Wzrok i właściwości widzenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Monitory i systemy graficzne
Advertisements

Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Postrzeganie koloru NAZWA MODUŁU NUMER MODUŁU GEN_CAR_121
Geometria obrazu Wykład 5
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
Fale t t + Dt.
ŚWIATŁO.
Rozdzielczość obrazu bitowego
Przestrzenie barw.
dotyczące plików graficznych
Budowa oka Za percepcję światła odpowiedzialne są fotoreceptory, w skład których wchodzą pręciki i czopki Czopki (ok. 100 tys. czopków) - widzenie barwne.
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987
Różnice pomiędzy formatem GIF a JPG
Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Właściwości optyczne.
Rodzaje plików graficznych.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
I Grafika wektorowa.
Podstawy grafiki komputerowej
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Urządzenia peryferyjne
Komputerowe metody przetwarzania obrazów cyfrowych
Fale oraz ich polaryzacja
Jednooczne testy badania refrakcji sferycznej
Zaawansowane techniki renderingu
BARWA Metodyka Projektowania Graficznego 2008 Hyc Wojciech.
You.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
Formaty zdjęć.
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Grafika Rastrowa.
Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
Grafika komputerowa Barwy.
Aleksandra Welik kl. II lic.
Kolory w kodzie RGB i HEX
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Temat: O promieniowaniu ciał.
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
Opracowywanie materiałów multimedialnych
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
WYKŁAD 12 INTERFERENCJA FRAUNHOFERA
WYKŁAD 11 ZJAWISKA DYFRAKCJI I INTERFERENCJI ŚWIATŁA; SPÓJNOŚĆ
Modele powstawania barw
Grafika rastrowa - parametry
Grafika Komputerowa.
Modele barw.
Widmo fal elektromagnetycznych
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
Multimedia Wzrok i właściwości widzenia. Modele barw.
Wstęp do Multimediów Wzrok i właściwości widzenia. Modele barw.
Zmysły wzrok.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
KOLORY W GRAFICE.
Opracował Tomasz Durawa
Zapis prezentacji:

Wzrok i właściwości widzenia Wstęp do Multimediów Wykład 2 Wzrok i właściwości widzenia

A. Wieczorkowska Podstawowe pojęcia Bodziec wzrokowy/słuchowy – mierzalna cecha fizyczna: luminancja, długość fali, ciśnienie (dźwięk) etc. Wrażenie – natychmiastowy efekt pobudzenia fizycznego Percepcja – efekt zjawiska zmysłowego; na efekt ten wpływają procesy wyższego rzędu, takie, jak pamięć, uwaga, doświadczenie

A. Wieczorkowska Podstawowe pojęcia Psychofizyka – nauka wrażeniach i percepcji wywoływanych przez bodźce fizyczne (np. jasność, głośność, barwa)

Barwa Barwa jest psychofizyczną cechą percepcji wzrokowej A. Wieczorkowska Barwa Barwa jest psychofizyczną cechą percepcji wzrokowej jest wrażeniem wytwarzanym w mózgu jako reakcja na światło dopływające do siatkówki oka Wrażenie barwy jest zależne od rodzaju światła emitowanego przez źródła światła lub odbijanego przez obiekty

A. Wieczorkowska Barwa Wrażenie subiektywne – ocena obserwatora, który odbiera (i przetwarza) bodziec Metameryzm – wiele różnych widm jest postrzeganych jako ta sama barwa Barwa jest opisywana w przestrzeni trójwymiarowej

Atrybuty barwy Barwa postrzegana w terminach obserwatora: Kolor – A. Wieczorkowska Atrybuty barwy Barwa postrzegana w terminach obserwatora: Kolor – kolor widziany przez człowieka (żółty itp.) Jasność/intensywność/luminancja Nasycenie/chrominancja

Jasność/intensywność/luminancja A. Wieczorkowska Jasność/intensywność/luminancja ilość światła emitowanego lub odbijanego – „ile czerni jest wmieszane w kolor” Luminancja – achromatyczny składnik barwy (ilość światła emitowanego lub odbitego) Intensywność dotyczy barw achromatycznych. Jest wielkością fizyczną (cd/m2), ale czasem używana jest zamiennie z terminami perceptualnymi, psychofizycznymi Jasność: lightness, brightness

