mgr Zofia Wasilewska – Sobolewska dr Krzysztof Ludwik Sobolewski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

Studia stacjonarne i niestacjonarne
GIBKOŚĆ.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Scenariusz lekcji piłki siatkowej.
Scenariusz lekcji pływania.
ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO w klasie III b przeprowadzone przez wychowawcę klasy BARBARĘ KOSZTOŁOWICZ.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Dr doc. Krzysztof Skalik
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Izabela Kołodziejczyk
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
ANKIETA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM W CELU POPRAWIENIA ATRAKCYJNOŚCI PROWADZONYCH ZAJĘĆ A TAKŻE UZYSKANIA OCZEKIWAŃ W STOSUNKU.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Scenariusz lekcji doskonalenia pływania.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Adam Grabowski.  Dobór ć wiczeń pozwalających na realizację tematu (zgodnego z programem nauczania)  Zastosowanie metod aktywizujących, jako czynnika.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Metodyka rekreacji ruchowej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Studia stacjonarne i niestacjonarne
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Obciążenia treningowe
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

mgr Zofia Wasilewska – Sobolewska dr Krzysztof Ludwik Sobolewski ROZGRZEWKA JAKO JEDEN Z PODSTAWOWYCH CZYNNIKÓW WPŁYWAJĄCYCH NA JAKOŚĆ PRZEBIEGU LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO mgr Zofia Wasilewska – Sobolewska dr Krzysztof Ludwik Sobolewski

Podstawową formą prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego jest lekcja Podstawową formą prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego jest lekcja. To celowo zorganizowana sytuacja dydaktyczna i wychowawcza. Ramowym schematem tej jednostki jest tok lekcyjny. Dzieli on umownie zajęcia na trzy części różniące się od siebie zadaniami, realizacja celów i czasem trwania.

Według S. Sulisza chcąc poprowadzić pojedyńczą jednostkę lekcyjną należy zwrócić uwagę na kilka jej aspektów: rzeczowy, metodyczny oraz kontroli pedagogicznej. Patrząc na lekcję od strony rzeczowej zwracamy uwagę na jej treść ściśle związaną z realizowanym programem. Od strony metodycznej to przede wszystkim takie zaplanowanie zajęć aby umożliwiło uczniom osiągnięcie podstawowego poziomu wymagań. I wreszcie kontakt pedagogiczny to jak podaje S. Sulisz komunikacja, zrozumienie oraz zgodne współdziałanie pomiędzy nauczycielem a uczniem.

Struktura lekcji uzależniona jest od rodzaju zadań, które mamy realizować w części głównej lekcji odpowiadającej celowi głównemu czyli tematowi lekcji. Wyróżniamy różne toki lekcyjne np. gier i zabaw, zespołowych gier sportowych, gimnastyki podstawowej i sportowej, lekkoatletyki .

Tok przykładowej lekcji 45-minutowej wskazuje na orientacyjne czasy trwania poszczególnych jej części. I tak część wstępna 10-minutowa, część główna 25-minutowa i część końcowa 25-minutowa. Jest to wariant podstawowy. Realizacja tego wariantu musi być wg L. Lachowicza podporządkowana: zasadom nauczania i uczenia się; zasadom doboru treści oraz organizacji kształcenia i wychowania; zasadom fizjologicznym budowy lekcji, czyli wszechstronności, zmienności pracy mięśniowej i racjonalnego natężenia wysiłku

W tym miejscu możemy za S W tym miejscu możemy za S. Strzyżewskim przypomnieć siedem głównych elementów, które powinny wystąpić na każdej prawidłowo przeprowadzonej lekcji bez względu na jej charakter, są to: zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć; motywacja (czyli: po co, dlaczego, w jakim celu); wszechstronna rozgrzewka z działaniem profilaktyczno – korekcyjnym; realizacja głównych celów lekcji (kształcący, poznawczy, wychowawczy); uspokojenie organizmu; czynności porządkowe i podsumowanie lekcji; zachęcenie uczniów do wykonywania działań ruchowych jako zdrowego stylu życia w rodzinie.

