LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Związku Miast Polskich
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Delimitacja miejskich obszarów funkcjonalnych Włocławka oraz wsparcie ich rozwoju poprzez przygotowanie dokumentów planistyczno-strategicznych KONFERENCJA.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Turystyka, sport i rekreacja.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: edukacja i kultura.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
MIEJSKI PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
A.J.N Śródmieście Poznania - Poznańskie Kliny Zieleni” - Rzeka w mieście - „Poznańska secesja” - Rynki poznańskie -„Stara Gazownia”
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY BRWINÓW ATRIUM GRUPA DORADCZA 31 MAJA 2016.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Rewitalizacja urbanistyczna Starego Miasta w Oławie w aspekcie Lokalnego Programu Rewitalizacji Piotr Rogala Studium Doktoranckie.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata Konsultacje społeczne nad dokumentem i postępy realizacji r.
PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY RYPIN NA LATA
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Rewitalizacja w gminie Świekatowo.
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
spotkanie informacyjne
Warsztat konsultacyjny
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Warsztat konsultacyjny
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Program Rewitalizacji – Gmina Białowieża
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Zapis prezentacji:

LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA Konsultacje LPR z mieszkańcami i organizacjami 24 września 2015 roku

DEFINICJE I ISTOTA Stan kryzysowy - koncentracja negatywnych zjawisk Przykładowo społecznych – słaby lub negatywny kapitał społeczny, bezrobocie, ubóstwo, przestępczość, słaba edukacja, brak uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym Sfery: gospodarcza, środowiskowa, przestrzenno-funkcjonalna, techniczna.

REWITALIZACJA Systemowa zmiana prowadząca do likwidacji zjawisk kryzysowych, Integracja ładów: społecznego, ekonomicznego i przestrzennego,

WARUNKI POWODZENIA Precyzyjna delimitacja (wskazanie obszaru kryzysowego), Konsensus wielu partnerów (i wymogów) o niekiedy sprzecznych interesach, Działania twarde są równoległe ze wsparciem przedsiębiorczości, wyrównywania szans, aktywizacji środowisk.

OBSZAR PROGRAMU REWITALIZACJI Ściśle wyznaczony, Czytelnie zlokalizowane działania, Przywileje i ułatwienia dla inwestorów.

DELIMITACJA Gospodarka i rynek pracy, Warunki mieszkaniowe,  Do celów delimitacji uwzględniane są: Gospodarka i rynek pracy, Warunki mieszkaniowe, Sytuacja społeczna, Poziom i struktura wykształcenia mieszkańców, Szanse zawodowe i społeczne mieszkańców, Transport i ochrona środowiska.

KRYTERIA WYZNACZENIA OBSZARU REWITALIZACJI: Stopa bezrobocia wyższa od średniej, Wysoki poziom ubóstwa oraz trudne warunki mieszkaniowe, Wysoki poziom przestępczości, Niski poziom wykształcenia mieszkańców, Szczególnie zniszczone środowisko. Obszar uznany, jako kryzysowy musi spełniać przynajmniej jedno z wyżej wymienionych kryteriów. Ale decyduje krzyżowanie, KONCENTRACJA kryteriów kryzysu.

INNE KRYTERIA DELIMITACJI. Gęstość zaludnienia Ilość osób niepełnosprawnych Przemoc w rodzinie Poziom przedsiębiorczości Komunalny zasób mieszkaniowy

KRYTERIA UZUPEŁNIAJĄCE Kryzys w sferze społecznej, Odsetek bezrobotnych w stosunku do liczby osób w wieku produkcyjnym, Odsetek osób pobierających zasiłki w stosunku do liczby mieszkańców; Liczba przestępstw na 1000 mieszkańców; Średnia ocena z egzaminu gimnazjalnego, Liczba organizacji społecznych, Liczba członków fundacji i stowarzyszeń na 1000 mieszkańców, Frekwencja w wyborach powszechnych.

ANALIZY Zaleca się uproszczony sposób prowadzenia badań i analiz, Identyfikacja najważniejszych zjawisk kryzysowych, Granice obszaru rewitalizacji wyznacza miasto.

WYBÓR OBSZARÓW DO REWITALIZACJI OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE ETAPY: Identyfikacja problemów w skali miasta, Wyznaczenie obszarów do rewitalizacji, Analiza SWOT w skali miasta, cele rewitalizacji, Wytypowanie obszarów pilotażowych, Ustalenie kolejności działań na poszczególnych obszarach.

DYLEMAT Celem programu rewitalizacji powinno być odwrócenie zjawisk kryzysowych, Nie pozyskanie pieniędzy tylko, Nie chodzi o to, żeby program zawierał jak najwięcej typów inwestycji, żeby umożliwić skuteczne aplikowanie o środki, Tylko te projekty, które skutecznie prowadzą do ożywienia obszaru.

KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU Partnerstwo w programie, Rewitalizacja to nie akupunktura, Kompleksowość i koncentracja, Wewnętrzna spójność projektów, Sprawna koordynacja.

PROGRAM - WĘZŁY Diagnoza, Delimitacja, Wizja obszaru po rewitalizacji, Cele, komplementarność, Wskaźniki, Projekty, Indykatywne ramy finansowe, Mechanizmy włączania interesariuszy, System wdrażania, Monitoring.

PODZIAŁ Obszar zdegradowany może być podzielony na podobszary, Nie muszą mieć ze sobą wspólnych granic, Warunek: na każdym z podobszarów występuje koncentracja negatywnych zjawisk.

PROGRAM REWITALIZACJI Logika programu rewitalizacji = logika zasad synergii, Ograniczamy obszary rewitalizacji, Nie może zawierać działań punktowych, nie powiązanych ze sobą, Koncentracja działań, Najbardziej zdegradowana część miasta.

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW Niwelowanie czynników kryzysu Rozwój zasobów ludzkich, Konkurencyjność obszaru, Hierarchia zorientowana na synergię, Koncepcje szczegółowe dla podobszarów, kwartałów, budynków.

REZULTATY Oddziaływanie na obszar i poza obszarem rewitalizacji, Komplementarność przestrzenna, Stały monitoring skutków.

WYZWANIA Określenie stanu pożądanego, czyli wizja „po”, Uchronienie się od przenoszenia kryzysów, Komplementarność problemowa, Tematyczne dopełnienie projektów Obrona przed fragmentyzacją działań.