RODZIC JAKO DORADCA SWOJEGO DZIECKA PRZY WYBORZE SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Biuro Edukacji m. st. Warszawy WCIES.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
Zawody przyszłości.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Modyfikacja Mariola Przybylska
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Biuro Edukacji m. st. Warszawy WCIES
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
STRUKTURA ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W CZAPLINKU
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Planowanie kariery zawodowej uczniów
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Rodzic jako doradca swojego dziecka
ZASTANÓW SIĘ ZANIM ZDECYDUJESZ
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
ZAWODY PRZYSZŁOŚCI.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
OFERTA EDUKACYJNA ELBLĄSKICH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej Rekrutacja 2016/17 © IV Liceum Ogólnokształcące, Poznań, 2016 r. Oferta edukacyjna Zakładka REKRUTACJA.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ z aktualną ofertą szkół ponadgimnazjalnych i placówek oświatowych podległych Powiatowi Kędzierzyńsko-Kozielskiemu! Powiatowy.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Wybór trzeciego przedmiotu rozszerzonego
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok 2016/2017
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Informacje dla trzecioklasistów 2017/2018
Badanie Losów Absolwentów
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Rekrutacja 2018/19 Oferta edukacyjna
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Rekrutacja 2019/20 Oferta edukacyjna
Zawody przyszłości Czyli takie, które w przyszłości dadzą szanse zatrudnienia.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

RODZIC JAKO DORADCA SWOJEGO DZIECKA PRZY WYBORZE SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Biuro Edukacji m. st. Warszawy WCIES

Dlaczego Rodzic?  Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów i nauczycieli.

Kto może wspomóc rodziców i nauczycieli?  Doradca zawodowy, który jest specjalistą od rozpoznania predyspozycji, pomaga młodzieży i dorosłym w wyborze drogi kształcenia i zawodu.

Co należy wiedzieć?  Zanim skorzystacie Państwo z pomocy doradcy zapisując dziecko na wizytę powinniście zapoznać się z kilkoma informacjami:

Rozwój zawodowy człowieka  Według jednej z teorii zawodoznawczych, teorii Donalda E. Supera młody człowiek od 15 do 24 roku życia znajduje się w fazie poszukiwań.

Czynniki wyboru  Pierwsze wybory dzieci związane z przyszłą karierą dokonywane są na podstawie:  potrzeb  zainteresowań  umiejętności  wartości  oraz dostępnych możliwości

Wsparcie przy podejmowaniu decyzji  Rodzice, nauczyciele, doradca szkolny i zawodowy mają za zadanie pomóc dziecku w zdiagnozowaniu tych czynników i podjęciu decyzji w sprawie wyboru dalszej ścieżki edukacji.

Ścieżki kształcenia  Ścieżka edukacyjna wybierana jest w ramach indywidualnego „projektu życiowego”.

Planowanie drogi edukacyjnej  Planowanie przyszłości dziecka powinno odbywać się w trzech etapach:

Etap pierwszy – poznanie siebie  Czyli zidentyfikowanie własnych:  zainteresowań  umiejętności  uzdolnień  ocena stanu zdrowia

Etap drugi – poznanie świata edukacji i pracy  dróg edukacji  świata zawodów  zawodów, których wykonywanie daje szanse zatrudnienia

Etap trzeci – planowanie kariery czyli jak zrealizować marzenia?  Poprzez:  kształtowanie umiejętności wykorzystania informacji  kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania decyzji  poznanie metod poszukiwania pracy  tworzenie własnego portfolio pod kierunkiem doradcy zawodowego

Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2012/2013  USTAWA z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zasadnicze zmiany m.in.:  w systemie szkolnictwa przestały istnieć licea uzupełniające, technika uzupełniające oraz licea profilowane

Co po gimnazjum?  Po ukończeniu gimnazjum uczeń może wybrać:  trzyletnie liceum ogólnokształcące  czteroletnie technikum  trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową  trzyletnią zasadniczą szkołę specjalną*

Liceum Ogólnokształcące  trzyletnie liceum ogólnokształcące, którego ukończenie umożliwia:  uzyskanie świadectwa szkoły średniej,  uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego

Technikum  czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie:  dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także  uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,  dyplom można odebrać z suplementem Europass, prezentującym umiejętności zawodowe i kompetencje w sposób czytelny w całej Unii Europejskiej

Zasadnicza szkoła zawodowa  Trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie.  Po ukończeniu szkoły zawodowej możliwość dalszego kształcenie począwszy od drugiej klasy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.

