ZABURZENIA OSOBOWOŚCI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Samoocena.
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (OCD)
TEMPERAMENT.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Pierwsza strona Anna Lewicka-Strzałecka Instytut Filozofii i Socjologii PAN Etyczne problemy społeczeństwa kredytu na przykładzie instytucji upadłości.
O aktywności dorosłych i seniorów
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Uzależnienia a rozwój dziecka
6 kroków do porozumienia
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Lider- Przywódca.
Uzależnienie od internetu
Jak budować więzi z dziećmi?
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Konferencja MaterCare International
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Kultura organizacyjna MSP
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Postawa asertywna.
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
Rodzice nie muszą być samotni
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Stres w pracy nauczyciela
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
ZABURZENIA OSOBOWOŚCI
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

ZABURZENIA OSOBOWOŚCI

Specyficzne zaburzenia osobowości Charakterystyka osoby oraz utrwalone wzorce jej przeżywania wewnętrznego i zachowania jako całość wyraźnie odbiegają od zakresu kulturowo oczekiwanego i akceptowanego (tj. od „normy”)

Ta odmienność przejawia się w zakresie... …procesów poznawczych ...uczuciowości ...panowania nad impulsami i nagradzania potrzeb ...sposobu odnoszenia się do innych i postępowania w sytuacjach międzyludzkich

Osobowość paranoiczna Nadmierna wrażliwość na niepowodzenie i odrzucenie Skłonność do dlugotrwałego przeżywania przykrości Podejrzliwość, tendencja do zniekształcania doświadczeń Walczące, sztywne poczucie własnych praw Nawracające, nieuzasadnione podejrzenia dotyczące wierności seksualnej współmałżonka lub partnera Utrwalona postawa ksobna związana szczególnie z przecenianiem własnego znaczenia

Osobowość schizoidalna Brak lub znikoma liczba działań służących przyjemności Chłód emocjonalny, wycofanie się lub spłycenie uczuciowości Ograniczona zdolność wyrażania przyjaznych, ciepłych uczuć lub gniewu wobec innych Brak zainteresowania zarówno pochwałami, jak i krytyką

Osobowość schizoidalna Słabe zainteresowanie doświadczeniami seksualnymi z innymi osobami Konsekwentne wybieranie samotnictwa Silne pochłoniecie fantazjowaniem i introspekcją Brak bliskich przyjaciół lub ufnych związków z osobami oraz brak potrzeby takich związków Wyraźna niewrazliwość wobec obowiązujących norm i konwencji społecznych, lekceważenie ich nie jest zamierzone

Osobowość dyssocjalna Bezwzględne nieliczenie się z uczuciami innych Silna i utrwalona postawa nieodpowiedzialności i lekceważenia społecznych norm, reguł i zobowiązań Niezdolność utrzymania trwałych związków z innymi, chociaż nie ma trudności w ich nawiązywaniu

Osobowość dyssocjalna Bardzo niska tolerancja frustracji i niski próg wyzwalania agresji, w tym zachowań gwałtownych Niezdolność przeżywania poczucia winy i wykorzystywania doświadczeń, a w szczególności – doświadczanych kar Wyraźna skłonność do obwiniania innych lub wysuwania pozornie zasadnych racjonalizacji zachowań, które są źródłem konfliktów z otoczeniem

Osobowość chwiejna emocjonalnie Typ impulsywny Wyraźna skłonnośc do działań impulsywnych bez uwzględniania ich konsekwencji Wyraźna skłonność do kłótliwego zachowaniai do konfliktów z innymi Łatwośc wybuchania gniewem lub przemocą, z niezdolnością do panowania nad gwałtownymi zachowaniami Trudność podtrzymania działań, które nie wiążą się z natychmiastową nagrodą Nastrój niestabilny i kapryśny