A. Wieczorkowska Jasność lightness odnosi się do obiektów i jest związana z ilością odbijanego światła. Opisy słowne: bardzo jasny, jasny, średni, ciemny, bardzo ciemny brightness odnosi się do źródeł światła i jest związana z ilością światła emitowanego. Opisy: bardzo przyćmiony, przyćmiony, średni, jasny, bardzo jasny

Nasycenie/chrominancja A. Wieczorkowska Nasycenie/chrominancja Określa czystość (w terminach zmieszania z bielą) lub żywość barwy. Jest to stopień zróżnicowania w stosunku do szarości dla różnych barw o tej samej jasności

Nasycenie/chrominancja A. Wieczorkowska Nasycenie/chrominancja Nasycenie dotyczy jasności barwy - zwiększenie jasności jest postrzegane jako zmniejszenie nasycenia i na odwrót Chrominancja – porównanie z bielą; nie zmienia się przy zmianie jasności. Opisy słowne: szarawa, średnia, mocna, żywa

Atrybuty barwy Barwa specyfikowana w terminach światła A. Wieczorkowska Atrybuty barwy Barwa specyfikowana w terminach światła Dominująca długość fali Luminancja Czystość

Barwa w terminach światła A. Wieczorkowska Barwa w terminach światła Dominująca długość fali – określa, jaki „kolor” widzimy. Odpowiada subiektywnemu wrażeniu koloru Luminancja – określa ilość światła/światła odbitego. Dla światła achromatycznego jest to intensywność światła, dla chromatycznego odpowiada subiektywnemu pojęciu jasności

Barwa w terminach światła A. Wieczorkowska Barwa w terminach światła Czystość – określa rozkład widmowy, jaki powoduje powstanie światła o danej barwie. Jest to proporcja dominującej długości fali i światła białego, niezbędnego do zdefiniowania tej barwy. Czystość odpowiada perceptualnemu pojęciu nasycenia

Cechy fizyczne a cechy perceptualne barwy A. Wieczorkowska Cechy fizyczne a cechy perceptualne barwy Odpowiedniość między fizycznymi (opartymi na świetle) i perceptualnymi (postrzeganymi przez obserwatora) terminami opisu barwy Fizyczne Perceptualne (psychofizyczne) Luminancja Jasność: źródła światła – światło emitowane; obiekty – światło odbite Dominująca długość fali Kolor (koło barw; czerwony/fioletowy, itp.) Czystość Nasycenie (żywy/pastelowy)

Cechy fizyczne a cechy perceptualne barwy A. Wieczorkowska Cechy fizyczne a cechy perceptualne barwy Uwaga: Oko ludzkie jest bardziej czułe na zmiany luminancji niż na zmiany chrominancji, co wykorzystano w standardzie JPEG

Wzrok i widzenie człowieka A. Wieczorkowska Wzrok i widzenie człowieka

Wzrok i widzenie człowieka A. Wieczorkowska Wzrok i widzenie człowieka Źrenica kontroluje ilość światła dochodzącą do oka (analogicznie jak przesłona aparatu fotograficznego) Dwie soczewki powodują dostosowanie wzroku do odległości: rogówka (stała) i soczewka o zmiennej ogniskowej Ruchy oka - istotne dla widzenia człowieka, dla podtrzymania wrażenia wzrokowego 6 mięśni ukierunkowuje oko na przedmiot obserwacji

Siatkówka Siatkówka zawiera 5 warstw komórek A. Wieczorkowska Siatkówka Siatkówka zawiera 5 warstw komórek Pierwsza warstwa zawiera 4 typy fotoreceptorów (komórek wrażliwych na światło) Pręciki – około 120 milionów – wrażliwe na światło achromatyczne (widzenie czarno-białe) Działają przy słabym świetle, nie dają wrażeń barwnych – widzenie skotopowe (pręcikowe) Czopki – około 8 milionów – odpowiadają za widzenie barw w świetle dziennym. Wyróżniamy 3 typy, działające jako filtry o różnych zakresach Widzenie fotopowe (czopkowe)

