Potrzeby rynku pracy a system edukacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WITAMY GIMNAZJALISTÓW
Advertisements

Zasadnicza Szkoła Zawodowa
plan naboru do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2011/2012
1 1 Egzaminatorzyegzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
1 1.
Wyniki egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe 2010/2011.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych NR 2 w Brzezinach Zaprasza do zapoznania się z ofertą szkoły.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach
Losy absolwentów II Liceum Ogólnokształcącego im
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Powiat Gorlicki XVI SESJA XVI SESJA RADY POWIATU GORLICKIEGO.
lecz dla życia się uczymy”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
STRUKTURA ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W CZAPLINKU
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Zespół Szkół w Zabrodziu
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
Cześć! Nazywam się Karol Gwizduła i jestem uczniem klasy pierwszej w ZESPOLE SZKÓŁ, CKU W GRONOWIE. Opowiem Wam,
OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
TECHNIKA Szkoła ZAWÓD ZSB technik budownictwa
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
OFERTA EDUKACYJNA ELBLĄSKICH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe październik 2005 r.
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Oferta szkół zawodowych prowadzonych przez Miasto Łódź na rok szkolny 2016/17.
System szkolnictwa ponadpodstawowego
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
I Liceum Ogólnokształcące im. Gen. Józefa Bema w Ostrołęce ul
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok 2016/2017
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
dobry start w przyszłość
Powiatowy Zespół Szkół Nr Kościerzyna ul. Kartuska 48
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1
Badanie Losów Absolwentów
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
Nauka zawodu.
BRANŻOWA SZKOŁA PIERWSZEGO STOPNIA
Powiat Buski.
Demografia W Olsztynie zamieszkuje 1631 uczniów z rocznika 2002 roku, którzy mogą rozpocząć naukę w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych w roku.
Zapis prezentacji:

Potrzeby rynku pracy a system edukacji Halina Sobocka – Szczapa Instytut Pracy i Spraw Socjalnych

Studenci według kierunków kształcenia

Czynniki istotne dla wyboru kierunku kształcenia zainteresowania młodzieży (dla 80,4% ogółu badanych czynnik ten był raczej lub zdecydowanie ważny), uzdolnienia i talenty (dla 73,5% badanych czynnik ten był raczej lub zdecydowanie ważny), przekonanie o istnieniu realnych szans na znalezienie zatrudnienia po ukończeniu wybranej szkoły (raczej lub zdecydowanie ważne dla 67,5% ogółu badanych), prestiż, opinia o szkole (raczej lub zdecydowanie ważne dla 65% ogółu badanych), poziom przygotowania do studiów (około połowa badanych), wyniki egzaminu dojrzałości (42,7%), rodzaj ukończonej szkoły ponadgimnazjalnej (33,4%).

Zmiany popytu na pracę w kategorii studentów szkół wyższych do 2010 r. najbardziej będzie się zmniejszała liczba pracujących w sektorze rolniczym (średnia z trzech wariantów kształtowała się na poziomie spadku o prawie 2 tys. osób (w tym kierunku kształceni są tylko młodzi ludzie w jednej ze szkół niepublicznych, zlokalizowanych na obszarze powiatu skierniewickiego – ogrodnictwo), nieco mniejszym spadkiem zatrudnienia charakteryzować się będzie do 2010 r. sektor przemysłowy (o około 1,1 tys. osób), zmniejszenie zapotrzebowania wystąpi przede wszystkim w sekcjach: górnictwo, studenci w województwie łódzkim nie wybrali kierunków kształcenia związanych z tą sekcją, budownictwo, może to oznaczać wystąpienie trudności ze znalezieniem pracy dla studentów budownictwa, architektury i urbanistyki, architektury wnętrz.

Zmiany popytu na pracę w kategorii studentów szkół wyższych do 2010 r Zmiany popytu na pracę w kategorii studentów szkół wyższych do 2010 r. (c.d.) największe szanse na podjęcie pracy powinni mieć obecni studenci kierunków związanych z sektorem usługowym (usług rynkowych i nierynkowych). Dotyczyć to będzie przede wszystkim sekcji transport, gospodarka magazynowa i łączność, obsługa nieruchomości, wynajem i usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz edukacja. Natomiast spadek zapotrzebowania będzie występował w sekcjach: handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów samochodowych oraz artykułów użytku osobistego i domowego, pośrednictwo finansowe, działalność usługowa komunalna, społeczna i indywidualna, gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników oraz organizacje i zespoły eksterytorialne, ochrona zdrowia i opieka społeczna, gdzie spadek liczny pracujących będzie niewielki, tym niemniej może dotyczyć dość jednorodnej grupy absolwentów,

Brak trudności ze znalezieniem pracy może występować w odniesieniu do studentów: włókiennictwa, inżynieria środowiska, ochrona środowiska, edukacja artystyczna, transportu, elektrotechnika, elektronika, telekomunikacja, pedagogika i pedagogika specjalna, mechanika i budowa maszyn, biotechnologia, administracja, gospodarka przestrzenna, turystyka i rekreacja zarządzanie i inżynieria produkcji, technologia chemiczna, energetyka, automatyka i robotyka, informatyka.

