Konflikty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Psychologia Zarządzania
Nauczyciele o pracy nad projektem europejskim. Miejsce badania: Gimnazjum nr 3 w Tarnobrzegu Termin badania: 15 czerwca 2012 r. Uczestnicy badania: nauczyciele.
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Zarządzanie projektami partnerskimi
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Małgorzata Bogdanowicz
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
Etapy podejmowania decyzji
Konflikty jako procesy społeczne
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Klinika Konfliktu m e d i a t o r z y
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Sposoby podejmowania decyzji
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Strategie rozwiązywania konfliktów
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Jak poprawić relacje międzyludzkie ?
Umiejętność obserwacji.
Polskie Centrum Mediacji
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Życie społeczne jednostki
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Zapis prezentacji:

Konflikty

Nie przezwycięży się trudności, gdy się je przemilcza. Bertold Brecht

Konflikt To proces, w którym jednostka lub grupa dąży do osiągnięcia własnych celów przez wyeliminowanie, podporządkowanie sobie bądź zniszczenie jednostki lub grupy dążącej do celów podobnych lub identycznych. Występująca sprzeczność interesów powoduje walkę i starcie przeciwstawnych sobie sił. Korzenie konfliktu tkwią najczęściej w sferze uczuciowo - emocjonalnej.

Uczestnicy konfliktu są nieprzejednani (zwykle), niezdolni do innego punktu widzenia, argumentują niezrozumiale, angażują się emocjonalnie i ostro reagują.

Konflikt (do pewnych granic) powinien być tolerowany, Trzeba dać szansę rozwiązania go przez zwaśnione strony. Panowanie nad sytuacjami konfliktowymi zwykle sprowadza się do umożliwienia znalezienia płaszczyzny porozumienia dla poróżnionych strony konfliktu, Płaszczyzną porozumienia może być dobro grupy lub jakiś inny nadrzędny cel lub wartość.

Nie można oczekiwać, że „człowiek okrągły” będzie pasował do prostokątnego otworu. Trzeba dać mu czas na dopasowanie. Mark Twain

Konflikty mogą być: Destrukcyjne Konstruktywne - „motor postępu”, wrogość nienawiść frustracje lęk Objawiają się one najczęściej poprzez różne formy walki otwartej (wyzwiska, przemoc) oraz ukrytej (szykany, robienie „złej prasy” itp.). Konstruktywne - „motor postępu”, aktywizują integrują Stwarzają się warunki do zdobywania umiejętności takich, jak: tolerancja i dochodzenie do kompromisu.

Rodzaje konfliktów konflikt intrapersonalny (wewnętrzny) - przeżywają wszyscy, kiedy ich przekonania i wartości są sprzeczne ze sobą, lub gdy nadmiar informacji utrudnia im podjęcie decyzji. konflikty interpersonalne - dotyczą dwóch lub większej ilości osób lub grup o różnych celach. Takie konflikty powstają z powodu różnic w wartościach cenionych przez strony.

Konflikt interpersonalny może być wynikiem: składu grupy, systemu komunikacji wewnątrz grupy, różnic zainteresowań, kultury, odmiennego systemu wartości, sprzeczności celów i interesów, zbiegu okoliczności i powiązania między epizodami, różnic ekonomicznych

Postawy wobec konfliktów Wyłączenie Poddanie Wymuszenie ustępstw Kompromis Współpraca

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTU jest to zespół działań polegających na: rozpoznaniu rodzaju konfliktu i przyczyn jego powstania, podjęciu próby jego zażegnania nim się rozszerzy i zanim stanowiska zwaśnionych stron ulegną polaryzacji, doprowadzeniu do kompromisu.

Konflikty rozwiązuje się przez: Negocjacje (łac. negotiatio - interes) Mediacje (łac. medius – bezstronny) Arbitraż (fr. arbitrage – sąd rozjemczy) Treningi interpersonalne

Kompromis jest sztuką dzielenia tortu w taki sposób, aby każdy sądził, że dostał największy kawałek. Paul-Henri Spaak

Etapy likwidowania konfliktów : rozpoznanie wstępne, ocena sytuacji, diagnoza, określenie sposobu reakcji, zakończenie konfliktu

Rozpoznanie wstępne Zebranie dostępnych i ogólnie znanych informacji o przejawach konfliktu, stronach w nim zaangażowanych i przedmiocie sporu. Wstępne rozpoznanie pozwala ustalić, czy jest potrzebna natychmiastowa interwencja czy też nie. Wszelkie przedsięwzięcia prewencyjne muszą być prowadzone rzeczowo, taktownie i spokojnie. Konieczne jest ciągłe rozpoznawanie natury konfliktu, ukrytych przyczyn itp.

Ocena sytuacji Obejmuje ustalenie zasięgu istniejących sprzeczności, rzeczywistych przyczyn (przedmiotu) konfliktu, (kto? o co?) Powinna dać odpowiedzi na pytania: jakie są faktyczne, jawne i ukryte motywy? czy spór dotyczy poszczególnych osób, czy całego zespołu? czy nie jest to ujawnienie się zadawnionego problemu? jak układały się dotychczasowe stosunki? czy odwoływać się do presji środowiska? jakie przyjąć kryteria i priorytety działania?

Diagnoza polega na określeniu: na czym polega problem konfliktu? co stanowi o jego istocie? jakie cele chcemy osiągnąć przez nasze działanie? Diagnoza powinna pomóc określić zaangażowanie emocjonalne stron konfliktu oraz stopień wzajemnego zrozumienia i gotowości do współpracy.

Określenie sposobu reakcji ???

Rozwiązanie konfliktu ???

Życie trzeba wyrzeźbić z materiału, który ma się do dyspozycji. Theodor Storm

Warto pamiętać, że: Sposób potraktowania konfliktu na początku przesądza o jego dobrych i złych skutkach. Działanie nieprzemyślane może potęgować ujemne konsekwencje i utrwalać skłóconych w uporze. Angażowanie się już na początku po którejkolwiek stronie bez należytego rozeznania sytuacji jest błędem i powoduje zwykle dalsze komplikacje. „Przeczekać to też sztuka”. Lepiej wstrzymać się z pochopną interwencją. Czasem uregulowanie spraw powinno się pozostawić samym zainteresowanym. Oczywiście, że nie wolno sprawy odwlekać i spóźniać się doprowadzając do sytuacji ostatecznej. Czasami strony zmęczone konfliktem same mogą szukać wyjścia z sytuacji i mogą iść na wzajemne ustępstwa.

Więcej informacji w: „Konflikt w pracy” Robert J. Edelman „Konflikty w życiu zawodowym” Udo Haeske „Siedem nawyków skutecznego działania” Stephen R. Covey „NLP w ćwiczeniach” Susanne Haag „Jak ludzie porozumiewają się?” Lidia Grzesiuk, Ewa Trzebińska

KONIEC Opr. Marek Kujawiński