A. Wieczorkowska Czopki Dla krótkich fal (typ S), o maksymalnej czułości dla 440 nm, tj. fiolet, zwykle opisywany jako „niebieski” Dla średniej długości fal (typ M), o maksymalnej czułości dla 550 nm, tj. żółtawo-zielony, zwykle opisywany jako „zielony” Dla długich fal (typ L), o maksymalnej czułości dla 570 nm, tj. żółty, zwykle opisywany jako „czerwony”

Czopki 1nm=1/100000 mm Zakres: 280-780 nm A. Wieczorkowska Czopki 1nm=1/100000 mm Zakres: 280-780 nm Czopki są skoncentrowane głównie w plamce żółtej w tzw. dołku środkowym plamki żółtej brak pręcików W plamce ślepej brak fotoreceptorów

Czułość a rozdzielczość wzroku A. Wieczorkowska Czułość a rozdzielczość wzroku Czułość wzroku – zdolność ekstrakcji informacji przy niskich poziomach luminancji Rozdzielczość wzroku – zdolność rozróżniania małych detali przestrzennych

Czułość a rozdzielczość wzroku A. Wieczorkowska Czułość a rozdzielczość wzroku Połączenie 1:1 czopków w plamce żółtej poprzez nerw wzrokowy z komórkami zwojowymi daje dobrą rozdzielczość wzroku, ale przy dostatecznie dużych poziomach jasności Połączenie n:1 pręcików na obrzeżach siatkówki poprzez nerw wzrokowy z komórkami zwojowymi daje najwyższą czułość

Czułość a rozdzielczość wzroku A. Wieczorkowska Czułość a rozdzielczość wzroku Stąd znacznie silniejsza czułość wzroku na zmiany „jasno-ciemno” w widzeniu peryferyjnym, kosztem zdolności rozróżniania detali Widzenie peryferyjne charakteryzuje się również większą czułością czasową, tj. na zmiany luminancji w czasie

Podstawowe mechanizmy widzenia A. Wieczorkowska Podstawowe mechanizmy widzenia Prawo Webera-Fechnera: percepcja w postępie arytmetycznym zależy od geometrycznego postępu faktów fizycznych Np. percepcja równomiernego przyrostu stopni szarości

Podstawowe mechanizmy widzenia A. Wieczorkowska Podstawowe mechanizmy widzenia Prawo Bezolda-Brückego: w zakresie widzenia fotopowego wraz ze zmianą jasności zachodzą zmiany barwy postrzeganej Przy znacznym zwiększeniu jasności barwy (rozjaśnienie monitora) kolory pasma czerwono-pomarańczowego ulegają przesunięciu w kierunku żółtych, a pasma niebiesko-fioletowego w kierunku błękitu Przy zmniejszeniu jasności poniżej granicy widzenia fotopowego następuje stopniowe znikanie kolorów żółtych i błękitnych

Podstawowe mechanizmy widzenia A. Wieczorkowska Podstawowe mechanizmy widzenia Widzenie wczesne: W dowolnym momencie, czułość oka jest ograniczona do 2 jednostek w skali logarytmicznej. Poziomy jasności poniżej dolnego poziomu są postrzegane jako najciemniejsze, a powyżej górnego poziomu – jako najjaśniejsze, co daje dynamiczną adaptację do zmian jasności

Podstawowe mechanizmy widzenia A. Wieczorkowska Podstawowe mechanizmy widzenia Postrzegana jasność nie jest liniową funkcją luminancji:

Podstawowe mechanizmy widzenia A. Wieczorkowska Podstawowe mechanizmy widzenia W skali logarytmicznej, liniowo postrzegane zmiany jasności wymagają geometrycznych zmian luminancji Postrzegana jasność: Skala wrażliwości układu wzrokowego człowieka ma 14 poziomów (w skali logarytmicznej)

Kontrast Percepcja kontrastu: C – kontrast l(O) – luminancja obiektu A. Wieczorkowska Kontrast Percepcja kontrastu: gdzie: C – kontrast l(O) – luminancja obiektu l(B) – luminancja tła

