1/Tragedia francuska w XVII w 2/ Rywalizacja Corneille’a z Racinem 3/ Dzieło Racine’a 4/ Dwa arcydzieła: Andromacha i Fedra 5/ tragizm 6/ fatum 7/ miłość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Droga do turnieju En route pour le tournoi
INTERPUNKCJA PONCTUATION
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
Kamerun Autorzy Karol Hoerner Michał Morek.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
PANEL III Konwergencja gospodarcza Polski
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Club lecture Klub lektur.
Warsztaty Bruksela Nagroda dla laureatów konkursu Tydzień eTwinning.
W teatrze starożytnej Grecji
Temat: Barok-perła o nieregularnym kształcie. Str J. F
Ślady języka obcego w języku ojczystym
Le monde du fromage français
Geneza teatru i dramatu antycznego
Kultura Francji dla Didi997 z zadane.pl
opr. Klaudia Perfikowska kl. 1”b”
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
Melodramat Przygotowały :.
SNOWSHOE – LAND – ART - SIMON BECK
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Paris et ses monuments Paryż i jego zabytki
TRAGICY GRECCY.
Słowniczek.
Czyli historia jednego z najpiękniejszych zakonów w Polsce Od XIII wieku po czasy współczesne(część druga).
Ciekawostki. W 2003 roku, niewielka asteroida odkryta pięć lat wcześniej, została nazwana imieniem,,Mały Książę’’.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
Voyage, voyage. DATES mars en France L’arrivée des Français avril La semaine d’Akademia Orange 25 mai.
CLUB DES DEVELOPPEURS PAMINA Klub Developerów PAMINA Le Club des Développeurs PAMINA.
TEATR GRECKI.
„Miała baba koguta” Chanson folkolrique polonaise.
Stowarzyszenie Turystyki Badenia - Alzacja - Palatynat
P atrick PawlowSki (Bronze : Ch. Pillet) Avis de Recherche.
Poviat Legionowski - petit port au bord du lac. Le poviat Legionowski est situé dans la partie centrale de la Plaine de Mazovie. Il est composé de cinq.
Lokalne ugrupowanie transgraniczne REGIO PAMINA Le groupement local transfrontalier REGIO PAMINA Zadania INFOBESTU Mission INFOBEST.
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
ne pas cliquer Charlie Tadeusz Balandyk ' Tadeusz Balandyk '' Qu’est-ce que j’entends ?
Pokaz dla rodziców, piątek 28 maja. 28 maja 2010 roku o godzinie 18:00 rozpoczęło się przedstawienie przygotowane dla rodziców i nauczycieli przez polskich.
Komedia. Komedia Komedia na przestrzeni lat Komedia znana była już w starożytnym teatrze. Następnie, w średniowieczu oglądano występy błaznów na jarmarkach.
Opera na przełomie wieków
Wspominamy tych, którzy odeszli.
1/ Kilka uwag wstępnych. Podział na okresy: , , / Poezja Malherbe’a. Satyra Régnier. 3/ Nurt libertyński. 4/ Poezja Théophile’a.
1/ Utwory Jean’a de La Fontaine: uwagi wstępne
I/ Ewolucja komedii II/ Molier: życie i twórczość III/ Kilka uwag o twórczości Moliera IV/ Komizm V/ Cechy kompozycji sztuk VI/ L’Ecole des femmes, Dom.
II. Powieść okresu klasycyzmu: 1/ Jean Segrais, Les Nouvelles françaises [Nowele francuskie] (1657) 2/ Les lettres portugaises[Listy portugalskie] (1669)
I/ 1/ René Descartes i Rozprawa o metodzie (Le Discours de la méthode) 2/ Kilka uwag o Rozprawie 3/ Kartezjusz i klasycyzm II/ Życie społeczne w XVIIw.
I/ Warunki rozwoju teatru II/ Gatunki: dramat pasterski, tragikomedia,tragedia, komedia III/ Pierre Corneille ( ) 1/ Corneille autor: komedii,tragikomedii,
I/ Barok: literatura „arystokratyczna” i „mieszczańska” II/ Formowanie się klasycyzmu: humanizm,teoria naśladowania, znaczenie literatury narodowej i języka.
La ponctuation remplit les divers fonctions dans la langue française et polonaise. La ponctuation française est en premier lieu prosodique ( tient à la.
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
POP aRtPOP aRt Pop Art, n.m. (mot anglais, de popular art ): tendance artistique moderne d'origine anglaise et américaine née aux alentours de 1960 qui.
Prezentację przygotowała Paulina Szymanek.  data urodzin: miejsce urodzin: Paryż data śmierci: rodzina: Brat Charles'a (Claude)
- Nie Klikaj OPERA w PARYŻU - Opera Narodowa Paryża, znana jest również jako Opera Garnier albo Pałac Gerniera, zbudowana została w latach 1862 i 1875.
Sept Merveilles inoubliables de la France 7 niezapomnianych Cudów Francji Sept Merveilles inoubliables de la France - 7 niezapomnianych Cudów Francji.
Projekt pedagogiczny „Janusz Korczak” Projet pédagogique „Janusz Korczak”
VII kółko języka francuskiego 22 kwietnia 2016 Cele: -psychopedagogiczny: integracja grupy; podtrzymanie zasad pracy (kontrakt: systematyczność, zeszyt,
Jacques Lemercier.
1/Tragedia francuska w XVII w
Les termes d’adresse comme témoins et créateurs de la relation
„Bóg widział, że były dobre.”
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Sieć globalna Remettez dans un premier temps le SIMA PARIS au cœur d’un réseau de salon internationaux : Côté agriculture : SIMA PARIS : biennal SIMA SIPSA.
Histoire de la littérature française XVIIe-XVIIIe siècles
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

