Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Prezentacja systemu organizowania interwencji kryzysowej dla ofiar przemocy w Polsce Liliana Krzywicka Rada Ekspertów ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Śrem na lata
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zespoły Interdyscyplinarne. Samorząd = wspólnota osób Samorząd terytorialny = wspólnota osób zamieszkujących wspólne terytorium.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Zespół Interwencji Kryzysowej jako realizator zadań ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W POZNANIU Rekomendacje dotyczące zmian przepisów prawa w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie Poznań, 2013.
Zmiana standardów pracy grupy roboczej PROPOZYCJE.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K

KRAKÓW Według stanu na koniec 2014 roku Kraków liczył 761 873 mieszkańców Powierzchnia Krakowa wynosi 327 km kw., co stawia je na drugim miejscu po Warszawie pod względem wielkości wśród miast w Polsce. Miasto administracyjnie podzielone jest na 18 dzielnic pomocniczych (I-XVIII), o zróżnicowanej liczbie mieszkańców – od około 71 tysięcy osób do około 16,5 tysięcy osób.

Podział administracyjny Krakowa

Zespół Interdyscyplinarny Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie składa się z: Zespołu Strategicznego – 13 osób Zespołów ds. działań lokalnych – 9 zespołów, 99 osób Zespoły ds. działań lokalnych działają na obszarach odpowiadających rejonom poszczególnych Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Rejony te odpowiadają obszarom od 1 do 3 dzielnic pomocniczych Miasta Krakowa.

Zespół Interdyscyplinarny Zespół ds. działań lokalnych nr 1 Zespół ds. działań lokalnych nr 2 Zespół ds. działań lokalnych nr 3 Zespół ds. działań lokalnych nr 4 Zespół ds. działań lokalnych nr 5 Zespół ds. działań lokalnych nr 6 Zespół ds. działań lokalnych nr 7 Zespół ds. działań lokalnych nr 8 Zespół ds. działań lokalnych nr 9 Zespół strategiczny

Zespół Strategiczny Przewodniczący Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie– Dyrektor Ośrodka Interwencji Kryzysowej Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Kurator Okręgowy Sądu Okręgowego Psychoterapeuta Krakowskiego Instytutu Psychoterapii - Stowarzyszenie Siemacha Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa Dyrektor Ośrodka Poradnictwa i Terapii Rodzin – Stowarzyszenie Dobra Nadzieja Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Dyrektor Biura ds. Ochrony Zdrowia Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds.. Rodziny Dyrektor Ośrodka dla Osób Dotkniętych Przemocą – Caritas Archidiecezji Krakowskiej Zastępca Komendanta Miejskiego Policji Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych, Specjalista Okręgowego Inspektoratu ds. Służby Więziennej

Zespoły ds. Działań Lokalnych Przewodniczący Zespołów – specjaliści pracy socjalnej zatrudnieni w Filiach MOPS Kierownicy Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Naczelnicy Wydziałów Prewencji w Komisariatach Policji Kuratorzy sądowi Pedagodzy szkolni Pracownicy przedszkoli (dyrektor, wychowawca) Przedstawiciele Poradni Psychologiczno – pedagogicznych (dyrektor, psycholog) Przedstawiciele ośrodków poradnictwa i terapii rodzin (terapeuci)

Zespoły ds. Działań Lokalnych Przewodniczący Zespołów – specjaliści pracy socjalnej zatrudnieni w Filiach MOPS Przedstawiciele ośrodków terapii uzależnień (terapeuci) Kierownik Ośrodka Wsparcia dla Osób Starszych Przedstawiciel Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Pracownik Ośrodka Interwencji Kryzysowej Pracownik szpitala (pielęgniarka, pracownik socjalny) Pracownik Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Przedstawiciele placówek wsparcia dziennego (psycholog, wychowawca)

Zespół Strategiczny - zadania Integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli instytucji uczestniczących w Zespole Interdyscyplinarnym Wypracowanie metod, form pomocy inicjowanie nowych rozwiązań w zakresie diagnozowania i przeciwdziałania przemocy Współpraca z instytucjami/ placówkami na terenie Gminy Miejskiej Kraków na rzecz przeciwdziałania przemocy i pomocy rodzinom dotkniętym przemocą

Zespół Strategiczny – przykłady realizacji działań Udział w przygotowaniu projektu Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Gminy Miejskiej Kraków Spotkania z przedstawicielami Prokuratur Rejonowych - wymiana informacji o podejmowanych działaniach w obszarze przeciwdziałania przemocy

