Teksty na sprawdzianie i egzaminach Jak biblioteki mogą wspierać nauczycieli przedmiotów?
Sprawdzian- przykłady tekstów Magdalena Frender- Majewska, Słoń i inne mądrale, „Newsweek”, nr 38/2011 Juliusz J. Herlinger, Zaklęty dźwięk Maria Nagajowa, Sztuka dobrego pisania i mówienia Richard Platt, Masz wiadomość. Od hieroglifów do Internetu
Egzamin gimnazjalny- przykłady tekstów Leszek Kołakowski, O sławie Julian Barnes, Życie wśród książek, czyli udręki bibliofila, „Gazeta Wyborcza”, 2012 Wiesław Łukaszewski, O odwadze, „Charaktery”, 2010 Tadeusz Żeleński (Boy), Obrachunki Fredrowskie
Matura- przykłady tekstów Marcin Zamorski, Hipermarket kultury, „Wprost”, 2002 Stanisław Lem, Felieton, „Pismo”, 1981 W. J. Burszta, M. Czubaj, … i wtedy spadł deszcz, „Niezbędnik Inteligenta Plus” 2010 W. Kopaliński, Irrealizm języka w filmie, [w:] tenże, Koty w worku…
Rodzaje tekstów Teksty: popularnonaukowe, publicystyczne, polityczne (na maturze do 500 słów) Teksty ikoniczne- obrazy, plakaty, afisze, reklamy, fotosy, zdjęcia (obiektów architektonicznych, rzeźb, instalacji), komiksy, filmy itp.
Propozycje wspomagania Gromadzenie zbiorów tekstów popularnonaukowych, publicystycznych (szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne), politycznych (szkoły ponadgimnazjalne). Organizowanie konkursów czytelniczych. Organizowanie wystaw publikacji. Informowanie nauczycieli przedmiotów o nowościach w zbiorach biblioteki.
Propozycje wspomagania Organizowanie spotkań z publicystami, dziennikarzami. Organizowanie konkursów na tekst publicystyczny, popularnonaukowy. Wydawanie szkolnych „numerów” czasopism o charakterze publicystycznym, popularnoanukowym.
Propozycje wspomagania Organizowanie wystaw tekstów ikonicznych (ilustracji, komiksów, rysunków itp.).
Bibliografia Co sprawdzało badanie: - ile dzieci czyta; - jak czytają; - co czytają; - jakie są uwarunkowania społeczno- demograficzne postaw czytelniczych polskich uczniów.