Komponent Czytania ze Zrozumieniem na egzaminie ACERT: teksty, zadania, wymagania formalne Krystyna Ciesielska październik 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak utkać swoją własną sieć? Dominika Miernik i Dorota Szczerbak
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
Jak pisać pracę dyplomową?
Inclusive education support in Poland.
Jak zaprezentować swoją pracę
Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
Licencjonowanie SharePoint 2013
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
MATURA Wypowiedź pisemna
1 Propozycja wystąpienia na konferencję Cyberresearch Tytuł wystąpienia: 1.Imię autora 2.Nazwisko autora 3.Nazwa i adres instytucji, z którą jest związany.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Czytanie ze zrozumieniem
XML – eXtensible Markup Language
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Nasza szkoła znajduje się w Jeleniej Górze – miejscowości położonej w Kotlinie Jeleniogórskiej. Our school is located in Jelenia Góra town in Jelenia Góra.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 English SOS.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Logo afiliacji autora Tytuł referatu (minimalna wysokość czcionki 37pkt) Imię, nazwisko i afiliacja autora/ów (minimalna wysokość czcionki 27pkt) Wprowadzenie.
Język i styl Leszek J Chmielewski
Jak napisać dobry tekst?
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
COMENIUS REGIO Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Łodzi 1Analiza ankiety przeprowadzonej wśród czytelników Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Łodzi.
DEMO Jak założyć konto na Microsoft Virtual Academy?
Did you know?. 1 in 8 people living in Britain live in London, 12 million people live in London - this is a major European city London is the world largest.
DynaMed Przewodnik.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Certyfikowany egzamin końcowy ACERT
dr Anna Raulinajtys & mgr Zofia Szczepaniak
Przetłumacz podane w nawiasach fragmenty zdań na j. angielski.
Rozumienie tekstu ze słuchu Listening comprehension.
Writing Ewa Hołubowicz 23 października 2015 Plan  Typy zadań  Cechy wspólne  Instrukcja  Ocena.
Important holidays and festivals in Poland. The first of January New Year’s Day New Year’s Day the day of Mary the Holy Mother of God – for Catholics.
Struktura egzaminu ustnego z języków obcych (bez określania poziomu) ZadanieCzasPunktacja Rozmowa wstępnaok. 2 minut Zadanie.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Szablon Prezentacji Uniwersytet Łódzki
Poradnik: Polska Bibliografia Lekarska - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Kryteria oceny prezentacji
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
English Language Teaching Methodology for Non-Native English Language Teachers in Secondary School/Adults Education Rafał Rosiński Malta,
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
EMPOWEREMENT IN ICT SKILLS. I CREATED MY WEBSITE TO USE IT FOR TEACHING.
Europejski wymiar w nowatorskich działaniach kadry edukacyjnej koszalińskiego Ekonoma Małgorzata Kwiatkowska Uczestnik Erasmus+ MALTA 2017 ETI Zespół Szkół.
Lesson 11 – Problem Solving & Applications of Functions
Długi tytuł prezentacji w dwóch wierszach
Tytuł wystąpienia w języku prezentowania
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
How to promote non violent parenting through positive parenting programmes - thougths from Poland Ewa Jarosz, Renata Szredzińska Tallin, 18 April 2018.
Logo afiliacji autora Tytuł referatu (minimalna wysokość czcionki 37pkt) Imię, nazwisko i afiliacja autora/ów (minimalna wysokość czcionki 27pkt) Wprowadzenie.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego
Sport in Bydgoszcz There are many clubs in Bydgoszcz where people practise various sports, e.g. athletics, rowing, speedway, basketball, volleyball and.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
zl
1) What is Linux 2) Founder and mascot of linux 3) Why Torvalds created linux ? 4) System advantages and disadvantages 5) Linux distributions 6) Basic.
Zapis prezentacji:

Komponent Czytania ze Zrozumieniem na egzaminie ACERT: teksty, zadania, wymagania formalne Krystyna Ciesielska październik 2015

Plan Jak wybrać tekst – a może napisać samemu? Czy to jest ten poziom? Co poza zadaniem Prawda/Fałsz? Wymagania formalne – pomoc czy utrudnienie? Jak adaptować tekst?

Komponent dwuczęściowy – tekst ogólny i specjalistyczny Tematyka aktualna, skorelowana z programem, bez aspektów wrażliwych Teksty popularyzujące nowe osiągnięcia Teksty pozbawione błędów merytorycznych, niewywołujące dysonansu poznawczego Teksty spójne, logiczne, bez powtórzeń; stanowiące zamkniętą całość Jak wybrać tekst – a może napisać samemu? (1)

Jak wybrać tekst – a może napisać samemu? (2) Możliwość adaptowania tekstu : licencje Creative Commons i Open Government Licence Możliwość wykorzystania tekstu do celów niekomercyjnych/edukacyjnych: pojęcie „fair use” – artykuł Code of Best Practices in Fair Use for Media Literacy Education dostępny tutaj s/FairUseBestPractices.pdf s/FairUseBestPractices.pdf Inne niż prawne aspekty adaptowania tekstów do celów egzaminacyjnych

Czy to jest ten poziom? (1)  Doświadczenie własne  Opisy poziomu B2 i innych w systemie CEFR  Ogólnodostępne przykłady i zadania  online online  Cambridge University Press is making the A1-C2 English Vocabulary Profile available free of charge to teachers and educationalists around the world for the time being.

