Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów na uwagę zasługują następujące: Test labiryntu pamięć krótkotrwała i długotrwała Test pamięci przy użyciu aparatu Hill'a pamięć operacyjna Test biernego unikania pamięć długotrwała Test aktywnego unikania pamięć operacyjna i długotrwała Test pamięci socjalnej pamięć krótkotrwała Test Morrisa pamięć przestrzenna
Test labiryntu Przez okres 2 tygodni szczury uczą się pokonywania trasy labiryntu, na którego końcu znajduje się pokarm. Stanowi on nagrodę za przejście trasy. Po każdych 2 dniach badań, szczury przez 30 minut pozostają w labiryncie, gdzie mają nieograniczony dostęp do pożywienia. Pomiar dotyczy czasu, przebytej drogi i ilości popełnionych błędów. Służy do oceny szybkości zdobywania informacji. W zależności od układu doświadczenia można oceniać różne typy pamięci.
Test pamięci przy użyciu zmodyfikowanego aparatu Hill'a [Furuya i wsp Aparat wg. Hill’a składa się z części startowej, części docelowej (nagroda) oraz czterech kolejnych części oddzielonych przegrodami. Każda przegroda składa się z trzech uchylnych bramek (a, b, c). Szczurom nie pozwala się na przejście przez dwie z trzech bramek jak i uniemożliwia się powrót zwierząt do poprzednich części poprzez zablokowanie tych dwóch bramek. Badanie pamięci w aparacie Hill’a ustala się na 16 kolejnych dni testu. Codziennie zmienia się kolejność otwartych bramek. Test służy do oceny funkcjonowania pamięci operacyjnej.
Test biernego unikania [Ader i wsp., 1972] W tym teście używa się czarnej klatki z dołączonym wybiegiem, oświetlonym lampą. Test ten polega na wykorzystaniu naturalnego preferowania przez szczury ciemnego pomieszczenia. Zwierzę umieszcza się na oświetlonej platformie i mierzy czas po jakim szczur wejdzie z powrotem do ciemnego pomieszczenia. Całość powtarza się drugi raz. Pod koniec drugiej próby, gdy szczur wejdzie do ciemnego pomieszczenia zostaje włączony bodziec dźwiękowy i elektryczny Po 24 i 48 godzinach od wykonania testu umieszcza się szczura na oświetlonej platformie i mierzy opóźniony czas powrotu (OCP) do ciemnego pomieszczenia. Zależnie od przyjętego modelu ocenia się elementy funkcjonowania pamięci długotrwałej.
Test aktywnego unikania [Braszko i Wiśniewski, 1990] Test przeprowadza się w aparacie podzielonym na dwa pomieszczenia ścianą, która posiada przy podłodze małe okienko. Zasada badań w tym teście polega na tym, iż szczur umieszczony w jednym pomieszczeniu otrzymuje bodziec dźwiękowy oraz bodziec świetlny trwający taki sam okres czasu. Jeżeli szczur nie przejdzie do drugiego pomieszczenia (które w tym czasie jest ciemne) w czasie trwania bodźca dźwiękowego (tzw. odruch warunkowy) to otrzymuje bodziec elektryczny, wymuszający przejście szczura z pomieszczenia jasnego do ciemnego (odruch bezwarunkowy). Mierzy się szybkość wykonywania zadania, oraz ilość popełnianych błędów (wymuszonych w odruchu bezwarunkowym). Ocenia się pamięć operacyjną i/lub długotrwałą w zależności od układu doświadczenia.
Test pamięci socjalnej [Thor i Holloway 1982 ] Pamięć socjalna odpowiada za rozpoznawanie osobników własnego gatunku po zapachu. Test polega na prezentacji staremu (badanemu) szczurowi młodego osobnika tej samej płci dwa razy w odstępie 30 minut. Za pozytywny wynik przyjmuje się spadek zainteresowania w trakcie drugiej prezentacji. Przy pomocy tego testu ocenia się pamięć krótkotrwałą.
Test Morrisa [Morris, 1984] Test polega na umieszczeniu szczura w okrągłym basenie napełnionym wodą. We wodzie umieszcza się platformę, którą szczur stara się znaleźć aby wydostać się z wody. Mierzy się czas dotarcia na platformę z 4 różnych części basenu. Test ten służy do oceny pamięci przestrzennej.