Zespół Strategiczny – przykłady realizacji działań Inicjatywa w zakresie skierowania przez Wydział Edukacji do dyrektorów szkół zalecenia uwzględniania w programach profilaktycznych i programach wychowawczych problematyki zjawiska przemocy Opiniowanie projektu regulaminu pracy grup roboczych

Zespoły ds. działań lokalnych - zadania Powoływanie grup roboczych celem diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z występowaniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach Integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli instytucji w ramach Zespołu oraz specjalistów pracujących w grupach roboczych działających na obszarze działania Zespołu Wypracowanie metod, form pomocy, inicjowanie nowych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania przemocy, kierowanych do instytucji funkcjonujących na obszarze działania Zespołu Współpraca z instytucjami/placówkami działającymi na rzecz przeciwdziałania przemocy i pomocy rodzinom objętym pomocą na obszarze działania Zespołu Przedstawianie do Zespołu Strategicznego propozycji i wniosków dotyczących realizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i procedury Niebieskie Karty

Zespoły ds. działań lokalnych przykłady realizacji działań 80 działań edukacyjno – informacyjnych skierowanych do społeczności lokalnej w 2014 roku, w tym pracowników oświaty, ochrony zdrowia Wspólne akcje edukacyjne członków Zespołów – debata społeczna na rzecz poprawy bezpieczeństwa dla mieszkańców Dzielnicy VI, realizacja projektów socjalnych („Seniorze nie jesteś sam wobec przemocy”, warsztaty dla rodziców „Ucz szacunku, nie strachu” Omawianie realizacji procedury Niebieskie Karty

Zespoły ds. działań lokalnych realizacja procedury Niebieskie Karty W okresie I – VIII 2015 roku Przewodniczący Zespołów otrzymali 603 Niebieskie Karty – powoływali Grupy Robocze, w skład których wchodzili przedstawiciele MOPS, Policji, oświaty, ochrony zdrowia, kuratorzy, inni specjaliści Niebieskie Karty wszczęte zostały przez: pracowników pomocy społecznej – 123, przedstawicieli Policji – 451, pracowników oświaty – 17, pracowników ochrony zdrowia – 10, przedstawicieli Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – 3.

Zespoły ds. działań lokalnych realizacja procedury Niebieskie Karty W 2014 roku Przewodniczący Zespołów otrzymali 883 Niebieskie Karty Niebieskie Karty wszczęte zostały przez: pracowników pomocy społecznej – 174, przedstawicieli Policji – 669, pracowników oświaty – 25, pracowników ochrony zdrowia – 12, przedstawicieli Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – 3.

Niebieskie Karty W 2014 r. realizowanych było łącznie 1402 procedury obejmujące „Niebieskie Karty” wszczęte w 2014 r. oraz procedury kontynuowane z lat ubiegłych. W przypadku 901 procedur zostały zakończone czynności z uwagi na ustanie przemocy w rodzinie lub brak zasadności podejmowania dalszych działań w ramach procedury. W ramach realizacji procedury „Niebieskie Karty” w 2014 roku powołanych zostało 871 grup roboczych, które spotkały się 3 713 razy.

Realizacja procedury Niebieskie Karty Podstawą realizacji procedury jest regulaminu prac grup roboczych Grupy robocze powołuje Przewodniczący Zespołu ds. Działań Lokalnych, do którego wpływa Niebieska Karta A, na podstawie upoważnienia Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego Przewodniczący ZDL powołuje członków grupy roboczej, każdorazowo policjanta i pracownika socjalnego oraz w zależności od sytuacji przedstawicieli innych instytucji, inne osoby Pierwsze posiedzenie grupy odbywa się nie później niż 14 dni od wpływu formularza NK – A, kolejne ustalane są w zależności od potrzeb, sytuacji rodziny, działań podejmowanych przez członków grupy

Realizacja procedury Niebieskie Karty Protokół dokumentujący zakończenie prac GR jest sporządzany bez obecności osoby, co do której istniało podejrzenie że jest dotknięta przemocą w rodzinie oraz osoby wobec której istniało podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie Nową praktyką jest informowanie o zakończeniu realizacji procedury: oprócz podmiotów biorących udział w realizacji procedury oraz osoby, co do której istniało podejrzenie, że była dotknięta przemocą w rodzinie, również osoby, wobec której istniało podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie.

