Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
Advertisements

Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Poprawa warunków funkcjonowania samorządów
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Istota i funkcje podatku
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR. 2 Anna Pfützner-Kopcińska Analiza danych o jednostkach samorządu terytorialnego z poziomu gmin w celu identyfikacji.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2012 rok
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Propozycja zmian w powiatowym systemie „janosikowego ”
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Polityka fiskalna państwa
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Podatki i opłaty lokalne wybrane zagadnienia z lat
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Temat: Samorząd gminny.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
Podatek rolny Gmina Kęty 2017
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Niektóre skutki zmian w oświacie
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Wprowadzenie teoretyczne
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Dajemy ludziom wodę a woda to życie
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zmiany do projektu budżetu na 2018 r.
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
dr Jan Golba Prezes Zarządu
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi

Budżety samorządów gminnych składają się z: - dotacji rządowych na pomoc społeczną i zadania zlecone - subwencji oświatowej oraz - własnych dochodów podatkowych - udziałów w podatkach: PIT i CIT - w przypadku większości gmin także z subwencji wyrównawczej i równoważącej

Realna finansowa podstawa samorządności gmin to nie dotacje i subwencja oświatowa, ale: -dochody własne - a w przypadku gmin o niskich dochodach i małej gęstości zaludnienia także subwencja wyrównawcza i równoważąca

Na dochody własne samorządów gminnych składają się: - udziały w podatku PIT i CIT - podatek od nieruchomości - podatek rolny, leśny, od środków transportu i inne

W 2015 r. rozpiętość dochodów własnych ujętych we wskaźniku „G” kształtuje się od 344 zł w Gminie Przytuły do 37,1 tys. zł w Gminie Kleszczów

W 2015 r. średni dochód podatkowy gmin („G”) na 1 mieszkańca wynosi 1435 zł. Gminy, w których dochód podatkowy jest niższy niż 92% średniej krajowej, otrzymują subwencję wyrównawczą

W 2015 r. na 2478 samorządów gminnych z subwencji wyrównawczej z tytułu niskich dochodów i małej gęstości zaludnienia korzystało 2125 gmin – na łączną kwotę ponad 6,6 mld zł

Ponadto 1438 gmin korzystało z subwencji równoważącej – (łączna kwota ok. 0,5 mld zł), a 104 najbogatsze gminy - o dochodach własnych powyżej 150% średniej krajowej - odprowadziło do budżetu państwa 510 mln zł, z tytułu tzw. „janosikowego”

System wyrównawczy dochodów JST dlatego jest tak ważny, bo nie obejmuje on tylko 355 najbogatszych gmin. Jego podstawą są wyliczenia dochodów „na głowę” mieszkańca

Przy braku kategoryzacji gmin obecna ustawa o dochodach JST sprawia, że im mniejsza gmina, tym mniejsze ma możliwości finansowe, choćby z uwagi na koszty jej administracji

W praktyce najlepiej mieć: - wysokie dochody własne albo – pogląd kontrowersyjny- - możliwie najniższe, bo wtedy otrzymuje się duże subwencje z Ministerstwa Finansów

Problem miast i gmin „obwarzankowych” na przykładzie Kowala: Kowal jest małym miastem, siedzibą nie tylko władz miejskich, ale także sąsiedniej „obwarzankowej” gminy wiejskiej

W Polsce jest 158 takich par, które powstały po rozłączeniu miasta i gminy na początku lat 90-tych

Jak działa system wyrównywania dochodów na przykładzie miasta i gminy Kowal?

Miasto Kowal mieszkańców - pod względem dochodów własnych (wskaźnik „G” zł w 2015 r.) zajmuje 106 miejsce w Woj. Kuj. - Pom. na 144 gminy, a w Polsce na 2478 samorządów gminnych

Miasto Kowal pod względem dochodów własnych powiększonych o subwencję (wskaźnik „G+S” zł w 2015 r.) zajmuje ostatnie miejsce w Woj. Kuj. - Pom., a w Polsce – 2400 na 2478 samorządów gminnych

Gmina Kowal – 3963 mieszkańców - pod względem dochodów własnych (wskaźnik „G” zł w 2015 r.) zajmuje 122 miejsce w Woj. Kuj. - Pom. na 144 gminy, a w Polsce – 1938 na 2478 samorządów gminnych

Gmina Kowal pod względem dochodów własnych powiększonych o subwencję (wskaźnik „G+S” zł w 2015 r.) zajmuje 122 miejsce w Woj. Kuj. - Pom. na 144 gminy, a w Polsce – 1290 na 2478 samorządów gminnych

Miasta mają zwykle gorszą sytuację finansową, niż sąsiednie, o wiele wyżej subwencjonowane, „obwarzankowe” gminy wiejskie, korzystające na dodatek z darmowych usług miasta

Co zrobić, żeby przeciwdziałać kryzysowi finansów samorządów, w tym wzrostowi ich zadłużenia?

