UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Advertisements

opracowała Justyna Tokarz
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Twój przyjaciel czy wróg?
Uzależnienia a rozwój dziecka
Uzależnienie od internetu
DZIEŃ TELEFONÓW ZAUFANIA DLA DZIECI
Czy to już uzależnienie?
UZALEŻNIENIE Internet.
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Zagrożenia W Internecie
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
Wprowadzenie w tematykę konferencji
BEZPIECZNIE W SIECI.
Bezpieczny internet.
11 Luty – Dzień Bezpiecznego Internetu
Test uzależnienia od komputera Przy każdym stwierdzeniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź (tak lub nie).
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Wpływ gier komputerowych na człowieka
Problemy współczesnej młodzieży
Razem tworzymy bezpieczny Internet
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
BEZPIECZNY INTERNET.
Bezpieczeństwo w sieci
CYBERPRZEMOCY !!!.
Telefony komórkowe w szkole
Bezpieczeństwo w Internecie.
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
mgr Małgorzata Piasecka
Czy to już uzależnienie?
Metody komunikacji.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
SZKODLIWE TREŚCI ONLINE Szkodliwe treści to takie materiały, które mogą: wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub promować niebezpieczne zachowania. Można.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Przygotował: Jakub Leńczowski
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Zagrożenia XXI wieku Uzależnienie od Internetu. Uzależnienie "Uzależnienie jest wynikiem nałożenia się mocy substancji uzależniającej i mocy jaką jednostka.
Uzależnienie od komputera, telewizji i komórki.. Prezentacja przygotowana przez klasę V c z wychowawczynią.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Mama, tata, tablet….
Opracowanie: Hanna Głos, Jolanta Jurkowska.
Fonoholizm- przyzwyczajenie, czy uzależnienie?
Dzień Bezpiecznego Internetu
Bezpieczni w e-świecie
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
„Razem zmienimy Internet na lepszy”.
Bezpieczeństwo w sieci
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zagrożenia, na jakie narażone są dzieci w Internecie:
Zapis prezentacji:

UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNE

Błyskawiczne tempo zmian cywilizacyjnych Kiedyś Dziś telefon stacjonarny – „wykręć numer”; wielka książka telefoniczna telefon komórkowy komputer stacjonarny laptop, tablet listy, kartki pocztowe, telegramy poczta elektroniczna kartka i pióro, maszyna do pisania, pisanie przez kalkę sms-y, mms-y taśma i kaseta magnetofonowa odtwarzacze MP3 aparat fotograficzny foto w komórce

DWA PODEJŚCIA DO MEDIÓW CYFROWYCH W XXI WIEKU: Nadzieja na świat bez ograniczeń, na powszechny dostęp do wiedzy i wszelkiej informacji. Coś, co burzy naturalne kontakty interperso- nalne, hipnotyzuje nastolatków i zabiera w nierzeczywi-sty świat.

CZYNNIKI RYZYKA ROZWOJU UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNEGO: Czynniki osobowościowe – niskie poczucie własnej wartości, niedojrzałość emocjonalna i społeczna, trudności w zarządzaniu emocjami i stresem, dowartościowywanie siebie poprzez posiadanie określonych przedmiotów, nastawienie na „bycie najlepszym”, „trendy”, silna potrzeba poszukiwania stymulacji i podejmowania ryzyka. Czynniki związane z rodzicami i rodziną – brak rodziny, zaburzenia w zakresie więzi i relacji z bliskimi osobami, brak adekwatnego wsparcia emocjonalnego w rodzinie, problemy w komunikacji pomiędzy opiekunami a dziećmi, brak lub niskie zaangażowanie opiekunów w sprawy dziecka, przemoc w rodzinie lub występowanie w niej innej dysfunkcji, doznawanie odrzucenia ze strony opiekunów, osłabienie więzi rodzinnych. Czynniki społeczno-kulturowe – lansowany w mediach konsumpcyjny sposób życia, nastawienie na posiadanie pewnych dóbr, propagowanie określonego wyglądu, przyzwolenie otoczenia na wybrane formy spędzania wolnego czasu – komputer, gry, nagradzanie i okazywanie uczuć poprzez kupowanie drogich prezentów. Dostępność – łatwy dostęp do automatów z grami, komputera, telefonu.

