Rozpoznawanie Krzywdzenia Dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Przeciwdziałanie przemocy domowej
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Obcy na ulicy i w sieci.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Odpowiedzialność dyscyplinarna i ochrona prawna nauczycieli
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Uzależnienia a rozwój dziecka
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
„Zły dotyk” – molestowanie seksualne
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Symptomy dziecka krzywdzonego
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Pierwszy kontakt i zasady rozmowy z dzieckiem krzywdzonym
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Symptomy dziecka krzywdzonego
Studium przypadku. Rodzina składa się z sześciu osób - pana i pani oraz 4 dzieci (2 dorosłych, które są na etapie usamodzielniania się i 2 małoletnich.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
PRZEMOC I AGRESJA.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Formy pomocy dziecku krzywdzonemu. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Zapis prezentacji:

Rozpoznawanie Krzywdzenia Dzieci Beata Ciejka Fundacja Dzieci Niczyje 20.11. 2015r.

Zarys historyczny problematyki krzywdzenia dzieci 1874 – pierwszy przypadek zgłoszenia do sądu sprawy maltretowania 8 letniej dziewczynki, przez matkę. 1962 – artykuł Henrego Kaempe- lekarza pediatry. Jako pierwszy opisał „Zespół dziecka krzywdzonego”.Przedstawiając go jako jednostka kliniczna występująca u małych dzieci, do 3 roku życia, które doświadczyły ciężkich form przemocy fizycznej.

Formy krzywdzenia dzieci Krzywdzenie fizyczne- umyślne zadawanie dziecku urazów cielesnych, jako forma dyscyplinowania.

Rozpoznawanie krzywdzenia dzieci-nieprzypadkowych urazów rozbieżność obrazu klinicznego dziecka, a wywiadu z matką ślady na ciele symetryczne, odbity na ciele przedmiot, liczne ślady na ciele dziecka zachowanie dziecka: niespokojne, zalęknione, wycofane dziecko słabo rozwijające się pod względem psycho-fizycznym.

Zespół dziecka potrząsanego Dotyczy dzieci do 6 m. życia, ponieważ dzieci te mają: słabe mięśnie karku nie zrośnięte szwy czaszki i ciemiączka.

Rzadkie przypadki krzywdzenia dzieci Zespół Munchausena per procura. dotyczy dzieci do 6 miesiąca życia, Sprawcą jest matka, najczęściej związana z zawodem paramedycznym. Uszkodzenia podniebienia, dziąseł. Uszkodzenia genitaliów-zawiązanie penisa, żeby uniknąć moczenia lub masturbacji Podawanie soli

Ściśnięcie pośladków, ażeby dziecko nie oddawało kału, Niedrożność jelit z powodu uderzeń w brzuch, Ślady ugryzień przez człowieka

Krzywdzenie psychiczne dziecka Konsekwentne działanie osoby dorosłej, zaburzające prawidłowe funkcjonowanie dziecka w społeczeństwie, godzące w jego rozwój.

Zaniedbywanie dziecka Niedożywienie Brak higieny Brak szczepień Nie leczenie dziecka Brak kontroli i opieki

WYKORZYSTYWANIE SEKSUALNE DZIECKA Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie go w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób.

Formy wykorzystywania seksualnego Prezentacja dziecku treści pornograficznych Robienie dziecku zdjęć o charakterze pornograficznym, nagrywanie. Dotykanie, całowanie narządów płciowych dziecka. Nakłanianie do całowania i dotykania narządów płciowych osoby dorosłej.

Penetracja pochwy lub odbytu dziecka palcem lub przy użyciu innych przedmiotów. Pochwowy lub analny stosunek z dzieckiem.

