Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Psychologia Zarządzania
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
RENE V. DAWIS, LLOYD. H. LOFQUIST, DAWID. J. WEISS
2. Omówienie wybranych tez „Zarządzania zasobami ludzkimi”
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Psychologia w zarządzaniu
Dobrostan w pracy.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Pozycja lidera – kierowanie
Psychologia w zarządzaniu
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
MOTYWACJA.
Pojęcie instytucji społecznej
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Kultura organizacyjna MSP
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Wprowadzenie teoretyczne
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Założenie o racjonalności
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Prawo jako fakt ekonomiczny
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Psychologia w zarządzaniu
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski

Definicja MOTYWACJA to układ sił, które skłaniają ludzi do zachowywania się w określony sposób

Warunki procesu motywacyjnego jednostka musi odczuwać potrzebę, pragnienie, życzenie itp. i musi pojawić się czynnik, możliwość działania, które jest zdolne tę potrzebę zaspokoić pracownicy muszą wykazywać określone potrzeby, a kierownictwo powinno te potrzeby aktywizować jednostka musi postrzegać oczekiwany wynik (rezultat) działania za pożyteczny i korzystny dla siebie. Pracownicy muszą być przekonani, że zaproponowane im działania przez kierownictwo będą sprzyjać i przyczyniać się do realizacji ich potrzeb pracownicy muszą mieć pewność, że składane im propozycje działań są możliwe do osiągnięcia w danych warunkach i przy ich stanie wiedzy i umiejętności

Trzy modele motywacji Klasyczny Motywacja Trzy modele motywacji Klasyczny Stosunków współdziałania (Human Relations) Zasobów ludzkich

Klasyczny model motywacji Zasady naukowego zarządzania wg Taylora: Naukowo opracować każdy element pracy na danym stanowisku Naukowy dobór, szkolenie i rozwój pracowników Nadzorować pracowników, by stosowali się do metod wykonywania pracy Podział zadań przedsiębiorstwa między pracowników i kierowników

Motywacja Model klasyczny Podstawowy element motywacji stanowi wynagrodzenie robotnika bezpośrednio związane z wykonywanym zadaniem HOMO OECONOMICUS – człowiek jest istotą racjonalną, która dąży do maksymalizacji własnych korzyści, którymi w miejscu pracy są zarobki

Motywacja Homo oeconomicus Użyteczna koncepcja człowieka do wyjaśnienia jego zachowań nie tylko w tradycyjnie ujmowanych sferach gospodarowania (produkcja, wymiana, konsumpcja), lecz także w innych dziedzinach aktywności. Podstawy koncepcji homo oeconomicus: kierowanie się własnym interesem maksymalizacja racjonalność Ludzie mają uporządkowane preferencje.

Model stosunków współdziałania (Human Relations) Motywacja Model stosunków współdziałania (Human Relations)

Wyniki eksperymentów 1927-1929 Od 1929 FAZA 2 zmiany warunków pracy nie mają decydującego wpływu na wydajność wydajność wzrasta, ponieważ pracownice są zadowolone Wprowadzenie kategorii grupy nieformalnej nie bodźce finansowe lecz grupa nieformalna wyznacza poziom wydajności pracowników

Motywacja Homo sociologicus Żyje w społeczeństwie. Oddziałuje na niego presja sił społecznych w postaci wierzeń, idei, przekonań, poglądów, etc. Jest nosicielem ról społecznych. Jest to człowiek bez indywidualności, bezosobowa "wiązka ról społecznych". Podstawowymi cechami są: konformizm oraz pasywność zachowania. Działania jednostki ograniczone są do tych determinowanych przez system społeczny, natomiast sama jednostka nie wywiera żadnego wpływu na otaczającą ją rzeczywistość społeczną. Jest to istota bardzo "plastyczna”.

Model zasobów ludzkich krytyka ograniczania motywacji jednostek tylko do jednego czynnika: materialnego lub stosunków społecznych rzeczywisty współudział pracowników jest wartościowy zarówno dla nich samych, jak i całej organizacji podstawowe założenie: człowiek jest świadomym podmiotem swoich działań rozwój odpowiedzialności, rozwoju i inicjatywy pracowników

Kierownicy wyznają teorię X lub Y Motywacja Kierownicy wyznają teorię X lub Y kierownicy, którzy wyznają założenia Teorii X stosują wobec pracowników bodźce ekonomiczne i ścisły nadzór. W rezultacie reakcja pracowników na takie traktowanie wzmacnia przeświadczenia tego kierownika o właściwościach zachowań pracowników kierownicy o podejściu charakterystycznym dla Teorii Y stwarzają możliwości integracji celów indywidualnych pracowników z celami organizacji, kiedy dają pracownikom swobodę w wykonywaniu zadań, zachęcają do kreatywności i innowacji, z umiarem kontrolują i dążą do uczynienia pracy