CYFROWI TUBYLCY CYFROWI IMIGRANCI Nawyk korzystania z komputera i innych narzędzi elektronicznych wpływa na sposób przyswajania wiedzy. Na podstawie obserwacji wyróżniono dwie grupy osób: CYFROWI TUBYLCY CYFROWI IMIGRANCI wychowani na nowoczesnych technologiach, sprawnie wyszukujący informacje w Internecie jako podstawowym źródle informacji, posługujący się obrazem i mający nierzadko trudności w utrzymaniu koncentracji uwagi na czytaniu dłuższych tekstów pisanych. osoby w starszym wieku, które wychowywały się bez komputera, przedkładają tekst nad obraz i dźwięk, rozumieją długie zwarte teksty czytane najchętniej z książki, a do nowych mediów odnoszą się z rezerwą, wykorzystując tylko podstawowe funkcje w urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.

SKUTKI NADMIERNEGO UŻYWANIA MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH Konsekwencje zdrowotne 1. Nadpobudliwość i trudności w koncentracji uwagi – Komputer i Internet przyzwyczajają do szybkich zmian. Tymczasem spędzając wiele godzin przed monitorem przyzwyczajamy nasz mózg do zwiększonego zapotrzebowania na coraz to nowe bodźce. W efekcie trudno się nam skoncentrować na czymś, co wymaga dłuższego wysiłku (np. nauka). 2. Pogorszenie nastroju (doświadczenie niepokoju, lęku, smutku) lub nasilenie objawów już istniejących problemów psychicznych (np. zaburzeń lękowych, fobii, depresji) – wpatrzeni w ekran komputera zapominamy o naturalnych sposobach poprawienia sobie samopoczucia, np. poprzez rozmowę z kimś bliskim, spędzenie czasu ze znajomymi, wysiłek fizyczny, odpoczynek, itp. 3. Bezsenność – siedzeniu przed monitorem sprzyjają późne godziny nocne, to zaburza naturalny rytm naszej aktywności i w rezultacie mogą pojawić się trudności w zasypianiu. 4. Osłabienie odporności oraz fizyczne dolegliwości – wielogodzinne przesiadywanie przed monitorem wiąże się z małą aktywnością fizyczną, zaniedbywaniem ruchu na świeżym powietrzu, nie wspominając już o zdrowym odżywianiu. W efekcie robimy się słabsi i spada nasza odporność na infekcje. Poza tym podczas korzystania z komputera zazwyczaj układamy się w jednej pozycji, przez co napinają się i przeciążają stawy i mięśnie . 5. Tzw. „padaczka ekranowa” – napad padaczkowy wywołany przez zewnętrzny bodziec, w tym przypadku zazwyczaj niewidoczne dla oka migotanie ekranu. Napad padaczkowy najczęściej przejawia się utratą przytomności i drgawkami. Może do tego dojść podczas np. długiego grania. Migotanie ekranu może zakłócać pracę mózgu.

Konsekwencje psychologiczne i społeczne 1 Konsekwencje psychologiczne i społeczne 1. Unikanie kontaktów osobistych z ludźmi poza Internetem – siłą rzeczy prowadzi to do izolacji i poczucia osamotnienia – kontakt internetowy z ludźmi może być atrakcyjny, bo łatwiej jest kontrolować to, w jaki sposób prezentujemy siebie. Z drugiej strony, kiedy spędzamy dużo czasu podtrzymując znajomości internetowe, okazuje się, że nie mamy czasu dla znajomych spoza sieci. Kiedy dłużej zaniedbujemy dotychczasowe relacje, oddalamy się od bliskich nam ludzi. 2. Zaniedbywanie obowiązków prowadzi do problemów w szkole, w domu, np. kiepskie stopnie, konflikty z bliskimi – aktywności podejmowane w sieci zajmują nam dużo czasu, przez co niewiele zostaje go na wykonywanie obowiązków szkolnych i domowych. 3. Utrata zainteresowań – angażowanie się w to, co się dzieje w sieci, powoduje, że inne zainteresowania schodzą na dalszy plan. Codzienne życie może przez to wydawać się dużo mniej atrakcyjne i zajmujące.

