Układ smarowania (olejenia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja olejów smarowych
Advertisements

Wskaźniki charakterystyczne olejów smarowych
N-okresowy silnik spalinowy z tłokiem obrotowym
Napędy hydrauliczne.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Wykład Opory ruchu -- Siły tarcia Ruch ciał w płynach
Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie ID grupy: 98/54_MF_G1 Kompetencja: zfmip Temat projektowy: Siły oporu Semestr/rok szkolny: III.
Podstawowe wymagania dla kiosków i sklepików szkolnych:
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Rodzaje olejów smarowych
Klasyfikacja paliw.
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Łożyska ślizgowe
Prowadnice i przekładnie
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
Procesy trybologiczne w stawach człowieka
Prezentacja Ceramizerów
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
Ekojazda.
SB 165 Chłodnica oleju 60 % MPa Zawór sterujący
Typy i klasyfikacja łożysk
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
OPONY.
Metody wytwarzania odlewów
WYBÓR ŚRODKA SMAROWEGO. WSTĘP – WYBÓR ŚRODKA SMAROWEGO POSTĘPOWAĆ ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ OBSŁUGI –SPECYFIKACJA KLASY JAKOŚCI –SPECYFIKACJA KLASY LEPKOŚCI.
Obsługiwania wykonywane przy spycharko-ładowarce SŁ-34
Turbosprężarka STi & System AVCS
Metodyka projektowania wałów
II zasad termodynamiki
Wynalazek który odmienił życie
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
Budowa i zasada działania silnika dwu - i czterosuwowego
Sprężarki. Podział, budowa i zastosowanie.
1. Układy pneumatyczne..
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Osuszacze sprężonego powietrza.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
TARCIE.
WYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKA ŚLĄSKA
OBSŁUGIWANIE OKRESOWE NR 1 (OO-1) co 100 mth
Skrzynia biegów SB wałów siłownik pneumatyczny pokrywa sterująca
Opory ruchu. Zjawisko Tarcia
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Smarowanie Smarowanie jest to wprowadzanie pomiędzy
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Zasady budowy układu hydraulicznego
Budowa układu hydraulicznego
Układ rozrządu.
Zasadnicze zespoły i układy silnika.
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 2: Ogólna budowa.
Wykorzystanie wiedzy fizycznej.. Samochód,a fizyka.
Mechanika układu korbowego
Siły tarcia tarcie statyczne tarcie kinematyczne tarcie toczne
OBSŁUGI.
Amortyzator.
Diagnostyka układu hamulcowego
Tarcie statyczne i dynamiczne
SIŁA JAKO PRZYCZYNA ZMIAN RUCHU
Statyczna równowaga płynu
Kompleksowa Obsługa Pojazdu
Zapis prezentacji:

Układ smarowania (olejenia)

I. Podstawowe wiadomości o tarciu i smarowaniu

1. Pojęcie tarcia Tarciem nazywamy zjawisko występujące podczas wzajemnego przesuwania się po sobie dwóch ciał obciążonych siłą prostopadłą do powierzchni ich styku. Zjawisku tarcia towarzyszy opór zwany siłą tarcia. T=μN

2.Rodzaje tarcia a). Ślizgowe, b). Toczne.

3.Rodzaje tarcia ślizgowego a). Spoczynkowe, b). Ruchowe.

4.Rodzaje smarowania a). Suche,

b). Półpłynne,

c). Płynne.

5.Pojęcie klina olejowego (smarowego)

II. Warunki pracy oleju silnikowego

6.Zadania oleju silnikowego Zapewnienie tarcia płynnego współpracujących par kinematycznych, Odprowadzanie ciepła (chłodzenie), Ochrona przed korozją, Zapobieganie wytrącaniu się zanieczyszczeń na powierzchniach roboczych.