Teorie motywacji (od strony treści) Teorie treści odwołują się do potrzeb i są ukierunkowane na wyjaśnianie wewnętrznych przyczyn, które pobudzają ludzi do działania. teoria hierarchii potrzeb A. Maslowa teoria potrzeb C.P. Alderfera – zwaną teorią ERG teoria potrzeb D.C. McClellanda dwuczynnikowa teoria potrzeb F. Herzberga

Abraham Maslow (1908-1970) Typ:

Teoria ERG Clayton Alderfer Potrzeby egzystencji (Existence needs) – odpowiadałyby potrzebom egzystencji i bezpieczeństwa u Maslowa, odnoszą się zatem do materialnych i fizjologicznych warunków życia jednostki, a uzewnętrzniają w dążeniu do pozyskiwania żywności i wody, odpowiednich płac, świadczeń socjalnych, utrzymania odpowiednich warunków pracy itp. Potrzeby integrujące (Relatedness needs) – koncentrują się na kontaktach społecznych jednostek i jej związkach z innymi ludźmi, uzewnętrzniają się w dążeniu do nawiązania i utrzymywania satysfakcjonujących relacji międzyludzkich, bycia aprobowanym przez innych, docenianym i odbieranym w pozytywnych kategoriach Potrzeby rozwoju (Growth needs) dotyczą rozwoju osobowościowego jednostki, doskonalenia się wewnętrznego, wzrostu kompetencji i zdolności, zachowania własnej niezależności i siły, ale także obejmują potrzebę szacunku dla samego siebie i samorealizacji

Teoria ERG Samorealizacja nie ma centralnego znaczenia Potrzeby nie wykluczają się wzajemnie i nie mają charakteru konkurencyjnego – szereg potrzeb z różnych poziomów może w tym samym czasie oddziaływać pobudzająco na człowieka, np. pracownik może być równocześnie motywowany dążeniem do zdobycia pieniędzy, władzy, uznania i uzyskania nowych osiągnięć, Aktywizacja człowieka może następować nawet bez zaspokajania potrzeb wyższego rzędu i zatrzymać się na którymś z niższych poziomów, a frustrację wynikającą z tego można zmniejszać na drodze pełniejszego zaspokojenia potrzeb niższego rzędu Element frustracji i regresji

Teoria 3. potrzeb McClellanda Pracownicy nabywają potrzeby poprzez własne doświadczenie i środowisko, w którym żyją, co determinuje stan ich potrzeb: potrzeby władzy, potrzeby afiliacji (przynależności) potrzeby osiągnięć

Podsumowanie teorii McClellanda Motywacja Podsumowanie teorii McClellanda McClelland wyrażał przekonanie, że u każdego pracownika występują wszystkie trzy grupy potrzeb będąc potężnymi siłami napędowymi, chociaż często jest tak, że któraś z tych kategorii dominuje. Zadaniem kierownika jest zatem przydzielać role i zadnia właśnie ze względu na tę dominującą potrzebę, ponieważ ona będzie dla tej osoby najsilniejszym motywatorem. McClelland wskazuje również na to, że trudno jest zbudować jednolity system motywacyjny dla wszystkich pracowników, skoro u każdego z nich występują inne dysproporcje pomiędzy tymi trzema grupami potrzeb. Należy zatem każdego motywować indywidualnie. Przesłanie, które wynika z tych analiz sugeruje, że kierownik powinien skupić się w działaniach motywacyjnych wobec swoich podwładnych na dostosowaniu zadań do poszczególnych osób, np. pracownicy o dominującej potrzebie osiągnięć najlepiej czują się w zadaniach, które są dla nich wyzwaniem i w których mogą się sprawdzić, natomiast pracownicy o niskiej potrzebie osiągnięć wolą zadania rutynowe i mniej skomplikowane, takie, przy realizacji których będą czuli się bezpiecznie. McClelland nie kwestionował jednak, że przełożony nie ma wpływu na wykształcanie się poszczególnych potrzeb. Może on poprzez odpowiednie działanie doprowadzić do zwiększenia się poziomu którejś z potrzeb, np. pozostawiając pracownikowi swobodę, obdarzając go zaufaniem, pozwalając mu na podejmowanie ryzyka, przydzielając mu coraz trudniejsze zadania można w nim rozbudzić potrzebę osiągnięć.

Teoria dwuczynnikowa (Frederick Herzberg) Czynniki higieny Czynniki motywujące

Dwuetapowy proces motywowania Herzberga : wyeliminować czynniki wywołujące niezadowolenie przełożony, który zatrzyma się na tym etapie sprawi jedynie, że… właściwe motywowanie polegające na wzbogacaniu pracy, które to działanie szczególnie propagował Herzberg.