Osobowość chwiejna emocjonalnie Typ borderline (z pogranicza) Niejasny lub zaburzony obraz samego siebie, własnych celów i wewnętrznych preferencji (w tym również seksualnych) Skłonnośc do angażowania się w intensywne i niestabilne związki, często prowadzące do kryzysów emocjonalnych Usilne próby uniknięcia doświadczenia porzucenia Powtarzające się groźby lub działania samouszkadzające Stałe uczucie pustki wewnętrznej

Osobowość histrioniczna Dramatyzowanie siebie, teatralnośc, przesadny wyraz emocjonalny Sugestywność Powierzchowna i chwiejna uczuciowość Stałe poszukiwanie podniet oraz działań, dzięki którym osoba staje się centrum uwagi Niestosownie uwodzicielskie wygląd lub zachowanie Nadmierna koncentracja na atrakcyjności fizycznej

Osobowość anankastyczna Nadmierne przeżywanie wątpliwości i nadmierna ostrożność Koncentracja na szczegółach, regulaminach, inwentaryzowaniu, schematach postępowania etc. Perfekcjonizm przeszkadzający w wypełnianiu zadań Nadmierna sumiennośc i skrupulatnośc

Osobowość anankastyczna Nadmierna koncentracja na produktywności wykluczająca przyjemność i związki międzyludzkie Nadmierna pedanteria i uległość wobec konwencji społecznych Sztywność i upór Nieracjonalne przypuszczanie, że inni dokładnie podporządkują swą aktywność sposobom działania pacjenta albo nieracjonalna niechęć do przyzwalania innym na działanie

Osobowość lękliwa (unikająca) Uporczywe i wszechogarniające uczucie napięcia i niepokoju Przekonanie o społecznym nieprzystawaniu, indywidualnej nieatrakcyjności lub niższosci w stosunku do innych osób Nadwrażliwość na odrzucenie i krytykę w sytuacjach społecznych

Osobowość lękliwa (unikająca) Niechęć do wchodzenia w bliższe związki z ludźmi, o ile nie zapewniają akceptacji Ograniczony styl życia z powodu potrzeby zapewniania sobie fizycznego bezpieczeństwa Unikanie kontaktów społecznych lub zawodowych związanych z bliskim kontaktem z ludźmi, z powodu obawy przed krytyką, dezaprobatą lub odrzuceniem

Osobowość zależna Zachęcanie innych do przejęcia odpowiedzialności za większość własnych decyzji życiowych lub przyzwalanie im na to Podporządkowanie własnych potrzeb potrzebom osób, od których jest się zależnym, oraz uleganie ich życzeniom bez zastrzeżeń Niechęć do stawiania nawet racjonalnych wymagań osobom, od których jest się zależnym

Osobowość zależna Poczucie niewygody i bezradności w sytuacji osamotnienia, z powodu nadmiernej obawy przed niezdolnością zatroszcenia się o siebie Koncentracja na obawie pozostania bez opieki Ograniczona zdolność podejmowania codziennych decyzji bez nadmiernego szukania rad i zapewnień u innych osób

Inne określone zaburzenia osobowości

Osobowość narcystyczna Wyższościowe poczucie własnej ważności Pochłonięcie przez wyobrażenia o nieograniczonym powodzeniu, mocy, wspaniałości, piekności, idealnej miłości Przekonanie o byciu kimś „specjalnym” czy niepowtarzalnym oraz o możliwości bycia zrozumianym tylko przez inne „specjalne” osoby (lub instytucje) o wysokiej pozycji, oraz obracania się tylko w takim towarzystwie Potrzeba nadmiernego podziwu

Osobowość narcystyczna Poczucie uprzywilejowania, nieuzasadnione nadzieje szczególnie korzystnego traktowania lub automatycznego respektowania własnych oczekiwań przez innych Wyzyskiwanie związków z ludźmi, wykorzystywanie innych dla osiągnięcia własnych celów Brak empatii, niechęć do dostrzegania lub liczenia się z uczuciami i potrzebami innych osób Często zawiść wobec innych i przekonanie, że to oni są zawistni Aroganckie, bezceremonialne zachowania i postawy