Warsztaty genealogiczne „Nasze korzenie” prowadzący : Marcin Batory Muzeum Dulag 121 Pruszków, 7 listopada 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest Pulpit eTwinning?
Advertisements

SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Wyszukiwanie i zapisywanie informacji
Fot. Micky Zimen, Creative Commons License
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
WITAM NA SZKOLENIU Porady na dziś i jutro.
Jak bezpiecznie korzystać
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Podstawowe usługi internetu
Bezpiecznie w sieci.
Moduł 2: Zarządzanie kontami użytkowników i komputerów
czyli jak poradzić sobie bez listonosza.
Maciej Kujawiński i Daniel Krystyniak, klasa 2G
BEZPIECZNI W KOMPUTEROWYM ŚWIECIE
Bezpiecznym w sieci być!
JAK SZUKAĆ W KATALOGU KOMPUTEROWYM?
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Internetowe surfowanie
TARGI
Sieć oparta o serwer Ubuntu 12.10
Jak korzystać z zapisów on-line ? Dostęp do zapisów on-line.
Aktualizacja: To nowoczesny i prosty w obsłudze system kontroli frekwencji i ocen uczniów. Dzięki niemu każdy rodzic ma bieżący dostęp z dowolnego.
Szkolny Kodeks 2.0.
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
Nie kradnij i nie daj się okraść!
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
Bezpieczny internet.
Razem tworzymy bezpieczny Internet
Bezpieczeństwo w sieci
KODEKS 2.0 DEBATA SZKOLNA 64 – 500 Szamotuły, ul. Kapłańska 18, tel./fax
TARGI 2.0 KODEKS 2.0. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie !
Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie! Daniel Skowronek KL.6 Szkoła z klasą 2.0.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Chroń swoją prywatność w Internecie
"Źródła genealogiczne mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego"
Instrukcja obsługi portalu Informacyjno-Edukacyjnego Miasta Oleśnicy
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Ukryty Internet (Web).
Bądź bezpieczny w sieci
Autor: Paulina Janosz Klasa 6b. Internet – dobro czy zło ? Internet to wspaniały wynalazek. Korzystają z niego niemal wszyscy – dzieci i dorośli. Internet.
Marcin Wojnowski.  To największa ogólnoświatowa sieć komputerowa. Łączy miliony ludzi na całym globie ziemskim. Dzięki internetowi stała się możliwa.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E - Dziennik. Czym jest e - Dziennik To nowoczesny i prosty w obsłudze system kontroli frekwencji i ocen uczniów. Dzięki niemu każdy rodzic ma bieżący.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Elementy przeglądarki internetowej Pasek menu Pasek kart Pasek adresowy Pasek wyszukiwania Okno z zawartością strony internetowej Zakładki (ulubione)
GEOTAGOWANIE. Geotagging (nazywany także Geocodingiem) - proces łączenia informacji o położeniu danego punktu (jego współrzędnych geograficznych) z innymi.
Niebezpieczeństwo w sieci!. Internet jest jednym z najpopularniejszych medium. Dzięki niemu mamy dostęp do np. wiadomości, informacji sportowych, jest.
Będąc ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy, nie możesz tego ukrywać. Ukrywanie problemu nie sprawia, że go nie ma i udawanie, że on nie istnieje, wcale nie.
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
Mgr. Marta Skalková Toruń – Października 2013
Bezpieczni w e-świecie
Hipertekst HTML WWW.
TIK w szkole.
Poradnik: Polska Bibliografia Lekarska - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Systemy internetowe do obsługi projektów
Genealogia w internecie
Korzystanie z wirtualnego dysku OneDrive
Korzystanie z wirtualnego dysku OneDrive
Platforma LearningApps
Zapis prezentacji:

Warsztaty genealogiczne „Nasze korzenie” prowadzący : Marcin Batory Muzeum Dulag 121 Pruszków, 7 listopada 2015 r.

