Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
REFORMA URZĘDÓW PRACY ZAŁOŻENIA NOWELIZACJI USTAWY O PROMOCJI ZATRUDNIENIA I INSTYTUCJACH RYNKU PRACY WARSZAWA, LIPIEC 2013.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Urząd pracy – pomagamy zatrudnić pracowników
Nowe instrumenty publicznych służb zatrudnienia dla przedsiębiorców w myśl nowej Ustawy o instytucjach rynku pracy i promocji zatrudnienia Justyna Piasecka.
PROFESJONALNIE ŚWIADCZĄCY USŁUGI, UWZGLĘDNIAJĄCY POTRZEBY KLIENTÓW
Nowe zadania Wojewódzkich Urzędów Pracy wynikające z nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Bielsko-Biała, 21 maj 2014r.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd
Powiatowy Urząd Pracy w Żywcu CentrumAktywizacji Zawodowej Ul. Łączna 28, Żywiec.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Nowe instrumenty rynku pracy po zmianie ustawy z dnia r
Ogólnopolski Tydzień Kariery na Warmii i Mazurach 2014 „Nowe formy wsparcia dla młodych i przedsiębiorców” października 2014 roku.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Realizacja Gwarancji dla młodzieży w Polsce
POWIATOWY URZĄD PRACY w ŁODZI
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Rynek pracy w gminie Swarzędz. sierpień 2015 roku
URZĄD PRACY POWIATU KRAKOWSKIEGO Pomoc dla pracodawców Kraków, 20 listopada 2015.
Usługi świadczone przez PUP w Kielcach dla osób bezrobotnych oraz przedsiębiorców w kontekście drogi do samozatrudnienia.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
W Małopolsce. Nagroda Komitetu Regionów za najbardziej przyszłościowe w Europie wizje rozwoju przedsiębiorczości Małopolska jest pierwszym polskim województwem,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY Informacja na temat sytuacji na rynku pracy bezrobotnych do 25 roku życia Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu Styczeń 2016.
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Seminarium dotyczące wprowadzonych zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nowego okresu programowania na lata
SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA FUNDUSZU PRACY W 2014 Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Białymstoku Białystok, 4 marca 2015 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
Zielona Góra, 9 grudnia 2015 roku Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd. Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oprócz zmian w dotychczas dostępnych.
Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie
Urząd Pracy m.st. Warszawy oferuje profesjonalne rozwiązania w zakresie
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Osoby starsze na rynku pracy
Polityka rynku pracy w Polsce
Bystrzyca Kłodzka,17 lutego 2017 r.
Konkurs Katowice r..
Kobiety na rynku pracy.
Kobiety na rynku pracy.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Krajowy fundusz szkoleniowy
Konkurs Katowice r..
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Polityka rynku pracy w Polsce
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Zmiany ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. (Obecnie zatwierdzona przez Sejm, wejdzie w życie r.)

Uzasadnienie zmian: 1). Zmiana związana z koniecznością wprowadzenia nowych rozwiązań w polityce rynku pracy w świetle strategicznych dokumentów UE- strategia 2020 i krajowych, mających na celu skuteczne przeciwdziałanie negatywnym skutkom kryzysu ekonomicznego na rynku pracy; 2). Zwiększenie oddziaływania polityki rynku pracy na wzrost zatrudnienia oraz łagodzenia skutków niedopasowania strukturalnego, zwłaszcza pod kątem kwalifikacji i kompetencji osób bezrobotnych.

Istota rozwiązań ujętych w projekcie I. Poprawa efektywności działania urzędów pracy. Art Zmiana algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w województwie z uwzględnieniem efektywności działań aktywizacyjnych urzędów pracy.

Art. 8 - Zwiększenie roli partnerów społecznych w procesie zarządzania środkami Funduszu Pracy, programowanie i monitorowanie Rady Rynku Pracy powołane w miejsce naczelnej, wojewódzkich i powiatowych rad zatrudnienia: - Zwiększenie roli samorządu województwa w polityce rynku pracy poprzez inicjowanie programów regionalnych Marszałka Województwa, realizowanych we współpracy w PUP na podstawie zawartych porozumień.

Art. 9 - Uzależnienie środków na wynagrodzenia pracowników urzędów pracy od efektów działania urzędów pracy: a). skrócenie średniego czasu pozostawania bezrobotnego bez pracy; b). wzrost odsetka pracowników urzędu pracy, zajmujących się bezpośrednią obsługą klienta; c). Zmniejszenie liczby bezrobotnych, przypadających na jedną ofertę przy zgłoszeniu do PUP; d). wzrost wskaźnika efektywności zatrudnienia.

