Obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji „Wspieramy dzieci / uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się” 2 XI – 6 XI 2015 r. w Szkole Podstawowej i Małym Przedszkolu w Kęszycach.
Lp.Tematyka działań Data realizacji Uwagi 1. Czytamy z podziałem na role utwory znane i lubiane. (kompetencje czytelnicze.) r. Uczniowie i nauczyciele 2. Zachęcamy do czytania tydzień otwartych dni w bibliotece. (upowszechnianie czytelnictwa) r. Aktyw biblioteczny z opiekunem kl. I – VI 3.Dajmy nowe życie książkom… r. Opiekun biblioteki kl. 0 - VI 4. „Uczeń z dysleksją w szkole” - prelekcja, dobre praktyki, wymiana doświadczeń r. J. Kołodziejska M. Waśkiewicz M. Cęcelek 5. „O przyszłości małego ucznia” - czy kilka słów o symptomach ryzyka dysleksji?- prelekcja. Konsultacje indywidualne dla rodziców r. Rodzice kl. „0”, I i MP, nauczyciele: M. Bogucka Marek J. Kołodziejska A. Prokopowicz 8.Zaproszenie i poinformowanie dzieci i ich rodziców o wszystkich proponowanych przez poradnię spotkaniach organizowanych w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Prezentacja programu na tablicach ogłoszeniowych, pisemnie przez wychowawców oraz na szkolnej stronie internetowej r. Rodzice PROGRAM OBCHODÓW EUROPEJSKIEGO TYGODNIA ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI „Wspieramy dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się” W SZKOLE PODSTAWOWEJ I MAŁYM PRZEDSZKOLU W KĘSZYCACH W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
Jednym z podjętych działań było: Czytamy z podziałem na role utwory znane i lubiane. (kompetencje czytelnicze.). Każdego dnia inne klasy czytając z podziałem na role przedstawiały wybrane utwory:
W poniedziałek klasa III z pomocą klasy II czytała: „O smoku wawelskim”
We wtorek „Bajkę na długie jesienne wieczory” zaprezentowała klasa IV
Samorząd Uczniowski zaprezentował „Bajkę trochę współczesną o Jasiu, Małgosi i … Czerwonym Kapturku”
Na „Bliskie spotkania z bogami greckimi” w czwartek zaprosiła nas klasa V
W piątek uczniowie z klasy szóstej zabrali nas na „Wizytę w krainie Narnii”
Podczas obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbył się konkurs czytelniczy „Muminki się cieszą” dla uczniów klasy III i IV. Uczniowie mieli wykazać się znajomością treści przeczytanej samodzielnie książki pt. „Opowiadanie z Doliny Muminków” T. Jansson.
Wiedza została sprawdzona testem. Zwycięzcą okazał się Piotr Kocus z klasy IV.
Każdego dnia zachęcaliśmy do czytania. Opiekun biblioteki wraz z aktywem bibliotecznym codziennie przygotowywał tematyczną wystawę książek. Tydzień otwartych dni w bibliotece upowszechniał czytelnictwo i zachęcał: PRZYJDŹ I ZOBACZ WYSTAWY:
Poniedziałek: Baśnie i legendy Wtorek: Książki historyczne, zwyczaje i obrzędy Środa: Książki przyrodnicze Czwartek: Powieści i opowiadania przygodowe i obyczajowe Piątek: Wiersze
Zorganizowaliśmy też akcję: DAJMY NOWE ŻYCIE KSIĄŻKOM…
W ramach akcji: Dajmy nowe życie książkom zachęcaliśmy do przekazywania książek do biblioteki szkolnej. Książki powinny być w dobrym stanie i podpisane imieniem i nazwiskiem darczyńcy. W akcji uczestniczyło 18 uczniów, którzy podarowali do biblioteki szkolnej 61 książek. Książki te zostały wpisane do księgozbioru bibliotecznego i udostępnione czytelnikom.
