Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARIANT I DŁUGI TUNEL POD TOROWISKIEM TRAMWAJOWYM
Advertisements

Harmonogram przebudowy ul. Piotrkowskiej Terminy Marzec 2011 Kwiecień 2011 Maj 2011 Czerwiec 2011 Lipiec 2011 Sierpień 2011 Wrzesień 2011 Październik 2011.
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
1 Akceptacja przebiegu obwodnicy Olsztyna Raport z badania PBS DGA.
Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
Obwodnica Olsztyna – opis konfliktu
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Prezentacja – Daria Staś
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Konsultacje Społeczne, 06-07/09/20071 PROJEKT TRASY KRASIŃSKIEGO na odcinku plac Wilsona ul. Budowlana wraz przeprawą mostową i torowiskiem tramwajowym.
JAK MOJE MIASTO JEŹDZI Z GŁOWĄ ?. Jak moja szkoła jeździ z głową. Nasza szkoła istnieje od 1 września 1999r. Patronem jej jest Józef Wybicki, a dyrektorem.
Czysty transport miejski
Przygotowanie projektu technicznego
Strategiczne Projekty drogowe Miasta Gdańska
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
DO PRACY JADĘ ROWEREM Doświadczenia z przebiegu kampanii w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni Izabela Gendek.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
TRANSPORT A EKOLOGIA.
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości opiera się w Urzędzie Miasta Krakowa na realizacji zadań ujętych w Krakowskim Programie Wspierania.
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
STREFY RUCHU USPOKOJONEGO I PIESZEGO W ŚRÓDMIEŚCIU KRAKOWA Andrzej RUDNICKI (Politechnika Krakowska) Andrzej KOLLBEK (GDDKiA.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
DEBATA „ŚCIEŻKI ROWEROWE – BEZPIECZNY DOJAZD DO SZKOŁY” Hrubieszów, 2013.
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
KOMUNIKACJA ROWEROWA NA TERENIE MIASTA OTWOCK. KOALICJA ROWEROWA OTWOCK.
Urząd Gminy i Miasta Koziegłowy Pl. Moniuszki Koziegłowy
Droga z pierwszeństwem.
Zakaz ruchu w obu kierunkach.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Znaki informacyjne.
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego PARTNERSTWO SAMORZĄDOWO - RZĄDOWE Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Powiat Ostrowski.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do terenów inwestycyjnych przy ulicy Stołczyńskiej.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie ul. Mińska 25, Warszawa Tel.: , Faks:
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Lokalizacja inwestycji: Cele projektu: Budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego Inwestycja przeznaczona jest pod funkcje muzealno-wystawowe,
PROJEKT ELITON TOMICE PROWADZĄCY ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH W POZNANIU ZAMAWIAJĄCY STAROSTA POZNAŃSKI MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO.
Operator ARP Sp. z o.o. to założona przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. spółka, zajmująca się sprzedażą majątku przejętego od restrukturyzowanych.
GDAŃSKIE BADANIA RUCHU 2016
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PLANOWANE I ZREALIZOWANE INWESTYCJE NA TERENIE MIASTA SANOKA I POWIATU SANOCKIEGO Lipiec 2017.
Zadania drogowe planowane do realizacji w 2017 r
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
ALMADA – dobre praktyki transportowe
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Inwestycje na drogach krajowych Warmii i Mazur
Zapis prezentacji:

Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?

(fragment mapy) Źródło: srodowiska-w-krakowie-z-dnia-16-wrzesnia-2015-znak-oo ak

HAŁAS ZANIECZYSZCZENIE UCIĄŻLIWOŚCI KOMUNIKACYJNE PRZERWANE SZLAKI PIESZE I TURYSTYCZNE ZASŁUGUJĄ NA GODNĄ REKOMPENSATĘ. Jak zrównoważyć inwestycję oraz jej uciążliwości mieszkańców ?

 Trzypasmowa, tranzytowa droga szybkiego ruchu – będzie generować stały i wysoki hałas dla mieszkańców okolic, setek dzieci uczęszczających do zespołu szkół w Zielonkach.  Tunele ograniczające możliwość rozchodzenia się spalin będą stale podnosiły poziom zanieczyszczeń i zapach spalin w okolicach wlotów i wylotów.  Znaczny wzrost ruchu na drogach lokalnych – dojazdowych. Lokalne drogi i tak już zatłoczone, będą przenosić znacznie większy ruch w związku z przemieszczaniem się w kierunku do i od obwodnicy.

 Brak węzłów komunikacyjnych umożliwiających korzystanie z POK. Realizacja drogi Wolbromskiej wciąż stoi pod znakiem zapytania. Wjazd na POK będzie więc możliwy wyłącznie na obrzeżach gminy Zielonki. Dojazd do węzłów będzie trudny, ze względu na małą przepustowość dróg dojazdowych,  Znaczny wzrost ruchu na drogach lokalnych – dojazdowych. Lokalne drogi i tak już zatłoczone, będą przenosić znacznie większy ruch w związku z przemieszczaniem się w kierunku do i od obwodnicy. Oznacza to istotne pogorszenie komunikacji obszarów na północ od obwodnicy z Krakowem, co będzie dotyczyło zwłaszcza osób dojeżdżających do Krakowa przez DK 7, a także mieszkańców Bibic, Marszowca oraz Witkowic, przez które pojazdy z DK7 będą omijać wzrastający ruch na DK7.

