jest uznanie za kwalifikowalne jedynie wydatków poniesionych przez beneficjenta po dacie, w której można uznać, że występowało po jego stronie uzasadnione oczekiwanie uzyskania wsparcia. WYBRANE WARUNKI UZYSKANIA DOFINANSOWANIA DLA PROJEKTÓW INTERMODALNYCH W RAMACH DZIAŁANIA 3.2 (1/2)

14 Pomoc nie może być udzielana lub wypłacana przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej. Przedsiębiorca, może otrzymać pomoc na podstawie programu pomocowego, jeśli zapewni dostęp do terminali intermodalnych, których dotyczył projekt, wszystkim zainteresowanym użytkownikom końcowym na równych i niedyskryminacyjnych zasadach, także wówczas, gdy operatorem terminali będą inni przedsiębiorcy. Przedsiębiorca, który zamierza wybudować terminal intermodalny, którego operatorem będzie inny przedsiębiorca może otrzymać pomoc na podstawie rozporządzenia pomocowego pod warunkiem, że zobowiąże się, iż operator terminala intermodalnego będzie ponosił opłatę za korzystanie z tego terminala ustaloną w wysokości rynkowej (preferowany przetarg). Zakończenie realizacji rzeczowej i finansowej – do końca 2023 roku. WYBRANE WARUNKI UZYSKANIA DOFINANSOWANIA DLA PROJEKTÓW INTERMODALNYCH W RAMACH DZIAŁANIA 3.2 (2/2)

15 prawo do dysponowania gruntem, posiadanie projektu budowlanego, posiadanie PnB oraz dokumentacji przetargowej; (w perspektywie 2007 – 2013 oceniane na podstawie złożonych decyzji administracyjnych i stosownych oświadczeń) komplementarność (z innymi projektami z zakresu infrastruktury transportowej – już zrealizowanymi jak również planowanymi do realizacji); ERR i praca przewozowa (w perspektywie 2007 – 2013 oceniane na podstawie AKK); lokalizacja projektu (w sieci TEN-T, AGTC) – kryterium wyłącznie dla projektów o charakterze infrastrukturalnym; (w perspektywie 2007 – 2013 oceniane na podstawie załączonych do WoD map i opisów). kompleksowość (tj. łączenie elementów infrastrukturalnych z zakupowymi, w tym w szczególności zakupy i montaże systemów telematycznych i satelitarnych związanych ze śledzeniem ładunku) – kryterium wyłącznie dla projektów o charakterze infrastrukturalnym. KRYTERIA WYBORU PROJEKTU INTERMODALNEGO (WYBRANE INFORMACJE 1/2)

16 dofinansowanie może uzyskać projekt, który nie został fizycznie ukończony (w przypadku robót budowlanych) lub w pełni zrealizowany (w przypadku dostaw i usług) przed przedłożeniem wniosku o dofinansowanie dofinansowanie może uzyskać Beneficjent, który wykaże gotowość organizacyjno-instytucjonalną projektu w obszarze zawierania umów sytuacja finansowa potencjalnego beneficjenta/operatora (wnioskodawcy) nie może zagrażać realizacji i utrzymaniu rezultatów projektu (potwierdzone, wiarygodne źródła współfinansowania projektu co najmniej w okresie trwałości projektu) projekt musi być realizowany w zgodzie polskim i unijnym prawem ochrony środowiska KRYTERIA WYBORU PROJEKTU INTERMODALNEGO (WYBRANE INFORMACJE 2/2)

Ogłoszenie o konkursie wraz z podaniem wielkości środków UE Regulamin konkursu wraz z załącznikami Program pomocowy regulujący warunki przyznania pomocy publicznej wraz z maksymalnym poziomem dofinansowania Kryteria wyboru projektów intermodalnych Szczegółowy Opis Priorytetów PO IiŚPO IiŚ Dokumenty przyjęte (dostępne na stronie internetowej PO IiŚ) STAN PRZYGOTOWAŃ DOKUMENTACJI Dokumenty w przygotowaniu

Dziękuję za uwagę 18