Zasadnicze zespoły i układy silnika.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uszczelnienia łożysk tocznych
Advertisements

Łączniki gwintowe Do znormalizowanych łączników gwintowych należą śruby, wkręty i nakrętki. Śruby są to łączniki z gwintem zewnętrznym, zakończone łbem.
1.5. Hartowanie powierzchniowe
N-okresowy silnik spalinowy z tłokiem obrotowym
Napędy hydrauliczne.
Regenerowane sprężarki TK X430 LS PROMOCJA
Środki Transportu-Samochód.
Silnik czterosuwowy (cykl Otto).
Silniki spalinowe Co to jest silnik spalinowy
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Magnez Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej
STOPY ŻELAZA.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
Półfabrykaty, naddatki na obróbkę
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Rodzaje olejów smarowych
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
HISTORIA MOTORYZACJII
Materiały przewodowe, oporowe i stykowe
Połączenia kołkowe i sworzniowe
Metale.
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
Spajanie metali – rodzaje metod oraz spoin
INŻYNIERIA POWIERZCHNI Klucze Maszynowe Płaskie
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
Masa uszczelniająca SKD
XXII Sympozjon PKM Jurata, wrzesień 2005
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE
Żelbet-wiadomości wstępne
METALE NIEŻELAZNE I ICH STOPY
Metody wytwarzania odlewów
Ogólna budowa BAT- M opr.andrkus.
Mikroprocesory.
Subaru Technical Training
Turbosprężarka STi & System AVCS
Turbosprężarka STi & System AVCS
Opracował: mgr Piotr Żyta
II zasad termodynamiki
Wynalazek który odmienił życie
Układy kogeneracyjne ORC
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
Budowa i zasada działania silnika dwu - i czterosuwowego
Sprężarki. Podział, budowa i zastosowanie.
Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
WOKÓŁ METALI Metale – pierwiastki chemiczne charakteryzujące się obecnością w sieci krystalicznej elektronów swobodnych (niezwiązanych).
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
Organ roboczy jest przeznaczony do skrawania, przemieszczania gruntu
Budowa zaworu rozdzielającego talerzowo-gniazdowego.
Budowa siłownika beztłoczyskowego.
Projekt Silnik spalinowy 2-suwowy i 4-suwowy
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Budowa układu hydraulicznego
2. Budowa transformatora.
Połączenia łączne i rozłączne metali
Układ smarowania (olejenia)
Układ rozrządu.
Osprzęt stosowany obecnie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 2: Ogólna budowa.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Mechanika układu korbowego
Silniki odrzutowe.
Korozja metali.
Pompy Pompą nazywamy maszynę energetyczną przeznaczoną do przenoszenia
Lutowanie twarde - prezentacja
Amortyzator.
Kompleksowa Obsługa Pojazdu
Zapis prezentacji:

Zasadnicze zespoły i układy silnika.

1.Kadłub

2.Głowica

3.Układ korbowy

4.Układ rozrządu

5.Układ olejenia

6.Układ zasilania.

7. Układ chłodzenia

8. Układ zapłonowy

9. Układ wylotowy (wydechowy)

10. Układ rozruchowy

II .Budowa kadłuba i głowicy silnika.

1.Zadania kadłuba. Stanowi obudowę mechanizmu korbowego i rozrządu, Pełni rolę szkieletu wiążącego w całość mechanizmy i elementy wewnętrzne oraz zewnętrzny osprzęt silnika, W ciągnikach pełni rolę ramy i przenosi działające na ciągnik obciążenia (siły) zewnętrzne, Odpowiednie ukształtowanie kadłuba stwarza warunki prawidłowego chłodzenia cylindrów oraz sprzyja doprowadzaniu oleju do wszystkich łożysk wymagających smarowania.

2.Materiały stosowane na kadłuby Żeliwo stopowe, Stopy aluminium.

3.Technologia wykonania kadłubów Odlew - wykonany jako jedna całość lub dzielony.

4.Kadłuby silników chłodzonych cieczą

5.Pojęcie płaszcza wodnego Płaszcz wodny to kanały (system kanałów) wewnątrz ścianek kadłuba w których krąży ciecz chłodząca

6.Kadłuby silników chłodzonych powietrzem

7.Cylindry i tuleje cylindrowe.

8.Rodzaje tulei cylindrowych.