1. Rząd powinien zwrócić samorządom 8 mld zł zabieranych co roku w wyniku niekorzystnych zmian ustawowych, obniżających ich dochody, zwłaszcza z tytułu udziałów w PIT

2. Należy d okonać nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, m. in. urealniając stawki podatkowe (jedne są zbyt wysokie, inne zbyt niskie), wprowadzając ich ustawową minimalną wysokość

Wprowadzić minimalne, ustawowe stawki podatkowe w zależności od wielkości i położenia gminy: Wartość 1 m2 działki, bądź mieszkania w Warszawie czy jej okolicy to nie to samo, co np. w Kowalu !

Dla gmin wiejskich i małych miast zbyt wysokie są zwłaszcza stawki od budynków gospodarczych, garaży i działek przydomowych.

Dla gmin wiejskich i małych miast zbyt wysokie są też ustawowe stawki podatku z tytułu działalności gospodarczej – miasto oferuje zwykle lepszą infrastrukturę i większe zasoby ludzkie

Niektóre zbyt wysokie stawki podatku od nieruchomości, a także podatku rolnego opartego o cenę żyta powodują sztuczne zawyżenie dochodów gmin (wskaźnika „G”), a tym samym zaniżenie subwencji wyrównawczej

Przykłady nonsensów podatkowych: zł trzeba zapłacić za budynek gospodarczy o powierzchni 50m2 i za rezydencję o wielkości 500 m2!

- za 1 m2 garażu - w zależności od jego położenia - obowiązują stawki: 0,75 zł i 7,77 zł! - za hektar jeziora trzeba zapłacić tylko 4,58 zł!

- rolnik przechodzący na emeryturę płaci zwykle o wiele wyższy podatek za 30 arów działki przyzagrodowej (3000 m2 x 0,47 zł) niż płacił za całe gospodarstwo rolne!

3. W ustawie o dochodach JST: poprawić system wyrównawczy poprzez powiązanie wysokości subwencji z poziomem opłat lokalnych stosowanych przez gminę. Subwencję wyrównawczą z tytułu małego wskaźnika zaludnienia winny otrzymywać tylko gminy, o wskaźniku dochodów niższych np. niż średnia krajowa.

Dla przykładu: z tytułu małego wskaźnika zaludnienia „poligonowa” Gmina Drawsko Pomorskie (wskaźnik „G” zł) otrzymuje ponad 2,4 mln zł z tytułu kwoty uzupełniającej subwencji wyrównawczej

4. Zwiększyć subwencję wyrównawczą np.: o 10 % dla gmin do 5 tys. mieszkańców i o dalsze 10% dla miast będących siedzibą sąsiedniej gminy „obwarzankowej”, kosztem tej ostatniej, co winno sprzyjać pożądanemu procesowi ich łączenia

Systemem opłat lokalnych objąć nowe obiekty oraz te nietrwale związane z gruntem, co jest ważne szczególnie dla gmin „letniskowych”

Zmienić niekorzystne dla gmin i rolników zasady naliczania podatku rolnego, uzależniając jego wysokość nie od ceny żyta, ale tylko od powierzchni gospodarstwa, tak jak to jest przy ustalaniu wysokości dopłat unijnych

Obecne ustawowe stawki podatku od nieruchomości i podatku rolnego są często niemożliwe do zastosowania w małych i biednych gminach sztucznie zawyżając ich dochody własne

Sztucznie zawyżone dochody własne skutkują zaniżeniem subwencji wyrównawczej, a tym samym ograniczeniem szans rozwojowych.

WAŻNY POSTULAT: wysokość dofinansowania inwestycji środkami zewnętrznymi winna być powiązana z poziomem dochodów własnych samorządu. W przeciwnym razie dysproporcje cywilizacyjne będą narastać!

Samorządom potrzebne są nie tylko dodatkowe, bardziej sprawiedliwie dzielone, pieniądze z budżetu państwa, ale także przepisy prawa pozwalające im prowadzić sprawiedliwą, racjonalną i odpowiedzialną własną politykę podatkową

Eugeniusz Gołembiewski – Burmistrz Kowala, Wiceprezes UMP Dziękuję za uwagę.