Rozwijając za S. Strzyżewskim i L Rozwijając za S. Strzyżewskim i L. Lachowiczem w części wstępnej wyróżniamy trzy zadania: organizacja i zdyscyplinowanie grupy; psychiczne nastawienie uczniów do zadań lekcji; wszechstronne przygotowanie fizyczne.

Wymienione powyżej elementy części wstępnej warunkują jej przebieg i wykonanie wszystkich zawartych w tej części zadań tak istotnych dla dalszego przebiegu zajęć. Wszystkie one są ważne jednak wydaje się, że wszechstronne przygotowanie fizyczne wysuwa się na pierwsze miejsce jako najbardziej istotne. Tak więc każdy wysiłek fizyczny bez względu na charakter lekcji należy koniecznie poprzedzić ćwiczeniami rozciągającymi i rozgrzewającymi.

A. Cichosz uwzględniając rozgrzewkę jako ważny element wysiłku fizycznego uważa ja za stały i nieodzowny rytuał występujący na każdej lekcji. Dlatego tez każdy nauczyciel wychowania fizycznego powinien stale wzbogacać swoją wiedze i praktyczne umiejętności w zakresie przeprowadzania właściwych, a zarazem ciekawych rozgrzewek.

Każda rozgrzewka spełnia wiele różnych funkcji, a mianowicie: pozwala na przygotowanie różnych partii mięśni i ścięgien do wysiłku poprzez rozciąganie ich zmierzające do powiększenia zasięgu ruchowego oraz zwiększa wydolność wysiłkową. Służy to również jako środek zapobiegający powstawaniu kontuzji w dalszych częściach lekcji związanych z przeciążeniem układu ruchowego.

Ćwiczenia w ramach rozgrzewki powinny, jak podaje A Ćwiczenia w ramach rozgrzewki powinny, jak podaje A. Cichosz przebiegać w tempie umiarkowanym, spokojnie, z optymalnym zasięgiem ruchów w obrębie aparatu ruchowego. Rozgrzewka różni się w zależności od pory roku, warunków w jakich się odbywa, oraz od temperatury otoczenia. W przypadku niskiej temperatury konieczna jest rozgrzewka nieco dłuższa w spokojniejszym tempie.

Ćwiczenia zastosowane w rozgrzewce zwiększają intensywność przemiany materii w obrębie mięśni, jak również maja wpływ na układy oddechowy i krążenia. Bardzo często, a właściwie należałoby powiedzieć jak najczęściej należy w rozgrzewce wprowadzać różne formy zabawowe ukierunkowane na część główna lekcji. Na zakończenie chciałbym przytoczyć stwierdzenie Pana Adama Cichosza z AWF w Katowicach, że „…należy się wystrzegać gwałtownych ruchów do których mięśnie nie są przyzwyczajone”, w początkowej fazie zajęć lekcyjnych, co jeżeli nie będziemy tego przestrzegać może doprowadzić do niepotrzebnych kontuzji.

Literatura: Cichosz A. Rozgrzewka ważny element wysiłku fizycznego [w:] Wychowanie fizyczne i zdrowotne. Nr 11, grudzień 2013. Lachowicz L. Metodyka wychowania fizycznego. Część I. wyd. Uczelniane AWF w Gdańsku, Gdańsk 1995. Maszczak T. Edukacja fizyczna w nowej szkole, wyd. AWF 2007. Strzyżewski S. Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, wyd. WSiP Warszawa, 1996. Sulisz S. Niekonwencjonalne podstawy metodyczne realizacji procesu edukacji fizycznej. (Poradnik dla nauczycieli i studentów, którzy wiedzą czego chcą), wyd. Korepetytor, Płock 2008.

1. Co rozumiesz przez tok lekcji ? PYTANIA 1. Co rozumiesz przez tok lekcji ? A. Kolejność ćwiczeń. B. Ramowy schemat lekcji. C. Przebieg lekcji z formami organizacyjnymi i czasem trwania. 2. Co to jest rozgrzewka ? A. Ćwiczenia korekcyjne. B. Ćwiczenia kształtujące. C. Ćwiczenia relaksacyjno - uspokajające. 3. Dlaczego rozgrzewka jest ważna ? A. Wszechstronnie przygotowuje do wysiłku w części głównej. B. Rozwija psychomotorycznie. C. Pokazuje co będzie w części głównej.