Informacja w procesie podejmowania decyzji..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZYJMOWNIE I WYSYŁANIE KORESPONDENCJI
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Informacja w procesie podejmowania decyzji. Źródła informacji
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
T: System Kancelaryjny.
Rodzaje dokumentów biurowych
przetwarzaniu informacji
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Środki łączności przewodowej i bezprzewodowej.
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
Zarządzanie projektami – controlling data: Katedra Nauk Społecznych wykładowca: dr Małgorzata Madej.
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Czym jest zarządzanie operacyjne
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Administracja zintegrowanych systemów zarządzania
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Typy systemów informacyjnych
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Rola Informacji w procesie decyzyjnym ;]
Etapy podejmowania decyzji
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Systemy Kancelaryjne ..
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Organizacja pracy w sekretariacie
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
INFORMACJA MARKETINGOWA
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Operacyjne sterowanie produkcją
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Wprowadzenie teoretyczne
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Gromadzenie informacji
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Rodzaje dokumentów biurowych
Funkcje pracy biurowej
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Tryby adresowania i formaty rozkazów mikroprocesora
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Teoria organizacji Wykład 1.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Kontrolowanie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

Informacja w procesie podejmowania decyzji.

Zarządzanie To działanie, w wyniku którego następuje osiągnięcie przyjętych celów w jak najbardziej efektywny sposób.

Informacja To każda wiadomość poszerzająca naszą wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości czyli zdarzeniach, czynnościach, procesach, zjawiskach.

informacyjno - decyzyjnego Celem systemu informacyjno - decyzyjnego jest : gospodarowanie informacją kształtowanie procesu decyzyjnego

Organizacja prawidłowego systemu informacyjno - decyzyjnego jest jednym z podstawowych warunków sprawnego zarządzania każdej jednostki organizacyjnej. System decyzyjny nie może funkcjonować i nie może być skuteczny bez odpowiednich systemów przetwarzania informacji, które współcześnie są systemami komputerowymi.

Elementy projektowania systemu wspomagania decyzji System informacji jednostki organizacyjnej, który stanowi potrzebną sieć informacyjną niezbędną do planowania, kontroli i podejmowania decyzji. System obserwacji otoczenia jednostki organizacyjnej, który służy do pozyskiwania bieżących informacji i rozpoznawania kierunków rozwojowych.

System komputerowy ( sieci komputerowe), które mają za zadanie przyspieszenie i ułatwienie przetwarzania danych, muszą być wyposażone w odpowiednie pakiety programowe służące do przetwarzania informacji.

System informacyjny Dostarcza wiedzy na temat zmian zachodzących zarówno w samej firmie jak i w otoczeniu. Właściwa decyzja, od której zależy uzyskanie zakładanych celów przedsiębiorstwa, uwarunkowana jest właściwościami posiadanych informacji. Brak informacji powoduje powstanie tzw. Luki informacyjnej, która stanowi rozbieżność pomiędzy informację pełną z rzeczywiście posiadaną.

Warunki jakie powinien spełniać dobrze zorganizowany system informacyjny Musi być dostosowany do potrzeb i obejmować wszystkie dziedziny działalności jednostki organizacyjnej, szczeble zarządzania; Musi dostarczać informacji kompleksowych i aktualnych; Musi dostarczać informacji tym, którzy jej potrzebują w formie nadającej się do bezpośredniego użytku (bez przetwarzania) i najdogodniejszej dla podjęcia decyzji;

Powinien zapewniać efektywne wykorzystanie informacji poprzez szybkość i częstotliwość ich obiegu; Oznacza to że informacje powinny być aktualne, kompletne i odpowiednio posegregowane; Droga obiegu informacji powinna być najkrótsza i zgodna ze strukturą organizacyjną jednostki, a informacje powinny tworzyć prosty zbiór, łatwy do przyswojenia i wykorzystania;