7.Wymagania stawiane olejom silnikowym Odporny na rozrywanie - mimo dużych nacisków jednostkowych, Dobra przyczepność do pracujących powierzchni (lepkość), Małe opory międzycząsteczkowe – tarcie między jego cząsteczkami powinno być niewielkie, Mało wrażliwy na zmiany temperatury, Zdolność neutralizacji powstających kwasów, Zdolność utrzymywania zanieczyszczeń w stanie rozproszonym, Odporny na tzw. starzenie się.

8.Podział olejów w zależności od lepkości a). Zimowe (5W, 10W, 15W, 20W, 25W), b). Letnie (20, 30, 40, 50), c). Wielosezonowe (10W/30, 20W/30, 15W/40, 20W/40).

9.Podział olejów w zależności od klasy jakości a). Oleje klasy S (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG) – przeznaczone do silników ZI, b). Oleje klasy C (CA, CB, CC, CD) – przeznaczone do silników ZS.

10.Przykłady zaszeregowania olejów do klas lepkości i jakości

11.Czasokres wymiany oleju a). W samochodach - 5÷20 tys. km, b). W ciągnikach i maszynach roboczych - 200÷250 mth.

III. Zadania i podział układów smarowania (olejenia)

1.Zadania układu smarowania a). Zmniejszenie oporów tarcia współpracujących powierzchni elementów silnika, b). Chłodzi silnie nagrzewające się części, c). Zmniejsza skłonność do wybijania się części i osłabia ich uderzenia o siebie przy zmianach prędkości ruchu, d). Uszczelnia dodatkowo tłoki w cylindrach obniżając w ten sposób intensywność przedmuchów do skrzyni korbowej.

2.Elementy silnika wymagające smarowania Łożyska główne i korbowodowe wału korbowego, Łożyska wałka rozrządu, Elementy mechanizmu rozrządu, Zestawy tłok – tuleja cylindrowa, Elementy pomocniczych urządzeń silnika.

3.Systemy smarowania (olejenia) a). Rozbryzgowy, b). Mieszankowy, c). Ciśnieniowy, d). Mieszany.

4.Rodzaje smarowania pod ciśnieniem a). Z suchą miską olejową, b). Z mokrą miską olejową.

IV. Budowa typowego ciśnieniowego układu olejenia

5. Zasadnicze elementy ciśnieniowego układu olejenia.

6. Zasada działania zębatej pompy oleju.

7. Wartości ciśnienia oleju w układzie olejenia 7. Wartości ciśnienia oleju w układzie olejenia. Zależy od konstrukcji silnika 0,1-0,5 MPa - niskoprężne 0,1-0,3 MPa - wysokoprężne 0,25-0,5 MPa

8.Podział filtrów. a) w zależności od dokładności czyszczenia: -wstępne, -zgrubnego czyszczenia, -dokładnego czyszczenia.

Filtr wstępny

Filtr zgrubnego oczyszczania

Filtr dokładnego oczyszczania Filtr pochłaniający dokładnego oczyszczania, szeregowy

9. Podział filtrów w zależności od sposobu połączenia w obiegu szeregowe równoległe

10.Podział filtrów w zależności od sposobu czyszczenia pochłaniające odśrodkowe magnetyczne

Filtry pochłaniające

Filtry odśrodkowe

Filtry magnetyczne

11.Zadania zaworu redukcyjnego i przelewowego

Zawór przelewowy

12. Zasada działania układu smarowania

V. Obsługa układu olejenia silnika

1.Podział czynności obsługowych układu olejenia silnika a). Czynności obsługowe wykonywane codziennie, b). Czynności obsługowe wykonywane okresowo.

2.Czynności obsługowe układu olejenia wykonywane codziennie a). Sprawdzanie poziomu oleju w misce olejowej,

b). Kontrola ciśnienia oleju,

c). Kontrola szczelności układu.

3.Czynności obsługowe układu olejenia wykonywane okresowo a). Wymiana oleju silnikowego – po uprzednim rozgrzaniu silnika, -w samochodach - 5÷20 tyś. km, -w ciągnikach i maszynach roboczych - 200÷250 mth.

b). Wymiana filtrów lub wkładów filtrów,

c). Czyszczenie filtrów.