Schemat systemu edukacji Przedszkole dzieci od 3 do 5 lat ostatni rok obowiązkowo Szkoła podstawowa 6 lat nauki Gimnazjum 3 lata nauki Gimnazjum * dla dorosłych Liceum* ogólnokształcące 3 lata nauki  Technikum * 4 lata nauk i (egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe) Zasadnicza Szkoła Zawodowa * 3 lata nauki (egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe) M a t u r a * Szkoła wyższa * Kwalifikacyjne * kursy zawodowe Liceum * ogólnokształcące dla dorosłych Szkoła policealna *

Szkoła policealna  szkoła policealna:  jest skierowana do osób posiadających wykształcenie średnie (nie jest wymagana matura),  nauka trwa nie dłużej niż 2,5 roku,  umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie

 Kelner  Technik żywienia i usług gastronomicznych  Technik hotelarstwa  Technik technologii żywności  Technik obsługi turystycznej  Technik ekonomista  Technik handlowiec  Technik organizacji reklamy  Technik eksploatacji portów i terminali  Technik logistyk  Technik spedytor  Cukiernik - ZSZ  Kucharz - ZSZ  Sprzedawca - ZSZ Zawody, w których kształcą warszawskie szkoły zawodowe

Zawody branży samochodowej  Technik pojazdów samochodowych  Technik mechatronik  Lakiernik - ZSZ  Mechanik pojazdów samochodowych - ZSZ Zawody elektryczne, elektroniczne, mechaniczne, informatyczne  Technik elektryk  Technik elektroenergetyk transportu  Technik elektronik  Technik informatyk  Technik teleinformatyk  Technik energetyk  Elektryk – ZSZ  Monter elektronik – ZSZ Zawody branży budowlanej  Technik budownictwa  Technik urządzeń sanitarnych  Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie - ZSZ Zawody, w których kształcą warszawskie szkoły zawodowe

 Technik geodeta  Technik geolog  Technik awionik  Technik mechanik lotniczy  Technik ochrony środowiska  Technik architektury krajobrazu  Technik analityk  Technik usług fryzjerskich  Fototechnik  Technik procesów drukowania  Technik technologii odzieży  Technik księgarstwa  Ogrodnik – ZSZ  Fotograf – ZSZ  Drukarz – ZSZ  Fryzjer – ZSZ  Złotnik – jubiler - ZSZ Źródło: Informator,,Technika i szkoły zawodowe” Biuro Edukacji m. st. Warszawy informator dostępny w szkole i na stronach internetowych

Zmiany w kształceniu zawodowym  Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego(Dz.U z 2012 r. poz. 7).  Obudowa programowa kształcenia zawodowego – podstawa programowa.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach(Dz.U z 2012 r. poz. 184).  Organizacja kształcenia zawodowego – ramowe plany nauczania.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych(Dz.U z 2012 r. poz. 204).  System egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych(Dz.U z 2012 r.poz. 262).  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych(Dz.U z 2012 r. poz. 188).  Kwalifikacyjne kursy zawodowe.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych(Dz.U z 2012 r. poz. 186).

Jakie inne zmiany przewiduje znowelizowana Ustawa?  Ustawa umożliwia łączenie szkół zawodowych w centra kształcenia zawodowego i ustawicznego  nauka w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych (podobnie jak to jest w liceach ogólnokształcących) jest powiązana z nauką w gimnazjach - treści tam rozpoczęte są kontynuowane w szkołach ponadgimnazjalnych  w technikum i zasadniczej szkole zawodowej uczniowie opanują te same zagadnienia z kształcenia ogólnego co uczniowie w pierwszej klasie liceum

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie  Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany w trakcie trwania edukacji zawodowej.  Jest egzaminem zewnętrznym.  Liczba egzaminów w danym zawodzie jest zależna od liczby kwalifikacji wyodrębnionych w podstawie programowej kształcenia w zawodach.  W poszczególnych zawodach wyodrębniono jedną, dwie lub trzy kwalifikacje.

Jakie inne zmiany przewiduje znowelizowana Ustawa?  W przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie jednej kwalifikacji uczeń będzie uzyskiwał świadectwo zdobycia tej kwalifikacji.  Po zdaniu wszystkich kwalifikacji wymaganych w danym zawodzie otrzyma dyplom.