Realizacja procedury Niebieskie Karty Dokumentacja prac grupy roboczej Protokół powołania grupy roboczej, uwzględniający możliwość rozszerzenia lub zmiany składu grupy w toku realizacji procedury Protokół z posiedzenia grupy roboczej Protokół z posiedzenia grupy roboczej dotyczącej zakończenia procedury Niebieskie Karty

Pomoc dla rodzin dotkniętych przemocą Osobom dotkniętym przemocą w rodzinie pomoc jest udzielana przez pracowników MOPS we współpracy z przedstawicielami innych instytucji współpracujących w grupach roboczych. Osobom oferowana jest pomoc psychologiczna i prawna oraz pomoc w formie pracy socjalnej Osoby dotknięte przemocą mają możliwość korzystania z pomocy innych instytucji w tym: ośrodków poradnictwa i terapii, Ośrodka Interwencji Kryzysowej, Ośrodka dla Osób Dotkniętych Przemocą.

Pomoc dla rodzin dotkniętych przemocą Działania pracowników socjalnych mające na celu motywowanie osoby stosującej przemoc w rodzinie do zmiany zachowania oraz do uczestniczenia w spotkaniach grupy korekcyjno-edukacyjnej dla osób stosujących przemoc. W ramach prowadzonego programu korekcyjno- edukacyjnego oprócz udziału w spotkaniach grupy osoby stosujące przemoc mogą korzystać z bezpłatnych indywidualnych konsultacji psychologicznych.

Różnice w realizacji procedury pomiędzy Filiami MOPS w Krakowie Aktualnie 3 spośród 9 Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie pracuje w modelu rozdzielenia pracy socjalnej od postępowań administracyjnych. Różnice w strukturze organizacyjnej Filii i podziale realizowanych zadań ma wpływ na realizację procedury Niebieskie Karty.

Struktura Filii przed wdrożeniem zmian Filia Zespół ds. Rodzin i Osób Bezrobotnych Zespół ds. Osób Starszych i Niepełnospraw nych Zespół Informacji i Obsługi

Podział zadań w obszarze pracy z rodziną doświadczającą przemocy Procedura Niebieskie Karty jest realizowana przez pracownika socjalnego prowadzącego daną rodzinę W sytuacji, gdy rodzina nie korzystała wcześniej z pomocy przyporządkowanie odbywa się na takich samych zasadach jak w przypadku ubiegania się o przyznanie świadczeń osoby starsze i niepełnosprawne – Zespół ds. Osób Starszych i Niepełnosprawnych rodziny z dziećmi, osoby bezrobotne - Zespół ds. Rodzin i Osób Bezrobotnych procedurę realizuje pracownik pracujący w rejonie, w którym mieszka rodzina Ten sam pracownik realizuje również inne zadania w rodzinie - pracę socjalną, działania z art. 119 ustawy o pomocy społecznej, przyznawanie świadczeń i usług

Struktura Filii po wdrożeniu zmian Filia Zespół ds. Pracy Socjalnej Zespół ds. Usług i Świadczeń Zespół Informacji i Obsługi

Podział zadań w obszarze pracy z rodziną doświadczającą przemocy Procedura Niebieskie Karty jest realizowana przez pracownika socjalnego Zespołu ds. Pracy Socjalnej prowadzącego daną rodzinę W sytuacji gdy rodzina nie korzystała wcześniej z pomocy przyporządkowanie odbywa się na podstawie uzgodnień Kierownika Zespołu ds. Pracy Socjalnej i Przewodniczącego Zespołu ds. Działań Lokalnych, biorąc pod uwagę kompetencje pracowników, obciążenie pracą. W Zespole ds. Pracy Socjalnej nie ma rejonizacji. Ten sam pracownik przeważnie realizuje również inne zadania w rodzinie - pracę socjalną, działania z art. 119 ustawy o pomocy społecznej. Przyznawanie świadczeń i usług realizuje Zespół ds. Świadczeń i Usług

Praca socjalna realizacja procedury NK Zadania pracownika socjalnego w pracy z rodziną, w której prowadzona jest procedura Niebieskie Karty Refleksja nad praktyką. Próba określenia które działania realizowane są: w obszarze pracy socjalnej w obszarze realizacji procedury Niebieska Karta. Praca socjalna realizacja procedury NK

Nawiązanie relacji, diagnoza Zadania pracownika socjalnego w pracy z rodziną, w której prowadzona jest procedura Niebieskie Karty Realizacja procedury NK diagnoza Działania w ramach procedury – obszar przemocy Praca socjalna Nawiązanie relacji, diagnoza Obszary pracy zależne od osoby, nie muszą być związane z obszarem przemocy Realizacja innych działań wynikających z art. 119 ustawy o pomocy społecznej Stwierdzone deficyty, brak korzystania z przysługujących uprawnień Obszary nie związane z obszarem przemocy.