„KADRY DLA BIZNESU” ABONAMENTY MEDYCZNE JAKO ISTOTNY ELEMENT WYNAGRADZANIA I MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW www.enel.pl
POZAPŁACOWE ELEMENTY MOTYWACYJNE Dlaczego pracodawcy kupują opiekę medyczną? założenia polityki personalnej: dbałość o zdrowie pracowników zaspokajanie potrzeb pracowników po niższych kosztach nagroda / awans zachęta / element negocjacji www.enel.pl
PRACODAWCA - ZALETY OPIEKI MEDYCZNEJ JAKO ELEMENTU SYSTEMU MOTYWACYJNEGO koszt uzyskania przychodu dla firmy łatwość wdrożenia w firmie – ten sam pracownik niskie koszty obsługi kontraktu - DOK możliwość różnicowania zakresów usług w ramach firmy – dopasowanie do polityki personalnej możliwość monitorowania satysfakcji pracowników www.enel.pl
PRACOWNIK - KORZYŚCI Z OPIEKI MEDYCZNEJ JAKO ELEMENTU SYSTEMU MOTYWACYJNEGO poczucie bezpieczeństwa szeroki zakres usług – profilaktyka zdrowotna szybki dostęp do specjalistów i diagnostyki preferencyjne warunki dla członków rodzin www.enel.pl
KTO POWINIEN WYBIERAĆ OPIEKĘ MEDYCZNĄ 1. Dział Personalny – lider w negocjacjach wiedza o potrzebach i oczekiwaniach pracowników kontrola nad procesem wdrażania i realizacji warunków kontraktu ocena satysfakcji pracowników 2. Dział Zakupów – współpraca i wsparcie W niektórych dużych organizacjach zdarza się, że wyboru opieki medycznej dokonują Działy Zakupów nierzadko bez współpracy z Działem Personalnym. Wdrożenie opieki medycznej z jednej strony wiąże się wydatkiem dla firmy zatem zrozumiały jest udział Działu Zakupów, jednak z drugiej strony tylko Dział Personalny znający oczekiwania i potrzeby pracowników zwróci podczas zakupu uwagę na najistotniejsze kwestie, które pozwolą tak wybrać firmę i zakres opieki aby stworzyć sprawnie funkcjonujący systemem motywacyjny. www.enel.pl
KRYTERIA WYBORU OPIEKI MEDYCZNEJ Specyfika firmy Polityka personalna Placówka medyczna Oferta Umowa www.enel.pl
I. SPECYFIKA FIRMY Branża Produkcja / usługi / handel Charakter lokalny / ogólnopolski Zakład pracy chronionej Jednostka budżetowa Ambulatorium przyzakładowe www.enel.pl
UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE FIRMY Wiek Płeć Okres zatrudnienia Rodzaj wykonywanej pracy Stanowisko Stan cywilny/rodzina Miejsce zameldowania/zamieszkania www.enel.pl
II. POLITYKA PERSONALNA Opieka medyczna dla każdego pracownika Jednorodność / zróżnicowanie pakietów Okres zatrudnienia Element nagradzania / negocjacji www.enel.pl
III. PLACÓWKA MEDYCZNA Dostępność usług Realizowany zakres usług Lokalizacje Rejestracja wizyt Dokumentacja medyczna Sieć partnerów medycznych www.enel.pl
IV. OFERTA Elastyczność (modyfikacje pakietów) Koszty ukryte (czy pracownik będzie musiał dopłacać?) Zakres usług (szczegóły) Kompleksowość usług medycznych Opieka merytoryczna nad kontraktem – opiekun klienta Powtarzalność i przewidywalność działań – zgodność z normą ISO www.enel.pl
V. UMOWA Przejrzystość warunków umowy Sposoby rozliczeń – podział MP / PU Okresy wypowiedzenia Terminy płatności Ogólne warunki / zasady korzystania www.enel.pl
PODSTAWOWY ZAKRES PAKIETU Medycyna Pracy - obowiązek pracodawcy Dodatkowo: Konsultacje specjalistów Zabiegi ambulatoryjne Badania diagnostyczne Badania laboratoryjne www.enel.pl
PONADPODSTAWOWY ZAKRES PAKIETU Usługi budujące prestiż pakietu: Usługi stomatologiczne Rehabilitacja Hospitalizacja o podwyższonym standardzie Prywatny poród Ubezpieczenie zagraniczne Wizyty domowe Operacje chirurgii jednego dnia www.enel.pl
PRZYKŁADY PAKIETÓW Pierwsza Linia Medyczna – 24 H Medycyna pracy RODZAJ USŁUGI I II III IV V VI Pierwsza Linia Medyczna – 24 H Medycyna pracy Konsultacje specjalistyczne Zabiegi ambulatoryjne Diagnostyka Diagnostyka laboratoryjna Profilaktyka zdrowotna Wizyty Domowe Szczepienia ochronne Profilaktyka stomatologiczna Doraźna pomoc stomatologiczna Rehabilitacja Leczenie stomatologiczne Hospitalizacja Prywatny Poród rodzinny Operacje „Chirurgii Jednego Dnia” Ubezpieczenie zagraniczne Program 24 h dla zdrowia www.enel.pl
UWARUNKOWANIA PRAWNE OPIEKI MEDYCZNEJ Większość pracodawców decyduje się opodatkować opiekę medyczną. Opinia prawna kancelarii CMS Cameron McKenna dostepna na www.enel.pl www.enel.pl
PODSUMOWANIE Pakiet opieki medycznej dostosowany do potrzeb i oczekiwań pracowników zawiera: konsultacje lekarskie, badania diagnostyczne i laboratoryjne, opieka na terenie całego kraju, całodobową linię medyczną. www.enel.pl
PODSUMOWANIE pracownik powinien mieć możliwość „bezpłatnego” skorzystania z usług w pakiecie, a nie tylko dostęp do „zniżki” kompleksowość - dostęp do badań i konsultacji w ramach jednego serwisu preferencyjne warunki na usługi pozapakietowe w serwisie medycznym www.enel.pl
PODSUMOWANIE Pracownicy nie będą zadowoleni z jakiejkolwiek opieki medycznej. Pracownicy będą zadowoleni tylko z takiej, która daje poczucie bezpieczeństwa, uznania i wyróżnienia. www.enel.pl
KONFERENCJA „KADRY DLA BIZNESU” KRAKÓW, 3 CZERWCA 2008 r. Beata Jabłońska Koordynator Regionu Centrum Medyczne ENEL-MED S. A. Tel. (22) 431 77 97, 0-606 875 663 E-mail: beata.jablonska@enel.pl www.enel.pl