Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września 2014 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lokalna Grupa Działania Fundacji „Nasza Nadzieja”
Advertisements

Zakładanie stowarzyszenia.
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Prawo administracyjne
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Struktura Organizacyjna Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
CEL I ZASADY DZIAŁANIA KOMITETU - METODYKA OCENY WNIOSKÓW, ODWOŁANIA Stowarzyszenie LGR Obra – Warta Ewa Walkowska.
Rada Rodziców jako organ szkoły
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Rząd i prezydent.
WIEKOPOLSKIE CENTRUM KLASTERINGU Forma prawna Poznań, 28 luty 2013 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Jak założyć fundację krok po kroku.
Funkcjonowanie LGD w PPL+ oraz nowym okresie Halina Siemaszko.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
FORMA PRAWNA LGD W OKRESIE Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Nadzór w spółkach kapitałowych
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności Zbąszyń, r. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Programów.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
ZJAZD HUFCA Zgodnie z Uchwałą Rady Naczelnej ZHP
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie.
Zmiany w ustawie o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Regulamin Obrad Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Zieleniec” Uchwalony na wszystkich częściach Walnego Zgromadzenia Członków SM.
Stowarzyszenie – organizacja społeczna (zrzeszenie) powoływana przez grupę osób mających wspólne cele lub zainteresowania. Ustawa prawo o stowarzyszeniach.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
FORUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH 4 KWIETNIA 2016 WYBORY PRZEDSTWICIELI ORGANIZACJI DO MIELECKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Wydział Spraw Społecznych.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
KUJAWSKO-POMORSKIE STOWARZYSZENIE SAMORZĄDOWE „SALUTARIS”
Organy kontrolne ZNP wyciąg ze Statutu. Wyciąg ze Statutu Art Organami kontrolnymi ZNP są: - Główna Komisja Rewizyjna, - Komisja Rewizyjna Szkolnictwa.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Wybory związkowe w OM NSZZ „Solidarność” POiW RW
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września

Organy stowarzyszenia - obecnie 2 uchwalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia, w tym lokalnej strategii rozwoju, budżetu Stowarzyszenia, powoływanie i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia, (sprawozdawczość, absolutorium, itp.) przystąpienie Stowarzyszenia do innych organizacji, rozwiązanie Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał w sprawie wysokości składek Stowarzyszenia. Walne Zebranie Członków wybór operacji w rozumieniu art. 2 pkt 9 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., które mają być realizowane w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Rada LGD kontrola bieżącej działalności Stowarzyszenia, ocena prac i składanie wniosków o udzielenie absolutorium dla Zarządu na Walnym Zebraniu, wybór podmiotu do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Stowarzyszenia. Komisja Rewizyjna kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia, a w szczególności: sprawowanie zarządu majątkiem Stowarzyszenia, opracowywanie projektu strategii działania Stowarzyszenia, oraz projektu Lokalnej Strategii Rozwoju, ustalanie regulaminu Biura Stowarzyszenia, ustalanie zasad zatrudniania i wynagradzania pracowników, wnioskowanie w sprawie wysokości składek członkowskich Zarząd

Wprowadzenie Walnego Zebrania Delegatów ► Prawo o Stowarzyszeniach: „Statut może przewidywać zamiast walnego zebrania członków zebranie delegatów lub zastąpienie walnego zebrania członków zebraniem delegatów, jeżeli liczba członków przekroczy określoną w statucie wielkość. W takich przypadkach statut określa zasady wyboru delegatów i czas trwania ich kadencji.” 3

Organy stowarzyszenia – po zmianach 4 uchwalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia, w tym lokalnej strategii rozwoju, budżetu Stowarzyszenia, powoływanie i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia, (sprawozdawczość, absolutorium, itp.) przystąpienie Stowarzyszenia do innych organizacji, rozwiązanie Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał w sprawie wysokości składek Stowarzyszenia. Walne Zebranie Delegatów wybór operacji w rozumieniu art. 2 pkt 9 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., które mają być realizowane w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Rada LGD kontrola bieżącej działalności Stowarzyszenia, ocena prac i składanie wniosków o udzielenie absolutorium dla Zarządu na Walnym Zebraniu, wybór podmiotu do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Stowarzyszenia. Komisja Rewizyjna kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia, a w szczególności: sprawowanie zarządu majątkiem Stowarzyszenia, opracowywanie projektu strategii działania Stowarzyszenia, oraz projektu Lokalnej Strategii Rozwoju, ustalanie regulaminu Biura Stowarzyszenia, ustalanie zasad zatrudniania i wynagradzania pracowników, wnioskowanie w sprawie wysokości składek członkowskich Zarząd