II. Poprawa jakości usług świadczonych bezrobotnym stosowni do ich potrzeb. Art. 33 ust. 2a 1. Profilowanie pomocy udzielanej bezrobotnym, które polega na określaniu pomocy urzędu pracy, dwie zmiany: oddalenie i gotowość do powrotu na rynek pracy. Art. 35 ust Poprawa standardów działania urzędów pracy ułatwi, zmniejszy formalizm i biurokratyzm obecnych standardów usług rynku pracy. Art Zlecanie usług aktywizacyjnych podmiotom do tego uprawnionym, np. Agencjom Zatrudnienia.

4. Współpraca Powiatowych Urzędów Pracy i gmin- Program Aktywizacja i Integracja ( Program PAI). 5. Reforma sieci EURES- przekształcenie sieci EURES w efektywny i wydajny instrument zatrudnienia skutecznie przyczyniający się do realizacji strategii Europa Elastyczność stosowania usług i instrumentów rynku pracy, rozszerza się katalog instrumentów rynku pracy, np. prace interwencyjne, dostępne dla wszystkich bezrobotnych, staże (art. 49), w tym bezrobotni do 30 roku życia. 7. Poszerzenie dostępu do informacji o ofertach pracy: a). Poszerzenie kompetencji OHP, prowadzenie ogólnokrajowego serwisu informacyjnego i infolinii, dzięki której będzie dostęp do ofert pracy dla osób dorosłych, jak i młodzieży.

III. Nowe narzędzia wspierające tworzenie miejsc pracy i powrót do zatrudnienia (w tym po przerwie związanej z wychowaniem dziecka). Art. 60a,b,c,d 1. Grant na telepracę i świadczenie aktywizacyjne są fakultatywnym instrumentem, skierowanym do pracodawcy, przedsiębiorcy za zatrudnienie bezrobotnych rodziców powracających na rynek pracy: a). grant na telepracę przysługuje na utworzenie stanowiska pracy w wysokości nie więcej niż 6 krotność minimalnego wynagrodzenia- utrzymanie stanowiska przez okres co najmniej 12 miesięcy; b). świadczenie aktywizacyjne przysługuje przez okres 12 miesięcy w kwocie połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę, z jednoczesną gwarancją dalszego zatrudnienia po ustaniu prawa do świadczenia przez okres co najmniej 6 miesięcy.

Art. 61e do art Pożyczka z Funduszu Pracy na utworzenie miejsca pracy lub podjęcie działalności gospodarczej, udzielana do wysokości 20-krotności przeciętnego wynagrodzenia przez Bank Gospodarstwa Krajowego, na okres 7 lat z możliwością 12-miesięcznego okresu karencji w spłacie kapitału. Art. 66c 3. Programy regionalne (zwiększenie wpływu samorządu województwa na kształtowanie regionalnej polityki rynku pracy), które mogą być inicjowane na wniosek starostw, wojewódzkiej rady rynku pracy, albo wojewódzkiej komisji dialogu społecznego na podstawie diagnozy rynku pracy.

IV. Wsparcie pracodawców zatrudniających młodych pracowników. 1.Nowe instrumenty wspierające zatrudnienie młodych ludzi na rynku pracy: a). bony stażowe (art. 66l); b). bony szkoleniowe (art. 66k); c). bony zatrudnieniowe (art. 66m.); d). bony na zasiedlenie (art. 66n).

2. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (przez okres 12 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę, za skierowanych zatrudnionych bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30 roku życia)- Regulacje ustawa o ubezpieczeniach społecznych. Art. 60 c 3. Refundowanie pracodawcy kosztów poniesionych na ubezpieczenia społeczne należne za bezrobotnych podejmujących pierwszą pracę od pracodawcy za skierowanie do pracy bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30. roku życia.

Art. 60 d V. Wsparcie pracodawców zatrudniających osoby długotrwale bezrobotne powyżej 50. roku życia- dofinansowanie wynagrodzenia zatrudnionej osoby długotrwale bezrobotnej, nie przekraczające 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Art. 69 VI. Wspieranie pracodawców w podnoszeniu kwalifikacji kadr pracowników (kształcenie i szkolenie pracowników)- poprzez Krajowy Fundusz Szkoleniowy, finansowany ze środków Funduszu Pracy, przeznacza się środki na wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców w wieku 45 lat i więcej, np.: - studia podyplomowe - kursy w wysokości 80% przeciętnego wynagrodzenia, nie więcej jednak niż 300% na jednego pracownika.

Można oczekiwać, że proponowane rozwiązania ze względu na swój kompleksowy charakter pozytywnie wpłyną na sytuację osób bezrobotnych na rynku pracy.

Dziękuję za uwagę!