Spośród dzieci, które przekazały książkę lub książki do biblioteki została rozlosowana nagroda specjalna, którą przekazał wychowawca z Małego Przedszkola.
Nagrodę otrzymał Michał Piorun, uczeń klasy I.
Jak co roku czynnie nauczyciele poszerzają swoją wiedzę korzystając z doświadczenia pracowników PPPP w Skierniewicach, uczestnicząc w proponowanych w ramach tygodnia dysleksji formach doskonalenia. Troje nauczycieli brało udział r. w prelekcji „Uczeń z dysleksją w szkole” zorganizowanej na terenie poradni.
Rodzice i nauczyciele w dniu r. wzięli też udział w spotkaniu z przedstawicielem poradni panią pedagog A. Superą zorganizowanym w naszej szkole nt.: „O przyszłości małego ucznia” - czyli kilka słów o symptomach ryzyka dysleksji?- prelekcja.
Rodzice mieli też w tym dniu możliwość indywidualnych rozmów z panią pedagog, z czego chętnie korzystali.
Poinformowaliśmy dzieci i ich rodziców o wszystkich proponowanych przez poradnię spotkaniach organizowanych w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Program spotkań był prezentowany na tablicach ogłoszeniowych, pisemnie przez wychowawców oraz na szkolnej stronie internetowej.
Data Godzina Temat AdresacI Osoba prowadząca Miejsce realizacji r. poniedziałek „Jak radzić sobie z ortografią?” - warsztaty Uczniowie klas V-tych (zgłoszenie ucznia na warsztaty: - telefonicznie lub za pośrednictwem szkoły ) mgr Marzena Wesołowska – pedagog PPPP r. wtorek – „Małymi krokami do celu – jak motywować dziecko z dysleksją?” – prelekcja Rodzice dzieci mających trudności w pisaniu i czytaniu mgr Agnieszka Siwińska- Iwańczyk PPPP r. Środa – Możliwość wykonania bezpłatnego badania słuchu z wykorzystaniem Screaningowego Audiometru Tonalnego Dzieci/uczniowie z placówek z terenu powiatu skierniewickiego (zapisy pod numerem telefonu ) mgr Marzena Wesołowska – pedagog PPPP – Przesiewowe badania logopedyczne z wykorzystaniem Platformy do Badania Zmysłów Dzieci/uczniowie z klas „0-I” z placówek z terenu powiatu skierniewickiego (zapisy pod numerem telefonu ) mgr Monika Nagórska-Jacak - neurologopeda PPPP r. czwartek – „Dziecko, dysleksja i ja – trio na co dzień” – ćwiczenia usprawniające deficyty z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku” Rodzice dzieci mających trudności w pisaniu i czytaniu mgr Agnieszka Siwińska- Iwańczyk - psycholog PPPP r. piątek – „Rodzinne zabawy z ortografią” – zajęcia warsztatowe Grupa I Grupa II Warsztaty przeznaczone dla dzieci i ich rodziców (klasa II i III szkoły podstawowej) (klasa IV-VI szkoły podstawowe (zgłoszenie na warsztaty: - telefonicznie lub za pośrednictwem szkoły mgr Marzena Wesołowska – pedagog PPPP Sala nr 230 WYKAZ PROPONOWANYCH SPOTKAŃ DLA RODZICÓW I UCZNIÓW ORGANIZOWANYCH NA TERENIE PPPP W SKIERNIEWICACH W RAMACH OBCHODÓW EUROPEJSKIEGO TYGODNIA ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
18 listopada 2015 roku podczas apelu odbyło się podsumowanie działań podjętych w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.
Owoce całotygodniowej pracy mogli też zobaczyć rodzice podczas zebrania w obecności przedstawiciela Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej pani pedagog Marzeny Wesołowskiej.
Dziękujemy za uwagę. Jolanta Kołodziejska Monika Waśkiewicz