WPROWADZENIE 1. WSKAŹNIKI WYPADKOWE W POLSCE Na drogach Polski rokrocznie notowanych jest kilkadziesiąt tysięcy wypadków drogowych. W wypadkach drogowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLNICTWO I GOSPODARKA ŻYWNOŚCIOWA
Advertisements

Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
SZPITALE W TRAKCIE PRZEKSZTAŁCEŃ W SPÓŁKI Z UWZGLĘDNIENIEM LICZBY SZPITALI W WOJEWÓDZTWACH I DANYCH DEMOGRAFICZNYCH Mieszkańcy 1-ogółem; 4-miasta.
Rynek pracy województwa podkarpackiego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Marcin Żarłok Naczelnik Wydziału Inwestycji Funduszy Strukturalnych Podsumowanie pierwszego.
Źródło: 9.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
X WSKAŻ WOJEWÓDZTWO GRA DYDAKTYCZNA KLIKNIJ ŻEBY ROZPOCZĄĆ GRĘ.
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drogach województwa kujawsko-pomorskiego we wrześniu 2007 roku i w okresie od stycznia.
Kampania informacyjna WSPACIE BIZNESU W OKRESIE SPOWOLNIENIA. W CZYM MOGĄ POMÓC DOSTEPNE ŚRODKI UNIJNE? Wyniki ankiety dla przedsiębiorców: BADANIE.
KIA SAFETY SYSTEM GENEZA POWSTANIA.
„Wypadki na drogach – porozmawiajmy”
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Konferencja Agrotravel 2011 Panel 1 KREOWANIE MARKI WIEJSKIEGO PRODUKTU TURYSTYCZNEGO.
Badanie ruchu turystycznego w województwie śląskim w 2013 roku
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Porównanie ilości szkół im. Jana Pawła II w poszczególnych województwach Autorzy projektu edukacyjnego: 1. Monika Krupa III b 2.Wiktoria Kulicka III b.
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
P1: Jaki jest obecnie odsetek zwolenników partii X w populacji uprawnionych do głosowania (w elektoracie) Pytania i odpowiedzi P2: Czy w porównaniu z ubiegłym.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Dr Ewelina Sokołowska, UG prof. dr hab. Jerzy Witold Wiśniewski, UMK
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Opr. podinsp. Grzegorz Sokołowski KONSULTACJE SPOŁECZNE dotyczące bezpieczeństwa na terenie Powiatu Warszawskiego Zachodniego.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej ul. Podchorążych Warszawa STOP pożarom traw!
Turystyka polonijna - stan i perspektywy rozwoju Teresa Buczak.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Prowadzenie pojazdów a omdlenia wazowagalne. Poważne wypadki i szkody.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Pożary traw na terenie województwa mazowieckiego w 2014 roku KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
Gmina Malanów Obszar-107,17 km2 Mieszkańcy-6545 Sołectwa-17 Gmina wiejska Jednostka Policji Zespół Prewencji w Malanowie KPP Turek.
Dochody i zwroty w VAT w latach
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
Zmiany do Planu operacyjnego KSOW na lata w zakresie SIR
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
1 16 września 2013 r..
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Efekty wdrażania projektu pilotażowego pt
Programy Operacyjne w perspektywie finansowej
Katarzyna krywańska Agnieszka Kulpaczyńska Anna pysanchyn
Dochody i zwroty w VAT w latach
Średnioroczne tempo wzrostu PKB na mieszkańca
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Zmiana Planu Operacyjnego KSOW na lata
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
Opracowano na danych Polskiego FADN
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
dr inż. Bożena Karwat-Woźniak Zakład Polityki Społecznej i Regionalnej
Zapis prezentacji:

WPROWADZENIE 1. WSKAŹNIKI WYPADKOWE W POLSCE Na drogach Polski rokrocznie notowanych jest kilkadziesiąt tysięcy wypadków drogowych. W wypadkach drogowych co roku śmierć ponosi kilka tysięcy osób, zaś kilkadziesiąt tysięcy trafia do szpitali z mniej lub bardziej poważnymi obrażeniami ciała. W wielu publikacjach naukowych [autorzy starają się dokonywać różnych analiz dotyczących stanu bezpieczeństwa na drogach. W ten sposób próbuje się znaleźć przyczynę stosunkowo niskiego poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach, jak również znaleźć sposób na to, by polskie drogi stały się bezpieczniejsze i w perspektywie pewnego okresu czasu osiągnęły europejski standard w tym zakresie. Liczba pojazdów silnikowych w Polsce w ciągu ostatniej dekady wzrosła z około 14 mln sztuk do ponad 23 mln, czyli o ponad 65% w stosunku do roku W tym samym czasie liczba samochodów osobowych wzrosła z niespełna 9 do ponad 17 mln. Liczby te mogą dawać pewne wyobrażenie na temat rozwoju motoryzacji jaki ma miejsce w Polsce. W roku 2010 na 1000 mieszkańców, przypadało 450 pojazdów. Zbliżyło to Polskę do średnich wartości w Europie. Wraz ze wzrostem liczby samochodów na polskich drogach występowała zmiana zaistniałych zdarzeń drogowych i ich skutków. Liczba wypadków drogowych zanotowana w roku 2010 zmalała w stosunku do roku 2000 o 48%, liczba osób zabitych spadła aż o 61%, zaś liczba osób rannych o 46%. Liczba ofiar, które ponoszą śmierć w wypadkach drogowych lokuje Polskę na 1 miejscu w UE, a wskaźnik liczby zabitych przypadających na 100 wypadków jest w Polsce jednym z najwyższych w Europie. W roku 2010 wynosił niewiele ponad 10 (Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Austria, Szwecja poniżej 2). W Niemczech, gdzie notowana liczba wypadków przekracza ponad 5 kilkakrotnie liczbę wypadków w Polsce, liczba zabitych osób oscyluje na poziomie 4-4,5 tys. czyli o kilkanaście procent wyższa niż w Polsce Śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce jest kilkakrotnie większa niż w innych krajach UE. Pewne spostrzeżenia dotyczące wypadków drogowych w Polsce można wysnuć analizując ich występowanie w poszczególnych województwach W Polsce w okresie ostatnich 10 lat najwięcej wypadków miało miejsce na drogach 5 województw: łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, śląskiego i wielkopolskiego. Swoim obszarem obejmują one ponad 35% powierzchni Polski a zamieszkuje na ich terenie blisko 55% polskich obywateli. Na drogach tych województw notowane jest w sumie ponad 50% wszystkich wypadków w Polsce. W odróżnieniu jednak do liczby wypadków drogowych okazuje się, że udziały tych wypadków w całej ich liczbie zmieniają się już nieznacznie (pozostają prawie niezmienione). W wypadkach na polskich drogach ginie corocznie kilka tysięcy osób. Pod względem liczby najtragiczniejszych w skutkach wypadków niechlubne pierwsze miejsce zajmuje województwo mazowieckie (wraz z Warszawą). Warto zwrócić jednak uwagę na fakt znaczącego zmniejszenia się tej liczby we wszystkich województwach w latach Być może jest to trwała tendencja, ale o tym będzie można się przekonać dopiero za kilka lat. Analizując udział osób zabitych w wypadkach można stwierdzić, że województwo mazowieckie notowało w latach udział około 15-17%. Inne województwa takie jak: łódzkie, śląskie czy też wielkopolskie notowały znacznie niższe wyniki a ich udział wynosi %. Udział liczby osób zabitych w wypadkach drogowych (podobnie jak i samych wypadków) na przełomie 10 rozpatrywanych lat nie zmienia się znacząco 2. CIĘŻKOŚĆ WYPADKÓW Analizując powyższy wykres można zauważyć, że pod względem liczby osób zabitych w wypadkach w stosunku do liczby wypadków wcześniej wymieniane województwa (które liczbowo miały najwyższe wartości), osiągają stosunkowo „niezłe” wyniki. W przypadku województw. lubuskiego, podlaskiego wypadki na ich obszarze niosły za sobą znacznie większe ryzyko śmierci. Średnia wartość zabitych na 100 wypadków w Polsce wynosi niewiele ponad 10 i tylko kilka z województw: łódzkie, małopolskie, pomorskie i śląskie posiada wartości wskaźnika poniżej tej średniej. Dokonano również analizy dotyczącej osób rannych na 100 wypadków. Województwa osiągają w miarę zbliżone rezultaty, a wartość wskaźnika sytuuje Polskę w „środku” państw europejskich. Stosunkowo największe wartości uzyskuje województwo dolnośląskie i lubuskie, najmniejsze łódzkie i kujawsko - pomorskie. Analizując dane dotyczące dróg można zauważyć, że długość takich dróg w większości województw rośnie, choć są też województwa, gdzie takowych na koniec 2009 roku nie było wcale (województwa: podkarpackie, podlaskie). Rozmieszczenie tych dróg jest również niejednakowe. Najwięcej dróg ekspresowych i autostrad znajduje się w województwach wielkopolskim, śląskim i dolnośląskim. Warto zauważyć również, że liczba tych dróg od roku 2005 wzrosła z 785 km do ponad 1370km Analizując liczbę wypadków na polskich drogach powinno się brać pod uwagę bardzo ważny aspekt związany z infrastrukturą drogową - jakość i rodzaj dróg Analizując procentowy udział wypadków, do których doszło na poszczególnych rodzajach dróg można stwierdzić, że od kilku lat w tym zakresie pomimo prowadzonych inwestycji drogowych i ciągle oddawanych do eksploatacji nowych dróg stosunkowo niewiele się zmienia. Na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych i na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych wypadki zdarzają się najczęściej, w sumie ponad 95% wszystkich wypadków. Na innych drogach jest ich znacznie mniej: autostrady i drogi ekspresowe w sumie ok. 1%, drogi jednokierunkowe ok. 3%. PODSUMOWANIE Polskie drogi od wielu lat są jednymi z najniebezpieczniejszych dróg w Europie. Zaległości odziedziczone po poprzednim systemie powodują, że polskie drogi są niewydolne transportowo. W Polsce dominującymi drogami są drogi dwukierunkowe jednojezdniowe i na nich najczęściej dochodzi do wypadków. Na podstawie prezentowanych danych wypadkowych nie można jeszcze zauważyć znaczącego wpływu różnych przedsięwzięć infrastrukturalnych na bezpieczeństwo ruchu drogowego, bowiem drogi ekspresowe i autostrady stanowią w Polsce jedynie około 0,6% wszystkich dróg o nawierzchni ulepszonej. W wielu województwach nie są realizowane żadne inwestycje w drogi ekspresowe nie mówiąc już o autostradach, a te jak udowodniono w referacie są to najbardziej bezpieczne drogi. Innym problemem jest dostępność korzystania z tych dróg i ich rozmieszczenie. W aspekcie prezentowanych danych można przyjąć z zadowoleniem, że liczba wypadków i poszkodowanych mimo to maleje. Czy jednak tendencja ta jest stała będzie można ocenić w dłuższym odstępie czasu. TYTUŁ REFERATU KONFERENCYJNEGO BARDZO DŁUGI TITLE OF PAPER VERY VERY VERY VERY LONG Nazwiska i Imiona Autorów (Autors Names and Surnames) Instytucja (Affiliation)