Źródło: Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego, Dorota Obidniak, Agnieszka Pfeiffer, Maria Suliga KOWEZiU, Warszawa 2013

Zasady wyboru przedmiotów w technikum  Uczeń wybiera 2 przedmioty w zakresie rozszerzonym związane z kształceniem w danym zawodzie  Jednym z tych przedmiotów musi być: matematyka, biologia, geografia, fizyka lub chemia  Przedmiotem uzupełniającym będzie najczęściej historia i społeczeństwo, ekonomia w praktyce oraz zajęcia artystyczne

Zasady wyboru przedmiotów w LO  uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów w zakresie rozszerzonym, jednym z tych przedmiotów musi być: historia, biologia, geografia, fizyka lub chemia,  jeżeli nie wybrał historii w zakresie rozszerzonym, od II klasy uczęszcza na zajęcia z historii i społeczeństwa,  jeżeli nie wybrał biologii, chemii, fizyki lub geografii w zakresie rozszerzonym, od II klasy uczęszcza na zajęcia z przyrody,  obowiązkowe podstawowe przedmioty ogólnokształcące realizuje w klasie I - z wyjątkiem języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego, matematyki i wychowania fizycznego),  ofertę zajęć realizowanych w zakresie rozszerzonym ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym

Ranking techników Technikum Mechatroniczne nr 1 w ZSLiT nr1- zawód mechatronik 2. Technikum nr 9 Lotnicze im. Bohaterów Narwiku - technik mechanik lotniczy, technik awionik, technik informatyk 3. Technikum Geodezyjno-Geologiczno- Drogowe im. St. Kluźniaka - technik geodeta, technik geolog, technik drogownictwa 4. Technikum Elektroniczne nr 1 technik elektronik, technik informatyk 5. Technikum nr 27 im. prof..J. Zawadzkiego technik analityk, technik usług fryzjerskich 6. Technikum Architektoniczno –Budowlane im. St. Noakowskiego-technik budownictwa, technik urządzeń sanitarnych 7. Technikum Fototechniczne- fototechnik 8. Technikum Gastronomiczno-Hotelarskie nr 1-technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych, kelner 9. Technikum Elektroniczne nr 3 w ZSEiL technik elektronik, technik teleinformatyk, technik elektryk, technik informatyk 10. Technikum nr 3 im. Ludwika Krzywickiego technik ekonomista, technik obsługi turystycznej Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów:  sukcesy szkoły w olimpiadach,  wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, Źródło:  wyniki matury z przedmiotów dodatkowych,  wyniki egzaminu zawodowego.

Ranking liceów XIV LO im. St. Staszica 2. 2 Społeczne LO STO im. Pawła Jasienicy 3. II LO Dwujęzyczne im. St. Batorego 4. XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika 5. LXVII LO Jana Nowaka – Jeziorańskiego 6. LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkacego 7. VII LO im. Władysława IV 8. XXVII LO im. Tadeusza Czackiego 9. Społeczne LO nr 4 im. Batalionu AK „Parasol” 10. IX LO im. Klementyny Hoffmanowej 11. XVIII LO im. Jana Zamojskiego 12. XV LO z Oddz. Dwujęzycznym im. Narcyzy Żmichowskiej 13. XXXVII LO. im J. Dąbrowskiego 14. XVII LO z Oddz. Dwujęzycznymi im. A. Frycza Modrzewskiego 15. XI LO im. Mikołaja Reja Licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów:  sukcesy szkoły w olimpiadach,  wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych,  wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. Źródło:

Co po liceum ogólnokształcącym?  Matura, jako przepustka na studia, jest pierwszą fazą kształcenia w kierunku zdobycia zawodu.  Zanim podejmiecie Państwo razem z dzieckiem decyzję o dłuższej drodze kształcenia powinniście odpowiedzieć m.in. na takie pytania:

Co po liceum ogólnokształcącym?  Czy jesteście Państwo przekonani co do słuszności decyzji o podjęciu w przyszłości przez Państwa dziecko studiów?  Czy wyższe wykształcenie będzie dziecku potrzebne do podjęcia wymarzonej pracy?  Czy dziecko ma odpowiednią motywację i wytrwałość, by zrealizować swoje plany związane z długą drogą kształcenia w celu zdobycia wymarzonego zawodu?