9.Materiały stosowane na cylindry i tuleje cylindrowe

III.Budowa głowicy silnika

10.Zadania głowicy silnika. Zamyka cylinder silnika od strony komory spalania, Łączy przewody dolotowe i wylotowe oraz elementy układu rozrządu.

11.Materiały stosowane na głowice. Żeliwo stopowe, Stopy aluminium.

12.Technologia wykonania głowicy. Odlew.

13.Budowa głowicy silnika chłodzonego cieczą. W silnikach rzędowych wielocylindrowych wspólna głowica nakrywa zazwyczaj wszystkie cylindry,

Niekiedy stosuje się kilka głowic z których każda obejmuje dwa lub trzy cylindry,

Spotyka się także głowice pojedyncze.

5.Przykłady głowic chłodzonych cieczą.

14.Budowa głowicy silnika chłodzonego powietrzem. W silnikach chłodzonych powietrzem każdy cylinder jest nakryty oddzielną głowicą chociaż i od tej reguły są wyjątki

15.Zadania uszczelki głowicy Aby uzyskać całkowitą szczelność połączenia głowica-blok cylindrów czyli właściwe uszczelnienie: Komór spalania, Kanałów wodnych, Kanałów olejowych, Otworów przelotowych drążków popychaczy.

16.Materiały na uszczelki głowicy. Najczęściej uszczelki wykonuje się z azbestu wzmocnionego blachą miedzianą.

17.Kolejność dokręcania i odkręcania głowicy Nakrętki powinny być dokręcane stopniowo i równomiernie kluczem dynamometrycznym.

IV. Tłoki i pierścienie tłokowe

1.Budowa tłoka

1.Budowa tłoka

2.Czynności wykonywane przez tłok Uszczelnienie cylindra, Przekazuje siły nacisku gazów na dalsze części mechanizmu korbowego, Prowadzenie górnej części korbowodu, W suwie ssania wytwarza podciśnienie umożliwiające napływ mieszanki do cylindra, W suwie wydechu wypycha spaliny z cylindra, W silnikach dwusuwowych steruje napełnianiem i opróżnianiem cylindra.

3.Wymagania stawiane tłokom Tłok powinien: -odznaczać się znaczną wytrzymałością przy minimalnym ciężarze, -zapewnić szybkie odprowadzenie ciepła od denka stykającego się bezpośrednio z palącą się mieszanką, -mieć dużą odporność na ścieranie i wysokie temperatury, -mieć minimalną rozszerzalność cieplną, -odznaczać się odpornością na korozję, -zapewniać szczelne zamknięcie komory spalania.

4.Materiały stosowane na tłoki oraz technologia wykonania Stopy aluminium – odlew, Żeliwo (rzadko) – odlew.

5.Rodzaje pierścieni tłokowych Uszczelniające, Zgarniające.

6. Budowa pierścieni tłokowych zamek zamek

7.Materiały stosowane na pierścienie Drobnoziarniste żeliwo szare z dodatkami stopowymi, W celu zwiększenia ich trwałości pokrywa się je cienką warstwą (0,1 - 0,2 mm) chromu lub molibdenu, Aby ułatwić docieranie pierścieni oraz zapobiec ich korozji w czasie składowania pokrywa się je cyną lub kadmem (warstwą grubości 0,05 – 0,1 mm).

V. Sworznie tłokowe i korbowody

1.Budowa i zadanie sworznia tłokowego Sworzeń tłoka jest to wałek wykonany z wysokowartościowej stali stopowej. Służy on do przegubowego połączenia tłoka z korbowodem.

2.Podział sworzni tłokowych ze względu na sposób osadzenia a). Pływające (swobodnie obracające się zarówno w tłoku jak i w główce korbowodu),

b). Zaciśnięte w korbowodzie, obracające się tylko w tłoku, c). Zaciśnięte w tłoku, obracające się tylko w główce korbowodu.

3.Sposoby zamocowania sworzni pływających

4.Budowa korbowodu

5.Podział korbowodów ze względu na rodzaj łba a). Z łbem dzielonym prostopadle do osi korbowodu,

b). z łbem dzielonym ukośnie,

c). Z łbem niedzielonym, przystosowanym do łożyska tocznego (w silniku dwusuwowym).

6.Siły działające na korbowód

7.Materiały i technologia wykonania korbowodu Stal niskostopowa (węglowa) – odkuwka, Stal stopowa – odkuwka.

8.Przekroje trzonów korbowodów