Jak motywować dziecko do nauki ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Sprawdzian także dla rodziców
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
MOTYWACJA DO NAUKI ,,Prędzej czy później okazuje się,
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jak motywować dziecko do nauki
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Rok z Kodeksem 2.0 – plusy i minusy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Motywacja do nauki.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
DOBRY START.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Motywowanie do nauki ROLA RODZICA
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

Jak motywować dziecko do nauki ? Jak pomóc dziecku w nauce ? Jak motywować dziecko do nauki ? O jakości uczenia i wychowania dzieci decydują: nauczyciele, sami uczniowie i rodzice. Każdy z nich jest tak samo ważny.

W szkole najczęściej mamy do czynienia z wyścigiem umiejętności. Wygrywa ten (dostaje najlepsze oceny), kto ma wysoko rozwinięte umiejętności. Zadaniem szkoły jest stworzenie równej motywacji dla wszystkich uczniów, tzn. żeby uczniowie zauważali, że: opłaca się uczyć się, zdobywać wiedzę, udoskonalać swoje umiejętności oraz co najważniejsze, żeby wiedzieli, że każdy ma taką samą szansę na doskonalenie się.

Czym jest motywacja? To podjęcie danej aktywności, jej ukierunkowanie, utrzymanie, modyfikowanie jej przebiegu. Przykłady definicji motywacji: stan gotowości do podjęcia określonych działań, proces wewnętrzny, wyznaczający kierunek działania nastawiony na osiągnięcie określonego celu, Mechanizm psychologiczny uruchamiający i organizujący zachowanie człowieka skierowane na osiągnięcie określonego celu (wewnętrzna siła), świadome dążenie do czegoś. Rozwijam skrzydła, K. Druczak, M. Mańturz, M. Mrozek, KOWEZiU

Motywowanie uczniów polega na wyszukiwaniu i stosowaniu sposobów, którymi nauczyciel zdołałby zachęcić uczniów do zaakceptowania celów pracy w klasie i uczenia się określonych tymi celami wiadomości i umiejętności niezależnie od tego, czy praca ta sprawia uczniom przyjemność i czy podjęliby ją, gdyby nie musieli. Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa 2002.

Czynniki od których zależy motywacja: związane ze szkołą związane z uczniem związane z domem Na trudne zachowanie ucznia – także na brak motywacji do nauki - wpływają czynniki:

chęć dziecka do uczenia się Motywacja to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, czyli chęć dziecka do uczenia się motywacja wewnętrzna - motywacja poznawcza motywacja zewnętrzna – motywacja lękowa Rodzaje motywacji

Motywacja zewnętrzna sterowana jest zewnętrznie przez oceny, kary i nagrody, wpływ rówieśników, otoczenie rodzinne; skuteczniejsza jest przewaga nagród; zła atmosfera w domu, słaby kontakt z dzieckiem, kłótnie, konflikty hamują motywację. O motywacji zewnętrznej mówimy wówczas, kiedy osiąganie wyników podlega kontroli z zewnątrz. Tak motywowane dziecko czyni coś, ponieważ inni obiecują mu za to nagrodę lub grożą nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Motywacja wewnętrzna jest potrzebą zdobywania wiedzy, cechą wrodzoną, mają ją wszystkie dzieci, które samorzutnie chcą wszystko poznać i zbadać; jest to ambicja, czyli chęć zdobycia uznania własnej osoby ze strony innych za wiedzę i umiejętności; jest to wewnętrzne przekonanie o praktycznej przydatności nauki szkolnej. Dziecko podlega motywacji wewnętrznej, kiedy zostają spełnione dwa warunki: musi ono postrzegać siebie jako kompetentnego  mieć poczucie, że może sprawować kontrolę nad sobą.

Cechy motywacji wzbudzanie energii; ukierunkowanie wysiłku na cel; koncentracja uwagi i selekcja bodźców; wypracowanie odpowiednich działań; koncentracja i wytrwałość podejmowanych czynności.

Motywacja jest w dużej mierze wyuczona i podlega wychowaniu. Można ją kształtować.

Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki

1. Interesuj sie postępami dziecka Współpraca ze szkołą Zainteresowanie rodzica nauką dla dziecka to znak, że jego nauka i osiągnięcia szkolne są ważne dla rodzica, że nauka jest pozytywna wartością, czymś , o co warto się starać. ● Ważne jest zachowanie rodziców po przyjściu do domu i sposób przekazania informacji o zebraniu. a). powstrzymac emocje. Przekraczajac próg domu nie krzyczmy np. „koniec z telewizja dopóki nie poprawisz ocen” itp. b). znajdzmy czas na rozmowe c). nie zaczynajmy od informacji negatywnych. Nauczyciele w szkole staraja sie doszukac w ka)dym dziecku pozytywnych zachowan i to przekazywac rodzicom, a rodzice nie powinni zapominac o przekazaniu tego dzieciom. d). mówmy o swoich odczuciach. Np. miło mi było, gdy pani Cie pochwaliła lub zmartwiło mnie Twoje zachowanie w szkole e).gdy sa problemy- wspólnie ustalmy ich rozwiazanie

Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 2. Służenie przykładem. ● Jeżeli rodzice czytają książki i czasopisma, dyskutują na różne tematy, mają swoje hobby, grają z dziećmi w gry edukacyjne, wtedy dzieci będą bardziej skłonne poszerzać swoją wiedzę, gdyż będzie im się to wydawało naturalne. Jeżeli rodzice czytają książki i czasopisma, dyskutują na różne tematy, mają swoje hobby, grają z dziećmi w gry edukacyjne, wtedy dzieci będą bardziej skłonne poszerzać swoją wiedzę, gdyż będzie im się to wydawało naturalne. Dostrzeganie i docenianie wysiłków, zmian na lepsze; z czasem należy zmniejszać ilość pochwał. Aspiracje rodziców wobec dzieci powinny być odpowiednie do posiadanych predyspozycji i uzdolnień. Pomoc dziecku w rozplanowaniu czasu kilka dni naprzód oraz pomoc w organizacji czasu wolnego, pilnowanie, aby dziecko miało wystarczająco dużo czasu na zabawę, ruch, rozwijanie zainteresowań, ważne jest kontrolowanie ilości czasu poświęcanego na telewizję i komputer. Należy zachęcać dziecko do samodzielnego rozwijania problemów oraz pomagać mu, gdy sobie nie radzi (tłumaczyć, wskazywać źródła wiadomości, przepytywać dziecko z materiału, pokazać, jak robić notatki, uczyć się do egzaminów, itp..); nie należy odrabiać za dziecko prac domowych; liczy się też odpowiednie nastawienie i chęć oraz pomoc w wyrobieniu właściwych nawyków uczenia się. Jeżeli reakcja rodziców na problemy dziecka jest przesadzona albo sprawy dziecka są traktowane jako mało ważne, wówczas dzieci nie będą szukały pomocy w rozwiązywaniu problemów u rodziców.

3. Dostrzeganie sukcesów, pochwały. Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 3. Dostrzeganie sukcesów, pochwały. Dostrzeganie i docenianie wysiłków, zmian na lepsze; z czasem należy zmniejszać ilość pochwał. 4. Stawianie racjonalnych wymagań. ● Aspiracje rodziców wobec dzieci powinny być odpowiednie do posiadanych predyspozycji i uzdolnień.

Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 5. Właściwa organizacja czasu. ● Pomoc dziecku w rozplanowaniu czasu kilka dni naprzód oraz pomoc w organizacji czasu wolnego, pilnowanie, aby dziecko miało wystarczająco dużo czasu na zabawę, ruch, rozwijanie zainteresowań, ważne jest kontrolowanie ilości czasu poświęcanego na telewizję i komputer.

Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 6. Pomoc w nauce. ● Należy zachęcać dziecko do samodzielnego rozwiązywania problemów oraz pomagać mu, gdy sobie nie radzi (tłumaczyć, wskazywać źródła wiadomości, przepytywać dziecko z materiału, pokazać, jak robić notatki, uczyć się do egzaminów, itp..); nie należy odrabiać za dziecko prac domowych; liczy się też odpowiednie nastawienie i chęć oraz pomoc w wyrobieniu właściwych nawyków uczenia się.

Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 7. Interesowanie się problemami dziecka. ● Jeżeli reakcja rodziców na problemy dziecka jest przesadzona albo sprawy dziecka są traktowane jako mało ważne, wówczas dzieci nie będą szukały pomocy w rozwiązywaniu problemów u rodziców.

● Wymierzanie kar jak najrzadziej, gdy są konieczne Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 8. Pozytywne emocje. ● Należy panować nad złością, gniewem, frustracją, nie należy „odbijać” swoich złych humorów na dzieciach. 9. Mądre karanie. ● Wymierzanie kar jak najrzadziej, gdy są konieczne i adekwatne do przewinienia, nie stosowanie kar cielesnych. 7. Należy panować nad złością, gniewem, frustracją, nie należy „odbijać” swoich złych humorów na dzieciach. 8. Wymierzanie kar jak najrzadziej, gdy są konieczne i adekwatne do przewinienia, nie stosowanie kar cielesnych. 9. Nagrody należy stosować mądrze, gdyż zbyt dużo nagród i bardzo drogie mogą wypaczyć charakter, często wartościowsze od nagrody jest pochwalenie; dobrze jest zawrzeć z dzieckiem umowę co do określonych postępów w zachowaniu i nauce. 10. Własny pokój do nauki lub przynajmniej własny kącik; miejsce do nauki stwarzające możliwość skoncentrowania się. 11. – 12. Włączanie dzieci w codzienne zajęcia domowe pomaga w opanowaniu umiejętności przydatnych w nauce i w dalszym życiu.

Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 10. Nagradzanie. ● Nagrody należy stosować mądrze, gdyż zbyt dużo nagród i bardzo drogie mogą wypaczyć charakter, często wartościowsze od nagrody jest pochwalenie; dobrze jest zawrzeć z dzieckiem umowę co do określonych postępów w zachowaniu i nauce. 7. Należy panować nad złością, gniewem, frustracją, nie należy „odbijać” swoich złych humorów na dzieciach. 8. Wymierzanie kar jak najrzadziej, gdy są konieczne i adekwatne do przewinienia, nie stosowanie kar cielesnych. 9. Nagrody należy stosować mądrze, gdyż zbyt dużo nagród i bardzo drogie mogą wypaczyć charakter, często wartościowsze od nagrody jest pochwalenie; dobrze jest zawrzeć z dzieckiem umowę co do określonych postępów w zachowaniu i nauce. 10. Własny pokój do nauki lub przynajmniej własny kącik; miejsce do nauki stwarzające możliwość skoncentrowania się. 11. – 12. Włączanie dzieci w codzienne zajęcia domowe pomaga w opanowaniu umiejętności przydatnych w nauce i w dalszym życiu.

10. Zapewnienie dobrych warunków do nauki. Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki 10. Zapewnienie dobrych warunków do nauki. ● Własny pokój do nauki lub przynajmniej własny kącik; miejsce do nauki stwarzające możliwość skoncentrowania się. 7. Należy panować nad złością, gniewem, frustracją, nie należy „odbijać” swoich złych humorów na dzieciach. 8. Wymierzanie kar jak najrzadziej, gdy są konieczne i adekwatne do przewinienia, nie stosowanie kar cielesnych. 9. Nagrody należy stosować mądrze, gdyż zbyt dużo nagród i bardzo drogie mogą wypaczyć charakter, często wartościowsze od nagrody jest pochwalenie; dobrze jest zawrzeć z dzieckiem umowę co do określonych postępów w zachowaniu i nauce. 10. Własny pokój do nauki lub przynajmniej własny kącik; miejsce do nauki stwarzające możliwość skoncentrowania się. 11. – 12. Włączanie dzieci w codzienne zajęcia domowe pomaga w opanowaniu umiejętności przydatnych w nauce i w dalszym życiu.

Brak motywacji do nauki wynika najczęściej z niewykształcenia u dziecka nawyków do uczenia się, bądź też jest skutkiem doznanych przez dziecko niepowodzeń. Dziecko potrzebuje Twojego zrozumienia, wsparcia i wiary, że sobie poradzi!