A. Wieczorkowska Kontrast Wrażliwość na kontrast zależy od przestrzennego rozkładu obszarów jasnych i ciemnych Minimalna modulacja konieczna do spostrzeżenia wzorca jest funkcją częstotliwości przestrzennej

Kontrast CSF – contrast sensitivity function A. Wieczorkowska Kontrast CSF – contrast sensitivity function Kształt funkcji CSF jest obwiednią zbioru wahań wąskopasmowych, a dodatkowo kształt tej funkcji zależy od luminancji, koloru i modulacji czasowych

A. Wieczorkowska Kontrast W kodowaniu obrazów, można osiągnąć większą wydajność poświęcając więcej uwagi danym z tych zakresów częstotliwości przestrzennej, na które oko jest najbardziej czułe Można ukryć szum kwantyzacji (kropkowane wzory) stosując zakresy częstotliwości przestrzennej, na które oko jest najmniej czułe

Migotanie Np. wczesne filmy, monitory, telewizory A. Wieczorkowska Migotanie Np. wczesne filmy, monitory, telewizory Percepcja migotania zależy od luminancji, a nie od koloru Czynniki: luminancja, częstotliwość odświeżania, przeplatanie, trwałość fosforu, wielkość monitora/tv, a także: warunki oglądania (widzenie z udziałem plamki żółtej/widzenie peryferyjne), wiek obserwatora, leki (środki uspokajające), kofeina

Migotanie Przeplot w tv A. Wieczorkowska Migotanie Przeplot w tv W tv w ciągu każdej sekundy 15 625 razy odbierana jest tzw. ramka (w uproszczeniu pozioma linia) pierwsza 1/50 sekundy zawiera 312.5 ramek, które jednak są wyświetlane na pozycjach 1, 3, 5... (nieparzystych) i tworzą one półobraz nieparzysty kolejna, druga 1/50 sekundy zawiera również 312.5 ramek, wyświetlanych na pozycjach parzystych; tworzą one półobraz parzysty W trakcie 2/50 czyli 1/25 sekundy widzimy obraz o rozdzielczości 625 linii poziomych, gdyż oko ludzkie zachowuje bezwładność przez ok. 80ms, tj. 2/25 s. http://lark.wsh-kielce.edu.pl/~elkonrado/przeplot.htm

A. Wieczorkowska Migotanie

Migotanie Ciemne szkło redukuje luminancję i zwiększa kontrast; A. Wieczorkowska Migotanie Ciemne szkło redukuje luminancję i zwiększa kontrast; Może posłużyć do redukcji dostrzeganego migotania

A. Wieczorkowska Widzenie barw Trójchromatyczność – czopki w siatkówce oka stanowią filtry pasmowoprzepustowe trzech rodzajów: „niebieski”, „zielony” i „czerwony” Każdy z mechanizmów czopka jest „ślepy na kolor”: sygnał z filtru (czopka) będzie identyczny, niezależnie od tego, czy jest w zakresie lewej części szczytu filtru, czy prawej

A. Wieczorkowska Widzenie barw

A. Wieczorkowska Widzenie barw Zaobserwowany kolor zależy od trójwymiarowego wektora sygnałów wykrytych przez czopki i jest kombinacją tych sygnałów

Widzenie barw - metameryzm A. Wieczorkowska Widzenie barw - metameryzm Wrażenie tego samego koloru może powstać w wyniku działania wielu różnych wektorów trójwymiarowych Np. pobudzenie falami długimi i średnimi – światłem bichromatycznym o długościach 530nm i 630nm, o równych energiach, wywoła wrażenie światła żółtego To samo wrażenie uzyskane zostanie poprzez dowolne pobudzenie światłem monochromatycznym o długości fali 550nm

A. Wieczorkowska Widzenie barw Każdą barwę można otrzymać poprzez nieskończoną liczbę kombinacji fal różnej długości

A. Wieczorkowska Widzenie barw Dowolną barwę można otrzymać jako kombinację 3 barw podstawowych (pierwotnych, głównych - niezależnych kolorymetrycznie) – 3 barwy wystarczą do otrzymania milionów kolorów Stanowi to podstawę tv kolorowej i monitorów kolorowych Dowolny kolor otrzymywany jest jako kombinacja 3 barw pierwotnych: RGB