Zasady podstawowe Wszystko zapisujemy na papierze, nawet na karteluszkach i trzymamy w segregatorach, pudłach etc. Zawsze – na papierze, a potem w komputerze. „Szekla tonie, a komputery, dyski, pendrive`y – umierają lub znikają.” Regularnie tworzymy kopie zapasowe na różnych nośnikach. „Uwierz w chmurę” - zakładamy sobie wirtualny dysk np. OneDrive, konto Google i tam umieszczamy wersje elektroniczne dokumentów Tworzymy własne galerie zdjęć np. na Picasa, które potem będziemy mogli udostępniać krewnym i powinowatym Wszystko digitalizujemy – dokumenty, zdjęcia, nagrania i filmy Zdjęcia w albumach opisujemy ołówkiem lub białą kredką podając maksimum informacji.

W domu: spisujemy w zwięzły sposób informacje, które posiadamy wybieramy sobie jakiś program genealogiczny albo bezpłatny, albo płatny i pozostajemy mu wierni na lata. Nie ma sensu korzystanie z bezpłatnych wersji „trial” jeżeli nie zamierzamy nabyć wersji płatnej. Z reguły mają one ograniczenia co do liczby rekordów i ani się obejrzymy – program się „zapcha” i staniemy przed dylematem – „co dalej ?” Wszystko co wiemy - wpisujemy do programu. UWAGA ! Nie wprowadzamy informacji nie potwierdzonych dokumentami lub wiarygodnymi relacjami Stosujemy leninowską dewizę - „Доверяй но проверяй” wierzymy Babci i … sprawdzamy szukając potwierdzenia w dokumentach. Zbieramy wszystkie posiadane dokumenty, zdjęcia i inne pamiątki i analizujemy ich wartość źródłową. Stare zdjęcia digitalizujemy. Niektóre przeglądarki zdjęć umożliwiają dopisywanie komentarzy do plików jpg. Warto korzystać z tej opcji dla nanoszenia informacji. Ujednolicamy nazewnictwo plików zdjęć i dokumentów.

„Na mieście”: Odwiedzamy najstarszych członków rodziny i ….  nagrywamy wspomnienia  Oglądamy dokumenty, zdjęcia i digitalizujemy  Pokazujemy nasze zdjęcia, o których członek rodziny może coś powiedzieć, kogoś rozpoznać czy opowiedzieć o życiu rodziny w tamtej miejscowości  Pytamy o lokalizacje – skąd pochodzili rodzice, dziadkowie, jakie nosiła nazwisko panieńskie matka i babka rozmówcy, gdzie mogą żyć jeszcze dalsi krewni, znajomi  Kolejno odwiedzamy pozostałych znanych nam krewnych  Zawsze bierzemy od nich aktualne dane kontaktowe, zostawiamy swoje i obiecujemy przesłanie wyników poszukiwań. Obietnicy dotrzymujemy…. Odwiedzamy najmłodszych członków rodziny, którzy już zrobili drzewo genealogiczne i dzielimy się z nimi (bierzemy co mają i obiecujemy przekazać wyniki naszych poszukiwań – obietnicy dotrzymujemy) Korzystając z zebranych już informacji – występujemy do właściwych terytorialnie Urzędów Stanu Cywilnego o wydanie albo :  Odpisów zupełnych (33 zł/szt) lub skróconych (22 zł/szt) aktów metrykalnych  Albo…. uwierzytelnionej kopii interesującej nas dokumentacji metrykalnej – po prostu – xero wpisu w księdze stanu cywilnego – opłata 5 zł/szt …..

Kto to jest ?

A kto to jest ?

Sir Timothy Berners-Lee ur w Londynie Brytyjski fizyk i programista. Twórca usługi www (World Wide Web), a dla laików po prostu: „Ojciec internetu”…..

