FUZJA Office Depot / Staples.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
polskiego sektora mleczarskiego jest jedynym rozwiązaniem ?
Advertisements

Ryzyko walutowe Rynek walutowy
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Oligopol – konkurencja i współpraca
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Kontrakty Terminowe Futures
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Konkurencja niedoskonała
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
opis projektu jednym zdaniem
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Dawid Smoleń Zarządzanie Rok II, sem. III
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Okładka ze zdjęciem (bez wyznaczonych bocznych marginesów).
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy na 2011 r. Oferta deweloperów w największych miastach.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Wykorzystanie rabatów pakietowych przez firmę dominującą.
CENY, DEFINICJA RYNKU ORAZ EFEKTY FUZJI STAPLES – OFFICE DEPOT (1997) Czekaj Wojciech Jankowska Nina Kulesza Karolina Poszwiński Hubert Szałkowska Joanna.
Ceny , definicja rynku , skutki połączenia Staples - Office Depot
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
Rodzaje struktur rynkowych
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Monopol oferenta Założenia modelu:
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Firmy globalne.
Konkurencja a polityka konkurencji
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
Prezentacja biznesplanu
Model „pięciu sił” M.Portera
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Publiczne prawo konkurencji
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

FUZJA Office Depot / Staples

Agenda Informacje wstępne Profile firm Fuzje Rynek właściwy Argumenty przeciw + analiza rynku Argumenty za Decyzja Wnioski Ciekawostki

Fuzja: Office Depot / Staples Ogłoszona w 1996 Najwięksi sprzedawcy materiałów biurowych w USA Brak zgody FTC (Federal Trade Commission) Argumenty przeciw ryzyko monopolu zagrożenie konkurencyjności wyższe ceny Argumenty za źle zdefiniowany rynek właściwy ekonomia skali większe możliwości rozwoju Odwołanie w sądzie - 1997 odmowa

materiały biurowe sprzedawca, nie producent superstore >500 sklepów w 38 stanach $6,1 mld dochodu $2,2 mld wartości rynkowej materiały biurowe sprzedawca, nie producent pierwszy superstore 550 sklepów w 28 stanach $4 mld dochodu $3 mld wartości rynkowej

Office superstore (OSS) 23 000 - 30 000 m² (4 boiska piłkarskie) stworzony w 1986 przez Staples dla małych firm oraz klientów indywidualnych produkty kupowane masowo od producentów 30%-70% zniżka od sugerowanej ceny detalicznej z 23 OSS do 1996 pozostały tylko 3 trzeci gracz: Office Max ($3,2 mld dochodu)

Fuzje Fuzje nie powinny być dozwolone by stworzyć siłę rynkową mogącą podnieść ceny powyżej ich konkurencyjnego poziomu, na znaczący okres czasu. Dwa zagrożenia mogące prowadzić do podniesienia cen: efekt jednostronny (uniliateral effect) skoordynowana interakacja (coordinated interaction)

Rynek właściwy Określenie rynku na którym konkurują firmy - jedną z największych trudności procesu fuzji Według FTC - sprzedaż zaopatrzenia biurowego przez OSS OSS oferują specyficzny zestaw produktów i usług Firmy OSS uważają się nawzajem za swoją główną konkurencję Inne firmy oferujące zaopatrzenie biurowe, nie korzystające z OSS, nie mają wpływu na politykę cenową firm dysponujących OSS Hipotetyczna fuzja wszystkich 3 istniejących na rynku firm OSS doprowadziłaby do powstania monopolu co zwiększyło by ceny zaopatrzenia biurowego w OSS.