Widzenie barw Podstawy mieszania barw: A. Wieczorkowska Widzenie barw Podstawy mieszania barw: Dowolne 3 barwy liniowo niezależne (tj. takie, że żadnej z nich nie można otrzymać jako mieszaniny pozostałych) mogą być barwami pierwotnymi

A. Wieczorkowska Widzenie barw Mieszanie addytywne – proces mieszania emisji ze źródeł światła, pokrywających różne części widma. Czerń otrzymywana jest, gdy nie miesza się żadnych barw (zerowa energia emisji), zaś biel otrzymywana jest jako zmieszanie 3 barw podstawowych z maksymalną energią Przykład – tv kolorowa i kolory podstawowe RGB (Red-Green-Blue, tj. czerwony-zielony-niebieski)

A. Wieczorkowska Widzenie barw Mieszanie subtraktywne – proces filtracji odbijanych części widma; mieszanie farb (druk). W tym procesie rozkład widmowy światła ulega selektywnej redukcji. Użyta w mieszaniu farba usuwa ze światła białego te składowe, które pochłonęła, a odbija fale odpowiadające jej barwie Biel – brak mieszania (odbijanie całego widma; nieprzezroczysta biała powierzchnia odbija i rozprasza wszystkie długości fal) Czerń – mieszanie 3 kolorów podstawowych w maksymalnych ilościach (czarna powierzchnia pochłania wszystkie długości fal) Przykład – druk kolorowy i CMY (Cyan-Magenta-Yellow, tj. zielonkawoniebieski-purpurowy-żółty), CMYK(CMY-Black, tj. dodany barwnik czarny)

Widzenie barw Mieszanie subtraktywne A. Wieczorkowska Widzenie barw Mieszanie subtraktywne http://wiem.onet.pl/ CMY są odpowiednio dopełnieniami barw, używanych do opisu RGB do światła białego Barwy procesowe to takie barwy, które powstały w procesie druku przez mieszanie barw podstawowych CMYK Barwy miejscowe (spotowe) to takie barwy, które powstały poprzez mieszanie farb wg ściśle określonej receptury producenta Do druku używana jest farba o barwie specjalnej wyprodukowana przez producenta, a nie poprzez mieszanie subtraktywne barw głównych

A. Wieczorkowska Kombinacje barw Wyjścia fotoreceptorów oka łączą się w nerwie optycznym, gdzie są konwertowane do 3 kanałów R+G R-G Y-B

A. Wieczorkowska Kombinacje barw R+G: achromatyczna zawartość barwy (jasność). Błękit jest z tego kanału wykluczany – nie wpływa na percepcję jasności; zmiany błękitu nie są wystarczające do dostrzeżenia zmian barwy, a zatem nie jest konieczne ich kodowanie

A. Wieczorkowska Kombinacje barw R-G: jeden z kanałów chromatycznych („czerwony-lub-zielony”, „czerwony-minus-zielony”). Stąd nie jest możliwe uzyskanie wrażenia koloru czerwono-zielonego, w odróżnieniu od możliwości zobaczenia koloru zielono-żółtego, zielono-niebieskiego, czerwono-niebieskiego)

A. Wieczorkowska Kombinacje barw Y-B: drugi z kanałów chromatycznych („żółty-lub-niebieski”, „żółty-minus-niebieski”). Stąd nie jest możliwe uzyskanie wrażenia koloru żółto-niebieskiego

A. Wieczorkowska Widzenie barw Około 8% mężczyzn (w mniejszym procencie Azjaci) oraz ok. 1% kobiet cierpi na genetyczne zaburzenia widzenia barw Najczęstszą wadą (5% mężczyzn, 0.5% kobiet) jest niezdolność lub słabe rozróżnianie kolorów czerwonego i zielonego (ang. deuteranomaly)

Widzenie barw Deuteronomia A. Wieczorkowska Widzenie barw Deuteronomia Przyczyną jest anomalia czopków typu M, co powoduje słabe rozróżnianie fal średnich (M) i długich (L), ze względu na szczyt czułości takich czopków przypadający znacznie bliżej szczytu czopków L