Co po liceum ogólnokształcącym?  Jeżeli tak to jest do wyboru bardzo wiele możliwości:

Co po liceum ogólnokształcącym?  Studia pierwszego stopnia – wykształcenie wyższe zawodowe – trwają 3-4 lata, tytuł zawodowy licencjata lub inżyniera  Uzupełniające studia magisterskie – trwają 2 lata, tytuł zawodowy magistra (kierunek tych studiów może się być inny od kierunku studiów pierwszego stopnia)  Jednolite studia magisterskie – trwają 5-6 lat, tytuł zawodowy magistra uprawniający do wykonywania wybranych zawodów (np. farmacja, prawo, psychologia, weterynaria, konserwacja i restauracja dzieł sztuki)  Studia podyplomowe  Studia doktoranckie –można podjąć te studia po uzyskaniu tytułu magistra, stopień naukowy doktora ( studia te mają bardzo indywidualny charakter)

Grupy kierunków studiów  Artystyczne – scenografia, aktorstwo, architektura wnętrz  Ekonomiczne – finanse, rachunkowość  Filologie i językoznawstwo – filologia angielska polska  Humanistyczne – filozofia, archeologia  Informatyczne – teleinformatyka, matematyka z informatyką  Prawo i administracja – prawo i zarządzanie, gospodarka i administracja publiczna  Przyrodnicze, biologiczne – biochemia, biotechnologia, geologia  Teologiczne – etyka, teologia  Turystyka – turystyka i rekreacja,krajoznawstwo  Wychowanie fizyczne – sport, wychowanie fizyczne  Komunikacja, media – komunikacja europejska

Grupy kierunków studiów  Pedagogika, edukacja – pedagogika specjalna, logopedia  Nauki społeczne, politologia – europeistyka, nauki społeczne  Nauki o żywieniu i żywności – dietetyka, technologia żywności  Medyczne i nauki o zdrowiu – fizjoterapia, farmacja  Techniczne – automatyka i robotyka, budownictwo, energetyka  Kulturoznawstwo – orientalistyka, studia wschodnie  Rolnicze – rolnictwo, ogrodnictwo  Ścisłe – chemia, fizyka, astronomia

Najbardziej oblegane kierunki studiów w roku 2014  1. Informatyka chętnych  2. Prawo  3. Zarządzanie  4. Budownictwo  5. Mechanika i budowa maszyn  6. Ekonomia  7. Zarządzanie i inżynieria produkcji Automatyka i robotyka  9. Inżynieria środowiska  10. Finanse i rachunkowość  W sumie w roku akademickim 2013/2014 studia przyjęto osób, w tym na uczelnie publiczne i na niepubliczne.  11. Pedagogika  2. Psychologia  13. Administracja  14. Gospodarka przestrzenna  15. Biotechnologia  16. Turystyka i rekreacja  17. Transport  18. Logistyka  19. Energetyka  20. Mechatronika  21.Matematyka – 9752  22.Fizjoterapia- 9328

Najpopularniejsze kierunki studiów na warszawskich uczelniach w roku 2014 Uniwersytet Warszawski  Ekonomia -3 tys.osób/210 miejsc  Prawo-2 tys.400 miejsc  Lingwistyka -22 osoby  Międzykierunkowe Studia Ekonomiczno –Menedżerskie-19 osób na miejsce  Finanse, rachunkowość, ubezpieczenia-1.8 tys./200miejsc Szkoła Główna Handlowa  kandydaci na studia starają się o przyjęcie na uczelnię, a nie konkretny kierunek na ponad 1,1 tys. miejsc było ponad 2,4 tys. kandydatów.  Tu na pierwszym roku nie ma kierunków. Wybiera się je dopiero na drugim.  Wśród zakwalifikowanych było ponad 20 olimpijczyków, laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych, którzy uzyskali maksymalną możliwą liczbę punktów

 Politechnika Warszawska Najpopularniejsze kierunki studiów:  transport (2,5 tys. aplikacji);  budownictwo (2062);  geodezja i kartografia (2025).  Najwięcej kandydatów na jedno miejsce, zgłosiło się na:  automatykę i robotykę (25 aplikacji/1 miejsce);  mechanikę i budowę maszyn (21 aplikacji/1 miejsce);  inżynierię biomedyczną (19 aplikacji/1 miejsce).  automatykę i robotykę (25 na miejsce),  mechanikę i budowę maszyn (23),  inżynierię biomedyczną i gospodarkę przestrzenną (19) Najpopularniejsze kierunki studiów na warszawskich uczelniach w roku 2014