Czy to jest ten poziom? (2) […]The recreation ground has recently undergone major improvements including a perimeter running track, new playground equipment and seating. It is heavily used by families, sports teams and dog walkers, and is regularly used for village events. Cricket and football teams regularly use the recreation ground and it is not uncommon for balls to enter the field. Cricketers are worried that they may become liable for damage to solar panels. If teams are forced to relocate, this would adversely affect the character of the village, and may jeopardize participation in the children’s teams. This goes against the National Planning Policy Framework which requires developments to promote high quality public space and encourage the active and continual use of public areas.[…]

Możemy sądzić, że to jednak nie jest ten poziom the A1 recreation B2 ground B1 has A1 recently B1 undergone C1 major B2 improvements B1 including A2 a A1 perimeter running A1 track B1 new A1 playground A2 equipment B1 and A1 seating C2 it A1 is A1 heavily B1 used A1 by A2 families A1 sports A1 teams A2 and A1 dog A1 walkers C1 and A1 is A1 regularly B1 used A1 for A1 village A1 events B1 cricket A2 and A1 football A1 teams A2 regularly B1 use A1 the A1 recreation B2 ground B1 and A1 it A1 is A1 not A1 uncommon C1 for A1 balls A1 to A1 enter A2 the A1 field A2 cricketers are A1 worried A1 that A1 they A1 may A1 become A2 liable C1 for A1 damage B1 to A1 solar B2 panels C1 if A2 teams A2 are A1 forced B2 to A1 relocate C1 this A1 would A1 adversely affect B2 the A1 character B1 of A1 the A1 village A1 and A1 may A1 jeopardize participation in A1 the A1 children A1 s teams A2

Co poza zadaniem Prawda/Fałsz? Zadania wielokrotnego wyboru Szukasz odpowiedzi na konkretne pytania - czy znajdziesz w tekście odpowiedź? W którym akapicie poruszane jest zagadnienie? Uzupełnij luki podanymi zdaniami Znajdź słowo o podanym znaczeniu Wprowadź nagłówek Uporządkuj akapity Wyciągnij wnioski z tekstu

Wymagania formalne - tekst specjalistyczny Długość tekstu: około 500 słów / 380 do 420 słów Proporcja pięciu wypełniaczy do całego tekstu : 15% do 20% Dystraktor : musi logicznie pasować do tekstu, wykluczenie go musi znaleźć uzasadnienie w tekście Wypełniacze: muszą mieć zaczepy z obu stron (poprzez słownictwo, najlepiej fachowe; zaimki, treść). Muszą być jednoznaczne, ale nie tak proste, żeby w ogóle nie wymagały namysłu ze strony studenta. Wybór słów w zadaniu 2: maksymalnie techniczne, charakterystyczne dla kierunku lub języka akademickiego (law, evaluate, monitor, adjust, charge… )

Trzeba zminimalizować frazy puste ( nazwiska, tytuły, nazwy instytucji, daty…) Tekst musi stanowić zamkniętą całość. Dobry tekst jest nieprzegadany, spójny, czytelny, realizuje to, co zapowiada w pierwszym zdaniu i w pierwszym akapicie, jest streszczalny. Każde zdanie coś wnosi. Tekst ma początek, rozwinięcie i zakończenie. Zdania i akapity logicznie się ze sobą łączą i są niesprzeczne. Zbyt długi tekst oryginalny stanowi problem przy adaptacji. Jeżeli weźmie się początkowe akapity, tekst się nie zdąży rozwinąć i nie będzie stanowił spójnej całości. Jeżeli weźmie się kolejne akapity, będą one odwoływać się do pominiętej treści. Tekst staje się momentami nieczytelny, trzeba dopowiadać sobie szczegóły. Jak adaptować tekst

Na co zwracać uwagę przy adaptacji na błędy ortograficzne, w tym generowane przez Worda na nowo powstałe słowa na błędy w materiale źródłowym na spójność nazewnictwa w obrębie zadania na rodzaj tekstu, z którego korzystamy (autorzy nie muszą być ekspertami) na skróty w tekście (najpierw pełna nazwa, potem skrót)

Prezentacja pokrywa się częściowo z prezentacją "Pomoc w przygotowaniu zadań English for Special Purposes - Reading Comprehension", przygotowaną przez mgr inż. Krystynę Ciesielską i mgr inż Dorotę Żarnowską w lutym 2015 dla pracowników CJiK PP.

Powodzenia w przygotowaniu i przeprowadzaniu egzaminu ACERT !