A. Wieczorkowska Widzenie barw Podobny efekt wywołuje anomalia czopków typu L, gdy szczyt czułości czopków L jest przesunięty bliżej w stronę szczytu czułości czopków typu M

A. Wieczorkowska Widzenie barw Poważniejszą przyczyną nierozróżniania kolorów zielonego i czerwonego jest całkowity brak czopków typu M. Podobny efekt daje brak czopków typu L Taka wada wzroku jest jednak znacznie rzadsza W bardzo niewielkim odsetku populacji zdarza się całkowity brak percepcji barw, najczęściej jako rezultat urazu głowy

Widzenie barw a ich wyświetlanie A. Wieczorkowska Widzenie barw a ich wyświetlanie Projektując np. strony www wskazane jest uwzględnienie użytkowników mających trudności w rozróżnianiu kolorów Najważniejsze informacje powinny być wyświetlane nie tylko w wyróżnionym kolorze, ale również z dodatkową różnicą w luminancji

Widzenie barw a ich wyświetlanie A. Wieczorkowska Widzenie barw a ich wyświetlanie Należy unikać wyświetlania różnic używając barw z jednego kanału chromatycznego, w szczególności z kanału R-G, gdyż odpowiada on za najczęstszą wadę rozróżniania kolorów Np. zamiast kodować zakres wartości za pomocą odcieni czerwonego i zielonego, lub żółtego i niebieskiego, należy wybrać kombinację kolorów z kanału R-G oraz Y-B

Widzenie barw a ich wyświetlanie A. Wieczorkowska Widzenie barw a ich wyświetlanie Wiele osób nie zdaje sobie sprawy ze swojej wady rozróżniania barw Odrębnym problemem jest nazywanie kolorów (brak słownictwa, nieumiejętność właściwego nazwania koloru)

Interakcje kolor-luminancja A. Wieczorkowska Interakcje kolor-luminancja Mechanizmy percepcji koloru i luminancji uzupełniają się nawzajem; szczególnie dotyczy to rozdzielczości wzroku Luminancja a rozdzielczość kolorów System percepcji luminancji może rozróżniać bardzo drobne szczegóły. Szczyt czułości przypada na 2-4 cykle na stopień, z częstotliwością odcięcia 60 cykli na stopień

Interakcje kolor-luminancja A. Wieczorkowska Interakcje kolor-luminancja System percepcji koloru może rozróżnić jedynie zgrubne zmiany przestrzenne. Szczyt czułości dla krat o stałej luminancji przypada dla niskich częstotliwości, a częstotliwość odcięcia – około 10-20 cykli na stopień

Luminancja a rozdzielczość kolorów A. Wieczorkowska Luminancja a rozdzielczość kolorów Mechanizm postrzegania luminancji pośredniczy w postrzeganiu wysokiej częstotliwości przestrzennej Mechanizm luminancji ma szersze pasmo Mechanizm widzenia kolorów pośredniczy w postrzeganiu niskiej częstotliwości przestrzennej

Luminancja a rozdzielczość kolorów A. Wieczorkowska Luminancja a rozdzielczość kolorów Mechanizm luminancji pośredniczy w postrzeganiu wysokiej częstotliwości przestrzennej Np. trudno odczytać żółty tekst na białym tle, gdyż różnica w luminancji jest wówczas bardzo mała Wysoka rozdzielczość przestrzenna zależy od luminancji i jest niezależna od koloru

Luminancja a rozdzielczość kolorów A. Wieczorkowska Luminancja a rozdzielczość kolorów 2. Mechanizm luminancji ma szersze pasmo Konieczne jest szersze pasmo do zakodowania przestrzennych zmian luminancji Dodanie koloru przy konwersji tv czarno-białej do kolorowej wymagało niewiele dodatkowego pasma W kompresji obrazów barwnych należy poświęcić większe pasmo na kodowanie luminancji, aby osiągnąć wyższy stosunek kompresji nie tracąc na jakości obrazu