„W sieci” uzyskujemy dostęp do internetu i ewentualnie prosimy kompetentnego członka rodziny o asystę i wsparcie w sprawach technicznych Rozpoczynamy poszukiwania na genealogicznych portalach tematycznych krajowych – genealodzy.pl, wtg-gniazdo.org, genpol.com, przodek.pl światowych – ancestry.com, myheritage.com i czytamy, czytamy ….. obowiązkowo zaglądamy do zakładek LINKI i podążamy dalej prowadzimy kwerendę posługując się wyszukiwarkami indeksów aktów metrykalnych zamieszczonych na tych stronach i pobieramy interesujące nas skany przykładowe wyszukiwarki : geneteka.genealodzy.pl, regestry.lubgens.eu, basia.famula.pl korzystamy z portalu Archiwów Państwowych - szukajwarchiwach.pl

Po spenetrowaniu zasobów archiwalnych dostępnych w internecie i skompletowaniu oraz opracowaniu pierwotnego zestawu danych, kontynuujemy poszukiwania. Udajemy się do wytypowanych parafii przodków, archiwów państwowych i kościelnych i prowadzimy poszukiwania w księgach i dokumentach nie udostępnionych w sieci. Korzystamy z bibliotek internetowych oraz specjalistycznych stron genealogicznych do kwerend w poszczególnych lokalizacjach, np. genealogyindexer.org Korzystamy z wynalazku Tima Bernersa – Lee czyli Wyszukiwania kontekstowego…. Wpisujemy w wyszukiwarce interesujące nas imiona i nazwiska oraz nazwy miejscowości i sprawdzamy rezultaty.

Na mieście cz. II - CMENTARZE zawsze fotografujemy wszystkie znane nam groby rodziny jeżeli nie znamy lokalizacji grobu, a znamy cmentarz- sprawdzamy w kancelarii (parafii) lub korzystamy z wyszukiwarek internetowych w przypadku wielkich cmentarzy w dużych miastach. Na przykład dla Warszawy będzie to : Jeżeli mamy już jakąś wiedzę genealogiczną o dalszych przodkach, fotografujemy nagrobki ludzi nie spokrewnionych, ale noszących to samo nazwisko co nasi dalecy antenaci. zawsze mamy ze sobą zafoliowane karteczki z naszymi danymi kontaktowymi do ewentualnego pozostawienia dla krewnych na grobie wspólnego przodka

W sieci cz. II rejestrujemy się na portalach genealogicznych w tym światowych i korzystamy z automatycznej kwerendy (smartmatches na MyHeritage) udostępniamy bezinteresownie informacje, dzielimy się wiedzą, pomagamy i pytamy Wstępujemy do lokalnego lub krajowego Towarzystwa Genealogicznego rejestrujemy się na Facebooku i przyłączamy do grup miłośników genealogii np. „genealodzy.pl” itp. kontaktujemy się z grupami pasjonatów historii regionu, rodzajów sił zbrojnych, miasta, organizacji społecznych. Wymieniamy informacje, pliki. Na zdjęciu obok – Stefan Kaliski, fotografia otrzymana dzięki uprzejmości Administratora grupy FB „Policja Państwowa”

Praca domowa: Zaopatrzyć się w książkę „Niezbędnik genealoga” (dostępna w sprzedaży wysyłkowej na stronie wtg- gniazdo.org) lub inną publikację zawierającą tablice transkrypcyjne z języka rosyjskiego i krótkie wprowadzenie do opisu akt metrykalnych zaboru rosyjskiego Ściągnąć sobie z sieci podręcznik archiwistyki społecznej ze strony karta.org.pl _podrecznik.pdf _podrecznik.pdf

Z uśmiechem przyjmujemy do wiadomości fakt, że badania genealogiczne tak naprawdę nigdy się nie kończą, co dzień pojawiają się nowe indeksy, skany, archiwalia, a grono pasjonatów genealogii stale rośnie Czego i Państwu i Sobie Z całego serca życzę. Dziękuję za uwagę.

Ilustracje Materiały własne wikipedia (wikicommons) str. 8,9,10 Archiwum Akt Nowych str. 20 (sygn. 2/125/0/1107)