Zasadnicze zespoły i układy silnika.
1.Kadłub
2.Głowica
3.Układ korbowy
4.Układ rozrządu
5.Układ olejenia
6.Układ zasilania.
7. Układ chłodzenia
8. Układ zapłonowy
9. Układ wylotowy (wydechowy)
10. Układ rozruchowy
II .Budowa kadłuba i głowicy silnika.
1.Zadania kadłuba. Stanowi obudowę mechanizmu korbowego i rozrządu, Pełni rolę szkieletu wiążącego w całość mechanizmy i elementy wewnętrzne oraz zewnętrzny osprzęt silnika, W ciągnikach pełni rolę ramy i przenosi działające na ciągnik obciążenia (siły) zewnętrzne, Odpowiednie ukształtowanie kadłuba stwarza warunki prawidłowego chłodzenia cylindrów oraz sprzyja doprowadzaniu oleju do wszystkich łożysk wymagających smarowania.
2.Materiały stosowane na kadłuby Żeliwo stopowe, Stopy aluminium.
3.Technologia wykonania kadłubów Odlew - wykonany jako jedna całość lub dzielony.
4.Kadłuby silników chłodzonych cieczą
5.Pojęcie płaszcza wodnego Płaszcz wodny to kanały (system kanałów) wewnątrz ścianek kadłuba w których krąży ciecz chłodząca
6.Kadłuby silników chłodzonych powietrzem
7.Cylindry i tuleje cylindrowe.
8.Rodzaje tulei cylindrowych.
9.Materiały stosowane na cylindry i tuleje cylindrowe
III.Budowa głowicy silnika
10.Zadania głowicy silnika. Zamyka cylinder silnika od strony komory spalania, Łączy przewody dolotowe i wylotowe oraz elementy układu rozrządu.
11.Materiały stosowane na głowice. Żeliwo stopowe, Stopy aluminium.
12.Technologia wykonania głowicy. Odlew.
13.Budowa głowicy silnika chłodzonego cieczą. W silnikach rzędowych wielocylindrowych wspólna głowica nakrywa zazwyczaj wszystkie cylindry,
Niekiedy stosuje się kilka głowic z których każda obejmuje dwa lub trzy cylindry,
Spotyka się także głowice pojedyncze.
5.Przykłady głowic chłodzonych cieczą.
14.Budowa głowicy silnika chłodzonego powietrzem. W silnikach chłodzonych powietrzem każdy cylinder jest nakryty oddzielną głowicą chociaż i od tej reguły są wyjątki
15.Zadania uszczelki głowicy Aby uzyskać całkowitą szczelność połączenia głowica-blok cylindrów czyli właściwe uszczelnienie: Komór spalania, Kanałów wodnych, Kanałów olejowych, Otworów przelotowych drążków popychaczy.
16.Materiały na uszczelki głowicy. Najczęściej uszczelki wykonuje się z azbestu wzmocnionego blachą miedzianą.
17.Kolejność dokręcania i odkręcania głowicy Nakrętki powinny być dokręcane stopniowo i równomiernie kluczem dynamometrycznym.
IV. Tłoki i pierścienie tłokowe
1.Budowa tłoka
1.Budowa tłoka
2.Czynności wykonywane przez tłok Uszczelnienie cylindra, Przekazuje siły nacisku gazów na dalsze części mechanizmu korbowego, Prowadzenie górnej części korbowodu, W suwie ssania wytwarza podciśnienie umożliwiające napływ mieszanki do cylindra, W suwie wydechu wypycha spaliny z cylindra, W silnikach dwusuwowych steruje napełnianiem i opróżnianiem cylindra.
3.Wymagania stawiane tłokom Tłok powinien: -odznaczać się znaczną wytrzymałością przy minimalnym ciężarze, -zapewnić szybkie odprowadzenie ciepła od denka stykającego się bezpośrednio z palącą się mieszanką, -mieć dużą odporność na ścieranie i wysokie temperatury, -mieć minimalną rozszerzalność cieplną, -odznaczać się odpornością na korozję, -zapewniać szczelne zamknięcie komory spalania.
4.Materiały stosowane na tłoki oraz technologia wykonania Stopy aluminium – odlew, Żeliwo (rzadko) – odlew.
5.Rodzaje pierścieni tłokowych Uszczelniające, Zgarniające.
6. Budowa pierścieni tłokowych zamek zamek
7.Materiały stosowane na pierścienie Drobnoziarniste żeliwo szare z dodatkami stopowymi, W celu zwiększenia ich trwałości pokrywa się je cienką warstwą (0,1 - 0,2 mm) chromu lub molibdenu, Aby ułatwić docieranie pierścieni oraz zapobiec ich korozji w czasie składowania pokrywa się je cyną lub kadmem (warstwą grubości 0,05 – 0,1 mm).
V. Sworznie tłokowe i korbowody
1.Budowa i zadanie sworznia tłokowego Sworzeń tłoka jest to wałek wykonany z wysokowartościowej stali stopowej. Służy on do przegubowego połączenia tłoka z korbowodem.
2.Podział sworzni tłokowych ze względu na sposób osadzenia a). Pływające (swobodnie obracające się zarówno w tłoku jak i w główce korbowodu),
b). Zaciśnięte w korbowodzie, obracające się tylko w tłoku, c). Zaciśnięte w tłoku, obracające się tylko w główce korbowodu.
3.Sposoby zamocowania sworzni pływających
4.Budowa korbowodu
5.Podział korbowodów ze względu na rodzaj łba a). Z łbem dzielonym prostopadle do osi korbowodu,
b). z łbem dzielonym ukośnie,
c). Z łbem niedzielonym, przystosowanym do łożyska tocznego (w silniku dwusuwowym).
6.Siły działające na korbowód
7.Materiały i technologia wykonania korbowodu Stal niskostopowa (węglowa) – odkuwka, Stal stopowa – odkuwka.
8.Przekroje trzonów korbowodów