Merger simulations of unilateral effects: what can we learn from the UK brewing industry?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Advertisements

Analiza progu rentowności
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Analiza konkurencji: Przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić analizę konkurencji, aby ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z z najważniejszymi.
Elastyczność popytu.
Plan wykładów z mikroekonomii
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Wzrost gospodarczy: modele wzrostu
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
Teoria równowagi ogólnej (1874)
w transformacji ekonomii.
P O P Y T , P O D A Ż.
Elastyczność popytu i podaży
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Analiza relacji „koszty-wielkość sprzedaży-wynik”
Kluczowe czynniki sukcesu
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Model klasyczny. Gospodarka zamknięta.
Model krzyża Keynsowskiego
Makroekonomia I Ćwiczenia
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Produkcja długookresowa a krótkookresowa. Produkcja potencjalna.
Kupowanie i sprzedawanie
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Podstawowe funkcje ekonomiczne
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt, efekty substytucyjne i dochodowe
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Cykl koniunkturalny Model niedoskonałej informacji Lucasa
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
ZASADY USTALANIA CEN.
1 DŹWIGNIA OPERACYJNA. 2 Zjawisko dźwigni operacyjnej oznacza, że przedsiębiorstwo uzyskuje procentowo większy wzrost zysków (strat), przy mniejszym procentowym.
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Polityka gospodarcza Wykład 2: Model IS-LM.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego c.d.
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Model „pięciu sił” M.Portera
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Opracowano na danych Polskiego FADN
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

Merger simulations of unilateral effects: what can we learn from the UK brewing industry?

Fuzje horyzontalne DOTYCZĄ POŁĄCZENIA PRZEDSIĘBIORSTW Z TEGO SAMEGO SEKTORA, WYTWARZAJĄ PRODUKTY SUBSTYTUCYJNE, STANOWIĄ DLA SIEBIE KONKURENCJĘ.

Fuzje horyzontalne - cel  Redukcja kosztów  Podniesienie efektywności  Korzyści skali  Wzrost bezpieczeństwa

Unilateral Effects  Efekty jednostronne (nieskoordynowane efekty) - pojawiają się wówczas, gdy w wyniku przejęcia, konkurencja między produktami łączących się przedsiębiorstw zostaje wyeliminowana i dzięki temu połączony podmiot jest zdolny do sprawowania jednostronnie władzy rynkowej, na przykład podniesienia cen jednego lub obu produktów pochodzących z połączonego przedsiębiorstwa.

Simulation of Unilaterla Effects  Stosowane w Stanach Zjednoczonych  Cel: Władze próbują ustalić, czy firmy w branży, posiadają siłę rynkową i jak fuzja wpłynie na tę moc, przy założeniu, że firmy działają w nieskoordynowany sposób.  W praktyce zmiana ta jest często oceniana jako ruch od jednej statycznej równowagi Nasha do do drugiej z mniejszą liczbą podmiotów. Równowaga Nasha– profil strategii teorii gier, w którym strategia każdego z graczy jest optymalna, przyjmując wybór jego oponentów za ustalony. W równowadze żaden z graczy nie ma powodów jednostronnie odstępować od strategii równowagi. W tym sensie równowaga jest stabilna.– profil strategii teorii gier, w którym strategia każdego z graczy jest optymalna, przyjmując wybór jego oponentów za ustalony. W równowadze żaden z graczy nie ma powodów jednostronnie odstępować od strategii równowagi. W tym sensie równowaga jest stabilna.  Wynikiem symulacji jest prognoza cen równowagi oraz ilości produktów każdej marki, które zostaną sprzedane w ramach nowej struktury rynku (po fuzji).  Wykonywane ex ante.

Simulation of Unilateral Effects  Po fuzji z udziałem dóbr substytucyjnych, ich ceny powinny wzrosnąć, a przynajmniej nie spadać.  Dzięki symulacjom można odpowiedzieć na pytanie: o ile wzrosną?  Odpowiedź zależy od elastyczności cenowej popytu, dlatego symulacje skupiają się na modelowaniu i szacowania popytu.  Konieczne są również szacunki kosztów, najlepiej kosztów krańcowych.  Równanie popytu i funkcja kosztów są więc podstawowymi elementami, na których opiera się symulacja.

Popyt LogitNested logit Distance metric

Logit ln(s i ) − ln(s 0 ) = β T x i − αp i + ξ i s i = q i /M – udziały w rynku firmy i s 0 – udziały dóbr zewnętrznych x i - wektor zaobserwowanych cech marki i p i – cena marki ξ i - niezaobserwowane (przez ekonometryków) cechy

Elastyczność ceny

Nested logit -- udział marki i w grupie g, do której należy (0 ≤ σ ≤1) – mierzy wewnątrz grupy korelacje smaków zwykły logit – σ = 0

Elastyczność ceny

Distance metric y – łączny dochód Elastyczność ceny

Koszty krańcowe Koszty zewnętrzne Koszty ukryte Szacowany koszt

UK Beer Market  Spadek sprzedaży – on-premise sales  Wzrost sprzedaży – off-premise sales  Mikrobrowarnie  Ingerencja państwa  „ Beer Orders ”

Przykład fuzji

 Marki z różnych rynków nie konkurują ze sobą  Marki sprzedawane w różnych typach punktów sprzedaży mogą konkurować Dane dotyczące popytu (założenia): Czas/region Punkty sprzedaży niezależne sieci

Metryki Pinksy i Slade badali jaki wskaźnik lub miara najlepiej będzie oddawała podobieństwo między markami piw. Wybrano dwa najważniejsze wskaźniki:  WPROD – wskaźnik binarny, 1 – gdy oba piwa są np. lagerami, 0 gdy typ piw jest różny  WALC – wskaźnik określający podobieństwo na podstawie zawartości alkoholu w piwie

 Cena  Wielkość sprzedaży  Pokrycie  Poziom alkoholu Obserwacje REGULAR( <4.2% ) PREMIUM ( >4.2% )  Real ale  Keg ale  Stout  Lager

Dane kosztowe Wykluczono  Koszty operacyjne Zostały zaczerpnięte ze studium przeprowadzonego przez Monopolies and Mergers Commision: Do kosztów wliczamy :  Akcyzę  Materiały  Dostawę  Reklamę Koszty zostały przedstawione w cenach z 1995 r.