zagrożenia związane z komputerem i Internetem CYBERSEKS zagrożenia związane z komputerem i Internetem UZALEŻNIENIE CYBERPRZEMOC ZGŁASZAJ NADUŻYCIE: Rodzice Ktoś zaufany Policja Szkoła

CYBERSEKS 1. Pornografia dziecięca to przestępstwo i krzywdzenie dzieci. 2. Cyberprostytucja – pieniądze w zamian za udostępnianie treści erotycznych; ryzyko: wykorzystanie przez przestępców (np. pedofila). 3. Sexting – przesyłanie tekstów, zdjęć i filmów nacechowanych seksualnie; ryzyko: brak kontroli nad treścią materiałów. 4. Child grooming – uwodzenie dzieci i młodzieży; ryzyko: wykorzystanie seksualne.

CYBERPRZEMOC 1. Przemoc psychiczna – grożenie, szantażowanie, poniżanie, wymuszanie. 2. Happy slapping – umieszczanie upokarzających zdjęć, filmów, poniżanie. 3. Cyberstalking – nękanie poprzez: niechciane wiadomości, pogróżki, fałszywe oskarżenia, propozycje seksualne. 4. Mowa nienawiści – obraźliwe i wrogie komentarze wobec innych ras, mniejszości seksualnych, wyznań i światopoglądów.

UZALEŻNIENIE Życie osoby uzależnionej ogniskuje się wokół Internetu UZALEŻNIENIE Życie osoby uzależnionej ogniskuje się wokół Internetu. Dotychczasowe zainteresowania, obowiązki, kontakty z ludźmi tracą na znaczeniu.

Etapy uzależnienia od Internetu   ETAP I: Korzystanie z Internetu jest zwykłą przyjemnością. Na samym początku taktujemy Internet jako źródło informacji, np. o tym, co dzieje się na świecie, łatwy sposób na kontakt ze znajomymi i na spędzanie czasu wolnego. Z czasem każdy pretekst staje się dobry, żeby zajrzeć do sieci.    ETAP II: Od używania do nadużywania sieci. Odczuwamy potrzebę korzystania z sieci coraz częściej i spędzamy przed komputerem więcej czasu. Stopniowo tracimy zainteresowanie innymi sprawami. Częściej myślimy o tym, co się dzieje w Internecie, kiedy nie mamy do niego dostępu. Logowanie do sieci poprawia nam nastrój. Zaczynamy odczuwać przygnębienie i rozdrażnienie, kiedy jesteśmy poza siecią.   ETAP III: Kiedy Internet zaczyna nas pochłaniać. Internet coraz bardziej nas absorbuje. Inne aktywności, rozrywki, obowiązki, kontakty z ludźmi, przestają mieć znaczenie. Wydaje nam się, że Internet dostarcza wszystkiego, co jest potrzebne do życia. Internet tak zajmuje uwagę, że zaniedbujemy swoje obowiązki, zdrowie, relacje z ludźmi, higienę osobistą.

Czy Ty możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z Internetu Czy Ty możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z Internetu? (sprawdź, rozwiązując poniższy test) 1. Czy przez większość dnia myślisz o tym, co robiłeś lub co dopiero będziesz robił w sieci? TAK/NIE 2. Czy czujesz potrzebę korzystania z Internetu coraz dłużej (kiedyś wystarczała Ci godzina, potem kilka godzin, dziś zajmuje Ci większość wolnego czasu)? TAK/NIE 3. Czy próbowałeś wielokrotnie powstrzymać się od używania Internetu, ale Ci się nie udało? TAK/NIE 4. Czy czułeś niepokój, przygnębienie, gdy próbowałeś ograniczyć czas spędzony w Internecie lub zaprzestać korzystania z niego? TAK/NIE 5. Czy obniżyły się Twoje wyniki w nauce? TAK/NIE 6. Czy w związku z korzystaniem z sieci zdarza Ci się zaniedbać obowiązki domowe lub inne ważne sprawy? TAK/NIE 7. Czy spędzasz coraz mniej czasu z przyjaciółmi i rodziną w „realu”, a coraz więcej w Internecie? TAK/NIE 8. Czy oszukałeś kogoś z bliskich, aby ukryć to, że często „przesiadujesz” w Internecie? TAK/NIE 9. Czy używanie komputera pomaga Ci zapomnieć o problemach i poprawia Ci nastrój? TAK/NIE ROZWIĄZANIE: Jeżeli przynajmniej na 2 pytania odpowiedziałeś twierdząco – możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z komputera i Internetu (źródło: BHP użytkownika mediów elektronicznych).