Różnice Walne Zebranie Członków: ► wszyscy członkowie teoretycznie mogą mieć swoich reprezentantów na Walnym – a faktycznie i tak upoważniają inne osoby do udziału w Walnym ► duża liczba osób uprawnionych – przy dużej liczbie członków – trudno uzyskać kworum ► rozkład głosów na gminy zależny od liczby członków stowarzyszenia z terenu danej gminy 5 Walne Zebranie Delegatów: ► wszyscy członkowie wybierają swoich Delegatów w określonej liczbie do udziału w Walnym zebraniu oraz ewentualnie ich stałych Zastępców ► mniejsza liczba osób uprawnionych – przy dużej liczbie członków – łatwiej uzyskać kworum ► rozkład głosów na gminy zależny od liczby mieszkańców gminy

Skład Zebrania Delegatów Zebranie Delegatów składa się z od …. do …. osób (w zależności od liczby gmin objętych LSR), z tym, że: - z terenu gminy o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 5 tys. osób wybiera się nie więcej niż 2 delegatów, - z terenu gminy o liczbie mieszkańców powyżej 5 tys. ale nie więcej niż 10 tys. osób wybiera się nie więcej niż 3 delegatów, - z terenu gminy o liczbie mieszkańców powyżej 10 tys. ale nie więcej niż 20 tys. osób wybiera się nie więcej niż 4 delegatów, - z terenu gminy o liczbie mieszkańców powyżej 20 tys. wybiera się nie więcej niż 5 delegatów. Dodatkowo, w skład Zebrania Delegatów wchodzą: - po 1 reprezentancie każdego powiatu będącego członkiem zwyczajnym stowarzyszenia, - 1 reprezentant sektora społeczno-gospodarczego o zasięgu ponadlokalnym. 6

Sposób wyboru Delegatów ► reprezentanci gmin i powiatu – zarządzeniem Burmistrza/Wójta/Starosty ► reprezentanci pozostałych podmiotów – wybierani na posiedzeniach kół lokalnych (z terenu danej gminy) oraz koła ponadlokalnego 7

UWAGA ► uzależnienie liczby Delegatów z danej gminy również od liczby członków stowarzyszenia z terenu tej gminy (przy bardzo dużej aktywności dodatkowy Delegat z sektora społeczno-gospodarczego) ► kadencja Delegatów ► osobista reprezentacja Delegatów (stali zastępcy) ► na Zebraniu Delegatów, każdy dysponuje 1 głosem 8

Rada / Rady LGD ► Projekt ustawy o RLKS: „Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art. 32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli wewnętrznej LGD ani jej zarządu” ► Jeśli nie będzie przeszkód prawnych – Radę / Rady LGD wybierze Zebranie Delegatów (alternatywnie – kandydatów do Rady LGD zaproponuje Zebranie Delegatów) ► Zgodnie ze statutem Rada LGD składa się z 15 do 25 członków: ► przewidujemy, iż LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi będzie posiadać min. 2 Rady LGD (jakie? – do decyzji Zebrania Delegatów i po opracowaniu strategii) ► każdy powiat i każda gmina będąca członkiem LGD posiada co najmniej 1 przedstawiciela w którejś z istniejących Rad LGD 9

Zgodnie z rozporządzeniem nr 1303/2013”, art. 32 ust 2: „R ozwój lokalny kierowany przez społeczność jest: a) (…) b) kierowany przez lokalne grupy działania, w których skład wchodzą przedstawiciele władz publicznych, lokalnych partnerów społecznych i gospodarczych oraz mieszkańców, przy czym na poziomie podejmowania decyzji ani władze publiczne – określone zgodnie z przepisami krajowymi – ani żadna z grup interesu nie posiada więcej niż 49% praw głosu” 10

Inne potencjalne zmiany statutu Zgodnie z projektem ustawy o RLKS: „5. Zarząd LGD sprawuje nadzór nad każdą radą, którą LGD posiada. 6. Zarząd LGD w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 5, ma prawo: - żądać dostarczenia przez radę, w wyznaczonym terminie, odpisów uchwał w sprawie wyboru operacji; - żądać od rady niezbędnych wyjaśnień; - składać wniosek o odwołanie członka rady do walnego zebrania członków LGD; - uchylić uchwałę rady niezgodną z aktami wewnętrznymi dotyczącymi działalności LGD. 7. Członkowie rady będący osobami fizycznymi uczestniczą w jej pracach, w tym biorą udział w głosowaniu nad uchwałą rady, osobiście, a członkowie będący osobami prawnymi – przez pełnomocnika umocowanego do uczestniczenia w jej pracach. Udzielenie dalszego pełnomocnictwa jest niedopuszczalne.” 11

Prosimy o uwagi ► Jak będzie wyglądała zależność liczby delegatów od aktywności ► Może dać gminom większą wagę głosów ► Jak będzie wyglądała liczba Delegatów kiedy liczba członków się zmienia ► Po 2 reprezentantów z każdej gminy w radzie 12