Objawy wykorzystywania seksualnego Niepodważalne: - Ciąża - Obecność nasienia w pochwie lub w odbycie - Choroba weneryczna Objawy, które mogą sugerować, że dziecko jest ofiarą przemocy seksualnej:

Objawy ,które mogą wskazywać na wykorzystywanie seksualne Erotyzacja dziecka Problemy emocjonalne Dolegliwości psychosomatyczne Zachowania autodestrukcyjne Objawy nerwicowe Problemy szkolne

CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE POWSTAWANIU ZWIĄZKÓW KAZIRODCZYCH Przekazywane pokoleniowo wzorce nadużywania seksualnego dzieci w rodzinie, Klimat przemocy i agresji w rodzinie, Nałogi, Izolacja rodziny z otoczenia społecznego, Zaburzenia więzi uczuciowej i seksualnej między rodzicami, Wyłączenie się psychiczne i/lub fizyczne matek z życia rodzinnego Psychopatologiczne cechy u sprawców

FAZY RELACJI KAZIRODCZYCH Tuckman (1989) I Faza ukrywania związku II Faza bezradności dziecka III Faza przystosowania IV Faza intrapsychicznego konfliktu i protestu dziecka V Faza wycofywania się dziecka z relacji

Dziecko- „taki jestem” Nieakceptowanie siebie i swojego ciała doświadczanie najczęściej trudnych emocji „Nie mów”, „Nie odczuwaj”, Nie ufaj” Zachwiane poczucie bezpieczeństwa Nieufność Niskie poczucie własnej wartości dziecko

Główne cele terapii dzieci krzywdzonych Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i przywrócenie zaufania do dorosłych. Nabywanie przez dziecko umiejętności rozpoznawania i wyrażania własnych uczuć i emocji, umożliwienie odreagowania negatywnych emocji. Zwiększenie poczucia własnej wartości Zniesienie braku akceptacji siebie i swojego ciała

PSYCHOLOGICZNE SPOSOBY RADZENIA SOBIE PRZEZ DZIECKO- OFIARĘ KAZIRODZTWA Racjonalizacja Wyparcie Eksternalizacja i splitting Idealizacja rodzica Identyfikacja ze sprawcą

OCENA SZKÓD PSYCHICZNYCH WYNIKAJĄCYCH Z KRZYWDZENIA Nasilenie objawów urazu psychicznego zależne jest od: - wieku dziecka - czasu trwania doświadczenia urazowego - nasilenia agresji - nasilenia gróźb - osoby sprawcy - wsparcia ze strony osób dorosłych

ZESPÓŁ STRESU POURAZOWEGO (PTSD)- TYPOWE OBJAWY Uporczywe doświadczanie traumy w snach, powtarzających się intruzywnych wspomnieniach, skojarzeniach, formach zabawy Emocjonalne odcięcie się od negatywnych doświadczeń (odrętwienie), izolacja w relacjach z osobami bliskimi i dalszym otoczeniem, wycofywanie się z wcześniejszych aktywności Nadreaktywność, nadmierne pobudzenie skutkujące zaburzeniami snu, trudnością w koncentracji uwagi i zakłóceniem funkcji poznawczych

Rozmowa z dzieckiem wykorzystanym seksualnie

Rozmowa z dzieckiem wykorzystanym seksualnie PAMIĘTAJ Podstawą rozmowy z dzieckiem o wykorzystaniu seksualnym jest nawiązanie i podtrzymanie dobrej relacji z nim. Pozwól dziecku wyrażać i przeżywać emocje. Zachowaj ostrożność w oferowaniu bliskości fizycznej. Nie składaj pochopnych obietnic.

Ogólne techniki i zasady rozmowy z dzieckiem -bądź konkretny w pytaniach -zawsze proś dziecko o wyjaśnienie słów, których nie rozumiesz -jeśli dziecko zakrywa twarz, oczy, zniża głos, szepcze- odpowiadając na pytania, pozwól mu na to -kontroluj swoje emocje.

Zasady rozmowy z dzieckiem c.d. Czego nie wolno robić ? nie pouczaj dziecka w czasie rozmowy nigdy nie obiecuj nagrody za dostarczenie informacji. nie oceniaj żadnych wypowiedzi dziecka nie okazuj zniecierpliwienia. nie obiecuj, że nikomu nie powiesz o tym, co od niego usłyszałeś

Zasady rozmowy z dzieckiem– czego nie wolno robić c.d. - nie pytaj dziecka, czy kocha sprawcę i czy sprawca kocha dziecko nie pytaj dziecka dlaczego sprawca zrobił mu krzywdę, - nie pytaj dlaczego się nie broniło, nie powiedziało nikomu.