1/Tragedia francuska w XVII w 2/ Rywalizacja Corneille’a z Racinem 3/ Dzieło Racine’a 4/ Dwa arcydzieła: Andromacha i Fedra 5/ tragizm 6/ fatum 7/ miłość 8/ walory stylistyczne

Autorzy tragedii na początku wieku: Claude Billard, Jean de Schélandre, Antoine Montchrestien i przede wszystkim Alexandre Hardy: La Mort d'Achille, la Mort d'Alexandre, Marianne, Didon, Scédase ou l'hospitalité violée (1626).... Teoretycy: Jean Chapelain, list-wstęp do Adonisa Marino (1623); opat d'Aubignac, Praktyka teatru (1657)

Tragedia klasycystyczna: Hercule mourant Jean Rotrou (1633), Sophonisbe Jean Mairet (1634), Mariane Tristan l'Hermite (1635), Pierre Corneille Horacjusze (1640) Cynna (1641) Tragedia salonowa (galante): Thomas Corneille, Timocrate (1656) Pierwsza opera francuska:1672, Cadmus et Hermione, Jean-Baptiste Lully i Philippe Quinault.

Tragedia – sztuka przedstawiająca akcję poważną, najczęściej zakończona śmiercią. Tragedia klasycystyczna: 5 aktów, dwunastozgłoskowiec, styl podniosły, ścisłe przestrzeganie reguł teatru klasycystycznego, tragedia przedstawia losy szlachetnie urodzonych bohaterów. Patetyczna, tragiczna wizja ludzkiej kondycji.

Aristote : La tragédie est l’imitation d’une action de caractère élevé et complète, d’une certaine étendue, dans un langage relevé d’assaisonnements d’une espèce particulière suivant les diverses parties, imitation qui est faite par des personnages en action et non au moyen d’un récit, et qui, suscitant pitié et crainte, opère la purgation propre à pareilles émotions » Arystoteles :„naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej i posiadającej (odpowiednią) wielkość, wyrażone w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach dzieła, przedstawione w formie dramatycznej, a nie narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do oczyszczenia (kátharsis) tych uczuć.” (Henryk Podbielski)

Katharsis - Arystoteles, sens estetyczny « oczyścić, pozbyć się » (épuration, épurer). Tragedia wzbudza litość i trwogę (pitié et terreur), widz ma oswoić lęki. - Teorie teatru w XVII w, sens moralny « oczyścić, odpokutować»( purger, purifier). Tragedia wzbudza litość i trwogę (pitié et terreur), widz ma otrzymać lekcję moralną.