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego  finanse i rachunkowość kandydatów (10,3 aplikacji/1 miejsce);  weterynaria kandydatów (7,4 aplikacji/1 miejsce);  logistyka kandydatów (7 aplikacji/1 miejsce);  ekonomia kandydatów (6 aplikacji/1 miejsce). Źródło: PAP-Nauka w Polsce

Uczelnie publiczne najczęściej wybierane w Warszawie przez kandydatów wg ogólnej liczby zgłoszeń kandydatów  Uniwersytet Warszawski  Politechnika Warszawska  Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego ­12022  Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 2851 Uczelnie niepubliczne  Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie 1872  Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie 1513  Uczelnia Łazarskiego w 1105  Akademia Finansów i Biznesu Vistula 907  Polsko Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych 641 Źródło: pl

 Nie wszyscy muszą studiować!  Są też inne możliwości wyboru!  Kwalifikacyjne kursy zawodowe  Kursy językowe  Kursy umiejętności zawodowych  Szkoła Policealna

„Nadchodzący czas, to czas umysłowego pracownika, który oprócz formalnego wykształcenia posiada umiejętność praktycznego stosowania wiedzy oraz nawyk nieustannego uczenia się.” PETER DRUKER

 Pracę otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym.  Traci się ją zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.

Rynek pracy XXI wieku  zanik tradycyjnych zawodów  powstawanie nowych zawodów, odpowiadających na potrzeby przyszłości  zamiast pracy etatowej elastyczne formy i czas pracy, niekonwencjonalne formy zatrudnienia  konieczność bycia mobilnym (gotowym na zmianę miejsca pracy, zawodu, miejsca zamieszkania)  postęp techniczny i informatyczny- ciągłość uczenia się przez całe życie  znajomość języków obcych  elastyczność, otwartość na zmiany  kompetencje kluczowe

Zawody przyszłości  Czyli takie, które w przyszłości dadzą szanse zatrudnienia

 Informatyka, Telekomunikacja, Internet i Technologie Informacyjne 1.

 grafik komputerowy  projektant serwisu www  programista  administrator baz danych 1. Informatyka, Telekomunikacja, Internet i Technologie Informacyjne

 inżynier obsługi systemów komputerowych  administrator sieci informatycznej  organizator pracy wirtualnej  telepracownik – praca w domu za pośrednictwem Internetu 1. Informatyka, Telekomunikacja, Internet i Technologie Informacyjne

 Biotechnologia i jej zastosowania 2.

 biotechnolog farmaceutyczny  biotechnolog środowiska  bioinżynier chemiczny  bioinżynier genetyczny 2. Biotechnologia i jej zastosowania

 Ochrona środowiska 3.

 projektant wnętrz i zieleni  pielęgniarz drzew  analityk stanu środowiska 3. Ochrona środowiska

 inspektor ochrony środowiska  strażnik ochrony środowiska  edukator ekologiczny  doradca ekologiczny 3. Ochrona środowiska

 Nowoczesne operacje finansowe, elektroniczna bankowość, handel elektroniczny 4.

 pracownik centrum interaktywnej obsługi klienta  pracownik centrum elektronicznej obsługi klientów  pracownik scentralizowanych systemów rozliczeniowych  projektant pakietów usług finansowych 4. Nowoczesne operacje finansowe, elektroniczna bankowość, handel elektroniczny

 analityk finansowy  specjaliści ds. budżetowania, analizy kosztów, zarządzania finansami  specjaliści zajmujący się obsługą biznesu m.in. doradcy podatkowi i ubezpieczeniowi  negocjator w dużych firmach i korporacjach 4. Nowoczesne operacje finansowe, elektroniczna bankowość, handel elektroniczny

 handlowiec motoryzacyjny  handlowiec zagraniczny  handlowiec on-line 4. Nowoczesne operacje finansowe, elektroniczna bankowość, handel elektroniczny

 Ochrona zdrowia, kształtowanie postaw prozdrowotnych, domowa opieka zdrowotna nad ludźmi starszymi 5.

