Znaczenie rozpoznania FASD dla rodziców i opiekunów dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Advertisements

Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka (miejsce szkoły w systemie wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnością)
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
PEDAGOG SZKOLNY.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Szkoły rodzenia - rola i zadania we współczesnej profilaktyce wad wrodzonych, wcześniactwa i niskiej masy urodzeniowej Krzysztof Preis Katedra Perinatologii.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Przeciwdziałanie narkomanii
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Solidarni z chorującymi psychicznie
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
„Jak się z tym pogodzić? Drogi radzenia sobie z utratą.”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w ramach swojej działalności
Zapis prezentacji:

Znaczenie rozpoznania FASD dla rodziców i opiekunów dziecka Krzysztof Liszcz

Czym jest rozpoznanie choroby? nazwaniem wcześniej „nienazwanego” pomocą w rozumieniu związków między przyczynami (wczoraj) a skutkami (dzisiaj) pozwala czerpać wiedzę już zgromadzoną dotyczącą zaburzenia/choroby swoiście „usprawiedliwiając” zarówno chorujące dziecko jak i jego opiekunów czy nauczycieli, pozwala „odetchnąć” przed rozpoczęciem wspierania , leczenia, terapii, daje czas na zaplanowanie działań i konsultacje specjalistów

Diagnoza niesprawności i jej skutki znaczenie wczesnej, precyzyjnej, życzliwie i ze wsparciem komunikowanej diagnozy zorganizowanie odpowiednich usług medycznych i edukacyjnych, objęcie opieką całej rodziny - nie tylko dziecka, pomoc materialna to czynniki „łagodzące” stres ukrywanie i odkładanie diagnozy, komunikowanie jej drogą pocztową - to swoiste działania przemocowe

Stan dziecka a stres rodziców niepełnosprawności znacznego stopnia bywają łatwiej znoszone przez rodziców niż mniejsze ale niezdiagnozowane matki inaczej przeżywają stres niż ojcowie matki żyją w większym napięciu, mają niższą samoocenę, czują, że słabo wypełniają swoją rolę mimo, że nieraz dostają więcej wsparcia niż ojcowie matki częściej cierpią z powodu depresji

Postawienie rozpoznania - stresem! negatywny wpływ na funkcjonowanie rodziny nie umacnia, ale narusza więzi sprzyja rozchwianiu emocjonalnemu i rozpaczy pojawia się poczucie klęski życiowej poczucie osamotnienia i beznadziejności próby radzenia sobie są nieracjonalne, obronne poszukiwania winnych chorobie samooskarżanie się i smutek

Jak przekazać rozpoznanie ? Komu ? - obojgu rodzicom Kiedy ? - jak najwcześniej Gdzie ? - intymnie - na osobności Co przekazać ? gdzie szukać pomocy , na czym polega niepełnosprawność, co robić !! Ile mówić ? - mówić tyle, ile zdołają znieść Jak mówić ? – przekazać współczucie nie litość, wskazywać na przykłady dające nadzieję

Diagnoza – początek dobrej drogi wreszcie wiemy co jest dziecku chcemy wiedzieć co trzeba robić by mu pomóc liczymy na pomoc i prosimy o nią chcemy zmieniać to co możliwe godzimy się z tym czego nie uda się zmienić

Diagnoza FAS – Stygmatyzacja czy początek nadziei? Ankieta anonimowa do rodziców adopcyjnych i zastępczych wysłano 100 ankiet, otrzymano zwrotnie 70 ankieta zawierała : pytania dotyczące diagnozowania metryczkę rodzica metryczkę dziecka

Pytania dotyczące diagnozowania w jakiej placówce postawiono rozpoznanie jaki specjalista postawił rozpoznanie czy diagnoza wpłynęła na sposób spostrzegania dziecka przez rodzica czy diagnoza wpłynęła na sposób spostrzegania dziecka przez nauczycieli, czy diagnoza spowodowała zmianę oczekiwań i wymagań wobec dziecka czym było postawienie rozpoznania

Metryczka dotycząca dziecka płeć dziecka wiek obecnie i wiek w czasie postawienia diagnozy czy i jaką diagnozę otrzymało dziecko picie alkoholu w ciąży : udokumentowane - wysoce prawdopodobne – wątpliwe - brak danych czy i gdzie dziecko jest leczone systematycznie

Metryczka dotycząca rodzica rodzic : adopcyjny - zastępczy – biologiczny płeć wiek wykształcenie uwagi – komentarze – oczekiwania rodzica

Diagnozowanie w świetle danych ankietowych informacje w ankietach dotyczyły 70-ciu dzieci 42 chłopców i 28 dziewcząt wiek dzieci (2,5 - 17 r.ż.) – mediana 11 lat wiek w chwili diagnozy(1 - 16 r.ż.) mediana 9 lat postawione rozpoznania : PZA / FAS 25 FASD 36 ARND 2 ADHD 1 brak odp. 6

Placówka stawiająca rozpoznanie Aksjomat - Toruń 24 Poradnie Zdrowia Psychicznego 10 Inne poradnie 9 Poradnia ITEM - Żywiec 6 Fundacja Daj Szansę -Toruń 6 Kliniki i Oddziały Pediatryczne 7 Kliniki Neurologii dziecięcej 4 Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne 2 Poradnia Pediatryczna 1

Jaki specjalista jako pierwszy postawił rozpoznanie psychiatra 39 psycholog 20 neurolog 5 pediatra 1 inny specjalista 4

Wywiad potwierdzający picie w ciąży picie udokumentowane 20 picie wysoce prawdopodobne 41 brak danych 7 brak odpowiedzi 2

Specjaliści opiekujący się dziećmi psychiatra 29 Neurolog 23 Psycholog 13 Okulista 11 Ortopeda 9 Kardiolog 8 Endokrynolog 8 Logopeda 6 Laryngolog 5 Nefrolog 3

tak 67 nie 1 brak odpowiedzi 2 Czy postawienie diagnozy miało wpływ na twój sposób spostrzegania problemów dziecka? tak 67 nie 1 brak odpowiedzi 2

Jak określisz wpływ postawienia diagnozy na sposób widzenia dziecka przez nauczycieli pozytywny 40 obojętny 9 złożony 10 negatywny 3

Czy rozpoznanie wpłynęło na zmianę wymagań szkolnych stawianych dziecku ? wymagania zostały obniżone 18 obniżono je nieznacznie 11 bardziej je zróżnicowano 38 podwyższono 1

Czy postawienie rozpoznania było działaniem ułatwiającym zrozumienie dziecka? tak, ułatwia ono zrozumienie dziecka 54 jest ono konieczne 37 prowadzi do realnej pomocy 35 jest etykietujące /kontrowersyjne 4 nie jest konieczne 1

Rodzice uczestniczący w badaniu osób 70 płeć ankietowanych kobiety 52 mężczyźni 14 bez odp. 4 wiek ankietowanych 30 - 40 lat - 12 41 - 50 lat - 26 50 - 67 lat - 30 bez odp. - 2

Wykształcenie ankietowanych wyższe 37 średnie 22 zawodowe 6 podstawowe 1

WNIOSKI Wczesne i prawidłowe rozpoznanie Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Płodu / FASD pomaga rodzicom i nauczycielom zrozumieć problemy zdrowotne dziecka i prowadzi do odpowiedniego doboru sposobów wychowywania i edukacji, adekwatnego określenia oczekiwań i wprowadzenia przemyślanych dostosowań w środowisku szkolnym i domowym , dając mu szansę na rozwój i radość!