 Realizacja obwodnicy skaże mieszkańców obszarów położonych od niej na północ wyłącznie na transport samochodowy. Brak jest rozwiązań pozwalających na komunikację w inny sposób.  Brak jest zabezpieczenie możliwości realizacji ekologicznych środków transportu publicznego. Dojazd z Zielonek do Centrum Krakowa zajmuje rano ok. 50 minut. Powrót po południu nie jest szybszy. Sytuacja będzie się pogarszać ze względu na postępującą zabudowę obszarów na północ od obwodnicy. Brak bezkolizyjnego transportu publicznego.

Realizacja POK to przede wszystkim troska o rozwój Krakowa. Należy jednak rozważyć co mogą otrzymać lokalne społeczności w zamian za uciążliwości związane z realizacją POK. W interesie lokalnych społeczności pozostaje otrzymanie jasnych deklaracji odnoście dokładnego rozlokowania i przebiegu dróg dojazdowych, które mogą stanowić o atrakcyjności inwestycji samych dla mieszkańców. Propozycją godną uwagi jest w tym wypadku umożliwienie mieszkańcom dostępu do drogi serwisowej biegnącej wzdłuż POK.

 Zmniejszenie szerokości obwodnicy z 3 do 2 pasów w jedną stronę. Budowa tak szerokiej jezdni jest zbędna biorąc pod uwagę charakter drogi przenoszącej płynny ruch i opartej na bezkolizyjnych skrzyżowaniach. Dwa pasy ma jezdnie na odcinku z Modlicznki do ul. Jasnogórskiej.  Zniwelowanie wysokich nachyleń drogi oraz poprowadzenie obwodnicy w zagłębieniu, a nie bezpośrednio po powierzchni. Bardzo wysokie nachylenie zboczy, po których ma przebiegać POK, sprzyja wysokiej emisji hałasu i zanieczyszczeń. Mniejsze nachylenie drogi oraz jej mniejsza ekspozycja z pewnością obniży jej uciążliwość.

 Zastosowanie ekranów akustycznych lub innych barier akustycznych, również w miejscach, w których nie są aktualnie proponowane. Liberalne normy akustyczne zwalniają inwestora z obowiązku zapewniania mieszkańcom okolic dostatecznego komfortu akustycznego.  Zalesienie przebiegu POK. Drzewa to istotna bariera zarówno dla hałasu, jak i dla zanieczyszczeń. Nie powstanie jednak od razu, stąd warto już teraz zadbać o zieloną przestrzeń otaczającą przedsięwzięcie.

 Zmniejszenie prędkości maksymalnej. Obecnie planowany dozwolony limit prędkości wynosi 100 km/h. Obniżenie go do 80 km/h przyczyni się do znacznego ograniczenia emisji hałasu i zanieczyszczeń, nie obniżając jednocześnie walorów użytkowych drogi.  Skierowanie drogowego ruchu tranzytowego (pojazdów o dużej masie) na linii północ – zachód południową obwodnicą Krakowa, czyli trasą A4 i S7. Niech obwodnica służy przede wszystkim mieszańcom Krakowa i okolic.

 Zastosowanie „cichej” nawierzchni jezdni. Nowoczesne technologie umożliwiają obniżenie natężenia hałasu i wibracji dzięki zastosowaniu właściwych mieszanek. Domagajmy się najlepszych rozwiązań w tym zakresie.

 Usprawnienie komunikacji publicznej i dostosowanie jej do potrzeb mieszkańców. Rozwój infrastruktury tramwajowej to jedno z haseł, które w tym wypadku stanowi ukłon w stronę lokalnych społeczności, wpisując się jednocześnie w ramy priorytetów realizowanych przez miasto Kraków. Zasadna jest realizacji linii tramwajowej poza obwodnicę pozwalającej mieszkańcom gminy Zielonki bezkolizyjnie dotrzeć do Krakowa.  Zachowanie komunikacji pieszej i rowerowej. Możliwość poruszania się pieszo jest ważnym elementem komfortu życia mieszkańców, sprzyjającym osadnictwu. Należy zapewnić realizację nieprzerwanych szlaków rowerowych pozywających na wygodną komunikację na linii południe-północ.

Aby inwestycja miała charakter kompleksowy nie należy pozostawiać na marginesie takich kwestii jak:  Bezpieczeństwo na drogach. Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu w gminie Zielonki. Istotne jest może być zmniejszenie prędkości rozwijanych przez pojazdy np. na ul. Galicyjskiej (okolice placu zabaw) oraz ul. Dożynkowej (skrzyżowanie z ul. Główną).

Dążenie do kompromisu to klucz do uczynienia wskazanej inwestycji sukcesem. Stanowisko władz, w którym udzielona została aprobata dla lokalizacji inwestycji, nie kłóci się z wyżej wskazanymi propozycjami. Przeciwnie, realizacja POK jako przedsięwzięcia bardziej przyjaznego mieszkańcom, pozwalająca na wyważenie niedogodności i korzyści płynących z inwestycji, przyczyni się do zwiększenia wartości całego przedsięwzięcia. Warto zatem wnieść apel zarówno do rządzących jak i mieszkańców innych terenów sąsiadujących z inwestycją, gdyż wypracowane rozwiązania nie tylko przysłużą się innym lokalnym społecznościom, ale przede wszystkim mogą zostać zastosowane na większą skalę.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