PODDZIAŁ WSPÓLNY OSOBY JAKO JEDEN Z ELEMENTÓW WYSZUKIWANIA W ROZPISANYM UKD Edyta Kulawiec Wydział Gromadzenie i Opracowywania Zbiorów Biblioteka Pedagogiczna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE BIBLIOTECZNE Biblioteka Ateneum-Szkoły Wyższej w Gdańsku
Advertisements

INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE
Jak szukać potrzebną pozycję w „Programie Mol”
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
mgr Nina Kaczmarek mgr Małgorzata Kwaśnik
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Oferta doskonalenia na rok szkolny 2013/14 Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Metody goniometryczne w badaniach materiałów monokrystalicznych
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
UKD ( Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna ).
XV Ogólnopolskie Warsztaty Języka Haseł Przedmiotowych Biblioteki Narodowej i Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej 2013 Biblioteka Narodowa, września.
Wpływ zapisu pionowego UKD na uproszczenie opracowania
Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna w opracowaniu dokumentów elektronicznych do Bibliografii Dokumentów Elektronicznych – zasady i zmiany XIV Ogólnopolskie.
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów, wynikająca z dyspozycji art. 5a ust.
Wydział ETI PG otrzymał kategorię 1
Jolanta Hys Joanna Kwiatkowska Pracownia UKD
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
PODSTAWOWE ŹRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
WARSZTAT INFORMACYJNY BIBLIOTEKI
w katalogu komputerowym biblioteki szkolnej
Stosowanie symboli z działu 37
Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna w opracowaniu Bibliografii Wydawnictw Ciągłych Nowych, Zawieszonych i Zmieniających Tytuł Uniwersalna Klasyfikacja.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Analiza wyników „Matura próbna”
Poradnik UKD – projekt XV Ogólnopolskie Warsztaty JHP BN i UKD 2013,
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
POZNAJEMY KATALOGI.
POZNAJEMY KATALOG RZECZOWY
Materiał do badań : Uniwersytet Rzeszowski semestr 2005/ kierunki studiów : filologia polska, historia, matematyka - II i IV rok 143 studentów i.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Biblioteka NKJO Tychy Informacje niezbędne dla użytkownika.
Katalogi biblioteczne informacją o zbiorach
Finansów i Zarzadzania
ZMIANY w UKD Nowa Stara Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
JAK SZUKAĆ W KATALOGU KOMPUTEROWYM?
JAK SZUKAĆ W KATALOGU KOMPUTEROWYM? Wyszukiwanie według hasła przedmiotowego.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
Propozycja Biblioteki Pedagogicznej w Złotowie
Zasady rekrutacji dzieci tworzy się na podstawie: Ustawa z dnia 06 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. TERMINY.
Szkolny Kodeks 2.0.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Rachunek różniczkowy funkcji jednej i wielu zmiennych
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
ZASADY KORZYSTANIA Z KATALOGU BIBLIOTECZNEGO
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Joanna Kwiatkowska Biblioteka Narodowa
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Wyszukiwanie informacji na dany temat w oparciu o warsztat informacyjny Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie (materiały pomocnicze do.
„ Nowa jakość edukacji w Gminie Miejskiej Kraków w ramach nowej formuły kompleksowego wspomagania szkół” Projekt pilotażowy Czas realizacji: styczeń-grudzień.
Opracowanie rzeczowe Siedlce ul. Oskara Lange 6 tel. (25) fax: (25)
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Praga-Północ m.st. Warszawy
Zapis prezentacji:

PODDZIAŁ WSPÓLNY OSOBY JAKO JEDEN Z ELEMENTÓW WYSZUKIWANIA W ROZPISANYM UKD Edyta Kulawiec Wydział Gromadzenie i Opracowywania Zbiorów Biblioteka Pedagogiczna w Białej Podlaskiej

Przystępując do prac nad zapisem pionowym UKD zauważyłam, że dużo ważnych informacji można pozyskać z poddziału wspólnego -05, który stosuje się dla wyrażenia aspektu osobowego. Poddziały te mają szerokie zastosowanie w wielu działach, bardzo ważnych dla bibliotek pedagogicznych np.: 316, 32, 364, 37.

Czytelnicy poszukując materiałów nie zawsze szukają informacji pod jednym aspektem, ale szukają kompleksowych danych, które zapisujemy w UKD w różnych działach, gdzie jedynym spójnikiem staje się poddział osoby -05. Bardzo często poddział osoby jest jedynym wyznacznikiem możliwości wyszukania informacji o danej kategorii osób np zróżnicowanie społeczne wg specyficznych kryteriów

W niektórych wypadkach dany poddział może występować często jak np dzieci, młodzież, ale są też takie przypadki gdzie mamy mało pozycji na dany temat lub omawiany jest pod wieloma aspektami np Bezdomni Uchodźcy Osoby żyjące w wolnym związku. Konkubenci

Najpierw trzeba było poddać weryfikacji poddziały wspólne -05 bo nie wszystkie jednoznacznie określają konkretną osobę lub grupę osób. np. nauczyciele gdzie to pracownicy (w ogólności) również poddział -051 i -052 nie jest rozpisywany

Przy zapisie łączącym dwa poddziały wspólne, które są w tablicach nie stosujemy rozpisania np ojcowie matki synowie córki

Dziecko ogólnie W indeksie przedmiotowym UKD poddział osoby występuje z symbolami głównymi prawie 15 razy np dziecko – pomoc społeczna dziecko – sztuka dziecko - choroby

Przy zapisie :364.4:616] gdzie po rozpisaniu mamy symbole Socjologia dziecka Opieka nad dziećmi Choroby dziecięce Wprowadzając poddział możemy skupić pod jednym symbolem wszystkie te informacje

W miarę możliwości można wprowadzić poddziały: Niemowlęta Noworodki Dzieci w wieku przedszkolnych Dzieci w wieku szkolnym (szkoła podstawowa)

Młodzież. Nieletni Osoby niedostosowane społecznie Np : Po rozpisaniu

Nie używamy poddziałów Młodzież młodsza Młodzież starsza Gdyż są one trudne do rozpoznania

Ludzie starzy Psychologiczne problemy starzenia się Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej

Żebracy. Włóczędzy. Bezdomni Bezrobocie jako problem bezdomnych polskich / System wsparcia i pomocy bezdomnym Żebractwo we współczesnej Polsce jako kwestia społeczna

Sieroty Dzieci adoptowane Rodzice adoptujący dzieci Adopcja i przywiązanie : praktyczny poradnik dla rodziców / Wpływ adopcji dziecka na jakość związku małżeńskiego / Choroba sieroca

Przy zastosowaniu indeksu elektronicznego, gdy mamy rozpisany poddział wspólny osoby możemy szybciej wyszukać informacje bez wpisywania działów głównych. Ta metoda niesie za sobą bardziej uważne rozpisanie UKD, a niejednokrotnie należy książkę sklasyfikować od nowa.