Trudności ze znalezieniem pracy mogą wystąpić wśród studentów: zarządzania i marketingu, ekonomii, finansów i bankowości, stomatologii, pielęgniarstwa, położnictwa, profilaktyki i terapii pedagogicznej, zdrowia publicznego, psychologii, pracy socjalnej.

Przewidywane przez studentów kierunki dokształcania a potrzeby regionalnego rynku pracy kursy językowe, specjalistyczne szkolenia komputerowe, szkolenia z zakresu rozwoju osobistego oraz kursy z zakresu praktycznego wykonywania zawodu.

Uczniowie zasadniczych szkół zawodowych dla młodzieży (bez szkół specjalnych) według grup kierunków kształcenia

Uczniowie średnich szkół zawodowych dla młodzieży (bez szkół specjalnych) według grup kierunków kształcenia

Czynniki istotne przy wyborze kierunków kształcenia przez młodzież ponadgimnazjalną zainteresowania młodzieży (dla 69,9% ogółu badanych czynnik ten jest raczej lub zdecydowanie ważny), przekonanie o istnieniu realnych szans na znalezienie zatrudnienia po ukończeniu wybranej szkoły (raczej lub zdecydowanie ważne dla 64,5% ogółu badanych), prestiż, opinia o szkole (raczej lub zdecydowanie ważne dla 62,5% ogółu badanych), uzdolnienia i talenty oraz potrzeba przygotowania do studiów, tradycje rodzinne, ranking szkół, wybory kolegów i sugestie rodziców.

Kierunki zmian szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego zlikwidowanie zasadniczych szkół zawodowych oraz techników, kształcących w kierunkach rolniczych; alternatywnym rozwiązaniem będzie ograniczenie kształcenia do kierunków, związanych z agrobiznesem oraz rozwojem usług osobistych oraz produkcją rolno – spożywczą na potrzeby aglomeracji miejskiej (zdrowa żywność), pozostawienie na dotychczasowym poziomie kształcenia zawodowego, w wyniku którego uczniowie będą nabywać umiejętności związane z zawodami inżynieryjno – technicznymi oraz produkcji i przetwórstwa; rozszerzeniu powinna ulec liczba szkół kształcących na poziomie średnim i zasadniczym zawodowym w kierunkach usługowych (szeroko rozumianych), przede wszystkim zawierające się w grupach zawodów administracyjno – ekonomicznych oraz społecznych

Brak trudności ze znalezieniem pracy może występować w odniesieniu do uczniów klas o profilu: koszykarz – plecionkarz, technik mechanizacji rolnictwa, technik agrobiznesu, technik – hodowca koni, ślusarz, elektryk, mechanik i monter maszyn i urządzeń, monter – elektronik, monter – mechanik, operator maszyn w przemyśle włókienniczym, elektromechanik, operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, operator obrabiarek skrawających mechanik precyzyjny, piekarz, cukiernik, stolarz, rzeźnik – wędliniarz, kaletnik, tapicer, introligator, kowal, obuwnik, pracownik przetwórstwa spożywczego, technik mechanik, elektronik, mechatronik, operator obrabiarek CNC, technik urządzeń sanitarnych technik mechanik obróbki skrawaniem, technik technologii odzieży, technik włókiennictwa, technik technologii żywności,

Brak trudności ze znalezieniem pracy może występować w odniesieniu do uczniów klas o profilu (c.d.): technik technologii drewna. technik logistyk, technik teleinformatyk, technik spedytor, technik telekomunikacji, technik transportu kolejowego, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik ochrony środowiska, technik organizacji usług gastronomicznych, technik administracji, technik obsługi turystycznej, technik geodezji, kucharz, kelner, technik analityk.

Trudności ze znalezieniem pracy mogą wystąpić wśród uczniów klas o profilu: rolnik, technik rolnik, operator maszyn leśnych, ogrodnik, technik ogrodnik, technik leśnik, technik budownictwa, technik projektowania architektonicznego, technik robót drogowych, murarz, cieśla, monter konstrukcji budowlanych, betoniarz – zbrojarz, technik handlowiec, technik mechanik (obsługa i naprawa pojazdów samochodowych), mechanik pojazdów samochodowych, blacharz samochodowy, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik, elektryk pojazdów samochodowych, sprzedawca, monter instalacji i urządzeń sanitarnych, elektryk, monter instalacji gazowych technik elektryk, technik urządzeń sanitarnych, dekarze.

Przewidywane przez uczniów kierunki dokształcania a potrzeby regionalnego rynku pracy kursy językowe, kursy przygotowujące do egzaminów, szkolenia z zakresu rozwoju osobistego oraz specjalistyczne i podstawowe szkolenia komputerowe.

Dziękuję za uwagę