Luminancja a rozdzielczość kolorów A. Wieczorkowska Luminancja a rozdzielczość kolorów 3. Mechanizm widzenia kolorów pośredniczy w postrzeganiu niskiej częstotliwości przestrzennej Małe punkty kolorowe „tracą” kolor i wydają się być achromatyczne Barwy wydają się być bardziej nasycone i intensywne na większych powierzchniach Obraz na wielkim ekranie wydaje się być bardziej kolorowy niż na mniejszym Przy projektowaniu GUI (graphical user interfaces) małe różnice koloru między oknami są wystarczające do odróżnienia okien i nie ma potrzeby używania ostrych, nasyconych barw

Modele barw Przestrzeń barw jest trójwymiarowa A. Wieczorkowska Modele barw Przestrzeń barw jest trójwymiarowa Istnieje wiele modeli przestrzeni barw, np. HSB/HSL (kolor, nasycenie, jasność), RGB G C Y W K B M R

Modele barw Systemy fizyczne: RGB, CMY(K) A. Wieczorkowska Modele barw Systemy fizyczne: RGB, CMY(K) Systemy kolorymetryczne: CIE XYZ CIE (Commision Internationale de l'Eclairage) Systemy perceptualne: CIE La*b*, CIELUV, HSB (Munsella), HLS Systemy naturalne (nazewnicze): czerwony, zielony, niebieski; jasny, średni, ciemny

Modele barw Model odpowiadający określaniu barw przez artystów A. Wieczorkowska Modele barw Model odpowiadający określaniu barw przez artystów

A. Wieczorkowska Gamut Gamut – zakres barwowy, określa możliwości odwzorowania barw i dotyczy wszystkich urządzeń technologicznych tworzących barwy

Wpływ koloru na percepcję informacji A. Wieczorkowska Wpływ koloru na percepcję informacji Utrudnienie HZVKOLORXYBZ YTQIMOŻERSĘC JUTRUDNIĆPGW MPERCEPCJĘDB

Wpływ koloru na percepcję informacji A. Wieczorkowska Wpływ koloru na percepcję informacji Ułatwienie: HZKOLORMXAWSM YTQMOŻEYDYLGS JUŁATWIĆZPGBJ MWPERCEPCJĘBS

Ikony – połączenie koloru i tekstury A. Wieczorkowska Wizualizacja danych Skale używane w wizualizacji danych Tęcza Heated-object (przejście od czerni do bieli R->G->B, poprzez kolory “zimne”, a następnie „ciepłe”) Inne (magenta: R->B->G; etc.) Ikony – połączenie koloru i tekstury

Barwa w internecie Standardy: A. Wieczorkowska Barwa w internecie Standardy: CompuServe GIF (Graphics Interchange Format) JPEG (Joint Photographic Experts Group) File Interchange Format MPEG (Moving Pictures Experts Group)

GIF http://www.lintilla.demon.co.uk/gif89a.htm A. Wieczorkowska GIF http://www.lintilla.demon.co.uk/gif89a.htm Może być użyty do przechowywania wielu obrazów typu bitmapa w jednym pliku i do przesyłania między różnymi platformami sprzętowymi Najczęściej w 1 pliku przechowywany jest 1 obraz Do 256 kolorów

JPEG (Joint Photographic Experts Group) File Interchange Format A. Wieczorkowska JPEG (Joint Photographic Experts Group) File Interchange Format 6-24 bit/pixel dobrze nadaje się do kompresji obrazów o ciągłej gamie barw (zdjęcia) kompresja stratna, chroniąca przy zapisie luminancję i tracąca informację o chrominancji najlepszy obraz przy wyświetlaniu 24-bitowym

MPEG (Moving Pictures Experts Group) A. Wieczorkowska MPEG (Moving Pictures Experts Group) wykorzystanie podobieństw sąsiednich klatek wykorzystanie podobieństw sąsiednich fragmentów obrazu

A. Wieczorkowska Literatura H. Levkowitz, Color Theory and Modeling for Computer Graphics, Visualisation, and Multimedia Applications, Kluwer AP, London 1997 W. Pastuszak, Barwa w grafice komputerowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000