Szkodliwość hałasu w szkole Autor: Dominik Joński kl. IV b
Spis treści: Definicja hałasu Wpływ hałasu na zdrowie człowieka Czynniki warunkujące hałas Hałas w środowisku szkolnym Sposoby ograniczania hałasu w szkole Podsumowanie Wykaz źródeł
Czym jest hałas? Nierozerwalną częścią naszego życia są dźwięki, które odgrywają podwójną rolę: są zjawiskiem pożądanym - czyli środkiem porozumiewania się i odbioru wrażeń słuchowych oraz zjawiskiem niepożądanym - w potocznym rozumieniu „hałasem” - czyli dźwiękami przeszkadzającymi, dokuczliwymi, a nawet szkodliwie działającymi na zdrowie człowieka.
Tak więc hałas to dźwięk niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia ludzkiego oddziałujące na narząd słuchu i inne zmysły oraz części organizmu człowieka. Rozróżnia się hałasy: ciągłe o nieznacznych zmianach natężenia i częstotliwości w czasie (np. szmer, szum), impulsowe (np. huk, trzask, wybuch). Natężenie hałasu mierzymy w decybelach [dB], a przyrząd do jego pomiaru to decybelomierz.
Wpływ hałasu na zdrowie człowieka Szkodliwe oddziaływanie hałasu obserwuje się praktycznie wszędzie: w miejscu zamieszkania, wypoczynku, a także w szkole i miejscu pracy. Powszechność występowania hałasu powoduje wiele negatywnych skutków, szczególnie dla jakości życia i zdrowia człowieka.
Od czego zależy szkodliwość hałasu? Szkodliwość hałasu zależy między innymi od: natężenia (poziomu)
Stopnie szkodliwości hałasu poniżej 35 dB - nieszkodliwe dla zdrowia, ale mogą być denerwujące. Do hałasów tych zalicza się np. szum wody, brzęk przekładanych naczyń lub narzędzi. Mogą one przeszkadzać w pracy wymagającej skupienia np. projektowaniu i pisaniu. 35-75 dB - mają ujemny wpływ na układ nerwowy człowieka. Pociąga to za sobą zmęczenie i spadek wydajności pracy. Taki poziom hałasu może obniżyć zrozumiałość mowy i utrudnić zasypianie i wypoczynek. 75-85 dB - stały hałas o takim natężeniu może powodować zmniejszenie wydajności pracy, trwałe osłabienie słuchu, bóle głowy i ujemny wpływ na system nerwowy człowieka. 85-130 dB - powoduje liczne uszkodzenia słuchu i różne schorzenia (m.in.: zaburzenia układu krążenia, nerwowego, równowagi) oraz uniemożliwia zrozumiałość mowy nawet z odległości 0,5 metra. powyżej 150 dB- już po 5 minutach całkowicie paraliżuje działanie organizmu, powoduje mdłości, zaburzenia równowagi, uniemożliwia wykonywanie skoordynowanych ruchów kończyn, zmienia proporcje zawartości składników we krwi, wytwarza u człowieka stany lękowe i depresyjne.
zakresu częstotliwości - hałas słyszalny ma częstotliwość od 20 Hz do 20 tys Hz. Hałasy o niskich częstotliwościach odbierane są przez człowieka jako dźwięki niskie (np. hałas silnika wysokoprężnego), natomiast hałasy o wysokich częstotliwościach odbierane są jako dźwięki wysokie (np. gwizd, syk sprężonego powietrza). Bardziej uciążliwe są hałasy o wysokich częstotliwościach. długotrwałości działania - czyli czasu, w jakim oddziaływuje na Nas hałas (im dłużej, tym jest to bardziej niebezpieczne dla zdrowia).
Hałas w szkole Hałas jest jednym z najbardziej powszechnych i dokuczliwych czynników w środowisku szkolnym, zakłócających proces nauczania i uczenia się. Hałas w szkole może pochodzić od źródeł: zewnętrznych czyli usytuowanych na zewnątrz obiektów szkolnych takich jak ruch uliczny, lotniczy, kolejowy, place zabaw i boiska szkolne, wewnętrznych, czyli aktywność uczniów i nauczycieli oraz urządzenia w budynku szkoły.
Hałas ma ogromny wpływ na naszą naukę Hałas ma ogromny wpływ na naszą naukę. W hałasie nauka jest bardzo trudna, niekiedy wręcz niemożliwa. Hałas przyczynia się do znacznego zmniejszenia koncentracji uwagi podczas nauki, a także do zmęczenia umysłowego dziecka. Dzieci przebywające w hałasie, nie potrafią skupić się na nauce. Mają ogromne trudności ze zrozumieniem oraz zapamiętaniem tego, co przeczytały. Hałas występujący w pomieszczeniach klasowych może zakłócać odbiór sygnałów mowy, wskutek czego obniżać efektywność nauczania, której podstawę stanowi prawidłowo odebrany przez uczniów przekaz słowny.
Efekty hałasu nerwowość bóle głowy brak koncentracji przedwczesne zmęczenie Efekty hałasu
JAK MOŻEMY OGRANICZYĆ HAŁAS W SZKOLE...? Zachowujmy się ciszej na lekcjach i przerwach, spędzajmy w miarę możliwości przerwy na wolnym powietrzu zamiast w budynkach, rozmawiajmy zamiast krzyczeć, spacerujmy zamiast biegać, mniej liczne klasy (około 18-20 uczniów), odpowiednio zaprojektowane pod względem akustycznym pomieszczenia i budynki szkolne.
Podsumowanie czyli: wiele hałasu… czy o NIC ??? Hałas to czynnik, który zanieczyszcza Nasze środowisko podobnie jak chemikalia, trujące gazy czy śmieci. Jest więc wrogiem człowieka nie tylko groźnym, ale i podstępnym, ponieważ wiele osób nie wie, ile ujemnych skutków dla zdrowia niesie on ze sobą i jak łatwo można zostać jego ofiarą. Nie jesteśmy w stanie usunąć całkowicie hałasu z naszego życia, jedyne co możemy zrobić to ograniczyć hałas wytwarzany poprzez NAS samych… Tak więc ciiiiiiiiiszej Moi Drodzy
Wykaz źródeł użytych w prezentacji: http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0456 http://www.lwzh.republika.pl/ http://www.halas.wortale.net/68-Czym-jest-halas-Wplyw- halasu-na-organizm-ludzki.html http://www.halaswszkole.pl/profilaktyka.php http://wsse.gorzow.pl/index.php?mod=news&act=detail&cI D=1&nID=3023 http://kielce.pios.gov.pl/monit/halas.htm http://www.eid.edu.pl/news/uwaga_halas_w_szkole_ponad_ norme,1428.html http://www.ciop.pl/6466.html http://www.findsounds.com