III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów 20015-2016, sesja I.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mitochondria i chloroplasty to duże struktury widoczne w mikroskopie świetlnym
Advertisements

XHTML Podstawowe różnice.
RELIGIA zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy,
Matematyka Geometria.
XML. Pierwszy dokument XML Witaj świecie! Elementy i atrybuty niezwykle oryginalny Witaj świecie! Druga możliwość: Witaj świecie!
Magistrala & mostki PN/PD
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Temat: Muzyka średniowiecza.
Koncepcja uczenia się muzyki wg Edwina E. Gordona
Tajemnice klawiatury.
Rodzaje i gatunki literackie
Pismo japońskie.
Do czego służą tabulatory?
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
Koncert muzyki prawosławnej Poniedziałek, , godz Kościół p.w. św. Marii Magdaleny w Cieszynie.
XML – eXtensible Markup Language
Teatr średniowieczny.
Muzyka w średniowieczu
Polonez jest tańcem pochodzenia ludowego. Pierwsze znaki o tańcu w rodzaju poloneza pochodzą z II połowy XVI i początków XVII w., głównie z relacji cudzoziemców.
Skala pentatoniczna, starogrecka, średniowieczna i ich rodzaje oraz skala cygańska, góralska, całotonowa i dwunastodźwiękowa. Małgorzata Roszak.
Program nutowy wykorzystywany w muzyce
Sztuka dla dziecka Artystyczna Euforia w hotelu Nosalowy Dwór w ramach II Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na szczytach Zakopane 2010.
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Wprowadzenie do CSS Okiełznać style.
(Nie)poważne Święto.
Matematyka w muzyce.
RYSUNEK KONSTRUKCYJNY
Reforma gregoriańska.
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Portal edukacyjny A.Ś. FORMULARZE W JĘZYKU HTML. Portal edukacyjny A.Ś. Obiekty umieszczane na stronach www Teksty Obrazy Odnośniki Tabele Ramki pływające.
Lekcjonarz – księga liturgiczna zawierająca teksty biblijne przeznaczone do liturgii słowa we Mszy Świętej. Lekcjonarz w: Encyklopedia katolicka.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Projektowanie systemów informacyjnych Uwaga: Uwaga: do wykładu jest „bryk” w Internecie: Preferowany kontakt:
Zmiany na przestrzeni czasów
Autor: Sylwia Lechowicz
Historia komunikacji..
RENESANS KAROLIŃSKI.
UWAGA NA DOPALACZE !. Rynek narkotykowy się zmienia, pojawiają się nowe substancje. Od 3 lat na światowym rynku można zaobserwować ekspansję nowego typu.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji. Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od.
Metody komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Epoka: ŚREDNIOWIECZE Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Temat: Początki wielogłosowości. Polska muzyka w średniowieczu. Str
Rzymski system liczbowy
„Filtry i funkcje bazodanowe w EXCELU”
Metody komunikacji.
INTERNET r. GDZIE SPOTKAMY INTERNET ? INTERNET - GDZIE GO SPOTKAMY?
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
SYSTEM EDUKACYJNY DO PRZEDMIOTU MUZYKA KOMPUTEROWA Dyplomant: Mateusz Prokop Nr albumu: 3221 Promotor: prof. zw., dr hab. inż., dr n.e. Franciszek Marecki.
Przypisy. Przypisy to materiały uzupełniające tekst główny, ułatwiają zrozumienie poszczególnych fragmentów. Rodzaje przypisów: P. rzeczowe – objaśniają.
Odkrycia i wynalazki zmieniły życie ludzi.
Historia Kalendarza Julia Kawka kl. IV wykonała
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ Zapis liczb binarnych ze znakiem.
GDAŃSK I KRAKÓW ZŁOTEGO WIEKU
Internet to nie tylko gry
Sandra Naumowicz klasa V a
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
Wybór nazwy lub słów kluczowych dla interesującego nas szeregu czasowego. Opcjonalnie – ustawienie innych dostępnych atrybutów szukania.
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
A D W E N T.
Struktura książki i czasopisma
Przycisk uruchamiający napisany przez nas program
G Dostosuj ten transparent, wpisując własną wiadomość. Zaznacz literę i dodaj własny tekst. Używaj jednego znaku na slajd.
Zapis prezentacji:

III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów , sesja I

CHORAŁ GREGORIAŃSKI Chorał gregoriański to jednogłosowy śpiew liturgiczny chrześcijaństwa zachodniego. Chorał gregoriański był rozwijany, kodyfikowany i notowany głównie w Frankońskich krajach zachodniej, tudzież centralnej Europy podczas IX i X wieku, z późniejszymi dodatkami i przekształceniami, ale niektóre teksty i melodie mają swoją genezę w wiekach jeszcze wcześniejszych. Szczególnie opactwa szwajcarskie w Einsiedeln i Sankt Gallen przyczyniły się do odrodzenia chorału gregoriańskiego, gdyż przechowały najstarsze manuskrypty z zapisem neumatycznym aż do czasów dzisiejszych.

Notacja cheironomiczna (greckie cheir ręka, nomos prawo) - jej nazwa wywodzi się od sposobu uczenia śpiewu i dyrygowania zespołem (dyrygent ręką kreślił w powietrzu przebieg melodii, a śpiewacy naśladowali go głosem), składa się ze specjalnych znaków - neum; umieszczano je bez linii, bezpośrednio nad tekstem. Neumy nie określały dokładnie wysokości dźwięku, nie precyzowały interwałów ani nie podawały wartości rytmicznej dźwięków. Wskazując jedynie ogólnie liczbę nut i kierunek melodii, ułatwiały zapamiętanie utworu. Kompozycji nie znanej nie można odtworzyć z zapisu cheironomicznego. Początki tej notacji nie są znane; najstarsze zabytki pochodzą z VIII w.; notacja jest tu już całkowicie ukształtowana i rozwinięta, dlatego musiała powstać wcześniej; w powszechnym użyciu była jeszcze w X w., a obok notacji diastematycznej występowała w XI i XII w., sporadycznie nawet później. Większe ośrodki chorałowe Sankt Gallen, Metz, Benewent, wypracowały własne kształty neum cheironomicznych. Podejmowano też próby uściślenia zapisu cheironomicznego przez wprowadzanie liter melodycznych oraz znaków i liter rytmicznych.