CO CHRONI PRZED UZALEŻNIENIEM OD INTERNETU. 1 CO CHRONI PRZED UZALEŻNIENIEM OD INTERNETU? 1. Wysokie i adekwatne poczucie własnej wartości. 2. Zainteresowania i pasje. 3. Dobre relacje z ludźmi, szczególnie w rzeczywistym świecie. 4. Umiejętność radzenia sobie z emocjami i stresem.

BHP użytkownika komputera, urządzeń mobilnych i Internetu W pierwszej kolejności wykorzystuję media elektroniczne do nauki, poszukiwania informacji, w drugiej do rozrywki; Wyznaczam sobie czas korzystania, np. maksymalnie godzinę dziennie na surfowanie, przeglądanie poczty, wizyty na portalach społecznościowych; Nie jem posiłków przed ekranem komputera i innymi urządzeniami mobilnymi; Podczas korzystania robię sobie kilkuminutowe przerwy, np. co pół godziny; Dbam o kondycję ruchową (min. 20 minut dziennie, czyli 3,5 godziny w tygodniu); Regularnie spotykam się ze znajomymi, przyjaciółmi; Dbam o relacje z bliskimi; Rozwijam swoje zainteresowania poza siecią.

Nadmierne korzystanie z gier komputerowych – przykładowe zagrożenia: zaniedbywanie obowiązków; zaniedbywanie relacji i kontaktów twarzą w twarz; zaniedbywanie aktywności fizycznej; wzmocnienie negatywnych wzorców związanych z zachowaniami agresywnymi; pojawienie się nierealnych oczekiwań wobec siebie i innych, związane z przenoszeniem zasad panujących w grach do rzeczywistości offline.

Fonoholizm (uzależnienie od telefonu komórkowego) Objawia się nadmiernym przywiązywaniem uwagi do komórki oraz nadużywaniem go w różnych codziennych sytuacjach. W konsekwencji może powodować osłabienie naturalnych więzi społecznych, zarówno w rodzinie, jak i kontaktach z rówieśnikami, czy zubożenie języka komunikacji. W dłuższej perspektywie syndrom nadmiernego uzależnienia od telefonu komórkowego może powodować trudności w nawiązywaniu relacji bezpośrednich, zanik zainteresowań i pasji młodego człowieka, zaburzenia funkcji biologicznych, tj.: odżywiania, snu, co może przełożyć się na trudności w nauce, a później w pracy.

Do kogo możesz się zwrócić o pomoc Do kogo możesz się zwrócić o pomoc? - zaufana osoba dorosła z twojej rodziny lub otoczenia - nauczyciel, wychowawca, psycholog, pedagog szkolny - Poradnia psychologiczno-pedagogiczna - policja - osoba dyżurująca w telefonie zaufania, m.in. w Telefonie Zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dzieci Niczyje 116 111 oraz w Dziecięcym Telefonie Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 - osoba świadcząca pomoc w ramach portali, m.in. www.helpline.org.pl; www.dyzurnet.pl; www.116111.pl

1. „BHP użytkownika mediów elektronicznych” – K. van Laere, K 1. „BHP użytkownika mediów elektronicznych” – K. van Laere, K. Sochocka, E. Biaduń-Korulczyk. 2. „Profilaktyka uzależnień behawioralnych wśród młodzieży” – K. van Laere, K. Sochocka, E. Biaduń-Korulczyk. 3. „Głos pedagogiczny”, kwiecień 2015.