Bariery utrudniające ujawnienie Utrata zaufania Krzywda Wina Wstyd Utrata miłości

„RODZIC NIE KRZYWDZĄCY” Nie jest sprawcą przemocy wobec dziecka Często ukrywa problem przemocy w rodzinie Jest bierny wobec problemu Chroni sprawcę

Przyczyny ukrywania problemu i biernej postawy c.d. Brak wsparcia w rodzinie generacyjnej Lęk przed konsekwencjami ujawnienia problemu Lęk przed stygmatyzacją Poczucie zagrożenia ze strony sprawcy Lęk przed rozpadem rodziny Ochrona własnego pozytywnego wizerunku jako partnera seksualnego

Rozmowa z rodzicem, gdy rodzic nie jest sprawcą Ważne komunikaty w rozmowie „Skoncentrujcie się na tym, jak pomóc dziecku”. „Nie obwiniajcie się nawzajem”. „To nie jest wina dziecka”. „Okażcie dziecku wsparcie, pokażcie, że mu wierzycie”. „Nie wypytujcie dziecka, ale bądź otwarty na jego relacje”. „Nie zmuszajcie dziecka do konfrontacji ze sprawcą”. „Pozwólcie dziecku okazywać uczucia wobec sprawcy”. „Nie zmieniajcie drastycznie dotychczasowego trybu życia dziecka”.

Rozmowa z rodzicem, gdy rodzic nie jest sprawcą Jak wesprzeć rodziców? „Możecie teraz wiele zrobić, jako rodzice”. „To co się stało waszemu dziecku nie musi mieć długotrwałego wpływu na nie i waszą rodzinę”. „To, że dziecko nie powiedziało wam o wykorzystaniu od razu, może świadczyć o tym, że chciało was chronić, jako ważne dla siebie osoby”. „To trudna chwila. Poszukajcie dla siebie wsparcia”.

Rozmowa z rodzicem niekrzywdzącym, gdy drugi rodzic jest sprawcą Trudności rodzica Zagrożenie rozpadu rodziny Pogorszenie sytuacji bytowej Destabilizacja dotychczasowej sytuacji

Rozmowa z rodzicem niekrzywdzącym, gdy drugi rodzic jest sprawcą Reakcje emocjonalne rodzica Niedowierzanie Racjonalizacja Odrzucenie dziecka Ambiwalencja (chce chronić dziecko i sprawcę) Poczucie winy Złość wobec sprawcy, dziecka, osoby interweniującej Bezradność

Podejmowanie interwencji ART.304 & 1 kodeksu postępowania karnego Każdy komu jest wiadomo, że dziecko jest krzywdzone powinien zgłosić to odpowiednim organom: w sądzie rodzinnym, prokuraturze, policji pracownikowi szkoły, placówce opiekuńczo-wychowawczej, OPS. Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuraturę lub policję.

Art. 572 & 1 kodeksu postępowania cywilnego. Jeśli niepokoi cię sytuacja dziecka, podejrzewasz, że może być ofiarą krzywdzenia, ale nie jesteś tego pewien, zawsze możesz złożyć wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka. Każdy, komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, zobowiązany jest zawiadomić o nim sąd rodzinny

Procedura „Niebieskie Karty Ustawa z dnia z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie – 1 sierpnia 2010 r. – art. 9 d. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” - 18 października 2011 r.

Art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie Osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie, niezwłocznie zawiadamiają o tym Policję lub prokuratora. Osoby będące świadkami przemocy w rodzinie powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Interwencja prawna socjalna psychologiczna medyczna

Praca interdyscyplinarna Współpraca, służb związanych bezpośrednio z dzieckiem np. szkoła, ośrodek pomocy społecznej, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja itp., - na rzecz poprawy sytuacji dziecka, - podjęcia interwencji - podzielenia się zadaniami Ważne: -wiedza pomagających - własne poglądy osób pomagających na temat rodziny, kiedy podejmować interwencję

Dobrze zorganizowana pomoc dziecku dziecko Rodzic wspiera jący Interwencja

Fundacja Dzieci Niczyje DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Beata Ciejka Fundacja Dzieci Niczyje Tel. 826-88-62 beata.ciejka@fdn.pl