Koszty pozyskiwania i przetwarzania informacji powinny być niskie; Metody gromadzenia, opracowywania, przechowywania i przekazywania informacji powinny uwzględniać możliwości komputeryzacji systemu; Powinien być odpowiednio zabezpieczony przed niepożądanymi informacjami nieformalnymi i stale doskonalony tak, aby zapewniał właściwy przepływ pożądanych informacji;

Proces decyzyjny Koncepcji Realizacji Kontroli

Decyzja Świadomy wybór, dokonywany przez kierownika jednostki organizacyjnej między różnymi wariantami rozwiązania problemu. Konsekwencją podjęcia decyzji jest wydanie odpowiednich poleceń, które zawierają jednoznaczne określone zadania do wykonania przez pracowników. Na każdym etapie wykonywania zadania powinna być prowadzona kontrola, która ma na celu porównywanie rezultatów wykonania z przyjętymi założeniami.

Źródła informacji

Źródła informacji Są bardzo bogate i wielostronne, jednak nie zawsze zapewniają zdobycie informacji o odpowiedniej ilości, jakości i wartości.

Pozyskiwane informacje mogą mieć charakter : Informacji pierwotnej -Nie podlega rejestracji -Podlegającej rejestracji Informacji wtórnej(przetworzonej z informacji pierwotnej)

Zbieranie informacji

W celu zapewnienia stałego dopływu informacji jednostka organizacyjna powinna stworzyć odpowiedni system pozyskiwani informacji poprzez stałą obserwację (monitoring) otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego jednostki. Wszystkie informacje docierające do danej jednostki organizacyjnej należy poddawać odpowiedniej redukcji poprzez selekcję i agregację.

Polega na wyborze i doborze informacji potrzebnych. Selekcja informacji Polega na wyborze i doborze informacji potrzebnych. Ma na celu łączenie informacji pojedynczych w pewną logiczną całość (informacje syntetyzujące). Agregacja

Drogi otrzymywania informacji Informacje formalne - uzyskane drogą służbową w sposób określony, uporządkowany przepisami (regulaminami, instrukcjami, itp.). Informacje półoficjalne - uzyskane poprzez osobiste kontakty pomiędzy informatorami drogą formalną ( uzupełnienie informacji formalnych ). Informacje nieformalne - uzyskane okazjonalnie, np. W drodze plotek, pogłosek. Ich istnienie bywa dowodem braku informacji formalnych czy półoficjalnych.

Przetwarzanie informacji

Przetwarzanie informacji To przekształcenie danych wejściowych na dane wyjściowe. Przetwarzanie to odbywa się w uporządkowanym ciągu działań (operacji) i w ustalonym czasie, a proces ten nazywamy procesem przetwarzania danych.

Fazy przetwarzania danych Wytwarzanie danych źródłowych Zbieranie i gromadzenie danych (archiwizowanie) Wykonywanie operacji matematycznych i logicznych Edycja danych wyjściowych

Przekazywanie informacji

Przekazywanie informacji obejmuje: Tryb i metody przekazywania informacji wewnątrz jednostki organizacyjnej Łączność organizacyjną Łączność telefoniczną Łączność korespondencyjną

od sposobu przekazu informacji, możemy wyróżnić informację : W zależności od sposobu przekazu informacji, możemy wyróżnić informację : ustną pisemną telefoniczną elektroniczną

wyrózniamy informację: W zależności od formy przekazu, wyrózniamy informację: Bezpośrednie ( kontakt osobisty) Pośrednie : - Środki masowego przekazu (media) - public relations

kierunek obiegu informacji, Ze względu na kierunek obiegu informacji, mogą one być przekazywane : ku dołowi ( do wykonawców ) ku górze ( do zwierzchników) poziomo ( między komórkami organizacyjnymi, do współpracowników, współpartnerów )

Opracowały: Patrycja Pokorny Weronika Woiczyk Koniec :) Opracowały: Patrycja Pokorny Weronika Woiczyk