Wyniki Równania popytu: alfa – współczynnik cenowy  Gdy wsp. cenowy rośnie to znaczy, że przewidywana elastyczność będzie rosła  Duży wsp. Sigma mówi nam o tym która metoda jest preferowana

Szacowane elastyczności  Funkcja logit daje nierealistyczne wyniki więc nie została uwzględniona w kolejnych rozważaniach  Popyt nie może być nieelastyczny w tym przypadku  HLZ uwzględnia mniej marek piw co powoduje większą elastyczność

Podsumowanie szacowania kosztów  Koszty zewnętrzne przejawiają bardzo małe wahania  Zgodnie z wynikami elastyczności koszty ukryte rosną gdy przechodzimy z NL do Extended NL i Distance Metric

Wrażliwość kosztów ukrytych  Koszty ukryte spadają poruszając się od modelu konkurencji doskonałej do konkurencji niedoskonałej i do monopolu

Przewidywane ceny i marże  Rosnące koszy ukryte powodują spadem cen i marży na produkcie  Najbardziej zbliżone do zaobserwowanych cen są te zakładające model Distance Metric

Symulacje fuzji  Logit nie została uwzględniona ponieważ jest z założenia nieelastyczna, przewidywane zmiany byłyby niewielkie  Zmiany w S/C są małe w porównaniu do BCT ponieważ podobieństwo marek w pierwszym przypadku było małe  Elastyczność cenowa rośnie gdy zmienia się model (NL->ENL->DM) w tej samej kolejności maleje cena oraz zmiana w porównaniu do status quo, co oznacza, że marki staja się bardziej substytucyjne

Wnioski  Wyniki uzyskane z prostych modeli matematycznych mogą być bardzo mylące  Modele fuzji w dużej mierze opierają się na udziałach w rynku  Same modele nie są wystarczające do oceny sytuacji, eksperci często oprócz wyników symulacji biorą pod uwagę własne doświadczenie  Z każdego modelu trzeba wyciągać wnioski, uwzględniając jego niedoskonałość  Każdy model ma swoje wady i zalety  W modelach które z góry zakładają krótki okres ciężko jest uwzględnić ekonomię skali oraz funkcje kosztów w długim okresie

Pytania

1. Według modelu Bertranda oligopoliści spodziewają się, że zmieniając: a) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta b) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta c) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta d) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta

1. Według modelu Bertranda oligopoliści spodziewają się, że zmieniając: a) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta b) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta c) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta d) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta

2. Rosnące koszty ukryte powodują: a) wzrost cen i marży na produkcie b) wzrost ceny i spadek marży na produkcie c) spadek ceny i wzrost marży na produkcie d) spadek ceny i marży na produkcie

2. Rosnące koszty ukryte powodują: a) wzrost cen i marży na produkcie b) wzrost ceny i spadek marży na produkcie c) spadek ceny i wzrost marży na produkcie d) spadek ceny i marży na produkcie

3. Gdy współczynnik cenowy rośnie to znaczy, że przewidywana elastyczność będzie: a) malała b) rosła c) pozostanie bez zmian d) zmaleje nieznacznie

3. Gdy współczynnik cenowy rośnie to znaczy, że przewidywana elastyczność będzie: a) malała b) rosła c) pozostanie bez zmian d) zmaleje nieznacznie

4. Które stwierdzenie dot. Simultaion of Unilateral Effects jest nieprawdziwe: a) wynikiem symulacji jest prognoza cen równowagi oraz ilości produktów każdej marki, które zostaną sprzedane w ramach nowej struktury rynku (po fuzji) b) są wykonywane ex post c) podstawowe elementy wykorzystywane w symulacji to: równanie popytu i funkcja kosztów d) opierają się na modelowaniu i szacowaniu popytu

4. Które stwierdzenie dot. Simultaion of Unilateral Effects jest nieprawdziwe: a) wynikiem symulacji jest prognoza cen równowagi oraz ilości produktów każdej marki, które zostaną sprzedane w ramach nowej struktury rynku (po fuzji) b) są wykonywane ex post c) podstawowe elementy wykorzystywane w symulacji to: równanie popytu i funkcja kosztów d) opierają się na modelowaniu i szacowaniu popytu

5. Wskaż prawdziwie stwierdzenie: a) sprzedaż w pubach, restauracjach, klubach i hotelach relatywnie rośnie b) produkcja piw butelkowanych rośnie c) najwyższa wartość konsumpcji piwa per capita została odnotowana w latach d) największy procent wzrostu sprzedaży został odnotowany pomiędzy rokiem 2013 i 2014

5. Wskaż prawdziwie stwierdzenie: a) sprzedaż w pubach, restauracjach, klubach i hotelach relatywnie rośnie b) produkcja piw butelkowanych rośnie c) najwyższa wartość konsumpcji piwa per capita została odnotowana w latach d) największy procent wzrostu sprzedaży został odnotowany pomiędzy rokiem 2013 i 2014

Dziękujemy za uwagę!