 inżynier kliniczny  koordynator badań klinicznych  specjalista zdrowia publicznego  asystent medyczny 5. Ochrona zdrowia, kształtowanie postaw prozdrowotnych, domowa opieka zdrowotna nad ludźmi starszymi

 terapeuta oddechowy  inspektor farmaceutyczny  kontroler jakości świadczeń zdrowotnych  technolog kardiochirurgiczny 5. Ochrona zdrowia, kształtowanie postaw prozdrowotnych, domowa opieka zdrowotna nad ludźmi starszymi

 Informacja, kultura popularna, przemysł rozrywkowy 6.

 specjalista d.s. kultury  specjalista d.s. marketingu sieciowego  menedżer sieciowy  menedżer wielokulturowości 6. Informacja, kultura popularna, przemysł rozrywkowy

 animator parków rozrywki  specjalista d.s. marketingu społecznego  specjalista od przygotowywania przemówień  badacz rynku (rozrywki i czasu wolnego) 6. Informacja, kultura popularna, przemysł rozrywkowy

 pracownik środków masowego przekazu  broker informacji 6. Informacja, kultura popularna, przemysł rozrywkowy

 Turystyka (organizacja czasu wolnego), Rekreacja, Hotelarstwo, Gastronomia 7.

 organizator obsługi turystycznej  pilot wycieczek  przewodnik turystyczny  ekspert od turystyki 7. Turystyka (organizacja czasu wolnego), Rekreacja, Hotelarstwo, Gastronomia

 kucharz  kelner  hostessa  gastronom rozrywkowy 7. Turystyka (organizacja czasu wolnego), Rekreacja, Hotelarstwo, Gastronomia

 Administracja 8.

 urzędnik skarbowy  kurator  doradca finansowy 8. Administracja

 Marketing, reklama 9.

 specjalista ds. marketingu i zarządzania  specjalista od reklamy  specjalista d/s public relations  twórca reklam 9. Marketing, reklama

 Najważniejsze czynniki przy wyborze szkoły i zawodu to:  zainteresowania  predyspozycje  cechy osobowości  wyniki w nauce  stan zdrowia  opinia rodziców  informacje z prasy, radia, telewizji  sytuacja życiowa rodziny  miejsce zamieszkania  możliwość wykonywania tzw. zawodu dziedziczonego Pamiętajmy!

 Należy też brać pod uwagę realia obecnego szybko zmieniającego się rynku pracy.

 informatory o szkołach;  doradca zawodowy, pedagog szkolny;  informacje od kolegów i znajomych;  zapoznanie się z informacjami i kryteriami naboru do szkół (dni otwarte);  media: Internet (strony internetowe szkół, rankingi, fora), prasa (czasopismo Perspektywy,), radio, TV (specjalistyczne audycje i wiadomości z rynku pracy)  dni otwarte szkół ponadgimnazjalnych Źródła informacji

 Przy dokonywaniu wyboru można skorzystać z indywidualnych spotkań z doradcą zawodowym prowadzonych w:  Centrum Informacji i Doradztwa Młodzieżowego w Pałacu Młodzieży, Pl. Defilad 1, godziny pracy doradców zawodowych z młodzieżą i Rodzicami od wtorku do piątku w godz – 19.00, soboty – tel  Rejonowych Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych  W szkołach Źródła informacji

Warszawski System Doradztwa Zawodowego  Od 1 września 2013 r. w szkołach warszawskich sukcesywnie zostaje wprowadzany spójny jednolity system doradztwa zawodowego dla uczniów na każdym poziomie edukacyjnym. MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ!

 Mobilne Centra Informacji Zawodowej OHP –  Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy (oferta szkół, informator o szkołach zawodowych, informacja o wolnych miejscach) –  Okręgowa Komisja Egzaminacyjna  informacje o zawodach, rankingi szkół  przewodnik po zawodach  informacje o zmianach w kształceniu zawodowym Oświatowe ABC-KOWEZiU- google  informacje o szkołach, kształceniu zawodowym i ogólnym  informacje o rynku pracy  Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego przy WCIES  Informacje o szkołach  Informacje o uczelniach, kierunkach studiów  Informacje o zawodach Pomocne adresy

Wspierajcie dzieci w podjęciu właściwej decyzji – trafnego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej. Życzymy powodzenia! Opracowanie: Warszawski Zespół ds. Doradztwa Zawodowego Drodzy Rodzice!