■ Podstawowe informacje ■ Badanie prowadzone jest od 1996 roku, ■ Realizowane przez firmę AGB Nielsen Media Research sp. z o.o., ■ Najważniejsi klienci: stacje telewizyjne, domy mediowe, reklamodawcy, wydawcy prasowi, wydawcy internetowi ■ Badanie obejmuje pomiar audytoriów telewizyjnych, monitoring reklam telewizyjnych, reklam internetowych display oraz monitoring reklamy video na portalu youtube ■ Dane udostępniane są w trybie dziennym Badanie Nielsen Audience Measurement
■ Metodologia - 7 kroków telemetrii ■ Badanie Establishment Survey - analiza struktury społeczeństwa, ■ Rekrutacja do panelu telemetrycznego - wybór grupy gospodarstw reprezentujących badaną populację („Polska w pigułce”); ■ Instalacja urządzeń pomiarowych w gospodarstwach domowych ■ Codzienna transmisja danych z gospodarstw domowych do centralnego komputera znajdującego się w siedzibie Nielsen Audience Measurement ■ Obróbka danych - czyszczenie i ważenie zbioru danych, agregowanie danych czasu rzeczywistego w dane minutowe; ■ Bazy opisowe programów, spotów i bloków reklamowych; ■ Udostępnienie baz danych klientom. Badanie Nielsen Audience Measurement ES Rekrutacja Instalacje Transmisja danych Obróbka danych Monitoring Udostępnienie
■ Wielkość próby ■ Panel ogólnopolski liczy 2000 gospodarstw domowych, Universe: ■ Badaniem objętych jest ponad 5400 osób w wieku 4+, Universe: Badanie Nielsen Audience Measurement
■ Konstrukcja próby ■ Podstawowe cechy gospodarstw domowych określające strukturę panelu: region geograficzny lub administracyjny wielkość miejscowości wielkość gospodarstwa domowego i jego struktura (dzieci i osoby starsze) źródło sygnału telewizyjnego (kabel, satelita, telewizja naziemna) ■ Pozostałe cechy kontrolowane przy konstrukcji panelu liczba telewizorów struktura demograficzno społeczna członków gospodarstwa domowego (wiek, płeć, wykształcenie) przynależność do poszczególnych grup społeczno-zawodowych członków gospodarstwa domowego ■ Struktura panelu opiera się na skrzyżowaniu tych wszystkich zmiennych ze sobą oraz na wyznaczeniu, ile gospodarstw ma być w poszczególnych celkach. Badanie Nielsen Audience Measurement
■ Najważniejsze wskaźniki ■ AMR (avarage minute rating) - średnia oglądalność minutowa ■ AMR% (avarage minute rating) - średnia oglądalność minutowa wyrażona w procentach ■ SHR% (share) – średni udział kanału/programu w oglądalności ■ RCH (reach) – zasięg, określa liczbę widzów, jaka w całym badanym okresie czasu oglądała przynajmniej 1 minutę analizowanego programu/pasma ■ ATV (avarage time viewing) - określa średni czas oglądania, jaki przypada na członka grupy docelowej ■ ATS (avarage time spent) – określa średni czas oglądania, jaki przypada na pojedynczego widza ■ GRP (gross rating point) - suma oglądalności wszystkich spotów Badanie Nielsen Audience Measurement
■ Interpretacja podstawowych wskaźników: AMR%, SHR%, RCH% Badanie Nielsen Audience Measurement Total TV AMR% = 20%SHR% = 40%RCH% = 60% 5 widzów 10 osób 1’ 2’ 3’ Grupa celowa
■ Reprezentatywność panelu: Badanie Nielsen Audience Measurement
■ Badanie na tle innych rynków ■ Nielsen realizuje badania telewizji według tych samych standardów w ponad 30 krajach w tym USA ■ Badanie realizowane zgodnie ze standardami firmy Nielsen z przestrzeganiem zasad opisanych przez ESOMAR*, EGTA**, EBU*** w „Towards harmonization of television audience measurement systems” ■ W części krajów badaniami telewizji zarządza Joint Industry Committee (UK, Włochy, Belgia, Finlandia, Irlandia, Francja, Rumunia, Szwecja, Hiszpania, Ukraina) ■ W części krajów badaniami telewizji zarządza Media Owner Consortium (Niemcy, Czechy, Szwajcaria, Dania, Austria, Norwegia) ■ Polska, Węgry, Grecja, Cypr, Litwa, Rosja, Słowenia, Chorwacja są reprezentantami Own Service Badanie Nielsen Audience Measurement *The European Society for Opinion and Market Research **The Association of Television and Radio Sales Houses ***The European Broadcasting Union
■ Formy instytucjonalizacji rynku badań TV Badanie Nielsen Audience Measurement media ownermedia owner consortiumjoint industry comitee nadawca 1nadawcy nadawca 2reklamodawcy domy mediowe
■ Dystrybucja wyników ■ Publikacja raportów tygodniowych na stronie ■ W sprawie dodatkowych danych należy kontaktować się z: ■ Zasady publikacji wyników: podanie źródła, podanie próby, precyzyjny opis grupy celowej, dokładny opis zmiennych. Badanie Nielsen Audience Measurement