Tragedią nazwiemy sztukę teatralną, w której konflikt nie jest w żaden sposób rozwiązywalny, a dramatem sztukę, w której konflikt jest rozwiązany (choćby w sferze moralnej) lub nierozwiązywalny, bo stało się coś przypadkowego, co (według prawideł gatunku) mogło się nie zdarzyć.

1664 Thébaïde Racine i Othon de Corneille 1667 Andromacha Racine i Attyla król Hunów Corneille 1670 Berenika Racine i Tytus i Berenika Corneille 1672 Bajazet Racine i Pulchérie Corneille 1674 Ifigenia Racine i Suréna Corneille

Corneille nous assujettit à ses caractères et à ses idées, Racine se conforme aux nôtres; celui-là peint les hommes comme ils devraient être, celui-ci les peint tels qu'ils sont. [...] L'un élève, étonne, maîtrise, instruit; l'autre plaît, remue, touche, pénètre. Ce qu'il y a de plus beau, de plus noble et de plus impérieux dans la raison est manié par le premier; et par l'autre, ce qu'il y a de plus flatteur et de plus délicat dans la passion. [...] Corneille est plus moral, Racine est plus naturel. (Les Caractères, "Des ouvrages de l'esprit„ Charaktery, „O dziełach rozumu”, 54, 1688)

Jean Racine ( ):sierota, wychowany w Port- Royal Thébaïde, grana przez Moliera Alexandre 1666 polemika z Port-Royal,kłótnia z Molierem Andromacha Les Plaideurs (Pieniacze) komedia 1669 – Brytannik. Rywalizacja z Corneillem Berenika Bajazet Mithridate. Przyjęcie do Akademii Francuskiej Ifigenia. Przyjaźń z Boileau Fedra. Historiograf króla z Boileau. Racine przestaje pisać sztuki, powrót do wiary. Pogodzenie z Port-Royal Estera Athalie

Andromacha trzecia tragedia Racine’a, grana na dworze, w apartamentach królowej,17 XI 1667 i następnego dnia w Hotelu Burgundzkim. Źródła: Eneida Wergiliusza, Andromacha Eurypidesa, Iliada Homera,Trojanki, Seneki. Jedynie inspiracja. Soubligny, La Folle querelle trupa Moliera w maju1668. Królestwa Epiru Orest – Hermiona - Pyrus – Andromacha-wspomnienie Hektora i syn Astyanaks

1stycznia 1677 w Hotelu Burgundzkim, Fedra, Źródło: Hipolit uwieńczony Euripides, Fedra Seneki przed Racinem: np. Robert Garnier, Hypolit (1573) Gabriel Gilbert: Hippolyte ou le garçon sensible (1646) W tym samym czasie Fedra Jacques Pradon

Rodzice Fedry: Pazyfae i Minos sprawiedliwy. Fedra i Ariadna. Byk wysłany przez Neptuna Pazyfae i byk - Minotaur, Tezeusz zabijający Minotaura

Tragizm u Racine’a. „tristesse majestueuse”( majestatyczny smutek, wstęp do Bereniki) a/ klimat trwogi b/ ponura wizja ludzkiej kondycji c/ śmierć Fatum -przeznaczenie -alibi Miłość : karygodna, niemożliwa i brutalna

Walory stylistyczne : proste środki stylistyczne, gra rytmu i brzmienie, duża sugestywność pozwalająca na pokazanie stanu duszy bohatera Phèdre fait connaissance d'Hippolyte: Je le vis, je rougis, je pâlis à sa vue; Un trouble s'éleva dans mon âme éperdue; Mes yeux ne voyaient plus, je ne pouvais parler; Je sentis tout mon corps et transir et brûler. (I, 3)

Ce qui me fâche le plus de l'entêtement où l'on est pour l'opéra, c'est qu'il va ruiner la tragédie, qui est la plus belle chose que nous ayons, la plus propre à élever l'âme et la plus capable de former l'esprit. Une sottise chargée de musique, de danses, de machines, de décorations, est une sottise magnifique, mais toujours une sottise (Saint-Evremond, 1677, Sur les opéras à M le duc de Buckingham) Nowe tragedie: 63 w latach i 33 w latach