Analiza rynku Rynek materiałów biurowych (Office Supplies): Roczne dochody → 16 mld $ Średnie tempo wzrostu (2010-2015)→ -5,7% Liczba przedsiębiorstw → 7 952 Zatrudnienie → 83 625 osób Postępująca konsolidacja rynku Rosnąca konkurencja Przemysł pracochłonny → na 1$ wydanego na płace przypada 0,07$ wydatków kapitałowych Staples&Office Depot → ok. 63% dochodów całego rynku

Argumenty przeciwko fuzji OSS oferują odrębne produkty i usługi → odrębny rynek OSS postrzegają siebie nawzajem jako głównych konkurentów sprzedawcy spoza grupy OSS nie wpływają znacząco na poziom cen Hipotetyczna fuzja pomiędzy największymi graczami doprowadziłaby do znacznego wzrostu cen prognozy Staples porównanie sytuacji na rynkach lokalnych analizy ekonometryczne szacunki Prudential Securities analizy giełdowe

Argumenty za fuzją Błędne definiowanie rynku przez FTC Osiągnięcie korzyści ekonomicznych w krótszym okresie oraz stosunkowo niewielki wpływ na cenę Brak bariery wejścia i łatwość ekspansji Wkład w rozwój firmy, tworzenie wartości dla konsumentów oraz całej gospodarki USA

Decyzja sądu Sędzia Hogan był przekonany, że planowana fuzja może mieć skutki antykonkurencyjne Duet Staples – Office Depot miałby dominujący udział na wielu rynkach geograficznych (45% -100%). Wyższe ceny (bez połączenia - niższe) Założenie, że klienci zaoszczędzą do 70% - nierealne Finalnie podjęta decyzja o zrezygnowaniu z fuzji.

Dalsze losy Staples i Office Depot Staples - 1522 sklepów, światowa sprzedaż - $ 16,1 mld (koniec roku 2005) Office Depot - blisko 1200 sklepów z artykułami biurowymi w USA i Kanadzie, światowa sprzedaż - $ 15 mld (marzec 2007) Office Max - 935 supermarketów w USA, światowa sprzedaż - $ 13,3 mld (2004)

2015 - ponowna próba połączenia się Staples i Office Depot 07.12.2015 - brak zgody FTC powód: ograniczenie konkurencyjności (68% rynku) kontrowersje ostra konkurencja ze strony Amazon, Wal-Mart ogólny spadek zainteresowania materiałami biurowymi spadki w sprzedaży - Staples zamyka 225 punktów spadek akcji Office Depot o 17%, Staples o 15% odwołanie się do sądu intensywna konkurencja ze strony innych sieci zgoda na fuzję Office Depot&OfficeMax

Ogólna sprzedaż materiałów biurowych w USA źródło: https://compete.com

Sprzedaż materiałów biurowych na terenie USA 1992-2013 źródło: http://www.statista.com/

Sprzedaż Staples+Office Depot źródło: IBIS World

Akcje Staples i Office Depot

2013 Office Depot/OfficeMax Listopad 2013 - zgoda na fuzję powód: zmieniające się warunki na rynku 2 i 3 gracz na rynku $1,4 mld prognozy: $750 mln zysku do 2016

Pytania Dlaczego Federal Trade Commission nie zgodziła się na fuzję dwóch największych firm rynku OSS: doprowadziłoby to do wzrostu cen stworzyłoby zagrożenie monopolu stworzyłoby bariery wejścia na rynek wszystkie z powyższych

2. Na rynku OSS w USA panuje aktualnie: monopol konkurencja doskonała 2 firmy mają większość runku oligopol

3. Jakie zagrożenia niesie ze sobą fuzja? podwyżka cen skoordynowana interakcja efekt jednostronny wszystkie z powyższych

4. Jak zmieniły się warunki panujące na rynku OSS od 1996? wzrosła sprzedaż sieci typu Amazon, Wal-Mart stały się poważnym konkurentem OSS wzrosło zainteresowanie artykułami biurowymi więcej firm weszło na rynek

5. Od czego zaczyna się badania nad możliwością dokonania fuzji? analizy statystycznej rynku profilu konkurencji określenia rynku właściwego analizy ekonomicznej rynku

DZIĘKUJEMY !